img_20230606_120845

Test BMW X7 M60i xDrive: Luxusní teleport pro sedm

16. 7. 2023 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

radost z jízdy: 95%

BMW X7 je jedna velká kontroverze. Není těžké pochopit, proč má tolik odpůrců. Ale tak to asi má být. Dokud ho ale nevyzkoušíte, je opravdu těžké pochopit, jak působivé auto se v něm ukrývá.

Verdikt:

Je obrovské, opulentní, topí se v luxusu… a nestydí se za to. Jeho představení spustilo obrovskou diskuzi o vkusu a tom, co už je moc. Řeč je o největším autě, které BMW vyrábí: X7. Z mnichovské automobilky se stává továrna na kontroverze, a téměř každá novinka vyvolává obrovské pozdvižení. Vrcholné SUV má být jakousi limuzínou pro rodiny. Dává takové auto vůbec smysl, nebo už překročilo pomyslnou hranici?

Na design si každý musí udělat názor sám. V případě X7 bych vám ale doporučil s finálním verdiktem počkat do doby, než si ho budete moci pořádně prohlédnout na vlastní oči. Také doporučuji pustit z hlavy mantru o nadrozměrných ledvinkách nebo úzkých světlech a pokusit se pojmout design tohoto giganta jako celek. Když jsem si totiž auto začal pořádně obcházet, vstřebávat jednotlivé detaily a zkoumat ho z různých úhlů, vynořil se na mě opravdu propracovaný design, kde všechno souvisí se vším. Ano, má velké ledvinky, ale auto je tak ohromné, že s menšími by bylo k smíchu. Ano, má velké prosklené plochy, ale u auta, které má 3 řady sedadel a hodně přes 5 metrů to jinak ani nejde – pokud nechcete, aby poslední řada působila jako za trest. A ano, facelift vzhledu přidal ještě více kontroverze díky úzkým předním děleným světlometům. Jenže má to logiku, BMW chtělo vzhled spojit s novou generací řady 7, protože X7 je vlastně její SUV ekvivalent.

bmw-x7-m60i-2023-2

Na auto se zkrátka musíte podívat jako na celek, a ať jsem se tomu bránil, jak jsem chtěl, nakonec jsem musel uznat, že designéři odvedli zatraceně dobrou práci, protože tohle auto je při živém setkání prostě působivé. Teď asi nemyslím ve smyslu čisté estetické krásy, ale svým sebevědomým vystupováním. Tím, jak působí za každé situace dominantně, ale zároveň ne arogantně. Díky chytré práci s tvary ani auto nepůsobí nijak otekle – spíš vzpěrač, než sumo.

Nyní byl jeho jedinečný charakter značně dále zdokonalen rozsáhlými designovými úpravami, a to především v oblasti vizuálně působivé přední části a také díky novému vzhledu M sportovního paketu, kolům z lehké slitiny o průměru až 23 palců (poprvé u BMW) a nejnovější generaci ovládacího systému iDrive včetně BMW Prohnutého displeje a BMW Operačního systému 8. Nové BMW X7 přichází s ještě bohatší standardní výbavou, dalšími asistenčními systémy a nejnovější 48V mild-hybridní technologií pro všechny motory. S délkou 5162 milimetrů, šířkou 2000 milimetrů, výškou 1819 milimetrů a rozvorem 3105 milimetrů lze nové BMW X7 okamžitě identifikovat jako největší SAV v nabídce BMW.

bmw-x7-m60i-2023-6

Mimořádně působivý vzhled propůjčují novému BMW X7 M60i xDrive také M specifické prvky exteriéru, včetně velkých nasávacích otvorů a aerodynamicky optimalizovaných detailů. Dalšími ukazateli výjimečného výkonu tohoto modelu jsou exkluzivní designové prvky. M logo na černém pozadí zdobí standardně podsvícenou BMW masku chladiče s matnými černými lamelami s lesklými čelními plochami. K aerodynamicky zdokonaleným M vnějším zpětným zrcátkům se přidává specifický ozdobný prvek s M logem vedle výdechů vzduchu na bocích vozu. Nové BMW X7 M60i xDrive je standardně vybaveno 21palcovými dvoubarevnými M koly z lehké slitiny. V zadní části vozu zaujmou zdvojené koncovky výfukového systému na levé a pravé straně. Výbavu paketu M Sport v interiéru doplňují osvětlené prahové lišty s nápisem „M60i“, M kožený volant s prošíváním v barvách BMW M GmbH, dřevěné obložení interiéru s lesklým povrchem a kovovým efektem, M specifická lišta prostorového osvětlení a M alcantarové čalounění stropu v antracitové barvě. Tím je uvnitř BMW X7 M60i xDrive zajištěna na radost z jízdy zaměřená atmosféra.

