TEST CITROËN GRAND C4 PICASSO 2.0 BlueHDi 150 AT
Nové C4 Picasso i Grand C4 Picasso jsme již v redakci měli a v obou případech šlo o příjemné překvapení. Nadchl nás vnitřní prostor, praktičnost a zpracování interiéru, nízká spotřeba výkonných motorů a nakonec i ten kontroverzní design karoserie vám přiroste k srdci. Do třetice jsme se tak rozhodli vyzkoušet tento rodinný vůz s automatickou šestistupňovou převodovkou a několika dalšími prvky výbavy, které chyběly u předchozích modelů.
Vezmeme to tedy stručně a zaměříme se především na rozdíly oproti dřívějšímu modelu s manuálem. Dál to vezmu formou poznámek, postřehů a osobních pocitů:
- Automatická převodovka se šesti stupni má mít 11 různých režimů střídajících se podle vašeho stylu řízení. Upřímně řečeno jsem to zjistil až po nahlédnutí do reklamních letáků, během řízení jsem si žádných rozdílů nevšiml. Za studena umí občas znatelně při přeřazení škubnout a na pár okamžiků pocítíte ztrátu přenosu výkonu na silnici. Při velmi defenzivní nebo naopak agresivní jízdě si toho nevšimnete a po zahřátí to z velké většiny zmizí, ale konkurence je už přeci jenom o něco dále.
- S převodovkou souvisí ještě jedna věc. Vlastně dvě – řadí se malou páčkou na sloupku řízení nad volantem. Není to páčka podobná řešení v Mercedesu, koncepcí připomíná spíše vozy socialistické výroby východního bloku. Nemyslím to ale nijak zle! Řadit lze jedním prstem a velmi rychle vám to přejde pod kůži, troufám si odhadovat, že tento styl ovládání si oblíbí především ženy. Onu druhou věc už ale moc nechápu – na co potřebuji do velkého rodinného MPV řazení pádly volantem? A ještě k tomu tak velikými? Za celý test jsem je použil přesně jednou, když jsem zkoušel jestli fungují, do konce týdne už jsem si na ně ani nevzpoměl.
- Paket Multimedia Plug & Play. Za 20 000 Kč dostanete dvě malé obrazovky integrované do opěrek předních sedadel, trojici bluetooth sluchátek a přípojný panel mezi předními panely. Chcete si pustit film? Musíte si dokoupit nějaký externí DVD přehrávač nebo herní konzoli a připojit je přes cinch vstupy, jinak máte smůlu. Alespoň že máte ty vstupy dva a každé vaše dítě se může dívat na svůj vlastní animák…
- Za vyhřívání předních sedadel si i u nejvyšší výbavy musíte připlatit 9 000 Kč. Ovšem pozor, pokud dětem koupíte ony skvělé monitory, máte smůlu, oboje dohromady mít nemůžete. A nebo vlastně ano, ale pouze při pořízení paketu Leather za 30 000 Kč nebo Nappa za 65 000 Kč.
To by bylo k rozdílům vše, teď něco málo osobních zkušeností:
- Adaptivní tempomat nefunguje tak jak jsme zvyklí například u koncernu VW, tedy i s využitím brzd automobilu. Ten v Grand C4 Picasso umí brzdit pouze motorem a v případě náhlého přiblížení vozidla před vámi jej úplně deaktivuje a brzdit musíte najednou sami. Minimálně jednou mi to na dálnici pěkně zavařilo, potom už jsem aktivní udržování vzdálenosti vypnul a byl klid.
- Rádio a vůbec celý multimediální systém jsou na špici třídy. Reproduktory JBL hrají velmi dobře a ve spojení snad se všemi možnými druhy připojení externích zařízení se z vašeho auta může stát pártymobil jedna radost. Velký dvanáctipalcový displej na horní straně palubní desky lze přepnout do jednoho ze tří stylů zobrazení a dále nakonfigurovat, co se na něm má zobrazovat. Nic podobného konkurence ve stejné cenové kategorii nenabízí.
- Jízdně se automat od manuálu neliší, alespoň co se komfortu podvozku týče. Spotřeba se ustálila na hodnotách mezi 6,5 a 7 litry na 100 km, na dálnici při stabilních 130 km/h počítejte minimálně se sedmi litry.
– Trošku mi chyběla možnost otevřít elektricky ovládané dveře kufru zevnitř kabiny. Kromě tlačítka na klíči zde žádné jiné není, pokud tedy například jako řidič čekáte na někoho s velkým balíkem v ruce, budete muset buď hledat klíč po všech čertech a ďáblech, nebo vylézt ven a kufr mu otevřít osobně. To trošku popírá výhodu elektrického otevírání, nemyslíte?
- Praktičnost interiéru jako celku je v podstatě bez chyby. Zadní sedadla jsou sklápět a posouvat nezávisle na sobě. Třetí řada sedadel se vyklápí a sklápí jedním pohybem a například opěrka pro nohy u spolujezdce vepředu byla mnohokrát hodnocena velmi pozitivně. Hlavové opěrky jsou pohodlné, naopak masážní funkce předních sedadel je taková mdlá. Trošku intenzivnější projev by nebyl na škodu, spíš vás to polechtá než namasíruje.
- Jeden detail ke slunečním clonám. Vzhledem k velikosti čelního skla jsou zcela logicky posuvné dopředu, díky tomu vám i při slunci nízko nad obzorem nebude svítit do očí. Problém je však v jednom detailu, na stropě v jejich blízkosti je taková širší plastová lišta mírně vystupující do prostoru. A o tu si minimálně několikát odřete klouby právě při posouvání oněch slunečních clon. Poté, co na stropě vyrobíte několik krvavých šmouch už si její existenci zapamatujete a při posunu si ty zatracené clony trochu odklopíte.
- Na závěr uvedu ještě jeden fakt, a tím je jistá pozornost okolí. Majitelé rodinných aut na ni asi nebudou úplně zvyklí, ale tohle auto prostě poutá pozornost všude kam přijede. První reakce jsou téměř vždy stejné – “Co je to proboha za zrůdu? Aha, francouz.”. Pak uvidí interiér a často obrátí o 180 stupňů. Citroën Grand C4 Picasso prostě není dalším zástupcem unylé německé konfekce. Má své mouchy, celkově z něj ale budete mít dobrý pocit při každodenním používání. A o to přece u aut jde především, ne?
Plusy
- Vnitřní prostor
- Zpracování a design interiéru
- Praktičnost
- Multimediální systém
Mínusy
- Občas škubající převodovka
- Nelogičnosti v ergonomii vozu
- Nedořešené obrazovky vzadu
- Adaptivní tempomat
První cena vozu | 469 900 Kč (1.6 VTi 120 ATRACTION) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 710 900 Kč (2.0 BlueHDi 150 AT INTESIVE) |
Základní cena testovaného vozu | 785 900 Kč (2.0 BlueHDi 150 AT EXCLUSIVE) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 867 300 Kč (2.0 BlueHDi 150 AT EXCLUSIVE) |
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | CITROËN GRAND C4 PICASSO |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 207 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.2 / 4.1 / 4.5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 725 / 1843 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1635 / 645 |
« Alpina B4 Bi-Turbo Cabrio odhalena! BMW plánuje do dvou let vyrábět kola z uhlíkových vláken! »