Test BMW X6 xDrive40d
Loni se světlu světa představila nová, v pořadí již třetí, generace modelu X6. Ta nabízí tu nejmodernější technologii a platformu z Mnichova. Základ sdílí s modelem X5 včetně nádherného a moderního interiéru. Subjektivně si dovolím tvrdit, že právě třetí generace je designově tou vůbec nejpovedenější. Proporce na sebe elegantně navazují a X6 vypadá mohutně a velmi výrazně. Největšího zlepšení doznala zadní část, která už není tak baculatá. Designový jazyk je plný ostrých linií a sportovní vzhled dotváří úzká a široká světla.
Testovaný model a jeho vzhled podporuje paket M Sport a vyzývavá rudá barva, která dovolí liniím vystoupit v plné kráse. Nárazník má několik agresivních otvorů a změnila se i barva ledvinek a lemování oken na černo. Nechybí zadní křídlo s karbonovým lookem a třeba brzdové třměny v modré barvě a s logem M. Vůz má tolik diskutované obří ledvinky, které v případě X6 můžou být také podsvíceny (tím ale testovaný model tentokráte nedisponoval, musíte si připlatit 13.546 korun). Díky protáhnutí a zaseknutí stran masky do světlometů to v případě X6 nevypadá vůbec zle a mnohem vyváženějším dojmem než u větší X7.
BMW X6 na délku narostlo o 26 mm (na 4935 mm) a o 15 milimetrů na šířku (na 2004 mm). Výška je nyní o 6 milimetrů nižší (1696 mm) a kombinuje dynamicky protažené tvary s extrémně výrazným vzhledem, který umocňuje o 44 milimetrů širší rozchod předních kol (nyní 1684 mm). Rozvor vozu se prodloužil o 42 mm na 2975 milimetrů a X6 má současně níže položené těžiště. Vůz je standardně vybaven 19palcovými koly z lehké slitiny.
Značka BMW si dlouho držela svou tradiční architekturu interiérů a nechtěla ji měnit. Konkurence je však nemilosrdná a v Mnichově se museli přizpůsobit nově zavedeným standardům a hozenou rukavici zvedli ve velkém stylu. Staré pořádky jsou pryč a nic není jako dříve. Vše je nové a lepší. Klasické budíky jsou nahrazený digitálním štítem. po jehož okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, kde otáčky stoupají opačně. Grafika je jemná a ostrá. Na kapličku přímo navazuje zapuštěný displej informačního systému. Ten je zcela nový, systém je bezchybně rychlý, intuitivní a grafika perfektní. Ovládání klimatizace se přestěhovalo hned pod výdechy ventilace.
Velkou změnou je přesunutí startovacího tlačítka vedle voliče převodovky na středový tunel. Nechtějte vědět kolikrát jsem auto startoval vlevo za volantem a nic tam nenašel. Zvyk je železná košile. Pochvalu si zaslouží i samotný posed a kvalita sedadel. Jsou ohromně pohodlná a umí podržet tělo v zatáčkách. Vůz dostal také velké množství jízdních asistentů. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, digitální klíč nebo třeba Driving Assistant Professional, který umí auto udržet na silnici a pomocí adaptivního tempomatu popojíždět v kolonách. Zajímavý je i couvací asistent, který si pamatuje cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze.
Pokud bych měl v rámci uživatelské přívětivosti něco negovat, je to nastupování. Boční práh je široký a poměrně daleko. Výsledkem jsou věčně umazané kalhoty, pokud venku nepanuje sucho a vůz nemáte důkladně vyčištěný. Nepotěší ani velikost zavazadlového prostoru, který disponuje objemem 580 litrů a nakládání komplikuje vysokou nákladovou hranou. To je však z negativních vlastností vše.
Pod kapotou testované X6 se tentokráte objevil nejsilnější dieselový motor s označením 40d s dvojicí turb. Dřívější 50d z nabídky kvůli emisním normám zmizel. Nemusíte zoufat, síly má i tato verze dostatek. Jednotka navíc prošla výraznou inovací a dostala mild-hybridní pohon s elektrickým 48V start-generátorem. Ten žehlí prodlevu turb v nízkých otáčkách. Konečný výkon je celých 340 koní a kroutící moment rovných 700 Nm. Obrovský vůz tak zrychlí na stovku už za 5,5 vteřiny a zastaví se až na rychlosti 250 km/h.
Motor potěší sametově kultivovaným chodem, dobrou odezvou na plynový pedál a skvělou spotřebou. Týdenní testování jsem završil s kombinovaným odběrem 9 litrů a auto jsem úplně nešetřil. Sladění s automatickou převodovkou ZF je tradičně výborné a opět opakuji, že se jedná o nejlepší skříň na trhu.
Paket M Sport upravuje také podvozek. Ten je adaptivní a tužší. Navíc umí oproti standardnímu řešení více ztuhnout ve sportovním režimu a předává pak mnohem více informací o silnici. Trochu jsem se bál o ztrátu komfortu, ale zbytečně. Auto krásně filtruje nástrahy českých silnic a je bezpodmínečně pohodlné. Pohon xDrive již tradičně upřednostňuje zadní kola, což znamená, že BMW X6 může ze zatáčky vyrazit s výjimečným elánem. Naopak v situacích, které nevyžadují pohon všech kol, může být hnací síla v zájmu hospodárnosti poslána výhradně na kola zadní nápravy. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Tím vůz dokonale maskuje své rozměry a hmotnost.
Díky tomu působí X6 velmi agilně a krouží oblouk za obloukem s opravdovou radostí. Ne, není to sportovní auto, ale jízdní vlastnosti jsou opravdu přesvědčivé a mnohem vyzrálejší než u předchozích generací.
Třetí generace dospěla, nedělá zbytečné kompromisy na úkor pohodlí a umí pobavit. Podvozek a vůbec celé auto umí být neskonale komfortní a tiché. Takový ideální společník na dlouhé cesty. Skvělá práce. Cena? Nejlevněji vychází BMW X6 40i, jenž startuje na 1 982 500 Kč s DPH. BMW X6 xDrive40d aktuálně startuje na částce 2.171.000 Kč.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika a projev motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
– Horší nastupování
– Přístupnost a objem zavazadelníku
« Oteplení vyčistilo silnice, první motorkáři probouzejí stroje ze zimního spánku Test ojetiny Volvo V50: Přehlížená volba »