bmw-xm-7

Test BMW XM: Vaše noční můra přijíždí

7. 12. 2023 • BMW, Elektrifikované vozy, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Testy, Videa

Hybridní pohon: 95%

Převodovka: 95%

podvozek: 80%

zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Padesátiny: jedny z nejdůležitějších kulatin v životě. Při takovém jubileu čekáte něco extra. Možná jedinečný dárek nebo oslavu, na kterou se nezapomene. Hlavně když vás rodina a přátelé napínají, že máte čekat něco velkého. Jak se onen den blíží, začne ve vás stoupat napětí, zvědavost a nemůžete se dočkat okamžiku, kdy se konečně dozvíte, co vás čeká.

Tak se museli cítit fanoušci BMW M, když se začalo šuškat, že M divize oslaví své 50tiny něčím speciálním. Autem, které bude teprve druhým čistokrevným „M“ v historii – po BMW M1. Všichni fandové začali cpát peníze do matrací a pod vidinou sériové podoby konceptu M Next odškrtávali dny v kalendáři … a když BMW strhlo oponu a namísto sporťáku se objevilo 2.7 tuny vážící SUV, nastalo naprosté ticho.

Já se dnes pokusím co nejméně používat slovo „kontroverzní“. K novým BMW sice patří tak, jako k nim dřív patřily atmosférické šestiválce…XM ale, zdá se, zbořilo všechny hranice, takže to nebude snadný úkol. BMW je – co do designu – nejodvážnější prémiová značka a zatímco jeho hlavní konkurenti jen tak s obavami přežvýkávají dvě dekády jeden designový jazyk, BMW je jak na koksu. Když se XM poprvé ukázalo, přiznám se, byl jsem naprosto beze slov. Jenže tohle auto není jen o designu. Je tu spousta věcí, které stojí za pozornost, a které vám jasně dají najevo, že tohle je skutečně dílo M divize. Otázka je, jestli jako pravé „eMko“ ale jezdí. Teď si ale raději pojďme odbít ten vzhled.

bmw-xm-10 bmw-xm-3

Tohle není auto, na které si po nějaké době zvyknete. Bude dráždit vždycky. A na fotkách mě dráždilo fakt moc. Vlastně jsem ho poprvé viděl naživo, až když jsem od něj přebíral klíčky a upřímně – spadla mi brada. Ještě jsem nevěděl jestli zděšením nebo úžasem, ale ty monstrózní nozdry, tvar kapoty, nebo zadní okno… Je tu kupa detailů, které přitáhnou oči. A s tím, jak je celá kabina posunutá dozadu, kapota nekonečně dlouhá a střecha prudce klesá, vypadá vážně dravě. Po pár dnech soužití se to u mě prolomilo a musím říct, že mi přijde neuvěřitelně cool. V mých očích dokonce válcuje Urus coby nejšílenější SUV.

Naprosto ale chápu názor těch, co mají opačný pohled. Hranice kýče je velmi tenká a s tím, jak neobratně po ní XM tancuje, ji tu a tam o půl kroku přešlápne. Určitě se ale shodneme na tom, že přesně plní svůj úkol. Křičí „Podívej se na mě“ a pozornost dovede přitáhnout stejně dobře, jako placaté supersporty. Pojďme se teď ale podívat na některé důvody, proč je to skutečný produkt divize M.

Těch najdete minimálně osm, a jsou pod kapotou. BMW XM je první BMW, které dostalo nově vyvinutý osmiválec S68, který se objeví taky v budoucí M5. Ten má 486 koní a 650 Nm. Ještě mu ale pomáhá elektromotor o výkonu 197 koní a 280 Nm. Celkově se tak výkon vyšplhal na 653 koní a 800Nm, což z něj dělá nejvýkonnější BMW vůbec. Ne ale nejrychlejší. Stovku zvládne za 4.3, taková X5M Competition je o 4 desetiny rychlejší. Jenže časem přijdou ještě silnější varianty, které snadno překročí hranici 700 koní a ty ztrátu nejspíš doženou.

