Test Cupra Formentor VZ5: Řidičská nirvána
Formentor mám rád, rozplýval jsem nad ním už v minulých testech. A zřejmě nejsem sám, protože značka s tímto modelem zažívá snový obchodní úspěch. Není se čemu divit, auto je nádherné ze všech úhlů, má povedený interiér a přímo fantastické jízdní vlastnosti.
Už verze VZ s dvoulitrem o výkonu 310 koní je pořádná střela, která umí létat zatáčky dveřmi napřed. A to má klasický pohon Haldex, ale zadeček tohoto hravého crossoveru je velmi citlivý na odstavení plynu a přenos váhy. Stačí skandinávský švih, nebo prudce odstavit plyn v zatáčce a už se vezete bokem. Takto zábavné kompaktní SUV jinde nenajdete, prostě ne!
Není tedy překvapení, že Španělové zašli ještě dále, poprosili kolegy od Audi o motor a postavili ultimativní továrnu na úsměvy. Přivítejte Formentor VZ5 s benzínovým pětiválcem o výkonu 390 koní pod kapotou! Aby toho nebylo málo, u Audi si rovnou vzali i pohon všech kol z modelu RS3, který umí preferovat zadní nápravu a nabízí Drift režim. Jo! Na toto auto jsem tedy čekal jako na smilovaní a konečně od něj mám klíče, pojďme v rychlosti nejprve mrknout na změny oproti standardnímu modelu.
Design se příliš neliší, ale jsou tu detaily, podle kterých VZ5 poznáte. Například karbonové lipy předního nárazníku, obří zadní difuzor ze stejného materiálu a také čtyři koncovky výfuku umístěné nad sebou. Ty mají navíc měděnou barvu a vypadá to naprosto fantasticky. Zkušené oko pozná i jiné a větší brzdy – šestipístkové brzdové třmeny Akebono. Nechybí ani 20“ kola CUPRA z lehké slitiny v exkluzivním designu. Světlá výška se oproti VZ zmenšila o 10 milimetrů. Uvnitř už je změn podstatně méně a jsou to především dvoudílné skořepiny.
To nejdůležitější je však pod kapotou a není tím nic jiného, než ikonický přeplňovaný pětiválec 2,5 TSI. Motor kombinuje přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Výsledkem je nejvyšší výkon 287 kW/390 koní mezi 5700 a 7000 ot./min. Maximální točivý moment 480 Nm je k dispozici již od 2250 ot./min. Ohromující motor spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která se vyznačuje rychlým řazením. CUPRA Formentor VZ5 dokáže díky tomu zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 250 km/h. To jsou čísla, z nichž bude řidiči za volantem naskakovat husí kůže.
Jak to jede? Brutálně! VZ5 je mocně rychlá a navíc u toho vydává opravdu fenomenální zvukový doprovod. Pár týdnu před jízdou jsem řídil novou RS 3 a zvuk Formentoru mi přišel mnohem výraznější. Auto vrčí, střílí a ve vysokých otáčkách je to opravdu intenzivní hudební zážitek. Dynamika je pak doslova dech beroucí. Formentor letí vpřed jako katapultovaný a posádku tlačí pořádnou sílou do sedadel. Ještě nedávno byste si museli pořídit nějaký supersport, abyste dosáhli stejné dynamiky. Teď je to možné v rodinném crossoveru. Tento motor prostě a jednoduše miluji, má neskonalý charakter, sílu a nádherný zvuk. Díky za další auto s benzínovým pětiválcem, jež je v podstatě vymírající druh.
Upravený byl i adaptivní podvozek DCC, který nabízí 15 úrovní plynule nastavitelného tlumení, což umožňuje zvolit pro každé kolo zvlášť nejlepší charakteristiku v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem. Ani vrcholnému modelu nechybí ona hravost a to se ke slovu zatím nedostal speciální pohon všech kol. Stačí přenášet hmotu, jako u každého Formentoru a jste ve smyku. Ale změny tu samozřejmě jsou. VZ5 nabízí o kousek více gripu, ale opravdu není ani trochu sterilní. Můžete s ním jet čistou stopu a bude se agilně a ochotně vrhat do zatáček, kde snese vysoké rychlosti v oblouku. A nebo budete létat dveřmi napřed. To už je na vás a je skvělé, že to vůz umí a nabízí na výběr.
Filtrace nerovnosti je dobrá, ale rozhodně to není žádná komfortní rodinná limuzína. Na nerovnostech, ale i na hezkém asfaltu jde z podvozku cítit příjemná tuhost naladění. Cestou do Nymburku můj řidičák zažil horké chvilky, ale jsme tady! A konečně VZ5ku můžu prohnat na limitu. Dalším významným vylepšením VZ5 je speciální zadní diferenciál s mokrými spojkami, který dokáže zadek Formentoru doslova roztancovat.
V zatáčce krásně cítíte, jak zadní kola utahují stopu. Přepněte vůz do drift režimu, pořádně autu šlápněte a začnou se dít věci. Oproti RS 3 musíte být na Formentor zlejší a používat méně citu. Taky budete potřebovat hodně místa, protože se pak VZ5 začne hrnout bokem pěkně zeširoka. Na letišti jsem to vyzkoušel a funguje to bez výhrad, RS 3 mi ale pod plynem přišla malinko přetáčivější. Zase ale byla imunní na přenos váhy, takže ve výsledku je VZ5 zábavnější, co se týká dětinské zábavy v podobě jízdy dveřmi napřed. Ale stejně to máme rádi!
CUPRA Formentor VZ5 pro automobilové nadšence představuje dokonalé ztělesnění sportovních výkonů spalovacího motoru a zábavného podvozku. S tím se pojí samozřejmě i exkluzivita, protože celková výroba této verze je omezena na 7000 vozů.
Plusy
– Vzhled
– Motor
– Zvuk
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Brzdy
Mínusy
– Fádní interiér
– Nemám ho doma
« Test Hyundai Tucson N-Line: Futuristický vůz, který vychází řidiči maximálně vstříc Test Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST line: Staré dobré časy, ale… »