Test Citröen C4-X: Trojboj rozumu
Co je nejohranější fráze automobilového světa posledních let? Že už se nedělají auta pro normální lidi. Že je všechno drahé, nacpané baterkami a díky přemíře dotykového ovládání neergonomické. Ale nepodléhejte panice. Je tu totiž jedno auto, které vám dá na výběr benzín, diesel, i ty baterky – pokud o ně budete stát. Má obří kufr, je větší než dvojková Octavia, má uvnitř kupu čudlíků a přitom se dá stále koupit hluboko pod půl milionu. Tak se mi zdá, že podmínek „auto pro lidi“ plní dost … Zkusil jsem všchny druhy pohonů a zdá se, že Citröen C4X dělá na papíře vlastně všechno správně. Přesto mi něco říká, že jednoduché to mít určitě nebude.
Prvním faktorem bude nejspíš vzhled. Vím, že to je dost individuální záležitost, ale za nejkrásnější auto na světě by ho asi hned tak někdo neoznačil. Už jen samotný nápad postavit „SUV sedan“ je poměrně originální a chtěl dost odvahy. A já odvahu rád. Ale tady to dopadlo tak napůl – doslova. Když si totiž auto rozdělíte uprostřed, získáte zajímavý, extravagantní – stále ale dobře stravitelný – předek bežné C4 a hezkou splývavou záď. Problém je, že ty dvě půlky moc nesedí dohromady a zdá se, jakoby je dělaly dva různé týmy designérů. Skoro se mi až vrací vzpomínka na sedanovou Fabii. Díky delšímu kufru se teď ale může C4X chubit kufrem o objemu 510 litrů a to rozhodně není k zahození. Jen je to tedy sedan, takže vstupní otvor je poměrně úzký.
Uvnitř je to pak naprosto klasická C4. Takže až nečekaně tradičně pojatá kabina, která potěší skvělou ergonomií, spoustou místa a příjemnou snahou maskovat svůj levný základ. Většina kontaktních ploch je měkčených, nic tu nevrže a sedačky jsou vyloženě skvělé. Překvapivě i infotainment je velmi fajn záležitostí. Tady si skutečně není moc na co stěžovat: prostě obyčejné auto, do kterého si sednete a za pár minut máte pocit, že ho znáte roky.
Na výběr vám dal Citroën všechny myslitelné druhy pohonu a ani jeden se nedá označit za nejlepší, protože vždy bude záležet na vašem stylu používání. Takovou zlatou střední cestou bude přeplňovaný tříválec, který jsem dostal do rukou i já a to s výkonem 96 kW a 230 Nm. Ten dokázal i lehce předčít očekávání. Jeho výkon je pro podobně velké auto naprosto dostatečný (však s ním C4X váží jen kolem 1.3 tuny), je slušně kultivovaný a vlastně ani moc nepije – v průměru si vystačí s nějakými 6-7 litry. Přeplňovaná dvanáctistovka je nejlevnější volbou s automatem a věřím tak, že se stane tou nejoblíbenější.
Pokud ale často jezdíte větší dálky, nebo jezdíte pravidelně s obsazeným autem, máte ještě jednu z posledních šancí získat kompaktní auto s dieselem. Tím je velmi podařený čtyřválec o objemu petky minerálky a výkonu také 96 kW, ale o trochu štavnatějších 300 Nm. Provedení s motorem 1.5 HDI je o něco dražší, ale tenhle motor je pro C4X jak ulitý. Má skvělou pružnost, je kultivovaný, v uplynulých letech se ukázal jako velmi spolehlivý a při troše snahy se s ním C4X vejde do pěti litrů. Snad jedinou větší nevýhodu dieselu je fakt, že pod 600 tisíc ho aktuálně nepořídíte. Obě spalovací verze jsem zkusil s osmistupňovým automatem a u obou fungoval dle očekávání dobře. Řadí hladce a moc nezmatkuje. To se bohužel nedá říct o systému start-stop, který byl velmi ospalý a občas mu trvalo nahodit motor tak dlouho, že už jsem stál na plynu, než se začalo něco dít.
Což ještě není nic oproti plně elektrické variantě. Ta startuje jen těšně pod devíti sty tisíci. A to už je odvážné. Pro firmy se to ale může stát poměrně lákavým zbožím. Odečtěte si DHP a státní dotaci a nejdnou je cena daleko veselejší. Nicméně cenové rozvahy už nechám na potenciálních kupcích. Co vám můžu říct je to, že elektrická verze pro mě byla velmi milé překvapení. Zaprvé působí vedle spalovacích variant opravdu svižně, za což samozřejmě vděčí hbitě reagujícímu elektromotoru. Po městě je to tak zdaleka nejpříjemnější volba, která je zároveň i nejkultivovanější.
Taky je nejjistější. Těžítko v podobě baterie umístěné v podvozku totiž trochu uklidnilo podvozek, který lépe zvládá vysávat nerovnosti a taky se tolik nenaklání. Pokud bych to bral čistě z pohledu jízdního zážitku, tahá elektrické provedení za nejdelší část provázku. Mile překvapila taky spotřeba. Celou dobu jsem se bezpečně pohyboval na hranici 16 kWh a to behěm testu bylo poměrně chladno (maximálně 10 stupňů). S baterií o využitelné kapacitě 45 kWh mi to pak vychází na nějakých 280 kilometrů, což je vzhledem ke skromné kapacitě slušný výsledek. Nabít se navíc dokáže do půl hodinky a ani nemusíte hledat super rychlé nabíječky. I na nejběžnějším 50 kW stojanu jste schopní za nějakých 45 minut pokračovat v cestě. Jistě, nebude to nejvhodnější verze na cestu k moři, ale pokud trávíte většinu času v okolí města, bude fungovat skvěle.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, s dovolením to vezmu za všechny varianty najednou, protože jsou si velmi podobné – jediné větší rozdíly jsem popsal o odstavec dřív. Ve zkratce, Citröen C4X je pro ty, co nikam nespěchají. Pro ty, co chtějí klidné auto, které je bude kolíbat a u kterého je důležitější cíl, než cesta samotná. C4X je měknoučný jako peřinka. Je tedy pravda, že prodloužený zadní převis a přidaná hmotnost za zadním kolem se při rychlejším tempu projevuje svojí setrvačností a v krajním případě umí zadek i trochu vykouknout, ale moc nevěřím, že majitelé těchto aut budou pokoušet jejich limity.
Zůstane vám tak tichý houpavý společník, u kterého všechno od brzd přes řízení funguje naprosto jemně, samozřejmě a neklade to na vás téměř žádné nároky. Je to zkrátka auto do pohody, které je po čertech příjemné a s jistotou filtruje naše cesty. Podvozek působí dokonce tak robustně, že bych se ho vůbec nebál brát občas i na nějakou tu polňačku – však má taky dostatečnou světlou výšku. Jedinou slabinu měkkého ladění je fakt, že kola mohou v zavěšení cestovat s velkou svobodou a pokud přejedete sérii krátkých ostrých nerovností, tu a tam se stane, že kolo odskočí, což se projeví tupou ranou do kabiny. Ale rozhodně to není nic, co by vám mělo kazit den.
Kolem a kolem je Citröen C4X velmi příjemné auto, které je na každý den skvělým parťákem. To vychází už z povedeného základu. Jen se bojím, že za karoserií sedan už Evropa zabouchla dveře a obrátila se k praktičtějším provedením, kde se dá zadek otevřít celý. Proto je škoda, že se Citroën rozhodl doplnit řadu C4 zrovna sedanem a ne menším kombi. Mít v nabídce menšího bráchu skvělého Citröenu C5X s dieselem by byla trefa do černého. Pořád je C4X povedené auto, zůstává tu ale takové to „co by, kdyby….“
Plusy
– Komfortní podvozek
– Ergonomie
– Výběr pohonů
– Cena
Mínusy
– Sedan nebude sedět každému
– Váhavý start-stop
« Už i traktory jsou na elektřinu: Fendt představil nový elektrotraktor jako svou vlajkovou loď Vybrali jsme auta, která zvládnou i tu nejtěžší práci »