Test Bureko 6×6: Česká šestikolka za 8 milionů dobývá Blízký východ
Netajím se tím, že mám rád velká auta. Čím větší, tím lepší. Tak nějak dokáží vyřešit šeď každodenní rutiny a izolovat vás od stresu. Za jejich volantem si připadáte neohroženě a dominantně. Ano, je to jednoduchá psychologie, která tolik funguje. Dodnes mě mrzí, že jsem neřídil ikonický Mercedes-AMG G 6×6, ten je pro mě ztělesněním absurdního offroadu se vším všudy. Jenže existuje i jiná alternativa. Je podobně drahá, stejně opulentní a některými schopnostmi AMG dokonce převyšuje. No a je z České republiky!
Ne, opravdu si ve škodovce ničeho nešlehli a nepřivařili k fabii další nápravu. Asi málokdo z vás tuší, že v Českých Budějovicích staví firma Burekone drsné offroady už od roku 2007. Začalo se přestavbami vozů Hummer až po první šestikolové monstrum. Teď je tady jeho druhá generace, která upustila od vnitřností z Land Roveru a vzala to nejlepší možné – americký full size pick-up Chevrolet Silverado. Ty ve formě nového vozu připutují do Budějovic a promění se v absolutní terénní bestie.
Pokud čekáte domácí stavbu a amatérskou kvalitu, jste na omylu. Karosářské díly perfektně lícují, firma má vlastní formy a za materiál si zvolila kevlar/karbon. Na karoserii toho původního mnoho nezůstalo, nechybí pořádně rozšířené blatníky, celá nová maska, nebo terénní nárazníky. Vlastní jsou i všechny světlomety nebo třeba zrcátka. Přední maska odkazuje na značku Hummer, kterou majitel firmy miluje. Design nechám na zhodnocení jednotlivce, přeci jen je to subjektivní vjem. Kvalita provedení je však nezpochybnitelný fakt. Za sebe musím říct, že se mi auto líbí a to moc. Žádná fotografie nedokáže zachytit, jak obří a majestátní vůz v reálném světě je.
Délka standardního provedení Double Cab činí 5,83 metrů, výška pak lehce přes dva metry. Počítat při řízení musíte i se šířkou 2,2 metrů. Prostě “drobek”. Pořídit si můžete ještě delší verzi Crew Cab s delkou 6.2 metrů. Poctivost přestavby odhalíte v útrobách podvozku. Bureko si nechává na zakázku vyrábět tlumiče (dvojité tlumení používá nitrogen), poloosy a na všech nápravách jsou poctivé mechanické samosvorné diferenciály s uzávěou. Vůz funguje standardně v režimu 2WD, kde je poháněna jen prostřední náprava, přiřadit lze přední do společného režimu 4WD nebo nechat pracovat automatiku v režimu Auto 4WD. V extrémních podmínkách lze přiřadit i třetí nápravu a vůz uzamknout v režimu 6×6.
Pod kapotou trůní poctivý osmiválec o objemu 6,2 litrů od GM. Ten v základním provedení produkuje výkon 420 koní (620 Nm.), ale tím se nekončí. Bureko můžete pořídit i s výkonem 600, 650, 700, 800 a 1000 koní. Vždy za pomoci kompresoru od BH-Systems Germany a u posledních dvou variant už je motor převrtán na 6,8 litrů objemu. Motor je vybaven přímým vstřikem paliva a systémem deaktivace poloviny válců, takže při běžné jízdě není odběr paliva příliš vysoký.
Zvuk motoru podtrhuje výfuková sestava od Magnaflow. Všechny motorizace jsou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou, která může výkon přenášet buď na automaticky připojitelný nebo stálý pohon všech kol, přičemž rozvodovka je řešena elektronicky a volnoběžky se uzamykají automaticky. Zadní náprava je vybavena vzduchovým odpružením a na všech kolech najdeme 35-palcové offroadové (NT) pneumatiky obuté na 20-palcových discích.
Uvnitř se toho moc neměnilo a vůz používá interiér ze Silverada, který je bohatě vybaven. Konkrétně je řeč o dvouzónové automatické klimatizaci, navigaci, tempomatu, parkovací kameře, hlídání jízdních pruhů, přednárazový asistent nebo automatické přepínání dálkových světel. Na středové konzoli jsou navíc přepínače terénních režimů a třeba volant dostal logo výrobce. Interiér je ryze americký, ale provedení je dobré a zejména opravdu prostorné.
Pojďme konečně jezdit. Nástup pomocí nástavců prahů je jednoduchý a v kabině ihned nacházím příjemnou pozici. Výhled přes obří kapotu s power domem odhalí výšku posedu. Sedí se výrazně výš než v těch největších dodávkách, vždyť přední kapota končí tam kde střecha běžných vozidel. V kombinaci s brumlající V8, kterou navíc zesiluje výfuk Magnaflow získávám pocit vládce silnic a vlastně i celého přilehlého okolí. Ačkoli je toto monstrum v terénu nepřemožitelné, já do něj nepojedu. Buďme totiž upřímní, většina majitelů také ne. Tohle auto se kupuje jako image záležitost a většinu času bude trávit v metropolích na Blízkém východě.
Pohyb po běžných silnicích je úplně prostý, jen je třeba počítat se značnou šířkou a délkou auta. Je to však jen o zvyku. Základní výkon 420 koní na auto bohatě stačí, není totiž nesmyslně těžké. Díky kvalitním, materiálům je váha 2,7 tuny. Spolu s vysokým krouťákem je tak auto poměrně svižné a na plyn ihned reaguje. Vlastnosti typické pro velkoobjemové atmosféry. V otáčkách se motor krásně rozezpívá, ale tohle auto není o rychlosti. Překvapí vás spíše vytříbenou kultivovaností chodu a pohodlím podvozku. Aby také ne na takových tlumičích. Připadáte si, že se nad vozovkou vznášíte. Nerovnosti necítíte a příčné zpomalovací prahy neřešíte. V zatáčkách se vůz chová velmi neutrálně a bez naložené korby neposkakuje.
Chci zkusit město a mířím do centra Českých Budějovic. Jednou věcí si buďte jisti, auto budí neuvěřitelnou pozornost a to jsou místní na jeho občasný výskyt zvyklí (na jihu Čech se dva kusy prodaly koncovým zákazníkům a ještě tu jezdí dema společnosti). Druhou jistotou je pak fakt, že vás každý pustí. Respekt, který vozidlo budí je silně návykový. Manévrovatelnost není vůbec špatná a s autem jsem se vydal do úzkých uliček až na hlavní náměstí. Naprosto bez problémů. Nebýt té výšky pod vámi, ani by vám nepřišlo, co za kolos řídíte.
Díky odpojování poloviny válců není ani spotřeba nijak drastická. Kombinovaně jde jezdit okolo 19 litrů, odběr výrazně stoupne až v terénu nebo při vyloženě městském pohybu. Naštěstí je nádrž na 98 litrů, takže nebudete na benzínce více než doma.
Tak a kolik za to? Základní nové Bureko 6×6 stojí 290 000 eur bez daně, tedy v přepočtu zhruba 7,5 milionu korun. Varianty se zvětšeným objemem pak vyjdou na 355 000 eur (800 koní) a 375 000 eur v případě výkonu 1000 koní. Výroba trvá minimálně čtyři měsíce dle specifikací klienta. Není to levná záležitost, ale berte v potaz kolik práce a investic za projektem stojí. Vlastní formy, zakázkové díly a kvalitní materiály. V desítkách prodaných kusů se návratnost nedá dohnat nízkou cenou. Jde ale také o zachování exkluzivity. Takové auto nemá být pro každého.
Mezi hlavní trhy patří Blízký východ a Rusko a jeho bývalé republiky. Bureko má zastoupení v Saúdské Arábii, v Abu Dhabi, Kuvajtu, Pákistánu, v Indii, na Kostarice, v Rusku, Kazachstánu, Německu a ve Francii. Pochopitelně pak i u nás. V současnosti také firma jedná o vstupu do USA. Počet prodaných kusů neznám, ale ve výrobní hale se dokončovala minimálně tři auta a další tři jsou hotová a nachystána na export.
« Test legendy Lancia Delta HF TURBO: Ikona zrozená v rally Test ojetiny Honda Civic: Spolehlivá volba »