Test Citroën C5X: Nejpohodlnější auto dekády
Doby velkých Citroënů byly skvělé. Dlouhá léta jsme mohli vzpomínat na extravagantní C6 nebo neskonale pohodlný dálniční křižník C5. Po ukončení výroby posledního jmnenovaného se ale francouzská automobilka soustředila převážně na crossovery podivných tvarů. Mám na mysli třeba první Cactus. Až s příchodem současné C4 se zdá, že se Citroën opět našel a začal vyrábět zajímavá, originální a schopná auta.
Toho je důkazem i novinka C5X, která na trh vrací zase pořádný kus auta. Citroën říká, že v sobě spojuje tvar hatchbacku a kombi a současně přidává prvky, které jsou typické pro SUV. Nový Citroën C5 X se v modelové hierarchii staví nad C5 Aircross a stává se novou vlajkovou lodí značky. Jakkoliv to na fotkách nemusí vypadat, jde o poměrně velké auto. Na délku měří 4805 mm, široké je 1865 mm a na výšku byste naměřili 1485 mm. Dlouhý je i rozvor náprav, který činí 2785 mm.
Je jasné, že právě vzhled bude rozdělovat lidi na dva tábory. Jedni mu na chuť nepřijdou a druzí budou obdivovat zajímavé tvary karoserie. Rozhodně bych však vůz neřadil do kategorie SUV. Je to spíše sportovní kombík na zvýšeném podvozku á la Scout. Designeři si naštěstí odpustili věci jako Airbump a podobné, a tak C5X vypadá elegantně a čistě. Nejvíce se návrháři odvázali u tvarů světlometů a to především vepředu. Mě se vůz moc líbí a věřtě, že v reálném prostředí je to opravdu velký kus auta.
Pochválit musím i interiér. Nečekejte okázalý luxus jako u DS, ale platí, že interiér je hezký a má několik vyloženě hezkých detailů. Třeba dekorační lišta protáhnutá až do dveří, která je navíc podsvícená. Materiály jsou kvalitní a dílenské zpracování výborné. Ergonomicky vozidlu také není co vytknout. Hardware tlačítek sice moc nemá, ale ta, co zůstala jsou příjemně po ruce. To platí především pro panel klimatizace, který zůstal samostatný a mimo displej.
Když už jsme u těch zobrazovacích zařízení. C5X má velký displej za volantem a druhý pak pro infotainment. Rozlišení mají oba nadprůměrné a hlavní monitor už má nejnovější verzi systému. Ta je graficky hezká, reaguje rychle a je uživatelský mnohem přívětivější než starší verze. V autě si tak můžete nastavit widgety, vybrat si své oblíbené aplikace a různě přesouvat domovské obrazovky. K tomu je tu i stavový řádek, který se objeví sjetím prstem z vrchu displeje dolů a podobně.
Pohodu na palubě vylepšuje hned několik věcí jako například vyhřívaná a poprvé u Citroënu také odvětrávaná sedadla, ale i možnost příplatkové masážní funkce sedadel. Sedadla jsou tvarována spíše komfortněji, výraznější boční vedení jim chybí, ale vzhledem k celkovému naladění auta to vůbec nevadí. Jednou z těch největších novinek je rozšířený head-up displej. Jde o promítání obrazu přímo na čelní sklo, nikoliv na skleněnou destičku, navíc v barvě a ve velkých rozměrech. Citroën se tím blíží k rozšířené realitě, kterou zatím v head-up displeji nenabízí mnoho značek (má ji Mercedes-Benz a elektromobily Volkswagen a Škoda).
Nechybí samozřejmě ani armáda jízdních asistentů. C5 X nabízí sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem, Rear Cross Traffic Alert (systém, který detekuje nebezpečí za vozidlem při couvání), Top 360 Vision (kamerový panoramatický systém umožňující zobrazit okolí vozu na dotykovém displeji a usnadnit tak manévry s vozem) nebo hands-free přístup a startování s funkcí Proximity, který automaticky odemkne a zamkne dveře, když se řidič přiblíží nebo vzdálí od vozu.
V testu máme rovnou nejvýkonnější pohonnou jednotkou z nabídky a je to plug-in hybrid, jehož základem je spalovací motor 1.6 PureTech. Tomu ale sekunduje elektromotor s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je tak 165 kW/225 koní a točivý moment 360 Nm. Čistě elektrický dojezd je podle WLTP 50 km a dá se jet až 135 km/h.
Přestože C5X stojí na stejné platformě jako C5 Aircross, je jeho konstrukce zcela odlišná, takže nemůže mít pohon všech kol, který na zadní nápravě zajišťuje u C5 Aircross elektromotor. Tady je totiž mezi zadními koly uložena baterie. I kvůli tomu je zadní náprava s vlečenými rameny a není tu nezávislé zavěšení kol. Teď se ale nelekejte, protože na jízdním projevu a komfortu to nic neubralo. Naopak je to vůbec nejsilnější stránka celého auta.
Jezdí totiž naprosto sametově, jako létající koberec. Už dlouho jsem nejel v něčem tak pohodlném. Nutno zmínit, že plugin má pokročilejší podvozek než ostatní verze. Ty si musí vystačit s běžným podvozkem bez aktivních tlumičů. Plug-in hybridní verze nabízí aktivní odpružení Citroën Advanced Comfort, které kombinuje tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy s aktivním řízením odpružení.
Vůz přizpůsobuje odpružení každého kola, které je tak v závislosti na stavu vozovky měkčí, nebo tužší. Díky senzorům, které během několika milisekund vyhodnotí vozovku a její nerovnosti, se informace přenášejí do počítače, který v každém okamžiku určí správné nastavení pro zajištění maximálního komfortu všem cestujícím. Podobný systém nalezneme i ve vozidlech DS, kde tomu říkají prediktivní funkce podvozku.
Systém řízení odpružení tak posiluje účinnost progresivních hydraulických dorazů tím, že během jízdy ještě více uvolňuje odpružení, aby vůz mohl na rovině doslova letět nad silnicí, a zároveň zaručuje účinnou stabilitu karoserie při velkém namáhání a posiluje tak pocit bezpečí na palubě. Funguje to výborně. Komfort při jízdě je až dechberoucí a pohodě za volantem pomáhá i povedené odhlučnění kabiny od okolního zvuku.
Bravo! Konečně jsme se po tolika letech dočkali zase nadpozemsky komfortního auta od značky Citroën, která se do dnešních dob pyšní pneumatickým odpružením ve svém znaku. C5X jim sice nedisponuje, ale i tak jezdí naprosto fenomenálně. Jasně, není to vymetač zatáček, na to se v nich karoserie docela naklání a houpe, ale takto pohodlné auto jen tak nenajdete. C5X vás absolutně vyklidní a budete si užívat pohodu na palubě a i po velmi dlouhé cestě z auta vystoupíte úplně odpočatí. Skvělé.
Vraťme se ještě k plug-in hybridnímu pohonu. Určitě vás zajímá jeho reálný dojezd na elektřinu. Ten je v praxi kolem 38 kilometrů. V hybridním režimu, kdy spolupracují oba motory, se dá jezdit kombinovaně do 5 litrů. S vybitou baterií spotřeba vzroste zhruba na litrů osm. To je pro tuto koncepci ale typické napříč celým trhem.
A ceny přitom nejsou nijak závratně vysoké. Výbavy jsou v ceníku čtyři, přičemž nejnižší cena aktuálně začíná na 795 000 korun za tříválec ve výbavě Feel. Jiná motorizace v základní výbavě není. Pokud byste chtěli 1.6 PureTech, museli byste si koupit až třetí verzi výbavy Shine, ta vyjde minimálně na 935 000 Kč. Plug-in startuje na sumě 1.050.000 Kč. Všechny ceny jsou akční a s DPH.
Plusy
– Podvozek a jeho neskonalý komfort
– Kvalitní a povedený interiér
– Vnitřní prostor
– Originální vzhled
– Pokročilá výbava
Mínusy
– Vybité auto má vyšší spotřebu
– Omezený elektrický dojezd
– Pomalé dobíjení
« Test Mercedes-Benz T 180 d: Kurz němčiny s francouzským pasem Jízda na letních pneumatikách se nevyplácí: I bez sněhu přijdete o odškodnění »