DSC_0463

TEST Citroen DS3 Racing: Hot-Hatch, co nekouše!

5. 1. 2012 • Citroen, Exkluzivní testy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Těsně na začátku zimy se nám do redakce dostal další slibně vypadající Hot-Hatch, tentokráte z dílny Citroenu. Ano, skvěle vypadající DS3 Racing! Byl jsem na něj opravdu velmi zvědavý, jelikož jsem loni jezdil s MINI JCW a to pro extrovertní Citroen nebude snadné překonat.

Pokud jsem o JCW v černo-červené kombinaci řekl, že je až moc nápadné, tak DS3 je ještě o level dále – černá barva, oranžová kola, střecha, zrcátka a spousta Racing nálepek… nechybí ani šachovnice! No a pak je tady karbon, respektive spousta karbonu. Najdeme ho například na předním nárazníku, jsou z něj lemy blatníků, prahy, lišty dveří, zadní difuzor a v interiéru pak obložení volantu středového panelu a tunelu, dekory palubní desky, kaplička budíků, obložení kolem klik dveří… a tak bych mohl pokračovat. Výsledkem je opravdu strhující sportovní look, který všem zaručeně podlomí kolena už při prvním setkání.

Nabušený je Citroen i pod kapotou, kde se ukrývá motor o výkonu 207 koní a 275 Nm. DS3 Racing se s ním na stovku dostane za solidních 6,5 sekundy a zastaví se až na hodnotě 235 Km/h. A není to jen tak nějaký motor, ale famózní charakterní foukaný čtyřválec 1.6, který koncern PSA bere od BMW. To je zatím montovalo do vozů značky MINI a nově také do současné generace řady 1. To znamená, že DS3 má stejný motorový základ jako zmiňovaný JCW, jen se liší finálním doladěním konkrétní automobilky a její sportovní divize.

DS3 Racing se ladil i na podvozku – rozchod byl rozšířen o 30 mm a vůz snížen o 15 mm. Řízení bylo nastaveno také a nyní je tužší a přesnější než u obyčejné DS3. Stejně jako u JCW chybí samosvorný diferenciál, který by zamezil zbytečné ztrátě  adheze při výjezdech z apexu. Sedám tedy do krásně vypadajících anatomů v čalounění z Alcantary a ihned zjišťuji, že to jsou klasické “francouzské” sportovní sedáky, které sice mají velké bočnice, ale ty nejsou ničím vyztuženy. Sedáky jsou uloženy relativně nízko, což je dobře, ale DS3 Racing se drží hesla dlouhé ruce, krátké nohy. To znamená, že pozice za volantem není zcela ideální pro sportovní jízdu. Tady JCW vede ve všem.

Otáčím klíčkem a přivádím k životu foukaný čtyřválec 1.6  a… nic. Motor naskočí, ale zvuk se jaksi nedostavuje. Dobře, třeba se musí výfuk pořádně rozehřát. Vyjíždím tedy do města a zahřívám auto, než se vrhnu do pořádných zatáček. Jenže ono se neděje nic ani po zahřátí. Točím motor k omezovači a kdesi vzadu se ozývá něco, co by mohl být zvuk výfuku. Na obhajobu DS3 R musím uvést fakt, že z venku zní dobře, ale to jaksi řidičovi radost neudělá.

Snad se vše zlepší alespoň v zatáčkách, protože už standardní DS3 je po dlouhé době zábavný Citroen, ve kterém se budete těšit na každou následující zatáčku. DS3 R navíc váží necelých 1300 KG, což slibuje opravdu dobré jízdní vlastnosti. A ano, opravdu se vrhá do zatáček s chutí a drží famózně. Absence svoru se však projevuje více, než by bylo dobré a tak je pod plynem na výjezdu citelně nedotáčivé a tvrdě protáčí vnitřní kolo. JCW na tom bylo podobně, ale přeci jen trochu lépe.  Při ostré jízdě mě také postupně začalo mrzet řízení, které nemá adekvátní zpětnou vazbu a občas prostě nevíte, kde jsou kola… Jediné pozitivum, které toto nastavení má je fakt, že volant netahá za ruce, tak jako konkurence.

Každopádně na zakroucených silničkách je s DS3 R slušná zábava, umí hezky jezdit po třech kolech a i když v přímce nepatří k nejrychlejším, tak na okresce ukáže záda každému dotírajícímu dieselu. Základ pro Hot-Hatch je totiž zejména rychlý podvozek a ne jen motor a to Citroen plní dokonale. Limit je sakra daleko a tak si s nim užijí i začínající řidiči v této kategorii.

Tím jsem nakousl motor. Ten táhne téměř od volnoběhu jako splašený a to nejlepší ze sebe vydá ve středním spektru otáček. Jenže nemá špičku. Někde u 4.500 ot./min výkon odchází a jakékoli další točení směrem k červenému pásmu nemá smysl. Hot-Hatch má být o točení k omezovači a o úsměvu při této činnosti, jenže tady je to nejen zbytečné, ale také neradostné. Zvláštní, že v JCW se stejný motorový základ chová úplně jinak. Chválím ale linearitu chodu a přirozený zátah bez znatelné turbo díry. Tato jednotka je v tomto aspektu neuvěřitelně povedená ať je v jakémkoli autě. Navíc umí i spotřebu – DS3 R s nim jezdí kolem 8 litrů svižně, maximálně za 16 při ostré jízdě no a když zklidníte, tak není problém jezdit za 6,5 litrů.

Při dravé jízdě na okreskách se ve výborném světle ukázaly brzdy, které nelze unavit snad nikdy. Je úplně jedno jak často a jak razantně na brzdový pedál šlapete, protože DS3 R brzdí pořád stejně dobře.   Mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Aby ne, přední čtyřpístky se zakusují do kotouče o průměru 323 mm. Výborné je však také řazení, které je precizně přesné a dráhy jsou krátké. Při ostré jízdě se tak rychlé řazení stává daleko jednodušší.

Největší slabinou je však ambiciózní cena. Citroen si za toto auto řekne o celých 779.900,– Kč, což je o 50.000 více než lepší MINI JCW.

Možná to pro DS3 Racing nevyznělo úplně nejlépe, ale vše je to díky srovnání s JCW. Kdyby se porovnávalo ještě například s Cupovým Cliem tak by byl vítěz právě Renault nad oběma vozy. Problém je v podstatě jen v tom, že DS3 Racing příliš klame svým tělem. Vypadá agresivně, rychle a naštvaně, jenže jízdní projev není tak peprný a ostrý jako jeho vzhled. Celkově se však jedná o dobré a velmi rychlé auto, které určitě potěší nadšence do ostrých předokolek.

Názor nezávislé osoby, jež byla ve voze svezena:

Citroen DS3R mně na první pohled uchvátil svým vzhledem. Černé auto s oranžovými koly a oranžovou racing střechou, k tomu doplňky z karbonu. Ano, design se Citroenu opravdu povedl. Co se týče interiéru, byl jsem mile překvapen z prošívaných sedáků a zajímavě provedené palubní desky. Zvuk – z venku krásný a sportovní, zevnitř nevýrazný, což je velké zklamání od tohoto hothatche. Jako spolujezdec mužů říct, že auto jede krásně. V zatáčkách se cítí jako doma a celkový požitek z jízdy je fajn, i když od auta za téměř milion korun bych asi čekal trošku víc. Celkové shrnutí je takové, že po designové stránce je auto nádherné a nevšední. Co se týče jízdních vlastností, není to nic co by vás “posadilo na zadek”, ale určitě se vněm nudit nebudete.

Jakub

Cena v testované výbavě: 779.900,– Kč

 Plusy

– motor a jeho dynamika
– podvozek
– brzdy
– design
– výbava
– grip

Mínusy

- zvuk
– sedadla bez bočního vedení
– řízení
– absence samosvorného diferenciálu

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 275 / 4500
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 235
Spotřeba-kombi (l/100 km):Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6,46,5
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla (l): 285
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1245 / 357
Rozměr pneu: 215/40 R18
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry:
a) délka (mm): 3948
b) šířka (mm): 1737
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2460
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz