Test BMW XM Label Red: Extrémní výkon a luxus
V oblasti designu je BMW v současnosti nejodvážnější prémiovou značkou. Zatímco konkurence se drží jedné designové linie už dvě dekády, BMW jakoby jelo na plný plyn. Když jsem XM viděl poprvé, doslova mi to vyrazilo dech. Ať už se mi líbilo nebo ne, jeho vzhled mě zkrátka dostal. Ale auto není jen o designu. Je tu mnoho věcí, které jasně naznačují, že jde o skutečný produkt divize M.
Dnes se pokusím vyhnout slovu „kontroverzní“ co nejvíce. Když se však řekne nové BMW, toto slovo se zdá být neodmyslitelně spjato s jeho vnímáním, podobně jako kdysi atmosférické šestiválce. U modelu XM to ale vypadá, že všechny hranice byly překročeny, což mi tento úkol rozhodně neulehčí. XM není auto, na které si časem zvyknete. Vždy bude provokovat. Když jsem ho viděl na fotkách, upřímně řečeno, mě dost iritovalo. Když jsem ho však poprvé viděl naživo při přebírání klíčků, zůstal jsem v úžasu. Nejsem si jistý, jestli šlo o překvapení nebo zděšení, ale ty obrovské ledvinky, kapota a zadní okno mě úplně fascinovaly. Až po několika dnech jsem si na to všechno zvykl a musím uznat, že XM je neuvěřitelně působivé. V mých očích dokonce předčí Lamborghini Urus jako nejextravagantnější SUV.
To bylo při prvním setkání s běžnou verzí. Dnes tady mám edici Label Red, která vše zmíněné ještě umocňuje. To je dáno především barevnou specifikací, kdy černá barva karoserie je lemovaná svítivě rudými detaily – konkrétně linkami okolo obřích ledvin, dále okolo oken a na zadním difuzoru, ale rudá se objevuje i na paprscích černých kolech o rozměru 22 palců a ohromných brzdičích pod nimi. S modelem XM celkově, a zejména s Label Red, míří BMW zkrátka na individualisty, na druhou stranu ale dodává, že na výběr je celkem 50 exteriérových barev. Stejně tak lze nakonfigurovat o něco usedlejší interiér, neboť i ten je v tomto “tiskovém” voze mimořádně divoký. Opět platí, že kombinace černé a červené kůže s kontrastním prošíváním je výsadou Label Red.
Samozřejmě chápu, že jiní mohou mít odlišný názor. XM jednoduše balancuje na hranici kýče, a tu a tam ji možná i překročí. Nicméně všichni se asi shodneme, že auto naprosto plní svůj účel – přitahuje pozornost stejně účinně jako supersporty. Pojďme se ale na teprve druhé samostatné auto od divize M podívat po technické a jízdní stránce.
Pod kapotou totiž najdete minimálně osm důvodů. BMW XM je prvním modelem, který dostal zcela nový osmiválec S68, který pohání i v novou generaci M5. Motor má výkon 486 koní a 650 Nm, přičemž mu pomáhá elektromotor s výkonem 197 koní a 280 Nm. Dohromady tak má XM výkon 653 koní a 800 Nm. To platí pro standardní osmiválcovou XM. Jenže verze Label má, ehm, 748 koní a točivý moment 1000 Nm. Ano, slovy tisíc! Monstrózní výkon. Z nuly na sto sprintuje SUV o hmotnosti přes 2,7 tuny za 3,7 sekundy, což je o čtyři desetiny rychleji než u slabšího provedení. Maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h, ale za příplatek se může vůz rozjet až na 290. Dobrou zprávou je, že nárůst výkonu je především díky tuningu osmiválce.
Výkon je na silnici přenášen systémem pohonu všech kol M xDrive. Kombinací rychlých a přesných reakcí výkonné hnací soustavy spolu s pečlivě sladěnou charakteristikou podvozku vznikají jedinečné zážitky z doslova extrémní jízdní dynamiky a agility. Nejnovější generace osmiválcového motoru vyniká extrémně rychlým nástupem výkonu, zvýšenou účinností a minimalizací emisí. Kromě křížového sběrného výfukového potrubí se vyznačuje také zesíleným klikovým mechanismem, přeplňováním turbodmychadly s elektricky ovládanými obtokovými ventily a zdokonaleným systémem mazání s účinnějším odlučovačem. Sportovní výfukový systém vozu disponuje dvěma elektronicky řízenými a plynule nastavitelnými klapkami poskytuje bohatý zvukový doprovod, který ztělesňuje výkon, energii a živelnost typické pro výkonné motory V8. Zvuk motoru proto má velmi osobitý charakter, což platí také pro dva páry koncovek výfuku, které jsou na každé straně umístěné nad sebou.
Nejvtipnější na tom je, že XM i ve verzi Label dosahuje na “elektrické” značky a s tím pramenící výhody. Stále je to totiž plug-in hybrid, jemuž baterie o kapacitě 25,7 kWh propůjčuje až 83 kilometrů čistě elektrického dojezdu a průměrná tabulková spotřeba vyšla na 1,7 litru na sto kilometrů. Ta je samozřejmě dosažitelná pouze za předpokladu, že bude auto jezdit téměř výhradně na elektřinu.
V létě jsem dosahoval dojezdu přes 70 kilometrů, což na denní jízdy vetšině stačí. V hybridním režimu vydržela baterie až téměř 200 kilometrů. Spotřeba mě příjemně překvapila – po 900 kilometrech ukazoval palubní počítač 10,7 litru na 100 km, a to jsem auto rozhodně nešetřil. Při častém dobíjení dokáže XM spotřebu výrazně srazit – po předchozí zápůjčce mělo spotřebu jen 5 litrů na 100 km.
Pokud si ale kupujete produkt divize M, neřešíte primárně spotřebu. A když poprvé sešlápnete plyn až na podlahu, na spotřebu rychle zapomenete. Nový osmiválec od BMW je totiž opravdová lahůdka. Je jemný, ale zároveň ostrý a energický. Má rychlé reakce na plyn díky elektrickému pomocníkovi a turbo prodleva je téměř nepostřehnutelná. Síly má na rozdávání a působí dokonce silněji, než by se z technických údajů dalo čekat, což není u BMW poprvé. Spárován je s osmistupňovou automatickou převodovkou, která v M3 sklízí kritiku, ale k velkému SUV sedí skvěle. Při běžné jízdě o převodovce skoro nevíte, při ostré jízdě reaguje dostatečně rychle.
Nyní na chvíli odbočím od jízdních zážitků. Zatímco exteriér může řadu lidí provokovat, interiér je naprosto úžasný. Na první pohled jde o klasické BMW a kvalita zpracování celé kabiny je na velmi vysoké úrovni. X5 i X7 vedle něj vypadají trochu jako chudé příbuzné. Posaz za volantem je sportovní, téměř jako v nižším autě. Pasažéři na zadních sedadlech si budou libovat ještě více. Prostor je obrovský. Kufr s objemem přes 500 litrů není žádný zázrak, ale na běžné použití bohatě stačí.
Na silnici se XM chová jako pravé „Mko“, i když má své mouchy. Podvozek je dost tvrdý a některé nerovnosti v silnici pocítíte. U sportovního vozu bych to čekal, ale u velkého SUV bych preferoval větší pohodlí. Mám pocit, že BMW možná šlo v touze po dokonalých jízdních vlastnostech trochu za hranu.
BMW XM je však třeba vnímat jako nejostřejší SUV od BMW, ne jako pouhý designový experiment. Ano, jeho chování je vyhraněné, ale má i své výhody. Jakmile začnete tlačit na pilu, XM vás překvapí svou atletičností. Disponuje spoustou technologií, které mu pomáhají – od aktivních stabilizátorů přes natáčecí zadní nápravu až po sportovní diferenciál. Když ho tlačíte do zatáček, působí téměř jako o něco větší BMW M3 Touring. Samozřejmě, jeho hmotnost je znát, ale pocitově byste mu hádali klidně o půl tuny méně. Větší problém jsou jeho rozměry, které na úzkých silnicích mohou být limitující.
Přední náprava je neuvěřitelně přesná a auto skvěle drží stopu. Agilita při změnách směru je na jeho kategorii obdivuhodná. Rozhodně nejde o SUV, které by se dobře necítilo na okruhu. Samozřejmě to není lehká M2, ale vedle takového Urusu rozhodně obstojí.
Kombinovaná nabíjecí jednotka systému M Hybrid umožňuje nabíjení střídavým proudem o výkonu až 7,4 kW. To znamená, že vysokonapěťovou baterii lze doplnit z 0 na 100 % nabití za 4,25 hodiny. Prediktivní řízení teploty zkracuje dobu nabíjení pečlivě zvoleným zahříváním nebo chlazením baterie. Součástí standardní výbavy je flexibilní rychlonabíječka Flexible Fast Charger pro použití v kombinaci s domácími nebo průmyslovými zásuvkami, stejně jako kabel Professional Mode 3 určený pro čerpání elektřiny na veřejných nabíjecích stanicích. Oba tyto prvky standardní výbavy lze uložit do stylové a exkluzivní tašky a zajistit v zavazadlovém prostoru pomocí kombinace karabiny a pásu.
BMW XM je extrémní, vyhraněné a může se vám nelíbit. Ale pokud máte rádi SUV a auta, která zaujmou, XM vás nadchne. Má obrovskou dynamiku, spoustu technologických vychytávek a interiér, ve kterém budete chtít trávit celé dny.
Teď už nám zbývá jen cena. XM Label Red začíná částce 5.053.000 Kč. Konečná cena testovaného modelu s příplatkovou výbavou činila 5.506.154 Kč. Ceny jsou včetně DPH.
Plusy
– Vzhled
– Ovladatelnost
– Motor
Mínusy
– Omezená denní použitelnost
– Cena
« Nejméně spolehlivé ojetiny, u kterých hrozí drahé opravy Financování elektromobilů v Evropě kolabuje, některým společnostem hrozí krach »