DSC_0416

TEST CITROËN DS5 Hybrid4

12. 5. 2013 • Citroen, Novinky, Testy

Citroën s vozy DS3, DS4 a DS5 projevil opět velkou odvahu, která se očividně vyplatila, jelikož na trhu řada DS k propadáku rozhodně nepatří a odvahu projevuje i s aplikací hybridního systému v kombinaci s naftovým motorem a jednoduchým pohonem všech kol. Model DS5 se v našem testu objevuje již po několikáté, a tak se nebudeme zdlouhavě zabývat designem a zaměříme se především na funkčnost hybridního pohonu.

Nutno však říct, že design Citroënu DS5 je snad vše, jen ne nudný. Někteří se na něj nemůžou vynadívat, jiní ho nenávidí. Ať je Váš názor jakýkoliv, vždy musíte souhlasit s tím, že je rozhodně zajímavý a i v dnešní době různých kreací popuštěných na uzdě se za ním většina lidí otočí. Pozornost prostě láká, a to mu nelze upřít, třebaže není pokaždé úplně pozitivní. Karoserie je docela baculatá, plná oblých ploch, střídajících ostré hrany. Objemné přední světlomety zasahují až do bočních partií vozu. Po vzoru klasického DS jsou samozřejmě natáčecí, jenže až zbytečně moc, když při každé korekci volantem létá světelný kužel ze strany na stranu. Přední nárazník je výrazným prolisem jakoby rozdělen na dvě části, z nichž ta spodní navozuje pocit obtloustlého spoileru. Omluvte můj subjektivní názor, ale tohle se opravdu nepovedlo, což je docela škoda, protože jinak nemám celkovému designu moc co vytknout. Zrcátka na stopkách jsou skvělá, nízké prosklení společně s ostrou hranou přes celý bok vypadá dynamicky a postupně se svažující střecha si nejspíš bere mírnou inspiraci v klasice z roku 1955. Chromované ozdobné lišty po bocích funkčnosti nijak nepřidají, ale společně s 18-ti palcovými koly dobře dotvářejí pozoruhodný design. Na zádi rozděluje sklo pátých dveří decentní střešní spoiler. Vysoká nakládací hrana cílovou skupinu nijak závažně trápit nebude, ale ocenil bych funkční koncovky výfuku, když už se jejich designu a konstrukci věnovalo tolik pozornosti. Jejich slepost odhalí každý pozornější motorista a trochu to kazí dojem.

ds5h4

Interiér se drží stejného receptu jako exteriér, tedy zaujmout hned na první pohled. Poloha za volantem je příjemná a díky středovému tunelu, stoupajícímu směrem k palubní desce, také útulná. Výhled z vozu zrovna ukázkový není, což vzhledem k dvojitým A sloupkům a nízkému prosklení není žádným překvapením. Při běžné jízdě padne volant dobře do ruky, při parkování mi naopak vadilo jeho zploštění ve spodní části, ale za nedostatek bych to rozhodně nepovažoval. Sedáky jsou pohodlné i na delší cestování a jejich boční opora těla je naprosto dostačující. Palubní desku společně s výplněmi dveří tvoří kůže, černé plasty a různé imitace kovu. Přestože první pohled na tlačítka a ovládací prvky audia a ventilace se může zdát neuspořádaný, druhý odhalí řád, pohodlné ovládání a styl. Veškeré ovládání oken se z klasického dveřního umístění přestěhovalo na středový tunel, a to nejen pro cestující vepředu, ale i vzadu. Pro kvalitní dotváření atmosféry kosmické lodě jsou podobné ovladače umístěny i ve střešní středové části. Slouží k ovládání head-up displeje a clon panoramatické střechy, rozdělené na tři části. Co se týká prostornosti, cestující vepředu si nemají moc na co stěžovat, ale vzadu už to bude o něco horší, jelikož místem pro nohy se zde docela šetřilo. Nicméně osobně považuji DS5 spíše za módní doplněk mladých lidí či párů, než za plnohodnotné rodinné auto, takže v tomto směru bychom mohli určitě odpouštět.

ds5h3

Hybridní pohon je přebrán od Peugeotu a místo složitého spojování dvou motorů na jednu hnanou nápravu se pohon dělí na dvě hnané nápravy. Tu přední pohání dvoulitrový čtyřválcový diesel s výkonem 120 KW a zadní pak elektromotor o výkonu dalších 27 KW. Dohromady tak disponuje DS5 Hybrid4 výkonem rovných 200 koní a 500 Nm. Auto lze provozovat ve čtyřech módech, které lze přepínat kruhovým ovladačem vedle páky převodovky. Jedná se o módy Auto, Sport, ZEV a 4WD. Auto je výchozí, Sport nechá naftový dvoulitr vytáčet do závratných výšin a častěji řadí. V nižších rychlostech navíc dost často vypomáhá elektromotor připojený na zadní kola, který však z konstrukčních důvodů končí na rychlosti 60 km/h. Režim ZEV slouží k vynucení jízdy pouze na elektřinu. Vzhledem k tomu, že se objevily komentáře pochybující o schopnosti elektromotoru uvést 1800 kg do pohybu bez asistence spalovacího motoru, vězte, že opak je pravdou. Nevadí ani mírný kopec vzhůru. Po rovině potom v čistě elektrickém režimu urazíte až 2,5 km. Poslední z jízdních režimů, 4WD, funguje jednoduše. Oba motory fungují současně s tím, že spalovací motor přenáší moment na přední a elektromotor na zadní kola.

DS5 Hybrid4 je oproti standardním modelům vybaveno robotickou manuální převodovkou. Už u standardního automatu jsme se pozastavovali nad pomalostí řazení, ale tady je to ještě daleko horší. Přeřazení trvá tak dlouho, že auto při tom ztrácí rychlost, a poté citelně škubne. V kombinaci s nízkou setrvačností se jedná opravdu o velmi špatné řešení, které citelně znechucuje jízdu s tímto vozem. Převodovka pochopitelně nabízí i manuální režim pomocí pádel pod volantem, ale reakce jsou stejně tristní. Ve sportovním, automatickém režimu zase převodovka točí motor do nesmyslných výšin, a tím ještě umocňuje škubání a prodlevu toku výkonu. Zcela upřímně říkám, že jsem nikdy neřídil auto s horší převodovkou…

ds5h2

Do toho je třeba si připočítat i citelné připojování elektromotoru a je vymalováno. Naštěstí v režimu 4X4 dokáže elektromotor alespoň trochu vykrýt ztráty toku výkonu naftového motoru při řazení. Jenže to jen do doby, než se vybijí baterky, což je poměrně brzy.  Citroën naštěstí vybavil hybridní DS5 víceprvkovou zadní nápravou, která oproti standardním verzím se zkrutnou příčkou výrazně zlepšila jízdní komfort. Pořád se ale neumí přenést přes příčné nerovnosti nebo třeba kanály. Přejezd těchto nerovností je vždy doprovázen silnými otřesy a hlukem. Díky přidané hmotnosti v zadní části vozu je nyní DS5 stabilnější a neutrálnější, ale nečekejte žádné sportovní ambice. Tento vůz je stavěn na klidnou jízdu a cokoli jiného mu absolutně nesvědčí. Naštěstí ani automobilka nikde netvrdí, že by se skutečně o sportovní vůz jednalo, přestože by mohl jeho částečně dynamický vzhled tento pocit navozovat.  Výsledek je takový, že je auto zbytečně tvrdé a na komfort hydropneumatických podvozků z jiných modelů Citroënu můžete zapomenout.  Na kvalitním povrchu se pochopitelně nedostatky moc neprojeví a menší náklony karoserie jsou vítány. Rychlejší průjezdy na okreskách zde znamenají citelné odskakování, nervozitu a celkovou nejistotu z řízení, takže máte další pádný důvod skutečně zvolnit a raději se kochat krajinou. Zpětná vazba řízení se nejspíš vykouřila slepými koncovkami výfuku už při prvním nastartování, což je už třetí důvod ke klidnějšímu přístupu k tomuto vozu. Naopak brzdy jsou dimenzované dostatečně a mají i příjemný nástup.

