TEST Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi A/T
Pablo Picasso byl velmi uznávaným a obdivovaným umělcem i malířem minulého století a již tři generace konkrétního Citroënu počestně nesou jeho jméno. U těchto Citroënů to však pro Pabla Picassa žádná pocta nebyla, dokud nepřišlo Picasso nové.
Citroen C4 Picasso ale samozřejmě není v naší redakci žádnou novinkou. Tentokrát nás ale zajímalo, jak bude fungovat kombinace sedmimístné kabiny, dvoulitrového turbodieselu a automatické převodovky. A hned takto na začátek mohu předvyzradit, že se jedná skutečně o nejideálnější zvolenou kombinaci. Takže… Proč vlastně?
Nejdříve se ale pojďme podívat na Grand Picasso zvenčí. Ano, zrovna nové Picasso obléklo snad nejrozporuplnější design, který kdy byl na nějakém autě vůbec použit. Picasso se některým lidem líbí (ba co víc, milují ho!) a druhým se z něj dělá naprosto šoufl. Je třeba říct, že designový vjem je hodně závislý na zvolené barvě karoserie. Osobně se mi celkově C4 Picasso líbí, a to z jednoho prostého důvodu. Jsem ujetý na originalitu, výstřednost, odvahu i modernu. A přesně tyto věci nové Picasso vyznačuje.
Štíhlé LED diody pro denní svícení jsou umístěny nad hlavními světlomety a byly zakomponovány mezi linky masky chladiče. Do té byl mimo jiné vložen i znak Citroënu, ze kterého tyto linky vycházejí. Z bočního profilu už je na první pohled patrný prodloužený rozvor verze Grand oproti klasickému Picassu. Grand Picasso se opravdu (nejen opticky) hodně natáhlo, ale rozhodně nepůsobí dojmem žádného tlustého jezevčíka. Vzadu pak najdeme velmi povedené světlomety s 3D technologií, jejichž efekt je skutečně oku lahodící. Picasso působí velmi futuristicky (až vesmírně) a věřím, že tento design nezestárně ani za 10 let.
Pod kapotou tohoto Grand Picassa najdeme vznětovou jednotku 2.0 e-HDi, která má výkon 110 kW (150 koní) a točivý moment 370 Nm. Zrychlení na 100 km/h díky ní proběhne okolo 10 vteřin a maximální rychlost přesáhne 200 km/h. Na rodinný skoroautobus slušné hodnoty.
Může ale agregát BlueHDi konkurovat srovnatelnému koncernovému TDI, který tak všichni opěvují a považují za modlu mezi motory? Ano, naplno! Na čtyřválcový turbodiesel má velmi kultivovaný chod a díky výbornému odhlučnění kabiny se k posádce nepřenáší téměř žádný klasický “chrochtavý” projev. Tento turbodiesel se vážně povedl!
Po usednutí do nové C4 Picasso bude člověk zvyklý na klasická rodinná auta naprosto v úžasu. Bravurní výhled z vozu díky rozdvojeným A sloupkům a protáhlému čelnímu sklu až nad hlavy předních pasažérů zůstal z předchozího modelu. Zde je to ovšem v kombinaci s téměř luxusním interiérem dotaženo k dokonalosti. Na semafory vždy uvidíte, i když zastavíte přímo pod ním a nepřehlédnete jedinou myšku, která do silnice vběhne.
Uvnitř je navíc vše velmi kvalitně zpracováno, materiály jsou slícovány jako v prémiovém segmentu a o měkčení materiálů samotných se dá řici totéž. Uvnitř Vás prostě pohltí nádech prémie a v tomto Citroënu se určitě bude každý pasažér cítit skvěle. Tento pocit umocní samozřejmě i skvěle pohodlná (za příplatek masážní) sedadla… ehm… spíše křesla.
Atypická je také přístrojová deska, která je zdigitalizovaná a především je umístěna uprostřed palubní desky – nad středovým panelem. Zvolit si v ní můžete dokonce tři různé grafiky přístrojů, což skoro neumí ani leckteré smartphony. Hodně zvyku ale bude chtít kompletní dotykové ovládání. Na dotyk je tu veškeré ovládání všech funkcí. Klimatizace, média, rádio, nastavení – prostě vše. To ostatně může činit velký problém při jízdě. Trefit se, to je občas úkon hoden několika opakovaných pokusů.
Na Picassu se ale i tak těžko hledají nedostatky. Disponuje totiž několika chytrými řešeními, které se u Citroënu objevily před více než 45 lety! Ano, řeč je o stařičkém (ale stále nadčasovém a elegantním) Citroënu DS, jehož rovnou podlahou bez středového tunelu vzadu a natačecími světlomety se inspiroval i vůz vyrobený o téměř půl století později. Hodilo by se připomenout, že světla, natáčející se do zatáček, dnes používají téměř všechny automobilky.
Některé nedostatky ale přece jen jsou, a týkají se konkrétně verze s automatickou převodovkou. Samotný volič automatu je zde řešen za pomocí jednoduché páčky za volantem. To ostatně není špatné řešení, například u takového Mercedesu jsem to nazval zcela revolučním řešením a zrychlením celého procesu zvolení jednotlivých režimů pro jízdu či stání. Jenže Citroën se ukvapil. Páčka vypadá jako ulomené tykadlo brouka Pytlíka a je vyrobena z laciného a nepříliš kvalitního plastu. To samé se dá říci i o pádlech pod volantem, které po stisknutí působí jako ze starého herního volantu, koupeného někdy před deseti lety ve zkrachovalém supermarketu.
Vrátit se ale musím k samotnému voliči a jeho funkčnosti. Jeho jednotlivé polohy nejsou nijak zvlášť od sebe odděleny. Lehký problém pak může nastat, když po navolené zpátečce chcete rychle zvolit automatický režim D. Ťuknete tedy do páčky a omylem navolíte režim manuální, který je v poloze úplně naspod. Parkovací režim P ale také není příliš šťastně vyřešen. Po zvolení jej musíte překonat dráhu ve tvaru “Z” a rozhodně to nebude žádná sametová cesta. Jaká to škoda na jinak téměř dokonalém autě s téměř prémiovým interiérem.
Samotná převodovka je ale jiná písnička. Tento automat se vážně povedl. Řadí rychle, hladce a ač mnohdy i s lehkou nohou zbytečně vytáčí motor, žádnými nedostatky rozhodně netrpí. Za studena jsem však zaznamenal lehké cukání při zastavování či rozjíždění. Po zahřátí se vše ustálí.
Podvozek platformy EMP2 je bravurně pohodlný i na nerovnostech, kostkách a menších dírách, a to dokonce i přes 17″ litá kola. Zároveň ale není tak houpavý jako u Citroënu C5 a dokonce se na něj v zatáčkách můžete spolehnout. MPV s délkou přes 4,5 metru a vážící okolo 1630 kilogramů nedává při svižné jízdě své rozměry znát. Podvozek se opravdu chová, jakoby na něm bylo postaveno menší auto. Náklony jsou samozřejmě znát, avšak i přesto se vnější kola dokáží pořádně opřít do silnice a vykrojit zatáčku neuvěřitelným tempem. Lehká nejistota se dostaví při zatáčení přes příčné nerovnosti, kdy se vůz od zadní nápravy pořádně zavlní. Přiblížit se limitu podvozku není ale vůbec těžké. To už musíte jet ale opravdu bláznivě, což žádný majitel určitě nebude. V přímém směru je ale stabilita podvozku ukázková.
Řízení je příjemně tuhé a ač bez komunikace, samotný malíček by na otáčení volantu nestačil. Při svižné jízdě se navíc ukáže kvalita převodovky. Ta ukázala, že ani dynamická jízda jí není cizí a s chutí vytáčí motor až za hranici maximálního výkonu (ve 4000 otáčkách). Změna převodového stupně pak proběhne rychle a bez jakéhokoliv zaseknutí.
Motor má dostatek dynamiky a papírovému zrychlení na 100 km/h přes 10 sekund nebudete věřit. Motor se totiž zdá o mnoho dynamičtější a pocitově byste mu určitě jednu sekundu na zrychlení odepřeli. Převodovka umí skvěle využívat točivý moment, jehož maximum je dostupné ve 2000 otáčkách. Ona obecně sféra 1500 až zhruba 2500 otáček bohatě dostačuje na dynamickou jízdu.
A spotřeba? Ta za celý týden dynamické jízdy ukazovala hodnotu 6,3 litru na 100 kilometrů jízdy. Při opravdu velmi bláznivém tempu jsem se i tak nedostal přes 10 litrů a pokud se budete opravdu snažit a občas pobízet převodovku pro dřívější řazení, dá se spotřeba stáhnout až někam k 5l/100 km.
Grand Picasso s manuální převodovkou je sice o něco více dynamičtější, avšak dráhy řazení musíte chvíli hledat. Automatická převodovka se tak jeví jako nejideálnější a zcela jistě nejpohodlnější volba. A o pohodlí jde v tomto autě především. I já osobně (a to ještě nemám na prahnutí po pohodlí věk) bych zvolil pohodlnější volbu samočinného řazení. Až tak je verze s automatem dobrá.
Takže Grand C4 Picasso je vynikajícím rodinným vozem, který je bravurně prostorný, skvěle pohodlný, s dvoulitrovým turbodieselem i svižný a úsporný a s automatickou převodovkou i příjemný společník. A přesně to by měl být ideál rodinného vozu.
Plusy
- - Bravurní vnitřní prostor a praktičnost
- - Vynikající výhled z vozu
- - Řazení automatické převodovky
- - Plnohodnotná dělená sedadla
- - Originální a futuristický design
- - Kvalitní a luxusně pojatý interiér
- - Svižný a úsporný motor BlueHDi
- - Komfortní podvozek
- - Rovná podlaha vzadu
Mínusy
- - Předsudky vůči Citroënu
- - Dotykovost tlačítek
- - Cena příplatkové výbavy
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Citroën Grand C4 Picasso |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 207 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.2 / 4.1 / 4.5 |
Emise CO2: | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 725 / 1843 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1635 / 645 |
Rozměr pneu: | 205/55 R 17 |
« Hennessey VelociRaptor SUV odhalen – Je to monstrum! Mercedes-Benz třídy A prošel modernizací – A45 AMG má 381 koní! »