Progresivní design palubní desky nového BMW X7 přinesl výrazné omezení počtu tlačítek a ovládacích prvků ve prospěch digitálního ovládání řady funkcí. Hnací silou při zavádění tohoto moderního digitálního pojetí byla integrace BMW Prohnutého displeje, který je tvořen 12,3palcovým přístrojovým panelem za volantem a kontrolním displejems úhlopříčkou 14,9 palce. Obrazovky jsou umístěny společně za skleněným povrchem, který je prohnutý směrem k řidiči. Splývají tedy v jednu digitální jednotku s vysokým rozlišením.

bmw-x7-m60i-2023-15 bmw-x7-m60i-2023-16

Dalším novým prvkem nového BMW X7 je lišta prostorového osvětlení, která je zde poprvé umístěna pod lištou obložení interiéru před spolujezdcem vpředu. Její krystalická struktura povrchu a účinné podsvícení pomocí LED jednotek a grafiky obsahující nápis „X7“ (nebo logo M u nového BMW X7 M60i xDrive) umocňují uvnitř vozu auru exkluzivity. Inovativní světelná lišta je výrazným doplňkem standardního prostorového osvětlení, které využívá obrysové LED osvětlení přístrojové desky, středové konzoly a výplní dveří ke zvýraznění velkorysého pocitu prostoru na palubě. Rozložení světla, jas a barvu osvětlení interiéru lze konfigurovat v menu iDrive. Ve svém nejnovějším provedení nabízí prostorové osvětlení uživateli výběr z 15 barev.

Pokud jde o materiály a zpracování, tak tady je to za plný počet. Kvalita bez kompromisu. Každý milimetr interiéru je pošit jemnou kůží, tlačítka na volantu jsou hliníková, slícování je naprosto bez chybiček. Luxus v X7 je viditelný i hmatatelný. Pokud si potrpíte na kvalitu, budete se zde rozplývat. Malinkou třešničkou na dortu je křišťálový paket, kdy jsou vybrané části interiéru (volič řadící páky, kolečko iDrive, startovací tlačítko a tlačítko hlasitosti) vyrobeny z křišťálu. Na papíře nebo na fotkách to možná působí jako zbytečný rozmar, ale v reálu jde o prvek, který posouvá interiér o kus dál, pomáhá odlišit se od konkurence a pro X7 bych ho označil jako „must have“.

bmw-x7-m60i-2023-13

Pozice za volantem je příjemná a i přesto, že sedím podobně vysoko jako v dodávce, nepřipadám si, že bych z auta nějak trčel. Volant má skvělý tvar, dobře padne do ruky a mám skvělý přehled o dění kolem vozu. Sedadla jsou kategorie sama pro sebe. Výtečně drží tělo, jsou komfortní a jsou nastavitelná v tolika polohách, že by vás to ani nenapadlo. Dokonce můžete nastavit i jejich šířku nebo sklon ramenní části. Pokud si v těchto sedadlech nebudete připadat komfortně, tak si neumíte sednout. Samozřejmě jsou vyhřívaná i odvětrávaná a mají řadu masážních funkcí, které při dlouhé cestě oceníte.

BMW X7 je možné pořídit v sedmimístné konfiguraci, kde máte ve třetí a druhé řadě tradiční lavici, nebo můžete mít šestimístnou variantu. Ve druhé řadě jsou pak dvě samostatná sedadla, což pomáhá zvýšit pocit luxusu. Místa je zde samozřejmě na rozdávání. Také se mi líbí velká okna, díky kterým je parádně vidět ven a s obří panoramatickou střechou si můžete užívat nebe nad hlavou.

bmw-x7-m60i-2023-18

No a nakonec je tu řada třetí. Vstup k ní se objeví po odsunutí druhé řady, ale žádný strach. Dveře jsou tak dlouhé, že ani já jsem neměl s nástupem nejmenší problém. Když si sednu „za sebe za sebe“ tak se na „lavici hanby“ vejdu i se svými 190 centimetry vcelku bez problému. Jediný problém je vyšší podlaha, takže mi nohy trčí trochu pod bradu. Skvělé ale je, že i poslední řada je vyhřívaná, každá sedačka má vlastní USB a dokonce i vlastní klimatizaci a malé panoramatické okno.

bmw-x7-m60i-2023-21

V novém BMW X7 M60i xDrive se 48V mild hybridní systém propojuje s nově vyvinutým 4,4litrovým zážehovým motorem V8 s technologií M TwinPower Turbo. Nový osmiválec má své geny v motorech pohánějících proslulé automobily BMW M a závodní speciály a využívá termodynamické výhody kříženého sběrného výfukového potrubí, symetricky uspořádaných turbodmychadel a samostatného chlazení motorového oleje. Kromě toho se na jeho lepší hospodárnosti podílí zesílený klikový hřídel, vylepšené přeplňování turbodmychadly s obtokovými ventily, nové olejové čerpadlo a lehčí olejová vana.

Technické údaje prozrazují, že od motoru se na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku dostává 390 kW /530 koní a 750 Nm ze spalovacího motoru, ale také dodatečných 9 kW/11 koní a 200 Nm ze startér/generátoru, jenž se nachází v obale převodovky. Jeho výkon je spíše symbolický, ale díky točivému momentu začne po sešlápnutí plynového pedálu X7 ihned zrychlovat. BMW udává zrychlení z 0 na stovku za pouhých 4,7 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. A že autu rychlost nechybí ani v praxi poznáte hned při prvním sešlápnutí plynového pedálu. Auto se „postaví“ na zadní kola a vystřelí vpřed a je jedno, jestli to uděláte na výjezdu z obce nebo při vjezdu na dálnici. Akceleraci navíc doplňuje parádní zvuk benzinového osmiválce, jehož intenzita se podle zvoleného jízdního režimu mění. Kombinovanou spotřebu udává BMW mezi 12,1 – 13,0 l/100 km, což jsou hodnoty, za které se dá vlastně bez problémů jezdit. Nesmíte ale zůstat zaseknutí v koloně ve městě anebo využívat potenciál motoru, pak samozřejmě spotřeba paliva roste. Díky 83litrové nádrži je přesto dojezd auta bez nutnosti tankování poměrně velký.

bmw-x7-m60i-2023-5

M60i nabízí standardně vzduchový podvozek, který odvádí výbornou práci. Ale vůz se neztratí ani v zatáčkách. Nabízí totiž M sportovní zadní diferenciál, aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory, M sportovní brzdový systém (vpředu s 395mm kotouči, vzadu jsou 345mm kotouče)…

Pokud jde o jízdu, tak vám X7 rozhodně připraví zážitek, na který nezapomenete. Samozřejmě bych vám tu teď mohl začít odříkávat klišé o tom, že je auto agilní, že umí v zatáčkách maskovat svou hmotnost a zvládne věci, které byste nečekali. Ale já to neudělám. Zaprvé byste mi to nevěřili a zadruhé – s dopravním letadlem také jde udělat looping, ale k čemu to je. Tohle auto bylo postavené s ohledem na maximální komfort a pohodlí. A upřímně, v živé paměti nedokážu vylovit auto, které by tak dokonale žehlilo cestu. Trochu jsem jej podezříval z toho, že si každé ráno šlo prohlédnout cestu a připravilo se na ni. Snad u žádného jiného auta se nehodí lépe přirovnání ke vznášedlu. Každá cesta s obrovskou X7 je zkrátka absolutní balzám na duši. Ve chvíli, kdy za sebou zavřete dveře, přestane vnější svět existovat. A to prosím měl testovaný kus kola o velikosti 23 palců!

bmw-x7-m60i-2023-9

Nedostávají se k vám žádné zvuky ani otřesy. Jen vy a váš vnitřní vesmír. Najednou si připadáte, že vás nic na světě nemůže ohrozit. Že jste pod neustálým pohledem anděla strážného. Suverenita, s jakou se auto přesouvá, mě prostě ohromila. Nicméně se nemusíte bát vjíždět ani do města. Díky řízené zadní nápravě není proplétání městem o nic složitější než se středně velkým hatchbackem a také je velice snadné vnímat rozměry auta. Až mě překvapilo, jak intuitivní je pohyb úzkými uličkami a podzemními parkovišti.

bmw-x7-m60i-2023-12

Samozřejmě se nejlépe cítí na dlouhých cestách. Čím je cesta delší, tím lépe. Hodiny vám budou utíkat jako minuty, kilometry přiskakovat po stovkách a stále vám bude připadat, že ještě není potřeba zastavit. Komfort a luxus jízdy v X7 je tak absolutní, že se začínám bát o budoucnost tradičních velkých sedanů. BMW X7 je totiž pravděpodobně budoucností luxusní přepravy. Dominance a jistota s jakou brázdí silnice je opravdu návyková a i když jsem se mu na začátku týdne hodně bránil a snažil se ho nemít rád, tak musím říct, že o více než tisíc kilometrů dál už jsem to nedokázal: tohle auto je opravdu impozantní.

bmw-x7-m60i-2023-10

Nejnižší cena, za kterou se BMW X7 nabízí, je 2 562 300 Kč za xDrive40i. Naftové xDrive40d vyjde minimálně na 2 588 300 Kč. Testované vrcholné provedení BMW X7 M60i xDrive ale startuje o poznání výše, jeho základní cena je 3 283 800 Kč. Testovaný kousek s poměrně velkou příplatkovou výbavou dokonce o pár desítek tisíc přelezl čtyřmilionovou hranici.

Plusy

– Odhlučnění
– Komfort jízdy
– Výtečný motor
– Suverénní jízdní projev

Mínusy

– Ceny příplatků
– Kratší sedáky v druhé řadě

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz