TEST Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi – DSC4
Nový Citroën C4 Picasso přijíždí do naší redakce již podruhé, jenže tentokrát má prodloužený rozvor, více místa vzadu a třetí řadu sedadel. Tedy ideální každodenní vůz pro potřeby rodiny.
Ač se může zdát Grand C4 Picasso zvenčí pouze prodlouženým C4 Picassem, rozdílů je ve skutečnosti mnohem více, než se na první pohled zdá. Přední světla mají jiný tvar, nárazník byl pozměněn, maska chladiče taktéž, střecha se zvedla, dveře byly vyměněny a vlastně celá karoserie se přepracovala k obrazu většímu, vyššímu a praktičtějšímu Grand Picassu.
Už “obyčejné” C4 Picasso se mi po týdenní testovací proceduře začalo velmi líbit a co se týká rodinných požadavků, dokáže Grand Picasso splnit veškeré atributy a povinnosti ideálního rodinného vozu.
Exteriér
Futuristický design se štíhlými LED denními světly v linii masky chladiče vzbudil rozepře na každém místě, kam jsem s tímto vozem přijel. Jenže zrovna tento originální design patří mezi takové, na které je třeba si nějakou chvíli zvykat. Mně osobně se nová C4 Picasso začala líbit asi po dvou měsících uvedení na trh. Zvenčí navíc umí zaujmout panoramatické čelní sklo, které je protáhlé do střechy, zdvojený A sloupek a celá karoserie posazená na skvěle vypadající 18″ kola. No a pak jsou tu také estetická zadní LED světla s 3D efektem.
Pohled na boční profil jen potvrdí prodlouženou délku Grand Picassa oproti “obyčejnému” Picassu. Působí robustnějším dojmem a velké dveře potěší především při samotném nastupování. Pak jsou tu také velmi elegantní střešní oblouky, které se táhnou od čelního skla až k zadní části, kde tvoří ještě elegantnější tvar C. Jen pro srovnání, C4 Picasso měří na délku 4428 mm a rozvor náprav je 2785 mm. Grand C4 Picasso narostlo na délku o 169 mm a rozvor náprav se natáhl o 55 mm. Šířka jinak zůstala stejná, ovšem na výšku je Grand Picasso větší o 33 milimetrů. To vše samozřejmě dopomohlo vnitřnímu prostoru a užitné hodnotě.
Interiér
Pokud se posadíte za volant a čirou náhodou jste přesedli z obyčejného Picassa do prostornější verze, v podstatě tu rozdíl nepoznáte. Palubní deska, volant, středový panel i tunel, dekory, výplně dveří, madla, posuvné sluneční clony – prostě vše zůstalo na svém místě. Žádná změna se zde nekoná a musím přiznat, že mě to i celkem potěšilo.
Interiér obou verzí modelu C4 Picasso je na vynikající kvalitativní úrovni. Nikde nic neskřípe, palubní deska je měkčená, vypadá skvěle a vůbec působí spíše dojmem, jako kdybych seděl spíše v nějakém luxusnějším modelu DS. Je třeba také připomenout, že máme tento vůz k dispozici ve výbavě Exclusive, takže máme také masážní přední sedačky… tedy ehm… křesla (samozřejmě s vyhříváním), parkovací kamery vpředu i vzadu, pohled na vůz dokonce z ptačí perspektivy, parkovacího pilota, dva sloty na USB, zásuvku na 230V a tři různé grafiky přístrojové desky. Pasažéři vzadu mají navíc k dispozici také stolek jako v letadle a… vskutku královský prostor, který je navíc umocněn rovnou podlahou.
Motor
Na tuto část jsem byl opravdu zvědavý. V klasickém C4 Picassu jsem měl k dispozici vznětový agregát 1,6 e-HDi, který sice disponoval skvělou spotřebou paliva, ale jeho dynamika jela na výlet někam do vesmíru. V Grand Picassu mám však pod kapotou dvoulitrový turbodiesel BlueHDi, který poskytuje výkon už příjemnějších 110 kW (150 koní) a točivý moment 370 Nm a dokonce už plní budoucí normu Euro 6 – platnou až od září 2014.
Tento agregát samozřejmě disponuje inteligentním systémem Start / Stop, který vypíná motor na neutrál už pod 20 km/h. V praxi to znamená, že pokud stojíte v koloně z kopce, můžete popojíždět a motor se nezapne, dokud rychlost nepřekročíte. Pokud si vzpomínáte, tento systém jsem chválil už v klasickém C4 Picassu a funguje to takto skvěle i zde. Toto pohonné ústrojí má navíc také systém vstřikování močoviny do výfukových plynů, což snižuje emise CO2. Pro spoustu lidí to nemusí znít příliš vábně, ale praxe je taková, že to opravdu funguje. Navíc jsem tento systém znal už z Mercedesu GLK 250 BlueTec, takže skutečně není důvod ohrnovat nos.
Jízda
Nastavit si sedadlo do své pohodlné jízdní pozice nedá příliš práce a tudíž můžeme hned poté sešlápnout spojku a nastartovat motor tlačítkem. Motor je o poznání kultivovanější než jeho bráška menší o 0,4 litru. U motoru 1,6 e-HDi jsem nemohl pochválit odstupňování převodovky vhledem k průběhu točivého momentu a výkonu, ale dvoulitr tento neduh dokonale řeší.
Řazení má sice poněkud hrubý chod, ale zvyknete si na něj už po několika kilometrech jízdy. Dráhy jsou jinak ideálně dlouhé, ale pro rychlejší řazení je třeba chvíli trénovat, než jednotlivé kvalty budou přesně zapadat tam, kam mají.
Řízení je příjemně tuhé, než na co jsem u nových rodinných aut zvyklý, a i když samotný vzhled volantu mohl být nadesignován o poznání lépe, volant se drží perfektně. Je kvalitně čalouněný, prošívaný nití a navíc má spoustu tlačítek, které ovládají palubní počítač, telefon a multimédia. I když jsem si ani po týdnu nezvykl na jejich uspořádání, věřím, že po delším užívání s tím nebude mít nikdo problém.
Podvozek je postaven na nové platformě EMP2, která slibuje mnohé. Grand C4 Picasso zhublo oproti předchozí generaci zhruba 140 kg a vývojáři také dbali na co největším snížení těžiště. Citroën v reklamním letáku hovoří o mrštnosti, jízdní stabilitě a dynamickém chování. Tato tvrzení jsou, pravda, poněkud přehnaná, ale i přesto je podvozek Grand C4 Picassa skutečně výborný. Podvozek je i na 18″ kolech skvěle pohodlný a aby přenesl do kabiny nepříjemné rázy, musíte už vymést pořádně propadlý kanál nebo díru.
Co se jízdních vlastností týká, ty jsou až nepřímoúměrné velikosti auta. Grand Picasso ochotně mění směr a i přes delší rozvor dokáže překvapivě vykrojit zatáčku i velmi rychlým tempem. Náklon karoserie se sice dostaví, ale stále je uchován v únosných mezích. Závodním stylem samozřejmě žádný tatínek s tímto vozem jezdit nebude, ale mám za to, že každý novinář by měl vyzkoušet nebo se aspoň přiblížit limitům podvozku. Při velmi rychlé jízdě je i tak Gran Picasso velmi stabilní, ovšem pokud přejedete v zatáčkách nějakou příčnou nerovnost, zadní náprava sice neodskočí, ale zavlní se jako ocas ryby ve vodě. A když už jsme u rychlé jízdy, s neustálou cihlou na podlaze, zhruba na 30 kilometrové okresce, mi palubní počítač ukazoval jen 8,3 litru na 100 kilometrů jízdy.
Ani na dálnici se však prodloužená C4 Picasso neztratí. Skvělá stabilita v přímém směru a dynamika motoru mě potěšila i po rutinním absolvování trasy Praha – Zlín. Dálniční spotřeba (která je pro nás z Moravy velmi důležitá), činila za celou cestu 5,9 l/100 km. No a dokonce i na šestý převodový stupeň motor příjemně zatáhne a pokud nejedete méně jak 110 km/h, šestka skvěle využije točivý moment a bude překvapivě zrychlovat až do rychlosti 190 km/h. Gran Picasso s tímto motorem ale umí jet až 210 km/h. Na sedmimístné rodinné MPV dobrý, ne?
Samotný motor je zde opravdu velmi povedený a patří k nejlepším čtyřválcovým turbodieselům na trhu. Maximální výkon 110 kW je dostupný ve 4000 otáčkách za minutu a tento agregát má do vyšších otáček překvapivou chuť. Pokud chcete jet jen trochu svižně, bohatě Vám bude dostačovat motor vytáčet do 2500 otáček. Ve dvou tisících je totiž k dispozici maximum točivého momentu 370 Nm a pokud dáte plný plyn, Grand Picasso se od této sféry pořádně nadechne a vyrazí vpřed. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pak ve skutečnosti zdá v autě o chlup rychlejší, než je udáván papírový údaj (9,8 sekundy). Navíc tento motor nemá problém stlačit spotřebu i pod 5 litrů na 100 kilometrů.
Zmínit musím také hlavní přístrojovou desku, která je kompletně digitální a především je umístěna uprostřed palubní desky – nad středovým panelem. Spousta novinářů to bere jako obrovské mínus a obhajují to faktem, že toto řešení odpoutává pozornost od zorného úhlu. Jenže tento fakt je vlastně fikcí a já si stále stojím za svým, že to ničemu nevadí a určitě to nezpůsobí žádnou dopravní nehodu. Je totiž jedno, jestli sklopíte oči na přístrojovku za volantem nebo nad středový panel. Dokud všechna auta nebudou mít head-up displej, každé budíky budou pozornost řidiče odpoutávat.
Hodně mě ale zajímalo využití třetí řady sedadel, a tak jsem se vydal vyzkoušet užitnou hodnotu na ideální výlet do Beskyd. Čtyři dospělí a dvě děti, to by mělo dostatečně vyzkoušet tři řady sedadel a zbylý zavazadlový prostor. Když vytáhnete třetí řadu sedadel z podlahy kufru, v zavazadlovém prostoru příliš místa nezbude (170 litrů). Ve výsledku už do kufru naložíte jen 5 batohů, a to je ještě budete muset při zavírání kufru přidržovat. Pro třetí řadu sedadel můžete vykouzlit ještě i o něco víc místa, protože klasická zadní sedadla se dají jednotlivě posouvat dopředu. Desetileté dítě ve třetí řadě pak může mít i relativní pohodlí. Stále je však třetí řada sedadel spíše nouzová, protože dospělý jedinec zde nebude mít kam uložit svá chodidla. Na přepravu kamarádů z hospody však i nouzová sedadla poslouží. A dokonce ani v plném zatížení vozu nijak nestoupne spotřeba paliva.
Shrnutí Citroënu Grand C4 Picasso z mého pohledu je tedy následovné. Elegantní a originální design upoutá pozornost okolí, bravurní vnitřní prostor, pohodlí a luxus na palubě překvapí nejednoho odpůrce francouzkých vozů, jízdní vlastnosti jsou na poměry tak velkého vozu vynikající a dostatečně svižný motor BlueHDi za celý týden spotřebovával v průměru 5,7 litru na 100 kilometrů jízdy.
Grand Picasso je tedy velmi povedeným derivátem kratšího a stejně tak povedeného Citroënu C4 Picasso. Dvoulitrový motor BlueHDi a manuální převodovka je pro tento vůz ideální kombinací a já musím opět tento Citroën pomyslně zařadit mezi modely z divize DS. Škoda jen, že ve výbavě Exclusive jej na silnici příliš nepotkáme.
Plusy
- Bravurní vnitřní prostor
- Vynikající výhled z vozu
- Plnohodnotná dělená sedadla
- Originální a futuristický design
- Svižný a úsporný motor BlueHDi
- Komfortní podvozek
- Rovná podlaha vzadu
- Kvalita interiéru a dílenského zpracování
Mínusy
- Předsudky vůči Citroënu
- Dotykovost tlačítek
- Hrubé řazení
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Citroën Grand C4 Picasso |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 210 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.9 / 3.8 / 4.2 |
Emise CO2: | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 725 / 1843 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1630 / 620 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 18 |
« Blog Dominika Valaška: Bílá je nová stříbrná Odhalen facelift Volkswagenu Polo včetně nových motorů »