Test Cadillac Escalade 6,2 V8. Legenda z hudebních klipů
Pro typického Evropana je Cadillac Escalade nepochopitelným nesmyslem. Vždyť tento vůz atakuje váhový limit pro řidičský průkaz skupiny B, má obří rozměry karoserie, nikam se nevejde a pod kapotou mu tluče osmiválec o objemu monstrózních 6,2 litrů s výkonem 301 kW se spotřebou kolem dvaceti litrů. To nezní jako recept na ideální SUV do naší malé republiky natož pokud jej chcete provozovat třeba v Praze. Jenže to je jen jeden úhel pohledu, Escalade nabízí totiž několik vlastností, které si zamilujete.
Escalade se zrodil na platformě GM GMT, kterou sdílí s modely Chevrolet Suburban, GMC Yukon a nedávno ještě s Hummer H2. Všechno jsou to přerostlá SUV, ale Escalade tvoří vrchol luxusu, i když konkurenční Lincoln Navigator byl první ve třídě a vždy nabízel lepší luxus a elegantnější styl. Cadillac však těží ze svého pompézního efektu a image. Oblíbili si ho nejen drogoví dealeři napříč celým světem, ale také rapeři. Takový 50 Cent jej měl snad v každém klipu a nejen on. Lepší virální marketing si Cadillac nemohl přát, i když lidem vsugeroval představu, že s ním jezdí jen hopeři a podivné existence. Nemusíte se však bát, za jeho volantem nemusíte mít o pět čísel větší dres basketbalového týmu ani kuchyňské hodiny na zlatém řetězu na krku.
SUV ze země strýčka Sama není auto do terénu, jak jej známe u nás. Obrovské vnější rozměry (5143 x 2007 x 1887 mm) a rozvor (2946 mm) jsou limitem pro náročnější terénní překážky, i když světlá výška 229 mm není právě zanedbatelná. Tuto třídu si v zámoří pořizují kvůli pohodlí, subjektivnímu vnímání pasivní bezpečnosti, dobrému rozhledu nad okolním provozem a snad i kvůli schopnostem zvládat hrubší asfalt nebo prašné cesty, které známe z hollywoodských filmů.
Při prvním setkání „naživo“ vás překvapí rozměry tohoto Američana. Letmý pohled do technických dat i všeobecná očekávání vám vygenerují jakousi představu o tom, jak velké toto auto asi je, ale i největší realista bude zklamán nepřesností své představy. Když se mu postavíte tváří v tvář s otevřenou kapotou, sotva vidíte přes mohutnou příď do motorového prostoru. Když se s pomocí elektricky výsuvného stupínku usadíte na velkých klubových křeslech, je celý svět minimálně o 1,5 společenské vrstvy pod vámi. Tykat si směle můžete s řidiči malých trucků, kteří mají ze svých kabin podobný rozhled a jen mírně vzhůru směřuje pohled, když na křižovatce zastavíte vedle řidiče opravdového kamionu.
Zvenčí okolí šokujete nejen rozměry, ale také přehnaným stylem. Šestnáctiotvorová maska impozantních rozměrů má bohaté chromování. Vertikálně orientované sdružené světlomety svými kompaktními rozměry ostře kontrastují s dimenzemi zbytku vozu a po rozsvícení subtilních „bodových“ čoček světlometů (uvnitř svítilny úplně dole) začínáte pochybovat nad pečlivostí práce designérů v disciplíně „night design“. V našem případě vzhled podtrhují chromová kola obřích rozměrů (22 palců) s masivními límci. Zadní světlomety s několika LED pásy korunují pompéznost tohoto auta. Nechybí ani poctivě tmavá okna a barva karoserie. Sice modrá, ale tmavá. Světlejší barvy tomuto autu příliš nesluší.
Designu nepodlehla rámová koncepce. Dva podélníky žebřinového rámu z vysokopevnostní oceli jsou na několika místech přivařeny k příčníkům, tvořícím celek, který musí nést až 3,22 tuny celkové hmotnosti. Ano, jde o jedno z nejtěžších SUV, s jakým můžete jezdit, aniž byste potřebovali řidičák na nákladní auta. Jízdu si však patřičně užijete a můžou za to dvě věci – motor a podvozek!
Velkoobjemový osmiválec vydává úchvatný zvuk. Hutný baryton je velmi hlasitý a budete ho milovat. Mix klasické konstrukční školy (rozvod OHV, 2 ventily na válec) a moderních technologií (variabilní časování ventilů, celohliníková konstrukce motoru) dává tušit, že tlak na životní prostředí a vyšší efektivitu doléhá i na americké výrobce. Výkon motoru 6,2 V8 301 kW při 5700 ot./min patří i z hlediska podobných evropských výrobků k dobrému standardu. Blesková reakce měniče šestistupňové automatické převodovky Hydra-Matic 6L80 rozhýbává těžký Escalade s překvapující ochotou zejména v prvních okamžicích. Teprve dynamické zrychlení odhalí rozvážnější podřazování jednoho z nejnovějších automatů koncernu GM.
Escalade umí zrychlit na stovku za nějakých 7 sekund, což je exceletní čas na takového obra a jen to vypovídá o síle motoru. Objem opravdu ničím nahradit nejde. Zajímavostí je, že omezovač rychlosti zasahuje kupodivu již při 170 km/h, a to bude možná pro nejednoho zájemce o velký a silný automobil nepřekonatelná překážka. Cadillacu stejně více vyhovuje cruising rychlostí kolem 100 km/h, kdy se spotřeba se zapnutým tempomatem a méně než 1500 ot./min na otáčkoměru, ustálí na 10,7 l/100 km (!) a vy už jen můžete lovit obdivné pohledy našinců i cizozemců, kteří vaši zdánlivě nesmyslnou volbu se zaujetím obdivují. Jestliže se rozhodnete splynout s davem a cestovat na českých dálnicích předpisovými 130 km/h, počítejte s odběrem kolem 16,5 l/100 km, městský provoz bude končit obvykle kolem 20 l/100 km, plus minus.
V terénu excelovat nebude, na dálnici s ním 200 km/h taky jezdit nebudete, takže z důvodů k nákupu zbývají pohodlí, prestiž a bezpečnost. Poslední jmenovaná vlastnost je zajištěna hromadou oceli, kterou s sebou všude vozíte, konstrukcí rámu s novou deformační zónou, ale také okenními airbagy pro všechny tři řady sedadel s možná největší délkou v automobilovém odvětví. Rámová konstrukce vozu poskytuje dostatek tuhosti, ale měkčí odpružení s proměnlivým tlumením nedokáže vyžehlit ani kočičí hlavy ani české dálnice. Reakce Cadillaku na díry ve vozovce, kterým se nelze vzhledem k rozměrům vyhnout, jsou překvapivě bezprostřední, celý automobil poskočí a zadní tuhá náprava o sobě dá vědět. Volil bych menší kola a větší profil pneumatik než mělo testované auto.
Nelze čekat, že Escalade bude mrštný v zatáčkách a opravdu není. Dost se naklání a skládá se do nich velmi neochotně. Nepomáhá tomu ani necitlivé řízení s dlouhým převodem. Když už se hodně rozvášníte, zjistíte, že ani brzdy zrovna neexcelují a zastavit ty 3 tuny hmotnosti jim dává dost práce. Objektivně není Escalade vůbec dobře jezdící auto, zejména pokud ho srovnáme s evropskou konkurencí typu Audi Q7 nebo Mercedes-Benz GLS.
Z cestování si rozhodně neodnesete tak kvalitativní zážitek jako z některého Range Roveru, ale na americké poměry jde o špičku. Za volantem Cadillacu se cítíte výborně a baví vás kočírovat tento tank. Navíc ten rozhled a dominantnost, kterou vám vůz propůjčí jsou faktory, které vám vynahradí nevýhody provozu. Zadním cestujícím přitom může cestování zpestřit mobilní DVD kino s vestavěnou obrazovkou ve střeše pro všechny řady sedadel. Řidič může využít neobvyklých možností elektrického nastavení pedálů, titánská šířka interiéru nabízí volnost, ale když spolujezdkyně po vystoupení z vozu zapomene zcela zavřít dveře, na přibouchnutí zevnitř zapomeňte – z řidičova místa je to zkrátka příliš daleko. Interiér jako takový je OK, na americké poměry. Zamilujete si pohodlná kožená sedadla a bude vám jedno, že palubní deska není moc hezká a kvalitní.
U auta s automatickou převodovkou je to s podivem, ale nejvíce jsem bojoval s řazením. Páka voliče, umístěná konzervativně vpravo pod volantem, se neovládá malíčkem tak jako v posledních Mercedesech, ale potřebujete k tomu silnou dlaň chlapa. Uchopte ji asi tak jako motorkář svírá rukojeť a pak pohybem nahoru nebo dolů zvolte, co po převodovce vlastně chcete. O aktuální volbě, která je při přesouvání mechanicky jednoznačně vymezená, informuje řidiče klasické diodové schéma PRND na přístrojovém štítu. Trefit správný režim přitom není jednoduché, protože kulisa voliče má klasické “schody”.
Vyslanec země neomezených příležitostí se na českém trhu ojetin příliš často neukazuje, není divu, moc se jich neprodalo. Jsem rád, že jsem v AAA Auto jeden jediný kus objevil a mohl ho vyzkoušet. Můžete si být jisti, že i dnes s nim uděláte obrovský rozruch, je to exotika. Escalade budí pozornost svými rozměry a okázalým luxusem, který vysílá do okolí zvláštní sdělení o jeho majiteli.
Nemusí přitom jít jen o zprávy o jeho nevyčerpatelném bankovním kontě. Ekonomika provozu nakonec není tak tragická jak byste čekali, ale pokud nejste vyznavačem amerického způsobu jízdy (plynule a rovně), asi nebudete spokojení ani s jízdními vlastnostmi. Výhodou však bude spolehlivost jednoduché techniky pod kapotou. Jezdit s Cadillacem Escalade je rozhodně zážitek. Není to nejlepší SUV na světě, to ani omylem. Jeho legenda je tu však zcela právem, jen si musíte vzájemně sednout.
« Německé auto neznamená vždy německou kvalitu. Tato se zrovna moc nepovedla Mnichovská zrada aneb to nejlepší, co nám BMW neprodalo: BMW 767 »