Test Citroën C3 Shine 1.2 PureTech
Citroën modernizoval svůj menší hatchback C3 a udělal z něj velmi pohodlné auto, se kterým je radost proplétat se městskou aglomerací a okolím. Facelift nicméně pozná pouze zkušené oko, více se toho totiž odehrálo v celkovém nastavení auta.
Facelift současné 3. generace, které se prodalo již přes 750 000 vozů, nabídne zákazníkům novou masku – tvář plnou charakteru, která poprvé představuje nový podpis značky, inspirovaný posledními koncepčními vozy, a zejména nové LED světlomety. Dále nový design prvků Airbump a větší potenciál úprav na míru (až 97 různých kombinací vzhledu exteriéru, 3 nové polepy střechy, 2 nové ráfky kol, 3 styly interiéru včetně 2 nových). V zadní části pak vůz zůstává bez změny. Ve výsledku však nová C3 vypadá atraktivně a svěže.
A líbí se mi i interiér, který nese retro prvky kombinované s nejmodernější technikou. Sedadla jsou přímo libová, připomínají gauč ze šedesátých let a to platí i pro textilový dekor palubní desky. Je to fakt moc hezké a funguje to. Ve výbavě nechybí vylepšený a zrychlený infotainment s hezkou grafikou, head-up display a podpora aktuálních mobilních zařízení s veškerou konektivitou. Zpracování palubní desky je naživo až překvapivě dobré. Cením originalitu, nápad i provedení. V dnešní unifikované době je to příjemné zpestření. Obzvláště se mi analogové líbily “budíky” v retro stylu za volantem.
Se sedadly Advanced Comfort, které jsou obvykle určené pro vyšší segmenty a v této třídě se s modernizací objevují poprvé, také poskytne zcela nový komfortní zážitek na palubě doplněný 12 moderními technologiemi asistenčních systémů řízení a službami s připojením na internet: Connect Assist pro SOS asistenci, Connect Nav se 7“ dotykovým displejem a Connect Play pro zrcadlení obsahu smartphonu.
Kabina vozu je mimořádně prostorná, nabízí 5 míst s velkorysým prostorem pro nohy a nad hlavou. Zadní lavice je dělená v poměru 2 ku 1 a dá se posunout o 15 cm. Sedadlo spolujezdce lze překlopit a převážet tak předměty dlouhé až 2 metry 40 centimetrů. Zavazadelník má 410 litrů, nízkou nákladovou hranu a lze jej zvětšovat. Šikovným prvkem je mobilní podlaha anebo háčky na tašky. Na psychickou pohodu řidiče a posádky bude působit prosvětlený interiér díky velkému čelnímu sklu s vynikajícím výhledem z vozu a také panoramatické elektrické střešní okno. Novinkou je středová konzole pro uložení smartphonu a jeho bezdrátové nabíjení. Osvětlená a chlazená přihrádka před sedadlem spolujezdce pojme láhev o obsahu 1,5 litru, která se vejde rovněž do přihrádek v obou předních dveřích.
K dispozici jsou účinné a úsporné motory poslední generace, které splňují emisní normu Euro 6 – benzínový tříválec PureTech 82 (PureTech 82 S&S s manuální pětistupňovou převodovkou) a PureTech 110 (PureTech 110 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou) nebo dieselový motor BlueHDi 100 (BlueHdi 100 S&S s manuální pětistupňovou převodovkou). Pro větší pružnost a klid za volantem je Nová C3 k dispozici také s automatickou šestistupňovou převodovkou EAT6 (PureTech 110 S&S EAT6).
Pod kapotou se ukrýval silnější benzínový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 81 kW (110 koní), s točivým momentem 205 Nm a kombinovaný s manuální šestistupňovou převodovkou. Sprint na stovku mu zabere něco málo přes 10 sekund a zarazí se až na hranici 200 kilometrů v hodině – pro příměstské vozítko hodnoty víc než dostatečné. Motor má trochu jadrnější zvuk, ale v kategorii tříválcům patří k tomu lepšímu. Při ustálené jízdě posádku neotravuje klasickým vrčením a vibrace se začnou projevovat až nad dálniční rychlostí. Tříválec umí potěšit spotřebou, po týdnu se ukazatel zastavil na pěti a půl litrech. Motor je spřažen se šestipňovým manuálem, který se skrz na skrz Francouzský. Páka se pohybuje v kulise s gumovými dorazy, v neutrálu mírně drhne, ale dráhy jsou vcelku krátké. Na žádné závodění to není, ale při běžném ježdění se s tím dá sžít. Vše zachraňuje velice dobře nastavená spojka, která odpustí téměř vše.
Manuální převodovce dostačuje pět převodových stupňů. Je třeba vždy vydržet a neřadit předčasně, protože v tu chvíli přijdete o drahocenný výkon. Možná je to tím, že jsem vysoká, ale manuální řadicí páka mi přišla poněkud nízko a chyběla mi loketní opěrka. Tyto slabší motorizace ve mne vyvolávají chuť nikam nespěchat a cestu si spíš vychutnat. Tudíž jsem předjíždění neřešila a kochala jsem se krásným počasím a přírodou. I spotřeba byla přívětivá, když jsem to nelámala přes koleno a udržela se na 6,6 litrech na 100 kilometrů.
A tím se dostáváme k poslední specialitě, tedy máme-li věřit reklamním sloganům, a tou je podvozek. C3 je totiž vybaven hydraulickými dorazy tlumičů, které mají zajistit, že se tlumiče v limitní pozici ještě opřou „do měkka“. Citröen slibuje jízdu jako na obláčku a má pravdu. Teda tak na půl. Hydraulické dorazy totiž vcelku jistě požírají otřesy a pomáhají zabraňovat přenosu rázů do karoserie. Většinu času je tak auto velice plavné a komfortní.
Pokud ale dojde na sérii ostrých nerovností, tak se měkké tlumiče nestíhají dostatečně rychle přizpůsobit povrchu a sem tam do interiéru pošlou nepříjemné rázy. Většinu času se naštěstí jedná o příjemnou a klidnou jízdu. Auto má navíc velice dobrou manévrovatelnost, takže ve městě bude jako ryba ve vodě. Mimo město se bát nemusíte, ale nepočítejte s chováním na úrovni Golfu. C3 se v zatáčkách naklání a řízení je poměrně pomalé, takže radost bude dělat především klidným řidičům. Potěší ale solidní odhlučnění a dobrá směrová stabilita. Celkově se jedná o příjemné auto, které nejvíc potěší někoho, kdo hledá obyčejný dopravní prostředek s neobyčejným vzhledem.
Citröen C3 je sympatické auto, které nabízí skvělý, neokoukaný design, dostatek prostoru a dá se pořídit za rozumné peníze. Pokud hledáte pohodlný dopravní prostředek, který se mezi šedivými škatulemi na parkovišti neztratí, C3 byste neměli přehlédnout. V České republice se nová C3 nabízí v 5 stupních výbavy – Live, Feel, Feel Pack, C Series, Shine. Ceny startují na 280 000 Kč a zahrnují i záruku 5 let nebo 60 000 najetých kilometrů.
Plusy
– Nízká spotřeba
– Slušné odhlučnění
– Ideální naladění podvozku
– Slušný vnitřní prostor
– Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
– Schod po sklopení zadních sedadel
– Malé vnitřní zpětné zrcátko
– Horší ovládání a reakce informačního systému
« Pneuservisy praskají ve švech, ale někteří řidiči s přezutím vyčkávají Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron: Všestranný elektromobil v kompaktním formátu »