TEST CITROËN DS3 THP 156 Fabourg Addict
DS3 je už takové naše redakční auto, k testu k nám přijelo asi po desáté a důvod proč ho pořád chceme je prozaický – jezdí výborně a je s ním zábava. Záminkou pro další test byla nová edice Fabourg Addict, která sice nic nemění na technice a mechanice, nýbrž ještě více zvýrazňuje už tak stylový design auta. Fabourg Addict tedy přináší tmavě fialový lak, polepy černé střechy a kryty zrcátek s motivy DS. Nic pro introverta, za tímto autem se totiž otočí každý!
Vyšší příď, agresivní tvary, objemné světlomety, přes celý bok linie s ostrou hranou, několik chromovaných částí a povedená zrcátka na stopkách. Skvělým detailem je vertikálně členěné denní svícení v bocích předního nárazníku. Na zádi je dobrým bezpečnostním prvkem přídavné brzdové světlo téměř přes celé střešní křídlo. Nevím, jak je na tom s funkčností difuzor zadního nárazníku, ale dvojitá koncovka výfuku slepá není, což je oproti DS5 pozitivní. Celkově je exteriér DS3 povedený, nadchne a urazit moc nemá čím. Funky a cool malé autíčko, které si na styl jenom nehraje, ono stylové opravdu je.
A líbí se mi i uvnitř. Interiér je stylový a z kvalitních materiálů. Drobné ergonomické přešlapy jsou pro auta, kde hraje prim styl typické, ale není to nic závažného. Testovaný model byl vyveden v černé kůží s karbonovým dekorem palubní desky a tak trochu spadl do průměru. DS3 jde totiž hezky barveně konfigurovat a interiér tím oživit. Jinak je vše v pořádku. Sedadla mají výrazný tvar a boční vedení, které opravdu podrží v zatáčkách. Kůže je prošívána a kvalitní. Volant je super, padne skvěle do ruky a budíky jsou i přes svou módní grafiku dobře čitelné. Řadící páka pak poukazuje, že toto není jen kabelka pro holky. Je krátká a hlavice je kulatě sportovní, aby padla do dlaně. Jo a dráhy jsou krátké.
Tento kus má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec THP o objemu 1,6 litru (původně z dílen BMW). Výkon 156 koní při 6000 ot./min a točivý moment 240 Nm při 1400 ot./min není nijak dramaticky oslnivý, ale při hmotnosti 1156 kg zajistí velmi schopnou dynamiku. Na delších rovinkách samozřejmě výkon pocitově chybí, ale tohle není rozhodně disciplína pro DS3. V zatáčkách, tam se cítí opravdu dobře. Výkon, jeho distribuce i průběh je na výbornou i přes absenci znatelné špičky a můžete ho využít do posledního koně. Zvukový projev motoru je vlažnější a uvnitř docela utlumený. Další součástí vozu zajišťující pohon, kterou je potřeba pochválit, je převodovka. Šestistupňový manuál má, kromě výše zmíněného dobrého ovládání, ideální odstupňování, aby se s ním dalo dosahovat přijatelné spotřeby, a zároveň dostatečné zábavy na okreskách. Přijatelnou spotřebou mám na mysli průměr okolo 7 l/100 km při klidnější jízdě. Sportovnější tempo zajistí spotřebu zhruba 8.5 l/100 km.
Spojka je lehká, to bohužel k dnešní době patří, ale zabírá prakticky okamžitě. Řazení je perfektně krátké, přesné, snadné a zábavné. Stejně tak bych mohl hovořit o skvěle nízkém posazu za volantem, který mně osobně velmi vyhovoval. Ve městě se chová DS3 jako beránek. Na dálnici díky nadprůměrnému výkonu nijak nestrádá a je pohodlné. No a na okresce? Tady se nebojím auto přiřadit k britské rodině MINI. Jde vidět, že si DS3 od nich nevzalo jen srdce, ale nechalo se poučit, jak se má jezdit.
156 koní s autem vážícím 1156 kg cvičí opravdu solidně a dynamika mnohé překvapí. Hlavně ty, co si na vás troufnou na silnici. DS3 THP je totiž opravdu hodně rychlé auto a to nejen v přímce. Do ostrých hothatchů mu pochopitelně ještě něco schází a není naladěno tak ostře a tvrdě, jenže i jednoduchý podvozek umí skvěle zabavit. Zadní vlečná náprava neodskakuje a nemlátí, jak by se dalo čekat. Místo toho autu poskytuje solidní porci gripu a hlavně nezáludně utahuje stopu při ubrání plynu. Do úzkých se dostává až při opravdovém “kalupu” po rozbité okresce a to především na brzdách. Zde je DS3 mírně nestabilní a musíte rychle kontrovat. To platí i na hezkém povrchu, ale to k malým rychlým hatchům prostě patří. A je to fajn! Auto je krásně živé, čitelné a hravé.
Přední náprava pak poskytuje opravdu velkou oporu a auto je dlouho neutrální. Nedotáčivost se projeví jen při přestřelené nájezdové rychlosti nebo u neopatrné akceleraci v zatáčce. Prostě za to vždy může řidič! Jinak je DS3 ukázkově neutrální a poslouchá na slovo. Teda na každý povel volantem. Nenabídne příliš zpětné vazby a moc toho nenapovídá, ale jde pěkně za volantem a ochotně dělá to, co chcete. Kromě toho, že auto fakt jede a funguje v zatáčkách, tak je tady ještě velmi příjemný zvuk. Ne, není to nic přehnaného ani zázračného, ale ve vysokých otáčkách se výfuk rozezpívá a při odstavení plynu si i lehce zabublá.
A to jsou dost zásadní důvody, proč chtít toto auto testovat pořád dokola. Vypadá úžasně, extrovertní paket Fabourg Addict ho udělal ještě stylovějším a co je zcela zásadní – jezdí fantastiky, kouzlí úsměv a je to čistá radost za volantem. Takže už teď se těším na test facelift verze, zase další důvod, proč usednout do tohoto skvělého autíčka!
Plusy
- výkon motoru
- jízdní vlastnosti
- nevšední design
- povedený interiér
- poutá pozornost
- přesná převodovka
Mínusy
- tlumení rázů
- cit v řízení
- stísněný interiér
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | zážehový přeplňovaný |
Válce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 115 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 / 1400 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 214 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.4 / 5.1 / 6.7 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 285 / - |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1223 / 367 |
Rozměr pneu: | 205/45 R17 |
Délka (mm): | 3948 |
Šířka (mm): | 1715 |
Výška (mm): | 1458 |
Rozvor (mm): | 2464 |
.
« Vaše auto – Mojito a jeho Mazda MX-5 Jak si poradit s povinným ručením? »