Hybrid4 tedy najede v průměru 2 km na plně elektronický motor, v režimu 4×4 je to asi dvojnásobek a automatické připojování elektromotoru není o moc lepší. V praxi si tak Citroën řekne o průměrnou spotřebu přesahující 6 litrů, ve městě pak 7. Ano, hybridy jsou silně náchylné na způsob jízdy a na prázdné okresní silnici lze volným tempem jet za 5 litrů. Opravdu citlivý průjezd městem za častého využívání ZEV, brzdění provozu a troubení ostatních si vyžádá spotřebu 6 litrů. Problém je, že za skoro stejné hodnoty jezdí téměř každý diesel a spousta z nich ještě za méně. A to jsem ještě nezmínil, že Citroën si za tento model řekne 1.173.000 Kč. Dát takovou sumu za Citroën, sice stylový, je prostě moc. DS5 Hybrid navíc nabízí nízkou užitnou hodnotu a praktičnost.

ds5h1

Možná někomu přišlo, že jsem byl k vozu zbytečně kritický, ale vězte, že jsem pouze nechtěl nikomu “mazat med kolem huby” a s těmito nedostatky je třeba při potencionálním zájmu počítat. Pokud ale patříte do skupiny lidí, kteří jsou ochotni designu a obdivu podřídit vše ostatní, může být pro Vás tento vůz jako stvořený. Osobně v DS5 vidím pozoruhodné umělecké dílo, které se nemusí líbit každému, ale své příznivce si jistě najde.

Plusy

  • nevšední design
  • povedený interiér
  • poutá pozornost
  • pohodlí v interiéru

Mínusy

  • jízdní vlastnosti při rychlejší jízdě
  • tvrdé nastavení podvozku
  • reakce automatické převodovky
  • prostor na zadních sedadlech

Cena v základní výbavě: 1 104 900,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 173 600,- Kč

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, Úchyty dětských autosedaček Isofix, Samočinné zamykání dveří za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), Nouzové brzdění, ESP, Pomoc při rozjezdu ve svahu ( Hill Start Assist ), Intelligent Traction Control – ITC, Elektrická parkovací brzda, Palubní počítač a ukazatel vnější teploty, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná boční okna s ochranou proti přiskřípnutí, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Výškově a podélně nastavitelný volant, Akustické čelní sklo, Zatmavená zadních okna, Automatická dvouzónová klimatizace, Přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, Diody denního svícení, Dešťové čidlo, Samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, Nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů ( funkce “Guide Me Home”), Stí̌rač zadního okna, Autorádio RD5 s přehrávačem MP3 (6 x repro, ovládání na volantu, audio zásuvka typu jack, konektor USB), Lavice ve druhé řadě se sklopným opěradlem děleným v poměru 2/3 – 1/3, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s manuální bederní opěrkou, Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, Odkládací prostory ve středové konzole, v palubní desce či v panelech dveří, Pack Look: maska chladiče v černé barvě s chromovaným logem, přední nárazník v barvě karoserie s chromovaným dekorem ve spodní části, chromovaný dekor přídě zaoblený do tvaru šavle, okenní lišty bočních dveří a sloupky dveří v černé lesklé barvě, kryty a stojky vnějších zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, Chromované boční ochranné lišty, Head-up displej, Dvě chromované koncovky výfuku atd.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (17.900 Kč), Pack Club: Čalounění v luxusní kůži Club v provedení Bracelet s centrální částí sedáku a opěradla ve tvaru “náramku”, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s pamětí polohy pro řidiče, vyhřívaná přední sedadla ve třech stupních, elektricky nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče s masážní funkcí, manuálně nastavitelná délka přední části sedáku pro řidiče a spolujezdce, kaplička sdruženého přístroje čalouněná kůzíi, kožený volant s prošíváním, vkládané textilní koberečky (35.900 Kč), Hi-fi Denon (14.900 Kč).

Technické údaje
Motor Citroën DS5 HYbrid4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3850
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 27 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 3.8 / 4 / 3.9
Emise CO2: 91
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 325 / -
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1781 / 559
Rozměr pneu: 235/45 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz