20141115_154430

TEST Citroën C4 1.2 Pure Tech 130

12. 12. 2014 • Citroen, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 75%

Podvozek: 80%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 70%

Pohodlné cestovní auto s dobrou výbavou a nadčasovou karoserií. Tříválec je skvělý!

Verdikt:

U C4 musím začít vzhledem. Nejen díky minulé generaci, ale kvůli faktu, že současná C4 se mimořádně povedla. Vyvážené proporce, oblé linie a přiměřenost chromu jsou receptem na odolnost vůči stárnutí. Malá okna za zadním C sloupkem navíc vozu dodávají lehkost a vzdušnost, která vyvažuje robustnější rozměry. Výraz předku působí trochu „naštvaněji“ , ale to jí vůbec neuškodilo, spíše naopak. Jedinou minipihou v případě našeho testovaného modelu Exclusive – a to je skutečně čistě můj subjektivní vjem – jsou kola, která bych volil určitě sedmnáctipalcová. Dílenské zpracování je na velmi dobré úrovni, tady opravdu není co vytýkat.

Při usednutí do interiéru nejvyšší verze Vás rozmazlí luxus, který je zvykem u vozů střední třídy. Palubní deska už přešla do obvyklejších tvarů, aniž by přitom přišla o originální tvarování a nechala se celá obdarovat kvalitními povrchovými materiály. Nejsem zrovna typ řidiče, který se rozplývá nad stupněm měkkosti plastů a kvality materiálu, rozlišuju plasty na „kindervajíčkové“, pevné tvrdé a měkčené. Bohužel stříbrné rámečky okolo ventilace výdechů bych řadil asi do kategorie jedna, ale provozu to opravdu nebrání :).  To je snad jediná poznámka, jinak je interiér kvalitní. Budíky jsou ve stylu větší C5, kombinují digitální a ručičkové ukazatele, takže příznivci obou verzí si přijdou na své. Můžete se dokonce rozhodnout, zda budíky budou mít bílé, modré anebo „míchané“ podsvícení.

c4_4

Byl jsem příjemně překvapený rozsahem nastavení pozice za volantem, kde se usadí opravdu kdokoli a vydrží bez remcání spousty kilometrů. Dopomáhají k tomu sedadla s masážní funkcí, která jsou ozdobou už tak dobrého komfortu. Kdo má zkušenosti s předchozí C4, uzná, že její sedadla postrádala boční vedení, novinka Vás už podrží. Nadšení jsem neskrýval nad prostorností. Vpředu, vzadu, napříč, na hlavu – všude místa dost. Čtyři dospělí klidně i vyšších postav nebudou mít problém, se svými 192 cm si sednu za sebe jako nic. Ani s bagáží nebude zle, zavazadlový prostor patří jak tvarem, tak objemem 380 l k těm nejlepším. Středový panel platí za přehledný, vše je příjemné na dohled i na dosah, což se nedá říct o volantu, na kterém je na můj vkus až příliš tlačítek. Stejně tak bych uvítal menší průměr jeho věnce, naopak zajímavá je jeho zkosená dolní část.

A teď konečně ten tříválec pod kapotou, na který jsem byl opravdu moc zvědavý. Klasickou 1.6 THP znám ve všech verzích i pozpátku, a tak je tato motorizace příjemným osvěžením. Už po nastartování se ozve ten klasický tříválcově nepravidelný zvuk a chrapot. Narozdíl od konkurenčních tříválců je však daleko kultivovanější a ochotnější. Reakce na plyn pochopitelně není žádná sláva, ale motor příjemně zatáhne už od 1.400 otáček, a poté dlouho nepolevuje, naopak příjemně graduje a žene auto dopředu. I přes delší zpřevodování je auto svižné a uspokojí i uživatele hledající lepší dynamiku. Za mě daleko lepší motor, než koncernové 1.2 TSi a to ,prosím, ve všech ohledech. V nízkých otáčkách se motor nedusí a vždy má chuť vystřelit vpřed.

c4_1

Za to může opravdu dobrá hodnota točivého momentu 230 Nm dostupná v nízkém spektru otáček. Maximální výkon 96 kW pak vrcholí v 5.500 otáčkách. Příjemné překvapení, jak tato jednotka skvěle funguje. Samotný zvuk je pak co nejvíce utlumený a ve městě se vyvarujete zvláštnímu projevu tříválcové koncepce jednotky. To také platí o celkovém odhlučnění interiéru, které je v této třídě ukázkové. A spotřeba? Po týdnu kombinovaného jezdění se ustálila na 6 litrech. Na dálnici pojedete předpisově za nějakých 5.5 litrů, mimo obce není problém jezdit kolem 4. Paráda!

