TEST Citroen DS3 Racing
Pokud jsem někdy o MINI JCW řekl, že je až moc nápadné, tak DS3 Racing je ještě o level dále – bílá perleťová barva, rudé doplňky, antracitová kola a velké množství “závodních” nálepek… nechybí ani šachovnice! No a pak je tady karbon, respektive spousta karbonu. Najdeme ho například na předním nárazníku, jsou z něj lemy blatníků, prahy, lišty dveří, zadní difuzor a v interiéru pak obložení volantu středového panelu a tunelu, dekory palubní desky, kaplička budíků, obložení kolem klik dveří… a tak bych mohl pokračovat. Výsledkem je opravdu strhující sportovní look, který všem zaručeně podlomí kolena už při prvním setkání.
Nabušený je Citroen i pod kapotou, kde se ukrývá motor o výkonu 207 koní a 275 Nm. DS3 Racing se s ním na stovku dostane za solidních 6,5 sekundy a zastaví se až na hodnotě 235 Km/h. A není to jen tak nějaký motor, ale famózní charakterní foukaný čtyřválec 1.6 THP, který koncern PSA vyvíjel s BMW. To je zatím montovalo do vozů značky MINI a nově také do současné generace řady 1. To znamená, že DS3 má stejný motorový základ jako zmiňovaný John Cooper Works, jen se liší finálním doladěním konkrétní automobilky a její sportovní divize. Citroen ještě přidal kovaný vnitřek motoru.
DS3 Racing se ladil i na podvozku – rozchod byl rozšířen o 30 mm a vůz snížen o 15 mm. Řízení bylo nastaveno také a nyní je tužší a přesnější, než u obyčejné DS3. Chybí samosvorný diferenciál, který by zamezil zbytečné ztrátě adheze při výjezdech z apexu. Sedám tedy do krásně vypadajících anatomů v čalounění z Alcantary a ihned zjišťuji, že to jsou klasické “francouzské” sportovní sedáky, které sice mají velké bočnice, ale ty nejsou ničím vyztuženy. Sedáky jsou uloženy relativně nízko, což je dobře, ale DS3 Racing se drží hesla dlouhé ruce, krátké nohy. To znamená, že pozice za volantem není zcela ideální pro sportovní jízdu, nicméně se po chvíli dá najít vyhovující posed.
Otáčím klíčkem a přivádím k životu foukaný čtyřválec 1.6. Motor naskočí, ale zvuk se jaksi nedostavuje. Dobře, třeba se musí výfuk pořádně rozehřát. Vyjíždím tedy do města a zahřívám auto, než se vrhnu do pořádných zatáček. Zvuk se po zahřátí stává intenzivnějším, ale pořád to není úplně ono. V normálním cestovním režimu výfuk konstantně hučí ve středních otáčkách a při sportovní jízdě zanikne v hluku podvozku a větru. Zvenčí je to naštěstí mnohem lepší, ale osobně mi chybí pořádný zvukový doprovod i uvnitř, zejména proto, že je těžké odhadovat aktuální otáčky a při opravdu rychlé technické jízdě je sledování otáčkoměru zbytečné rozptylování.
Snad se vše zlepší alespoň v zatáčkách, protože už standardní DS3 je po dlouhé době zábavný Citroen, ve kterém se budete těšit na každou následující sérii zatáček. Racing navíc váží necelých 1300 Kg, což slibuje opravdu skvělé jízdní vlastnosti. A ano, skutečně se vrhá do zatáček s chutí a drží famózně. Absence samosvoru se však projevuje více, než by bylo dobré a tak je pod plynem na výjezdu citelně nedotáčivé a tvrdě protáčí vnitřní kolo. Na hrbolaté cestě má vůz pod plynem tendenci odskakovat, ale zadní náprava je na hatch s krátkým rozvorem až překvapivě stabilní a jistá. Dokonce i na brzdách je auto příkladně poslušné a deceleruje výborně. Méně citlivé nastavení řízení sice postrádá zpětnou vazbu, ale o,ezilo přenos kroutícího momentu do řízení a vůz netahá za volant ani pod plným plynem.
Na zakroucených silničkách je s DS3 R slušná zábava – umí hezky jezdit po třech kolech, a i když v přímce nepatří k nejrychlejším, tak na okresce ukáže záda většině. Základ pro Hot-Hatch je totiž zejména rychlý podvozek a ne jen motor a to Citroen plní dokonale. Limit je sakra daleko, a tak si s nim užijí i začínající řidiči v této kategorii. Nicméně motor THP je dlouhodobě na stupnici mých oblíbených motorizací – nabídne lineární a gradující zátah, výbušný charakter, absenci náznaku turbodíry a na přeplňovanou jednotku i skvělou odezvu. S časem tato jednotka vyzrála jako kvalitní víno.
Tato jednotka je v těchto aspektech neuvěřitelně povedená ať je v jakémkoli autě. Navíc umí i spotřebu – DS3 R s nim jezdí kolem 8 litrů svižně, maximálně za 16 při ostré jízdě no a když zklidníte, tak není problém jezdit za 6,5 litrů.
Při dravé jízdě na okreskách se ve výborném světle ukázaly i brzdy, které nelze unavit snad nikdy. Je úplně jedno, jak často a jak razantně na brzdový pedál šlapete, protože Racing brzdí pořád stejně dobře. Mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvyknout a tím pádem dostává trochu na frak i dávkovatelnost – účinek je však naprosto nekompromisní. Aby ne, přední čtyřpístky se zakusují do kotouče o průměru 323 mm. Výborné je však také řazení, které je precizně přesné a dráhy jsou krátké. Při ostré jízdě se tak rychlé řazení stává daleko jednodušší.
DS3 Racing tak vedle atraktivního a stylového designu nabídne i schopné jízdní vlastnosti, výbušný charakter a radost z jízdy. Cena je vyšší, ale na druhé straně se jedná o exkluzivní auto, kterých potkáte velmi málo.
Plusy
– motor a jeho dynamika
– podvozek
– brzdy
– design
– výbava
– grip
Mínusy
- zvuk
– sedadla bez bočního vedení
– řízení
– absence samosvorného diferenciálu
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 152 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 275 / 4500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 235 |
Spotřeba-kombi (l/100 km):Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6,46,5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla (l): | 285 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1245 / 357 |
Rozměr pneu: | 215/40 R18 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 3948 |
b) šířka (mm): | 1737 |
c) výška (mm): | 1451 |
d) rozvor (mm): | 2460 |
« Bugatti Vision Gran Turismo oficiálně! Citroën představuje koncept Cactus M »