TEST BMW Z4 35is – Drtivá síla
Loni jsme Z4 vyzkoušeli s motorem 28i, který nahradil famózní atmosferický třílitr a nemohli jsme se zbavit pocitu, že jí něco chybí. I tak se ale jednalo o skvělý sportovní roadster. Letos se mi však dostala do rukou rovnou ta nejsilnější varianta s označením sDrive35is, což znamená jen jediné – pod kapotou dřímá benzinový řadový šestiválec s dvojitým přeplňováním turbem a výkonem rovných 340 koní a 450 Nm na zadních kolech! Vůz je navíc spjat s dvouspojkovou převodovkou DCT. Ano, tu samou najdeme v modelech divize M.
Z4 je na trhu už čtyři roky a stále patří k tomu nejhezčímu mezi otevřenými vozy. Oproti svému předchůdci nabízí pouze jednu karosářskou verzi s pevnou skládací střechou. Náš model je vyveden v křiklavé oranžové barvě, která Z4 neuvěřitelně sluší. Na smysly dále apeluje M paket, který umí roadster proměnit v agresivní bestii. Mimo to se také jedná o faceliftovanou verzi, která se světu představila na sklonku loňského roku. Změny jsou však decentní a týkají se zejména světlometů. Ty přední mají mírně pozměněný tvar a jsou vybaveny inteligentním systémem svícení a bílými diody tradičních Angel Eyes. Vzadu pak došlo na tradiční led trubice uvnitř světel. Uvnitř si nově můžete připlatit za paket Design Pure Traction, který přidá oranžové alcantarové dekory výplní dveří, spodní části palubní desky a prošívané pruhy na sedadlech. Vše je doplněno o kontrastní černou barvu. I tímto paketem je testovaný model vybaven a interiér vypadá famózně.
Startuji a Z4 drze a hlasitě vyštěkne. Motor se ustaluje na volnoběhu s výrazným hlubokým tónem. BMW u IS však zapracovalo na výfukovém systému (oproti této motorizaci v řadě 3 je to ohromný zvukový rozdíl) a Z4 vydává opravdu lahodné hlasité tóny. Opouštím podzemní garáže, střecha je již dole a Z4 IS při každém ubrání plynu, i v nízkých rychlostech, střílí do výfuku. Projíždím městem, čekám než se vůz zahřeje do provozní teploty a posílám plyn k podlaze. Zrychlení je okamžité, reakce na plyn ukázková a turbo díra zcela necitelná. Opět mě však překvapuje zvuk. Jel jsem snad se všemi BMW, ale tato Z4 prostě zní dokonale. Šestiválcový jekot zesilující s každou otáčkou, výrazný zvuk sání a naštvané prskání do výfuků… Lidé se otáčejí ještě dlouho předtím, než dorazíte. Díky dvouspojkové převodovce, která sází kvalt za kvaltem neskutečnou rychlostí, je navíc každé přeřazení doprovázeno libovou ránou z výfuku.Takhle má znít sportovní auto. Bravo!
Už teď se nemůžu dočkat až dorazím domů a proženu toto monstrum po pořádné okresní silnici. Nejprve mě ale čeká 300 km dlouhá cesta po dálnici D1 a zde si ověřím, jestli se dá s tímto autem existovat i na delších tratích. A dá! Mkový podvozek je sice tuhý, ale podezírám BMW, že jej s faceliftem mírně vylepšilo. Předchozí testovaná Z4 vybavena M paketem byla na dálnici nesnesitelně tvrdá a uskákaná. IS funguje daleko lépe a nabízí dávku potřebného komfortu pro dlouhé cesty. Nečekejte však pohodlí srovnatelné s řadou 3, ale i tak se prostě s Z4 dá jet velmi dlouho a nebude vás ničím iritovat. I Z4 nabízí nastavení své osobnosti pomocí předdefinovaných programů Normal, Sport a Sport+.
Uvnitř Z4 je dostatek místa pro dvě průměrně vzrostlé osoby a zoufale málo odkládacích prostor. Nečekejte zbytečně praktické auto – Z4 je roadster a ne cestovní GT. Interiér je kvalitně zpracovaný s vytříbenou ergonomii a v současné nabídce značky zcela originální díky designovým ovladačům na středním panelu. Moc se mi líbí Mkový volant s netradičním tvarem středu a silným věncem. Vypadá a drží se perfektně. Jako celek je Z4 uvnitř opravdu působivá a s paketem Design Pure Traction přímo neodolatelná . Vše ale také není perfektní – první věcí je foukání. Do Z4 prostě fouká zbytečně moc. Na vině je nízké čelní sklo. BMW také citelně schází systém, který používá třeba Mercedes-Benz a to ofuk krku teplým vzduchem.
Zpět za volant. IS je ideálním receptem na zábavu a jsem opravdu zvědavý, jak si s takovou porcí výkonu tento malý roadster poradí. A rovnou říkám, že tato Z4 je rychlá, vlastně je drtivě rychlá! Jenže je tu jeden malý problém a to konkrétně ten, že podvozek nedokáže výkon přenést na silnici a tak na každé nerovnosti a při každém sešlápnutí plynu na nedokonalém povrchu se na vás rozbliká kontrolka stabilizace a odebere vozu výkon. Na kvalitní silnici jsem problém nezaznamenal, pokud nebylo mokro Řešením je stabilizaci vypnout, nebo ji alespoň přepnout do dynamického režimu, ale to zase hrozí návštěva nejbližší příkopy. Z4 je totiž záludná. Problém odkryje otevření kapoty – motor je uložený přímo nad přední nápravou a ne za ní, jak by mohl klamat pohled zvenčí. Díky této koncepci je pak Z4 těžká na předek. Přivést ji do přetáčivého smyku je díky šílenému výkonu absurdně jednoduché, ale chce to velkou dávku odvahy a potom hlavně spoustu řidičských zkušeností. Zadní kola díky své šířce a váze, kterou nesou (sedací část interiéru a pevná střecha) prostě drží jako zběsilá a jak se urvou, je těžké je srovnat. Roadsteru tak spíše svědčí rychlá jízda absolutně čistou stopou. I tak se ale jedná o adrenalinový zážitek, každý výjezd z apexu a zamáčknutí plynu vás katapultuje v mírném driftu k další zatáčce, do které se Z4 nervozně poskládá a vše začíná znovu. Je to řidičské auto, které se musí umět ovládat. Řízení je příjemně tuhé, ale neposkytuje příliš informaci od kol a tak není problém se v divokých driftech na řízení lehce ztratit.
Vrátím se ještě k motoru a zejména k tomu, co s 1.600 kg těžkým rodsterem provádí. 340 koní a krátkodobě při overboostu až 500 Nm točívého momentu se postará o to, že Z4 atakuje stokilometrovou rychlost za dechberoucích 4,8 sekundy. To je dynamika obdobná daleko silnější s dražší M3! V otevřeném roadsteru se takový kopanec vnímá navíc daleko intenzivněji, motor řve a vůz se řítí s neskutečnou intenzitou dopředu s lineárností podobnou atmosferickým motorům. Zátah je naprosto návykový a v každé situaci budete patřit mezi ty nejrychlejší auta na silnici. Z4 IS umí zatlačit do sedadel i v rychlostech kolem 200 km/h a nepoleví ani výrazně výš, kde ji zastaví až obligátní omezovač rychlosti na hodnotě 250 km/h. Překvapila mě spotřeba. Uvolněnou jízdou se dá jezdit kolem 8 litrů, dynamicky za 12 a když na to opravdu hodně šlapete, tak se nepřehoupne přes 20. To je na tak silné auto slušný výsledek.
A pak je tu sedmistupňová dvouspojka, která tam střelí další kvalt a vše začíná odznovu. Přeřazení je navíc doprovázeno slušným kopancem… Převodovka je vůbec výborná. V automatickém režimu o ní ani nevíte, řadí sametově, logicky a pak stačí přepnout vůz do režimu Sport+ a vydá ze sebe to nejlepší. Odezva na manuální řazení pomocí pádel pod volantem je okamžitá a Z4 konečně po faceliftu nabízí dvojici samostatných velkých pádel.
O tom tento roadster je – o dokonalém zvuku, absurdním výkonu, precizním zpracování a radosti z jízdy, kterou poskytne jen otevřený vůz. Nepřistupujte k ní, jako k sportovnímu autu. Na to podvozek ani řízení nestačí. Můžete namítnout, že tedy není důvod kupovat si nejsilnější motorizaci a spokojit se se slabší verzí s čtyřválcem, jenže to tak není úplně pravda. Výkonová rezerva, zvuk a charakter verze IS má své neodolatelné charisma. Něco, co vás chytne za srdce a budete se těšit na každou projížďku a ani poté se vám z ní nebude chtít vystoupit.
Plusy
- Dynamický motor
- Dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost
- Vzhled
- Manuální převodovka
Mínusy
- Vyšší hmotnost
- Tvrdý podvozek
- Spotřeba
- Detaily ve zpracování
- Odskakování a nedotáčivost při rychlé jízdě
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování dvojicí turbodmychadel |
Rozvod | DOHC |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2979 |
Kompresní poměr | 10,2:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84×89,6 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková automatická |
Poháněná kola | zadní |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R 18 88W |
Pneumatiky vzadu | 255/35 R 18 90W |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 250 kW / 340 k v 5900 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1500 – 4500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 4,8 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,6 / 6,9 / 9,0 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4244 |
Šířka (mm) | 1790 |
Výška (mm) | 1284 |
Rozvor náprav (mm) | 2496 |
Provozní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 1855 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 892 500 Kč (sDrive18i) |
Základní cena test. verze | 1 470 000 Kč (sDrive35is) |
« Frankfurt 2013: Ferrari 458 Speciale [+ videa] Chevrolet Corvette 2014 – Testování na Nürburgringu! [video] »