Řazení je na francouzský vůz přesné s trochu delšími drahami. Jde zlehka a masivní hlavice řadící páky pěkně padne do ruky. Vůle sice nezmizely, jen se zmenšily, stejně jako odpory při pohybu páky. Ještě nám tam zůstávají gumové dorazy drah jednotlivých rychlostí. Spojka jde úplně zlehka a je naprosto bez zpětné vazby, vůbec netušíte, kde je bod záběru, nic to však nevadí běžnému používání a ve městě za to poděkujete. Řízení je standardně naposilované, zpětnou vazbu nečekejte, ale auto hbitě reaguje na povely od volantu.

c4_2

Podvozek nabídne především komfort. Jestli chcete kličkovat mezi kanály bez náklonů, kupte si Focus. S C4 slalom dělat nemusíte, prostě se přes ně přehoupnete. I přes jednoduchou zadní nápravu s vlečenými rameny se není třeba bát o hluk kol, spíš Vás bude více informovat o příčných nerovnostech.

C4 se v zatáčce nakloní, ale stopu celkem srdnatě drží. Když bude zle, zabliká a zatáhne za zadek ESP, které lze do 50 km/h vypnout. Karoserie je tuhá, nic nevrže a nervóznímu poskakování zádě na rozbitém povrchu u předešlé C4 odzvonilo. Řízení by zasloužilo trochu více zpětné vazby od kol, variabilní posilovač řízení však funguje adekvátně. K brzdám nemám výhrady,čtyři kotouče dělají svou práci jak mají a ani se u toho neunavují. Ruční brzda u výbavy Exclusive je elektrická, já jsem však zastánce klasické páky, takže jsem si opět chvíli zvykal. Na sněhu dost pocítíte i inteligentní kontrolu trakce, se kterou jsou rozjezdy do zasněžených kopečků snadnou záležitostí.

Výbava, kterou nabízí model Exclusive je…exkluzivní. A dost rozmazluje. V nižší střední třídě nabídne vše, co je dobrým zvykem. Samozřejmostí jsou všechny systémy ABS, EBD, EBA, ESP, ASR…OMG, LOL, WTF…?  A spousta dalších :) . Náš testovací kousek měl ještě navíc paket „bezpečnost“, do kterého patří například sledování mrtvého úhlu ve zpětném zrcátku, což je výborná věc.

c4_5

C4 dozrála jako francouzské víno a svou osobitost si ještě upevnila. Nutno dodat, že tradiční komfort jízdy vozů značky Citroën potvrzuje C4 mnohem více, než předchozí generace. Poměr ceny a výbavy rozhodně není k zahození, nenabízí se již třídveřová varianta, ale tu kompenzuje verze DS4. Směle se může postavit všem protivníkům, proti kterým sice může ztrácet na mrštnosti v zatáčkách, ale na druhou stranu z Vás určitě nevytřese duši.

Plusy

  • Motor a jeho dynamický projev
  • Spotřeba
  • Kvalitní interiér
  • Komfortní podvozek
  • Kultivovanost
  • Zpracování
  • Výbava

Minusy

  • Cena
  • Necitlivé řízení

Cena v základní výbavě: 371 900 Kč

Cena v testované výbavě: 463 500 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, manuální klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti, elektricky ovládaná boční okna vpředu a vnější zrcátka, elektronická parkovací brzda, bluetooth a přípojka USB, elektricky nastavitelná bederní opěrka a masážní funkce, kombinované čalounění látka/kůže, paket Look Exclusive – přední a zadní nárazník, kryty vnějších zrcátek a kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná lišta okenního rámu, chromované doplňky na předním nárazníku a další.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak Babylone (+19.200 Kč), navigace eMy Way + autorádio RD5 bi-tuner (+19.900 Kč), vyhřívaná přední sedadla (8.000 Kč), plechová rezerva (+1.500 Kč).

Technické údaje

Motor Citroën C4 1.2 e-THP 130
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 199
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.2 / 4.8
Emise CO2: 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 380 / 1183
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 585
Rozměr pneu: 205/55 R 16
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz