TEST Chevrolet Cruze SW – Korejská Amerika
Jedny z prvních jarních dnů se hlásí do služby a po teprve nedávno rozmrzlé okresce se řítí bílé kombi s nasupenou maskou chladiče. První levou následuje 200 metrů rovinka a za ní ostřejší pravá. Řidič sešlapuje plyn a čeká na odezvu turbodmychadla, brzda, podřazení a tlumiče, které se původně zdály až zbytečně tvrdé, náhle pouští karoserii do nepříjemného náklonu. Tak ani tenhle rodinný kombík není tak úplně sportovní náčiní… Dost vášní, takhle se vozy jako je Cruze testovat nemají. Vzhled a poměrně solidní výkon dieselového motoru k tomu možná svádí, ale podvozek, který neví čím má být a přeposilované řízení říkají něco jiného.
Cruze se k nám do redakce dostal ve své nejvyšší výbavě LTZ a nutno říci, že v bílé barvě a se sedmnáctipalcovými koly nevypadá vůbec špatně. Majestátně vyhlížející čelní maska jakoby chtěla ukázat americké kořeny značky. Prodloužený převis zádě věštící dostatečný nákladový prostor potom evokuje k rodinnému využití. Špatně na tom není ani interiér, ačkoliv mi některé prvky přišly až nápadně podobné s vozy jiné korejské značky, nelze jeho designu příliš co vytknout. O něco horší je to se zpracováním. To, že byly na interiér využity výhradně tvrdé plasty, Chevrolet elegantně zakryl využitím textilních panelů rozbíjející fádní design palubky. Bohužel vachrlaté provedení například zadní části středového panelu se již zakrýt nepodařilo nemluvě o tom, že loketní opěrka nabízející možnost povysunutí dopředu už nenabízí také aretaci této polohy. Zní to sice jako fňukání nad prkotinou, ale nacvičeného posouvání loketky dopředu každých 5 kilometrů jsem se zbavoval ještě velmi dlouho.
V úvodu testu jsem mluvil o věcech, které na Cruze lákají sportovní svezení. Jednu důležitou jsem opomněl – je jí posaz uvnitř vozidla. Konečně jsem totiž po dlouhé době jel ve voze nesportovního charakteru s opravdu dobrým a pohodlným posazem. Zapomeňte na vyčnívání vysoko nad interiérem, pedály moc blízko nebo volant zbytečně daleko. Tady se konečně sedí správně nízko a ideálně od pedálů či volantu. S tím korespondují i sedadla – opravdu hodně tvrdá křesla jsou ideální na delší cesty a disponují i příkladným bočním vedením. Jen je škoda, že ono boční vedení je výrazně měkčí než zbytek sedadel a při ostřejším zatáčení se do něj řidič nepříjemně boří.
Příliš trpět nemusí ani cestující na zadních sedadlech, místa na nohy je v rozumné míře a linie střechy nabízí poměrně rozumný prostor i pro hlavu vašich zadních pasažérů. Všechno toto rozmazlování uvnitř a prostor pro posádku jde tak trochu na úkor kufru. Hodnota rovných 500 litrů není sice malá, ale bez sklopení sedadel ani nijak závratná. Zde stále kralují konkurenční Octavia nebo i30.
Z příplatkové výbavy je vůz vybaven bezklíčovým přístupem a startovacím tlačítkem. Pouhým stisknutím tedy startuji turbem dopovaný dieselový dvoulitr, jehož 120 kW a 360 Nm točivého momentu je příslibem slušného cestovního výkonu a dynamiky. Chod, především na volnoběžné otáčky, bych hodnotil spíše jako o něco hrubší. Především za studena má motor tendenci přenášet vibrace do prostoru pro posádku a i když se po zahřátí tohoto neduhu zbaví, typicky dieselový, kadlavý zvuk mu bohužel zůstává nadále.
Motor slibuje solidní dynamiku a také ji v plné míře dodává. Zrychlení přebije velkou část provozu na našich silnicích a motoru nedochází dech ani v dálničních rychlostech. Jen se musí dlouho čekat na turbo, jakože opravdu dlouho. Cruze se dvoulitrovým turbodieselem disponuje pravým nefalšovaným turbolagem a to dokáže tak trochu znepříjemnit život. Ono to sice nepůsobí nijak dramaticky, není-li zrovna potřeba náhlý příliv výkonu, ale jakmile se dostanete do situace, kdy je potřeba všech 360 Nm na jednom místě, zdá se odezva turba až neskutečně zdlouhavá. Jakmile však turbo zabere, vše se odehrává až překvapivě svižně, motor od necelých dvou tisíc otáček ochotně letí až přes čtyři tisíce a nedává najevo žádné velké polevování.
Neduh ve formě čekání na turbo vrátí motor alespoň částečně na spotřebě, budete-li mít citlivou nohu na plynu, vystačí si pohonná jednotka ve většině situací s méně než sedmi litry na sto kilometrů a to včetně rychlejších dálničních přesunů. Pokud se však chcete hbitě probít městskou zástavbou, povyskočí krátkodobá spotřeba až k devíti litrům, což už taková paráda není.
První kilometry s Cruze ve mně vyvolaly naději, že se rodinný kombík nechá přesvědčit i ke slušným sportovním výkonům. Tvrdost podvozku se po městských přesunech vyrovná nejednomu sportovně laděnému vozu a začal jsem si tak dělat naděje, že se podobně zachová i při jízdě na okresních silnicích. Chyba lávky, musím bohužel konstatovat. Ačkoliv Chevrolet nižší střední třídy se svými šestnácti sty kilogramy rozhodně netrpí nadváhou, tlumiče pouští karoserii až do nepříjemných náklonů. Rozhodně nelze říct, že by podvozek v prudších zatáčkách nepodržel, ale jekot týraných vnějších pneumatik, nesoucích většinovou váhu vozidla, dá jasně najevo, že tudy cesta nevede a že by bylo vhodné zklidnit závodní hormony a vrátit se k jízdě přímým směrem.
Chevrolet některé resty vůči konkurenci z nižší střední třídy bohužel neskryje, ale vzhledem k ceně, která je výrazně nižší než u prestižnějších značek, mu to nelze mít za zlé. Za svých 563 800 korun včetně příplatků dostanete slušnou výbavu, příjemný prostor , vzhled a dočkáte-li se reakce turbodmychadla, tak i výkon, který obstojí v naprosté většině situací. Vozy Chevrolet vyráběné v Koreji se za poslední léta velmi zlepšily, ostatně jako i další jihokorejské automobilky a musím uznat, že jim fandím čím dál víc. Zatím nelze říci, že Chevrolet nabídne stejné hodnoty jako přímo konkurenční Hyundai nebo Kia, ale mám důvod věřit tomu, že již zanedlouho bude situace minimálně velmi vyrovnaná. Zatím tu stále hraje roli cena, která je i oproti zmíněným příjemnější.
Plusy:
- výkonný motor
- vnitřní prostor
- posaz a sedačky
Mínusy:
- ve městě tvrdý, na okreskách měkký podvozek
- loketní opěrka bez přední aretace
- prodleva turbodmychadla
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 /3800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 360 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.5 / 6.5 / 6.9 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor | 500 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hmotnost (kg): | 1595 |
« Peugeot 208 T16 Pikes Peak oficiálně! Lumma Design nachystalo tuningový program pro nový Range Rover Sport »