TEST Chevrolet Trax: Mámo, pořídíme si SUV!
Mámo! Je čas na nový automobil, na ty velké SUV sice nemáme, ale to nevadí, každý výrobce, který se chce držet v žebříčku přišel s něčím menším a levnějším, co nám všem vyhoví! Říká se tomu CUV, někdy také Crossover. Původně to byl Chevrolet Spark, teď ho zvedli v tlumičích a zrodil se Chevrolet Trax. Navíc stojí jen základních 384 tisíc, v plné výbavě LT+ s turbodieselovým 1.7 potom 530 tisíc.
A ten dyzajn mámo, ten dyzajn. To je paráda, je to vysoký, takže na všechno uvidíme a do města to bude bezpečný!
Trax je, ostatně jako již jednou testovaná Mokka, svým tvarem opravdu exot. Na karoserii je vidět překotná snaha vyšponovat posaz co nejvýše a přiblížit se tak oněm zmíněným SUVčkům. Výsledkem je legrační baňatá karoserie, u které budete z některých úhlů přísahat, že je vyšší než širší. Nechybí ani několik nelakovaných plastů lemujících spodní okraje a propůjčující tak Traxu off-roadovější vzhled.
A mámo pak je tu ten interiér, futuristickej vzhled, barevnej dotykáč, kontrastní prošívání a hlavně budíky, který vypadaj jak na sousedově supersportu. Akorát ten jeho supersport je teda motorka no…
Interiér Traxu působí oproti Opelu Mokka sice výrazně jednodušeji, asi hlavně tím, že postrádá tlačítky obsypaný středový panel. Bohužel o to co je jednodušší, je také levnější. Celá palubní deska doznala výrazného zastřižení krovek a zbyl tak jen tmavý plast, kruhové výdechy klimatizace a kaplička navigace nahrazená přihrádkou na brýle. Ty tam jsou i ozdobné hliníkové lišty nebo elegantní budíky. Právě budíky dostaly asi největší ránu ze všech, když místo dvou pěkných tubusů s hliníkovými obroučkami, našel své místo před řidičem jen otáčkoměr, kombinovaný s digitálním rychloměrem. Řešení ne nepodobné již zmíněným supersportovním motorkám.
Opravdu dobře na druhou stranu působí displej infotaiment systému MyLink. Ač bychom navigaci mezi jeho funkcemi hledali jen marně, má velký displej s jemným rozlišení, dobrými barvami a reaguje také až neobvykle rychle. Je vlastně trochu škoda, že se jeho funkce omezují na pár nastavení vozu a přehrávač médií.
Ten prostor sice není nic moc, ale to je jedno, děti už stejně nikam nevozíme a pro nás dva je ho tam akorát!
Prostornost na předních sedadlech Traxu je bezproblémová. Navíc jsem byl velmi mile překvapen tím, jak nízko si mohu v autě s takto vysokou konstrukcí sednout. Trax opravdu nabízí možnost shodit řidičovu sedačku hodně dolů a vyhnout se tak záchodovému posazu tolik typickému pro tuto kategorii. Jak postupujeme vozem dál dozadu, situace se horší. Zadní sedadla bych řadil spíše mezi nouzová a představa naložení pěti dospělých lidí je dosti utopickou. Rozměrné víko kufru sice poskytuje slušný prostor pro nakládku zavazadel, bohužel však není moc kam nakládat. 356 litrů není moc a vzhledem k orientaci nákladového prostoru na výšku se zdá kufr ještě menší, než ve skutečnosti je. Prostorem je Trax ideální pro dva lidi a víc ani ťuk.
Hele mámo. Úspornej diesel s nízkou spotřebou, nízkým povinným a hlavně pořádným krouťákem, aby to táhlo pořádně odspoda. Navíc to jede na tuhym sportovnim podvozku a taky na pořádných 18 palců hliníkáčích.
Dieselový čtyřválec o objemu 1.7 litru slibuje vzhledem k výkonu 130 koní, točivému momentu 300 Nm a hmotnosti vozu 1429 kg poměrně slušnou dynamiku. Testovaný model navíc postrádal poháněnou zadní nápravu a ve spojení s manuální převodovkou dostanete opravdu svižně se pohybující vůz. Především po městě se Trax za svoje zrychlení nemusí vůbec stydět a za svoje služby si jen málokdy řekne přes šest litrů nafty. Když už se však jeho práce neprojeví na ručičce palivoměru, projeví se hlukem. A to opravdu hodně…
U Chevroletu si pravděpodobně někdo řekl, že když už máte pod kapotou diesel, chcete si ho užít všemi dostupnými smysly. Jinak si nedovedu vysvětlit míru odhlučnění, která je v přenosovém kanálu interiér-motor přímo zanedbatelná. Motor při silnější akceleraci burácí do kabiny a na dojmu nedodá ani podvozek. Na malém Traxu vypadají osmnáctipalcová hliníková kola trochu zvláštně a celé auto se díky nízkému profilu pneumatik chová v zásadě přesně tak, jak bychom to očekávali. Na kočičích hlavách se snaží Trax vyskákat z pasažérů duši a celé auto se i díky podvozku, který musel být kvůli vysoké karoserii náležitě přitvrzen, zdá až zbytečně tvrdé.
Trochu jiná situace nastává na okreskách. Zde se přitvrzení podvozku v kombinaci s velkými koly vyplatilo a Trax tak drží stopu až obdivuhodným způsobem. Náklony karoserie jsou minimální a řízení navzdory očekávání občas předá nějakou tu informaci skrz mechaniku do rukou řidiče. Dalo by se dokonce říci, že podvozek by snesl i o kousek silnější motorizaci, přestože se jedná o crossover. V tomto ohledu příjemné zpestření však vyvolává otázku, kdo si koupí Traxe kvůli dováděním v zatáčkách a sportovní jízdě.
Tak ti mámo nevím, jestli ve výsledku nezůstanem u tý Oktávky, nebo levnějšího Rapidu, nebo třeba u Peugeotu 308. Vždyť si tak vlastně řikám, k čemu nám bude takhle vysoký auto, když si můžem pořídit něco normálně nízkýho za stejný, nebo menší peníze.
U Traxu, stejně jako u Crossoverů obecně, mi malinko uniká smysl jeho existence. Hatchback vykopnutý do výše se může možná někomu vzhledově líbit, ale tím jeho přednosti končí. V městské zástavbě lepší rozhled nezískáte, protože tak vysoká jeho stavba zase není a v oblasti pasivní bezpečnosti se také žádná výhra nekoná. Vysoký profil auta přispěje tak maximálně k vyšší spotřebě a k jízdní nestabilitě při rychlejší jízdě.
Jako poslední argument jsem si nechal průchodnost terénem. Zrovna Trax s předním náhonem neprojede vůbec o nic víc než normální auto a umístění některých prvků na jeho předním nárazníku si o ulomení přímo říká.
Zkrátka a dobře, uvažujete-li o novém voze a chcete si vyzkoušet říši SUV, nechte si tento módní segment v klidu ujít. Neskýtá-li váš rozpočet možnost plnohodnotného SUV vyšší třídy, seženete velkou spoustu lepších a dokonce levnějších aut klasické koncepce.
Plusy:
- agilní motor
- nízká spotřeba
- systém MyLink
Mínusy:
- zpracování interiéru
- hlučný motor
- velmi tvrdý podvozek
- osmnáctipalcová kola
- malý kufr
- místo na zadních sedadlech
- přístrojovka
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1686 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 96 /4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 300 / 200 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 187 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.0 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.5 / 5.5 / 6.0 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 356 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1429 |
« Příští Nissan Juke si zachová kontroverzní design TEST BMW 316i Touring »