bmw-xm-8

Za slabší dynamiku – jestli se to vůbec u auta která jede 200 za 14 sekund dá říct –  můžou kila. Je tu totiž ještě baterie, která má přes 24 kWh – to je jak v malém elektromobilu. Ta je kvůli rozložení hmotnosti uložená přibližně uprostřed auta a krom výkonové injekce umí Xmko dostat přes 80 kilometrů čistě elektricky. Reálný dojezd se v létě pohyboval někde nad sedmdesáti kilometry, což na denní ježdění řadě lidí bude stačit. Když jsem ale vůz přepnul do hybridního režimu, vydržela baterie nabitá téměř 200 kilometrů. Velkým překvapením byla taky spotřeba. Po ujetí nějakých 900 kilometrů, svítilo na palubním počítači 10.7 na sto a rozhodně jsem se moc auto nešetřil. Jakmile dobíjíte, umí XM se spotřebou čarovat. Když jsem auto vyzvedával, svítilo po předchozí zápůjčce na počítači po 806 kilometrech rovných 5 litrů.

Kvůli honění desetinek si ale produkt divize M nejspíš kupovat nebudete. A až potopíte poprvé pedál plynu k podlaze, přestane vás spotřeba zajímat, věřte mi. Nový baworácký osmiválec je totiž lahůdka. Je sametově jemný, ale ostrý a urputný. S obrovskou chutí se prokousává otáčkovým spektrem, krásně graduje a nevadne v poslední třetině. I díky elektrické injekci má velmi rychlé reakce na povely plynu a prodleva na turbu je sotva znatelná. Síly má na rozdávání a abych k vám byl zcela upřímný – vlastně působí silněji, než co napovídají papírové ůdaje – to by u BMW nebylo poprvé. Vlastně se divím, že se automobilce vyplácelo na těch pár let ještě vyvíjet zcela nový osmiválec, ale možná vědí víc než my. Rozhodně se ale nezlobím, každý takový motor by se měl oslavovat. Spárovaný je samozřejmě s osmistupňovým hydroměničovým automatem, který se například v M3 setkává s kritikou, k velkému SUV se ale hodí. Při běžné jízdě o něm nevíte a při ostré jízdě je jeho rychlost dostatečná.

bmw-xm-2

Na chvíli si ale ještě dovolím odskočit od jízdních zážitků. Exteriér bude jistě hromadu lidí pobuřovat – taky je to jeho práce – víc času ale budete trávit uvnitř a tady XM boduje na plné čáře. Na první pohled je to BMW, tady se žádného překvapení nedočkáte, ale pání! Kombinace krémové a hnědé kůže vypadá skvěle. Parádní je taky samotná kvalita celé kabiny a to ať už se podíváte kamkoliv. Vedle toho X5 i X7 působí trochu ošizeně. Pochválit musím i samotný posaz. Kdyby mi někdo zavázal oči, vůbec bych nehádal, že sedím v SUV. Samozřejmě se nastupuje do výšky, ale když už jste na místě, je samotná pozice příjemně sportovní a volant máte téměř kolmo k tělu – hezký detail.

bmw-xm-15 bmw-xm-17

Ještě víc si ale asi budou libovat pasažéři v druhé řadě. Tak zaprvé, je tu absurdní porce místa. Víc jsem v jiném autě asi nezažil. Pak vás tu rozmazlují stejné sedačky jako v BMW 7 a to pohodlí, které umí vykouzlí, to je něco. Celý prostor je taky krásný designově a najít tu nekvalitní materiál není možné. Interiér je prostě paráda. Velkým zaměřením na cestující ale utrpěl kufr. Ten nabídne jen něco málo přes 500 litrů, ale na golfové bagy a kreditku to pořád stačí. Tak a teď zpět na silnici.

bmw-xm-18

Jako pravé Mko se chová taky při jízdě. V některých případech bohužel. Podvozek je totiž dost tvrdý a chytá se nerovností. Jak kdyby byly nápravy napevno v karoserii a přenášely vibrace od vozovky. Velké nerovnosti to ještě spolkne, ale ty malé vám dá ochutnat. Pokud bych si kupoval vyloženě sportovní auto, nepozastavil bych se nad tím, ale tohle je stále velké SUV a přecijen by se mi líbilo, kdyby byla zachována větší porce kultivovanosti. Mám pocit, že BMW šlo v ultimativním jízdním projevu příliš daleko.

BMW XM je zkrátka potřeba brát jako nejostřejší SUV od BMW, ne jen jako designové cvičení. Vyhraněné chování by vás pak tolik nemělo překvapit. Protože i to má svoje kladné stránky. Jakmile na něj totiž začnete tlačit, ukáže se ve zcela novém světle. Tahle stodola se totiž umí hýbat jak atlet. Taky má v rukávu pěknou zásobu technologií, které mu s tím pomáhají. Od aktivních stabilizátorů zabraňujících náklonům karoserie, přes natáčecí zadní nápravu, až po sportovní diferenciál mezi zadními koly. Výsledek je šílený. Vím, že teď dávám hlavu na špalek, ale při ostré jízdě působí XM jen jako o něco větší BMW M3 Touring. Jistě, té hmotnosti úplně neutečete, ale pocitově bych mu hádal klidně o půl tuny méně. Větší problém budou asi rozměry, protože na řadu okresek se prostě bezpečně nevejde. S přibývající rychlostí jak kdyby se ale kolem vás smrsknul.

bmw-xm-22

Přední náprava oplývá přesností a gripem. Vlastně mě nenapadá jiné SUV, které by bylo kolem předku tak jisté a vy ho tak do zatáček můžete vyloženě házet. Šíleně široké gumy v každém rohu karoserie ho přilepí k silnici a jakmile se trochu otrkáte, zjistíte, že XM má v záloze pořádnou zásobu mechanického gripu. V zatáčkách zůstává hezky neutrální. Díky aktivnímu potlačování náklonů si vůbec nepřipadáte jak v SUV a získáváte obrovskou stabilitu ve vysokých rychlostech. Vlastně musím říct, že i řízení mě mile překvapilo. Pak je tu chytrý pohon všech kol M xDrive, který výrazně preferuje zadní nápravu a dává tak XM hezky přetáčivý charakter. Celé to trochu připomíná, jak kdyby jste se holýma rukama rvali s medvědem uprostřed obýváku, ale je to zábava. BMW XM je správně ostré, divoké a ač je to k neuvěření, působí jako pravé Mko.

bmw-xm-20

Něco je tady špatně. Vím, že bych ho měl nenávidět, vím, že bych se neměl bavit, ale svým zvláštním zvráceným způsobem si mě XM získalo. Udělalo tedy BMW správné rozhodnutí, když jako narozeninový speciál představilo SUV? Ano, i ne. Z finančního hlediska smysl dává. Nic dnes neprodáte tak dobře, jako SUV a kdyby se rozhodlo pro sporťák, pravděpodobně by to byl propadák. Navíc fanoušci divize M teď jedí velmi dobře. Nová M3 je fenomenální, její verze CS podle všeho naprosto přepisuje hru, vrátilo se označení CSL… a tak se dá pochopit, že byl čas zkusit i něco jiného. A ono to nějak vyšlo. Štvát to bude ale hodně lidí … a dá se to pochopit.

BMW XM. Velký, těžký a neskrývaně extravagantní. Když se řekne divize M, čekáte něco jiného. Hledat v něm ale smysl je zbytečné. Možná by si oslava padesátin zasloužila něco jiného, ale mít v sobě kvůli tomu hořkost? Ani náhodou. A schovávat se za principy a tradice taky nebudu. Je to hovadina, ale skvělá a já se s ní bavil. A to je jediné, o co jde.

Plusy

– Vzhled
– Ovladatelnost
– Motor

Mínusy

– Omezená denní použitelnost
– Cena

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz