TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Budoucnost v přítomnosti
Nikdy jsem nebyl fanouškem Star Treku nebo hvězdných válek, ale nějaký ten sci-fi film i přesto občas snesu a užiju si jej. Možná si říkáte, proč tu mluvím právě o tom, ale pointa je jednoduchá. Týden mi dělal služebníka vůz, který na první pohled vypadá, jakoby přicestoval v čase z roku 2025 – Citroën C4 Picasso!
Hned jak přišel tento nový Citroën na trh, zaplavila jeho reklamní kampaň televize, bilboardy, tištěné magazíny i internet a já se přiznám, že mě nejdříve jeho extravagantní design příliš nezaujal. Jak se však blížil termín vyzvednutí této novinky a já jej čím dál častěji vídal vystavené u dealerů a čerpacích stanic, začal se mi líbit čím dál víc. Čistě a jednoduše, je to jeden z těch designů, na který si musíte chvíli zvyknout, aby Vám vůbec přišel na chuť.
Štíhlé LED světlomety zarovnané s linkou masky chladiče a pod nimi hlavní světla, která se pyšní natáčecími xenony. To je poznávacím znakem této rodinné C4 a musím říct, že co se vzhledu týká, budete s tímto autem skutečně originální.
Po usednutí do interiéru jsem však byl ohromen. Kromě vskutku královského prostoru tu na mě čekalo další milé překvapení. Interiér byl na kvalitativní úrovni vozů vyšších tříd. Všechny plasty jsou tu měkčené, potažmo potažené kůží a pokud se musel na některých dekorech použít lak či motiv, rozhodně ani to neubralo interiéru na jeho kvalitě a eleganci. Volant už nemá pevný střed a přístrojovou desku byste v přímce výhledu čekali jen marně. Budíky a vlastně všechny jízdní informace se přesunuly nad středový panel (který je sám mimochodem kompletně dotykový). I když některé magazíny nepřičítaly tomuto řešení kladné hodnocení díky údajnému poutání pozornosti mimo zorný úhel řidiče, mně to v žádném případě nepřišlo nijak limitující a už vůbec ne nebezpečné. Bude to však chtít opět chvíli zvyku, což bylo v mém případě otázkou zhruba 400 kilometrů. Na co jsem si však musel zvykat nejdéle, bylo dotykové ovládání navigace, klimatizace, nastavení a vlastně vůbec všeho, co můžete ovládat na středovém panelu. Dotykovost samotných “tlačítek” navíc občas stávkovala a mnohokrát se mi stalo, že jsem musel zrakem za jízdy kontrolovat, zda se po zmáčkutí tlačítka vůbec něco stalo. V cca polovině případů se totiž nestalo vůbec nic a musel jsem to tedy stisknout ještě jednou. Na intuitivní ovládání tedy zapomeňte. Je třeba navíc připomenout, že máme k dispozici nejvyšší výbavu, která zahrnuje kožené čalounení sedaček s masažní a vyhřívanou funkcí, což mi hodně přidalo na pohodlném pocitu z celého interiéru.
Sedadla jsou jinak velice pohodlná a kompletně elektronicky nastavitelná. Snad jen vyjíma posuvu sedadla spolujezdce. Ten však místo ovladače posuvu dostal ovladač na výsuvnou opěrku lýtek, takže se spolujezdec může cítit mnohem lépe, než doma v jeho vlastním křesle. Kdokoliv, koho jsem vedle sebe vezl, byl z této funkce skutečně nadšen.
Řízení jde jinak velmi snadno, ale ve srovnání s novými auty stejného (či podobného) druhu je krapet tužší, než bych vlastně očekával. To je však v mých očích velmi významené plus.
Z auta je navíc díky rozdvojenému A sloupku a panoramatickému čelnímu oknu skutečně bravurní výhled do všech stran. To si ostatně převzalo nové Picasso z předchozí generace a já jsem jedině rád, že u tohoto geniálního řešení Citroën u tohoto modelu zůstal. Díky elektronické parkovací brzdě je ve středovém tunelu velký odkládací prostor a pod středovým panelem také praktická schránka, která navíc čítá dva USB vstupy, přípojku na iPod, 12V zásuvku a dokonce plnohodnotnou zásuvku na 230V.
Po stisknutí startovacího tlačítka naskočí vznětová šestnáctistovka a ustálí se na poněkud nekultivovaném volnoběhu. To ale platí pouze zvenčí, protože pokud nejedete závratnou rychlostí, je interiér dostatečně odhlučněn.
Motor o výkonu 85 kW a točivém momentu 270 Nm není sice v tomto 1480 kg vážícím Citroënu žádným velkým svižníkem, ovšem na druhou stranu umí jet za velmi slušnou spotřebu. Na dálnici byla spotřeba příznivých 5,5 litru na 100 kilometrů jízdy a za celý týden jsem mi palubní počítač sečetl průměr něco málo přes 5 litrů. Pod 5 litrů se však dá dostat bez problému.
Co se podvozku týká, bál jsem se výrazného nepohodlí kvůli 17″ kolům. Pravdou však je, že pneumatiky o rozměru 205/55 jízdní komfort celkem zachránily, a i když vymetení nějakého propadlého kanálu či díry není zrovna pěkným zážitkem, není to ani nic dramatického. Co mi ale dramatické přišlo, byly vcelku rapidní náklony karoserie, které se dostavily i při předpisové rychlosti. Pro auto těchto rozměrů však zatáčení na kvalitním asfaltu nebyl problém, čemuž přispělo také skvěle naladěné ESP, které se po vypnutí znovu aktivuje při rychlosti 55 km/h. Na rozbitých silnicích už nové Picasso poněkud znejistí a zadní náprava má občas tendence odskakovat. Řazení v novém Picassu je oproti předchozímu o mnoho lepší, ale stále její chod není úplně ideální.
Pochválit u Picassa však musím skvěle naladěný systém Start/Stop. Systém Start/Stop jsem snad ještě nikdy nepochválil, ale u Picassa s radostí udělám vyjímku. Motor se totiž po vyřazení na neutrál vypne už v rychlostech pod 20 km/h, ale vše ostatní funguje, jakoby byl motor stále v chodu. Pokud tedy dojíždíte na z kopce na červenou nebo trčíte v zácpě na svažující se silnici, stačí povolovat brzdu a kontrolovat si rychlost. Pro tyto případy Vám navíc ekonoměr počítá po sekundách, jak dlouho byl motor za dobu celé jízdy vypnutý. Jednou mi po ujetí 300 kilometrové vzdálenosti toto počítatlo ukazovalo až 10 minut, což je úspora opravdu nezanedbatelná.
Praktičnost, eleganci a kvalitu na úrovni dražších aut rozhodně nové Picasso nezapře. Královské místo pro trojici pasažérů vzadu (dokonce i s plnohodnotou třetí sedačkou), prostorný kufr a elektrické víko kufru, to vše hovoří ve prospěch nového Picassa. Troufám si však říct, že námi testovanou verzi Exklusive za 731 900 Kč zvolí mizivé procento zákazníků, ale základní cena 399 900 Kč za tak praktické a futuristické auto už stojí za úvahu.
Mě jen tento Citroën opět utvrdil v názoru, že francouzké automobilky si už nezaslouží posměch a je třeba je brát jako plně konkurenceschopné vozy. C4 Picasso Exklusive svou kvalitou a luxusním interiérem by snad už jen zasloužilo jméno DSC4.
Plusy
- prostornost interiéru
- vynikající výhled z vozu
- praktičnost
- extravagantní design
- kvalita interiéru
- pohodlná sedadla
- odkládací prostory
- přídavné vnitřní zpětné zrcátko pro kontrolu dětí
- inteligentní systém Start / Stop
- spotřeba paliva
Mínusy
- komfort
- jízda na rozbité silnici
- vrzající spojkový pedál
- dotykovost ovládacích prvků
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1560 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 85 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 270 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 189 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.5 / 3.8 / 4 |
Emise CO2: | 105 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 537 / 1709 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1480 / 460 |
Rozměr pneu: | 205/55 R17 |
« Teaser na Gymkhana 6 [video] TEST Subaru Forester 2.0XT – Lesníků už bylo dost! »