IMG_6874

TEST BMW Z4 Coupé 3.0si vs. BMW 330ci E46 – Mnichovské ikony!

20. 12. 2016 • BMW, Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy, Sportovní vozy, Srovnávací testy, Testy

Opět musím začít stejnými slovy a konstatovat, že existují auta, která se zrodí a s další generací zaniknou, přičemž většina z nás si na ně ani nevzpomene. Pak jsou tu vozy, které přežijí a jsou vyhledávány, i když již nejsou aktuální. No a pak jsou tu automobily, které se stanou ikonou, modlou, ceněným zbožím… Každá automobilka takový model má a výjimkou není ani BMW, které jich má několik desítek a mezi ně patří právě i trojková řada generace E46 nebo Z4 E85, obě se svým skvělým atmosferickým třílitrovým řadovým šestiválcem.

Ve své podstatě se jedná o zástupce zlaté éry této automobilky, kdy tato auta byla natolik dotažená technicky, a tak kvalitně vyrobena, že hledala konkurenci jen stěží. Mercedes-Benz se v té době potýkal s naštvanými klienty kvůli podprůměrné kvalitě zpracování a AUDI vyrábělo řidičsky nepřitažlivá auta pro všední využití. Nejvíce je to viditelné právě u trojkové řady E46, která i po patnácti letech vypadá svěže. Abych byl fér, v testu před námi stojí druhý nejvyšší model té doby – coupé 330i s M paketem II, solidní výbavou a famózní barvou Topas Blau. To samozřejmě umocnilo nadčasový look tohoto auta, ale už samotný základ je nadprůměrný a z každého detailu je vidět, že se na autě nešetřilo. Interiér je orientován na řidiče, plně měkčený i na místech, kde už pozdější E90 nabízela laciné tvrdé plasty. Ve výsledku nebudu daleko od pravdy, když tento počin vyhlásím nejpovedenějším interiérem moderních BMW. Potvrdí to i fakt, že i po tolika letech se v něm necítíte jako ve starém autě. Osobně mě překvapilo odhlučnění podvozku a aerodynamického hluku – je lepší, než u současné generace F30.

2

To samé by se pak dalo tvrdit i o vnějším designu – jeho nadčasovost, zejména u verze coupé, je až překvapující. Čtvrt století byste prostě nehádali. M Paket je pro příznivce BMW spíše, než známým pojmem, modlou a v tomto případě se skládá z předního nárazníku ve stylu slavné M3, agresivních bočních prahů, sportovního zadního nárazníku s decentním difuzorem, odtrhové hrany na kufru, kol z divize M, doplňků interiéru v podobě sportovního tříramenného volantu s dokonalým tvarováním, mkové řadící páky a dalších detailů, jako prahových lišt nesoucích logo M. Mimo tyto čistě designové záležitosti tu máme ještě jednu a to zcela zásadní věc – sportovní M podvozek.

To Z4 na to jde jinou cestou, není to GT ani kouskem těla, ale pravověrný sportovní vůz. V karoserii coupé se navíc jedná o naprostou raritu, kterých je u nás jen několik. Vyhraněnost tohoto modelu je jasná už dle designu, který kloubí odkaz na vozy kategorie shooting brake s tradičními proporcemi sportovních coupé. Výsledek je ohromující – extrémně dlouhá kapota pomalu přechází v minimalistickou kabinu položenou těsně před zadní nápravou, následuje pořádně rozšířená záď, výrazné blatníky, které ještě podtrhuje zužující se střecha do středu auta. Z4 coupé není podobné ničemu na trhu a budí ohromnou pozornost, jakoby se jednalo o nový exotický sporťák. Coupé je oproti roadsteru opravdu úplně jiný šálek kávy a hraje na drsnější notu.

4

Uvnitř je znát, že je ze sklonku doby, kdy BMW pomalu přecházelo na designovou éru Chrise Bangla a vůz kombinuje prvky známe z E46 a vetší část poté z pětkové řady E60. S tím souvisí i mírný pokles kvality materiálů a ztráta palubní desky orientované na řidiče, což zamrzí nejvíce. Stále je to však hezké místo a budete v něm rádi trávit čas. Ještě raději, ale budete auto řídit a mačkat z něj posledního koně!

Ačkoliv Z4 sdílí značnou část podvozku právě s E46, jízdní projev je diametrálně odlišný. Auto je tuhé, nekompromisní, natřásá se jako bojový pes připravený k útoku. Stačí jen vydat povel, Z4 vás zarazí do sedadla a s neskutečně lineární gradací výkonu vystřelí vpřed. Podvozek je komunikativní a veškerou interakci cítíte v zádech daleko více. Může za to fakt, že jednoduše sedíte nad zadní nápravou a její chování tak máte zprostředkované opravdu intenzivně. Řízení je extrémně tuhé a člověk se s ním většinu času tvrdě přetahuje, nic pro dámy a neřidiče. Pro nadšence je to naprostá slast, která vám popíše každý milimetr silnice. Do euforie vás přivede taky zvuk motoru, který je opravdu hlasitý, hrubý a Z4 si odplivává do výfuků a na všechny arogantně křičí. Silně návykové! Vůz taky nerad odpouští chyby a je divoký jako rozzuřený býk, za což vděčí zejména krátkému rozvoru. Vyvážení je pak ale tradičně ideální. Při jízdě se Z4 se prostě cítíte jako v poctivém sportovním autě bez žádných kompromisů. Rozhodně to ale není auto na každodenní cestování.

3

330Ci je vedle toho sametový stroj a jízda s ním je nadmíru příjemná, je to primárně GT, které nezklame ani při sportovní jízdě. Veškeré kouzlo spočívá v dokonale vyváženém chování vozidla. Je neutrální a při překročení limitu se posouvá k přetáčivosti. Podvozek je také velmi agilní, příjemně tuhý a přitom dokonale tlumí běžné nerovnosti. Řízení tady není tak tuhé, ale stále je abnormálně komunikativní. Je až těžké popsat, jak skvěle se člověk za volantem cítí. Motor si mimo skvělý zátah zaslouží pochvalu za fantastický zvukový projev, který je ale daleko melodičtější a utlumenější, než u Z4. Vůz upřednostňuje melodii šestiválce a odříkává si prskání a bublání výfuků.

Obě auta spojuje fenomenální atmosférický třílitrový šestiválec, ale pozor. U E46 se jedná o jednotku M54, která byla 5x po sobě vítězem světového motoru roku a u Z4 o jejího nástupce N52B30. Výkon není dramaticky odlišný – 330ci nabídne 170 kW a Z4 195 kW. Motory jsou však dost rozdílné svým projevem. U trojkového kupátka potěší jeho sametovost a nenucenost, maximální výkon je pak položen téměř u konce spektra otáček. Melodický zvuk a ševelení šestiválce si naprosto zamilujete, stejně jako okamžitou odezvu na plynový pedál.

1

Z4 a jeho N52 na to jde podobně, ale ve své podstatě dost jinak. Motor má agresivnější nástup od spodu a vydává mnohem hrubší zvuk a takový je i jeho chod. Ztratil část své sametovosti, ale do bezprostředního sportovního coupé se opravdu hodí. Reakce na podněty, chuť po otáčkách a nádherná gradace zůstává. Tato generace motoru navíc potěší menší náchylností na zahřívání a s tím spojené praskání hlavy – není už totiž zároveň z litiny a hliníku, jako M54.

Přestože auta sdílejí stejnou platformu a jejich výroba se kříží, jsou natolik rozdílná, že je těžké vyřknout ortel. E46 je geniální všestranné auto s nádechem sportovna, Z4 pak nekompromisní rváč a čistokrevný sportovní vůz. Za čtvrt až půl miliónu tak můžete mít auto z doby, kdy BMW dělalo ty nejlepší produkty ve své třídě. Záleží jen na vás, jaký přístup preferujete.

Za propůjčení vozu BMW Z4 bychom chtěli poděkovat společnosti AUTO ESA.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz