Test Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 130: Doplněk ke klidným duším
C3 Aircross dokáže rozhodně vzbudit pozornost. U každého samozřejmě jinou. Jiné emoce vyvolá u stokilového pořízka a jiné u padesátikilové slečny. A právě na tu druhou zmíněnou skupinu cílí především. I když se to na první pohled nemusí zdát, jeho prodejní čísla ukazují, že minimálně v několika stech tisících případech mu leckdo neodolal.
Citroën se v posledních letech designu rozhodně nebojí. Vždycky byl pověstný svým dosti odlišným řešením. Jednu dekádu ale sešel ze svojí původní cesty a začal sekat auta dosti podobná všem předepsaným designovým šablonám, čímž trochu ztratil ze svojí originality. Tato doba je už ale naštěstí pryč a Citroën už jede zase svojí lajnu s dosti extravagantním designem. Nejinak je tomu i u svérázného modelu C3 Aircross.
Hlavním rysem posledního faceliftu je přepracovaná příď, která teď už nepůsobí tolik jednolitě, ale je rozsekaná do více segmentů, což C3 rozhodně prospělo, přidalo jí to na svěžesti a hravosti. Co se týká výbavy, C3 Aircross lze koupit v šesti výbavových stupních. Výbava začíná od úplného holátka s označením Live, které nemá ani klimatizaci, až například k výbavě C-series, kterou disponuje i testovaný kus. Jedná se o třetí nejvyšší stupeň a najdete v něm například automatické stěrače s dešťovým senzorem nebo automatickou klimatizaci. Obsahuje ale hlavně designové prvky jako třeba 16“ litá kola X Cross, šedé látkové čalounění sedaček nebo červená zpětná zrcátka společně s různými emblémy označujícími danou výbavu.
Oproti vnějšku se uvnitř žádný facelift nekonal. Pořád se ale jedná o příjemný kokpit, který působí domáckým, až “obývákovým” dojmem. Palubní deska je kvalitně zpracovaná a s chromovými doplňky nepůsobí posměšně, ale elegantně. Všude kolem je i přes malý vzrůst karoserie poměrně dost místa a prostor působí vzdušně. Ani se svojí výškou 190 cm nemám problém s místem na nohy nebo nad hlavou, i když za sebe bych posadil buď hodně hubenou slečnu nebo dítě.
Odkládací schránky na drobnosti jsou dostatečné a ovládací prvky přehledné. Stejně tak palubní deska nepřekypuje miliony údajů a to nejdůležitější máte zkontrolované jedním letmým pohledem ve vteřině. Osobně mi vadilo jen ovládání klimatizace, do kterého se musíte dostat jen přes dotykový displej infotainmentu. Chybí tu klasická tlačítka, a tak to nakonec dopadlo tak, že jsem měl ovládání teploty a ventilace nastaveno stále jako hlavní obrazovku a do jiných menu už se mi ani chodit nechtělo. Za volantem se v C3 sedí příjemně. Kolem dokola je dobrý výhled i díky vyšší pozici v sedačce, i když jí máte v té nejnižší poloze. Řidiče milující sezení na podlaze a v pololeže tak C3 rozhodně neuspokojí. Sedáky jsou bez výraznějšího bočního vedení a naznačují, že ostré řezání zatáček C3 Aircross rozhodně nevyhledává.
C3 Aircross si už ze svojí podstaty nebudou kupovat sportovně zaměření jezdci. V zatáčkách mu vyhovuje spíše klidnější tempo a pokud jej dostanete na hranu, umí překvapit i přetáčivým chováním, což je u předokolky neobvyklé. Při takové jízdě jsem se ale už musel zapírat kolenem o dveře, protože bych snadno vycestoval sice z pohodlných, ale defacto rovných sedáků. Nemá cenu ani zkoušet trhat s tímto bonbonem rychlostní rekordy, ale naopak si vychutnávat jeho sympatickou pohodlnost. Úplně v pohodě bych si s ním dokázal představit celodenní výlet k moři nebo městské popojížďky od rána do večera. Jeho podvozek sice není klasicky citroënový, ale není nikterak tvrdý a ani na rozbitém povrchu nepříjemně netluče. V rozumném tempu je pak v zatáčkách dobře čitelný, a to že začíná jít při rychlé jízdě na svoji hranu, dá vědět dopředu zaklenutím v tlumiči a mírným náklonem karoserie. Pro pohodovou jízdu je předurčeno i řízení. Je hlavně pohodové a odpočinkové a zpětnou vazbu poskytuje v omezené míře tak, aby hlavně neobtěžovalo řidiče tvrdou prací podvozku, který se se silničními nástrahami vyrovnává s francouzskou grácií.
C3 Aircross není s nabídkou pohonných jednotek zrovna štědrý. Pokud upřednostňujete manuální řazení, na výběr máte mezi benzínovým tříválcem PureTech o objemu 1,2 litru s výkonem 81 kW a naftovou patnáctistovkou se čtyřmi válci a totožným výkonem. Pokud sáhnete po automatické převodovce, nabídne vám automobilka taktéž benzínový tříválec o objemu 1,2 litru PureTech, avšak s vyšším výkonem 96 kW, v případě naftové verze je výkon zvýšený na 88 kW.
Tříválcový zážehový a přeplňovaný motor o objemu 1,2 litru s názvem PureTech byl pro mě docela překvapením. Jeho projev je téměř dieselový a táhne krásně od spodu. Má silné i střední otáčky a během pár chvil vás vlastně sám dotlačí k tomu, jak chce abyste jej používali. Ve vyšších otáčkách sice výkon stále roste, ale ne už tak markantně. Výkonová křivka se začíná dost zplošťovat a více než tlačení do sedaček zaznamenáte vyšší hluk motoru, který už pak nemá valného významu.
Malý Citroën tak jasně dává najevo, že i pro svižnou jízdu ho prostě nemá cenu točit a největší dynamiku si užijete právě od volnoběhu až do středu pásma otáček. Motor je krásně kultivovaný a je téměř prost klasické tříválcové tvrdosti, jakou znám třeba z koncernových tříválců. Spotřeba se dá pohodlně držet kolem šesti litrů i s těžší nohou na plynu a mě byla tato pohonná jednotka po celou dobu testu příjemným parťákem. Ve svojí virtuální garáži jsem si jej dokonce zařadil na pozici nejlepšího tříválce, s jakým jsem měl prozatím tu čest. Šestistupňová automatická převodovka sice neřadí nijak bleskově a se studeným olejem si dokáže na nižších stupních mírně cuknout, manuál bych ale přesto nezvolil a k pohodovému stylu jízdy C3 Aircross mi automat rozhodně sedí o dost více.
Nejnovější facelift nikterak nezměnil duši ani jízdní vlastnosti tohoto francouzského módního doplňku. S rozsáhlými možnostmi výbav se pořád jedná spíše o auto, které má rád jeho majitel hlavně pro svůj jedinečný styl. Je určen pro někoho, kdo více než čas a objem přepravených věcí ocení snadné parkování před nejoblíbenější kavárnou, příjemný a vzdušný interiér a pohodový styl jízdy ve svém spokojeném životě.
Plusy
– originální design
– rozsáhlé možnosti výbavy
– skvělý motor
Mínusy
– nastavování klimatizace pouze přes infotainment
« Test ojetiny VW Passat B7: Hodně muziky za málo peněz První jízda s novým BMW X1 »