Test Cupra Ateca 2.0 TSI Limited Edition VZ
Ateca je už ve standardní verzi velmi čiperné a agilní SUV a také je to vůbec první model, který byl přeznačkován logy Cupra, byť se nejednalo o samostatný model. To změnil až příchod Formentoru. Zajímavostí je, že Ateca je na trhu už od roku 2016 a stačilo jí pár průběžných faceliftů. Ten poslední prodělala před rokem.
I tak je o ni stále zájem a není divu, protože jezdí skvěle. Transformace pod značku Cupra ji však posunula na zcela jiný level a to jak vzhledově, tak jízdně. Že patří do španělské sportovní stáje plnokrevníků, poznáte již na první pohled. Design se značně přiostřil. Zaujme opravdu agresivně tvarovaný přední nárazník, zadní funkční difuzor a čtveřice obřích výfuků. Rozhodně nepřehlédnete také devatenáctipalcová kola v černo-měděném zbarvení nebo střešní spojler. Měděná loga Cupra jsou pak pro tuto značku klasikou. Vnější tuning je relativně decentní, ale vůz dává dostatečně najevo, do jaké rodiny patří. Mě se moc líbí. Není to přehnané, ale zároveň autu nechybí sportovní šmrnc. Přesně tak akorát.
Již standardní verze modelu nabízejí bohatou výbavu, ale Ateca Limited Edition VZ míří ještě mnohem výš. Na první pohled zaujme mnoha vnějšími designovými prvky v charakteristickém odstínu mědi. Mezi ně patří především 20“ broušená kola VZ Copper, čtyřpístkové brzdové třmeny Brembo na přední nápravě, čtyři koncovky sportovní výfukové soustavy Akrapovič a střešní spoiler z uhlíkového kompozitu. Výkonná brzdová soustava Brembo má vpředu odvrtávané brzdové kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 370 mm. Výfuková soustava Akrapovič z titanu vylepšuje nejen vzhled, ale také zvukový projev. A navíc snižuje hmotnost.
Na výběr je šest laků karoserie spolu s osmi sadami kol. Ty se liší nejen designem a barevnými detaily, ale i sériově dodávaným obutím. Standardem jsou pneumatiky Goodyear Eagle F1 Supersport.
V interiéru, čalouněném kombinací veluru Dinamica a kůže, umocňují sportovní atmosféru vyhřívaná skořepinová sportovní sedadla vpředu, vyhřívaný sportovní volant s integrovanými tlačítky voliče jízdních režimů a spuštění motoru a sportovní pedály z tmavého broušeného hliníku, zatímco zvukovou kulisu završuje prémiový audiosystém BeatsAudio s deseti reproduktory včetně subwooferu, napájenými zesilovačem o výkonu 340 W. Veškeré provozní informace podává v přehledném a snadno čitelném uspořádání digitální panel sdružených přístrojů na displeji s úhlopříčkou 10,25 palce. Multimediální a navigační systém využívá displej s úhlopříčkou 9,2 palce a zahrnuje služby CUPRA CONNECT.
Trochu škoda je, že Cupra nevyměnila některé dekory, protože barevně je interiér příliš šedo-černý a působí fádně. Ergonomii ovládání ale není, co vytknout. Ateca má ještě staroškolské uspořádání se spoustu hardwerových ovladačů a změnil se především infotainment, který má moderní dotykové ovládání a novější a rychlejší systém.
Tvarování sedadel je ideálním kompromisem mezi příkladnou oporou těla při dynamické jízdě a každodenní rutinou. Celkově Ateca disponuje velmi širokým rozsahem nastavení, takže ideální pozici si najde každý. Vůz je také praktický a nechybí řada odkládacích prostor a spousta místa pro posádku, stejně jako použitelný kufr. Čtete si ale test Cupry, a tak vás více zajímá, jak jezdí a co má pod kapotou.
Tam trůní dvoulitrový benzínový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 221 kW a kroutícím momentu rovných 400 Nm. Na stovku dosprintuje za 4,9 sekundy a zastaví se na rychlosti 250 km/h. To jsou slušné údaje a v praxi je to ještě lepší. Tento motor je totiž opravdu povedený a zátah je neurvalý, konstantní a brutální. Na motoru se mí líbí jiné naladění, než v ostatních podobně rychlých koncernových autech. Motor zabírá lineárně s obrovskou chutí po otáčkách. Na spodní hranici otáček však vůbec není mdlý a umí vystřelit hned od volnoběhu, jde však cítit poctivá gradace výkonu. Rozjezd z místa je nejprve opatrný, to jak systém Haldex šetří své spojky, turbo se zatím nadechne a pak už se jedná o totální katapultaci. Ještě více vás ale zaujme pružné zrychlení. Je úplně jedno kolik jedete, Ateca vždy vystřelí dopředu. Zvuk je hutný, syrový a při řazení decentně střílí.
Mírným zklamáním je převodovka DSG, která má vždy svou hlavu a nenechá vás být pánem situace. Řadí sice rychle, ale i v manuálním režimu přeřadí sama hned, co se přiblížíte omezovači. V automatickém režimu je lehce toporná při kickdownu nebo podřazování, ale to je pro dvouspojkové systémy typické. Stejně jako to, že si občas cukne při popojíždění městem. Spotřeba? Klidně za 7 litrů, při rychlí jízdě počítejte s odběrem kolem 11, to samé ve městě.
Systém pohonu 4Drive s elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou mezinápravovou spojkou analyzuje stav vozovky v reálném čase a na základě toho mění rozdělování hnací síly, aby byla zajištěna maximální trakce. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS přibrzdí prokluzující kolo, a zajistí tak přenos točivého momentu na protilehlé kolo s lepší adhezí.
Systém je integrován do rozvodovky zadní nápravy. Mezinápravová spojka je uložena na konci spojovacího hřídele před zadní rozvodovkou. Tím je optimalizováno rozložení hmotnosti mezi nápravy. Nižší moment setrvačnosti zkracuje reakční dobu. Systém také nepřetržitě sleduje bezpočet parametrů – úhel otočení volantu, rychlost otáčení kol a míru otáčení vozidla kolem svislé osy. Nabízené výkony jsou díky tomu snadno využitelné.
Ateca má opravdu výborně odladěný podvozek, který zvládá žehlit většinu nerovností a znatelný problém má až s výraznou příčnou překážkou. Ladění je samozřejmě tužší, ale rozhodně vás nenaklepe jako vídeňský řízek. Pouze v režimu CUPRA je tuhost na hranici, ale zato se auto skvěle drží silnice, neposkakuje a až opravdu nečekaně agilně zatáčí.
Cupra je vybavena systémem dynamické regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control). Adaptivní tlumiče nepřetržitě vytvářejí na každém kole optimální tlumicí sílu v závislosti na provozních podmínkách a jízdním režimu zvoleném řidičem. Progresivní řízení maximalizuje agilitu a poskytuje řidiči pocit naprosté jistoty, a to i v nejnáročnějších podmínkách. Ke stejnému účelu slouží také 18“ brzdy Brembo.
Zajímavostí je vypínatelná stabilizace, takže v zimě nebude chybět zábava. Na suchém asfaltu je auto těžké přivést do přetáčivosti, čtyřkolka je až příliš efektivní. Řízení je pak klasicky bez citu a zpětné vazby, auto na něj však reaguje hbitě.
Plusy
– Vzhled
– Motor
– Jízdní vlastnosti
– Kvalita zpracování
– Interiér
– Sedadla
– Pohon všech kol
– Slušná spotřeba
– Vypínatelná stabilizace
Minusy
– Tvrdší tlumení nerovností
– Občas tvrdohlavé DSG
« Reportáž: Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2022 Nový Volkswagen Amarok slaví světovou premiéru »