TEST BMW X6 xDrive40d
BMW s první generací modelu X6 dalo světu zcela novou kategorii, které sami říkají SAC (Sport Activity Coupé) a recept byl a je jednoduchý. Vůz zachovává vzrostlou terénní architekturu, ale vzdává se jakýchkoli ambicí na špičkovou průjezdnost nezpevněných povrchů a přidává především stylový vzhled coupé. Nikdy tu nebyla redukční převodovka, uzávěry diferenciálů, stavitelná světlá výška… X6 navíc nikdy nebylo ani klasické SUV – jezdilo totiž mnohem lépe na silnici. Klasické klišé vždy hlásalo: “tohle auto jezdí, jako sportovní sedan”! To pochopitelně není zcela pravda, protože fyziku přemoci neumí ani v Mnichově. Co ale platilo je fakt, že v rámci segmentu po silnici jezdilo naprosto nejlépe. Jedinou konkurenci mu v tomto ohledu bylo a je Porsche Cayenne.
Jenže ono to mělo i svou daň. Minulá generace X6 byla na standardním podvozku uskákaná, absurdně tvrdá a vyžadovala spoustu korekci k udržení přímého směru nebo zvolené stopy. Aktivní podvozek situaci mírně lepšil, ale ve spojení třeba s M paketem to stále byla mizérie, co se komfortu týče. A BMW to vědělo a v nové generaci to byla oblast, kterou ladili nejvíce. Zbytek totiž zůstal spíše evoluční. Motory a převodovky zůstavají stejné, pohon všech kol prošel jen decentní modernizaci. Vektorování točivého momentu a aktivní diferenciál byl v nabídce už dříve.
Tím se dostáváme k podvozku. Vedle standardního lze novou X6 vybavit čtyřmi druhy příplatkového adaptivního podvozku. Tím prvním je varianta Comfort a nabízí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadních kol. Verze Dynamic nabízí aktivní stabilizátory a aktivní zadní diferenciál. Professional podvozek pak kombinuje všechny zmíněné prvky dohromady. Dále existuje možnost M podvozku, který je sportovnější variantou verze Comfort a je vyhrazen pro vozy vybavené M paketem. Tolik možností optimalizace podvozku u modelu X6 je věc dříve nevídaná a jasně dokazuje, jak se BMW snažilo novou generaci jízdně zlepšit. O tom, jestli se podařilo si budeme povídat později.
Vraťme se k designu. Ten nyní koresponduje s korporátní identitou současného designového směru celé značky a žádnou revoluci tak čekat nelze. Nový model vypadá podstatně robustnější a elegantnější. Rozvor zůstal téměř identický, jen karoserie se protáhla do všech směrů. Přední část vozu se snaží tvářit agresivně a dávat najevo svoji nadřazenost. Můžou za to obří ledvinky, velké světlomety s Full LED technologii a mohutné tvarování nárazníku. A funguje to! Levý pruh dálnice X6 vyklízela, jako vesnický bouchač městskou diskotéku.
Na revoluci však došlo také i mimo podvozkové ústrojí a to konkrétně v interiéru. Ten u minulé generace nesl největší známku svého věku. Nová generace se však změnila do posledního detailu a osobně hodnotím prostředí kabiny, jako nejlepší luxusně pojatý interiér, který v Mnichově nyní produkují. Architektura zůstala totožná s předchůdcem, ale některé prvky jsou premiérovou novinkou v rámci celé značky! Patří sem například zcela nové páčky pod volantem, nádherné a výrazné ambientní osvětlení palubní desky (včetně vyplní dveří a prostoru pro nohy), přesunutí ovladače zamykání k vnitřní klice a také třeba nový klíč. Celý interiér je pak pochopitelně proveden v nejmodernějších materiálech, nabídne perfektní zpracování, dokonalou ergonomii a vytříbenou funkčnost. I tady však BMW zapracovalo a nabízí u X6 dosud nevídanou možnost individualizace.
Základní provedení začíná s látkovým čalounění a standardními sedadly. Pokročit lze o potažení běžnou kůží, nebo rovnou kůží Dakota přes BMW Individual Merino až po dva speciální pakety – Design Pure Excellence a Design Pure Experience. Prvním paketem za 125.800 Kč je vybaven i testovaný model a skládá se z čalounění sedadel jemnou světlou kůží Nappa Ivory, palubní desky potažené šedou kůží, koženého čalounění výplní dveří a celek doplňuje tmavé dubové dřevo. Atmosféru doplňuje černé čalounění stropu od BMW Individual za 9.750 Kč. Individualizace pokračuje také volbou správných sedadel. Základním se doporučuji vyhnout a zvolit komfortní verzi a nebo M sportovní. Zde mám k dispozici komfortní variantu s lámací ramenní částí nebo prodloužením spodní sedací části. Přijdou na 58.025 Kč. Nezmínil jsem spoustu dalších softwarových příplatků, které X6 nabízí a je za ně reálné vysypat další statisíce – třeba BMW ConnectedDrive Advanced Plus za 66.500 Kč nebo navigační systém Professional za 66.500 Kč. HiFi systém střední třídy za 12.575 Kč a třeba také couvací kamera za 10.775 Kč. Všemi těmito doplňky byl vybaven i testovací vůz a výsledek byl prostě ohromující. A to není zdaleka vše, za co je možné si připlatit.
Výsledkem je interiér, který posádku obklopí luxusem a ve spojení s moderní technologií ji bude rozmazlovat ve všech směrech. X6 samozřejmě zlepšila i prostor pro posádku a díky jiné stavbě karoserie nabízí více vzdušnosti a prostoru po stranách. Vepředu se posádka bude cítit přímo královsky a pocit bezpečnosti a nadřazenosti dále dokresluje zvýšený posaz za volantem a velká plocha oken zlepšující výhled do všech stran. Tohle jsou důvody, proč jsou velká SUV tolik oblíbená. Vzadu je to o poznání horší a místo schází primárně v oblasti nohou a hlavy.
Jízda
Pod kapotou “dřímá” celohliníkový třílitrový, dvěma turby přeplňovaný naftový šestiválec. Ten je navíc výlučně spojen s fenomenální automatickou osmistupňovou převodovkou ZF. Výkon motoru se zastavil na hodnotě 230 kW (313 koní) a točivém momentu 630 Nm. Ten je k dispozici hned od volnoběžných otáček. Pokud vám ještě čelist nespadla dostatečně hluboko, tak věřte, že po zjištění času, za který se X6 dostane na stovku, Vám spadne až na zem. Trvá to totiž 5.8 sekundy, což je na těžké naftové SUV opravdu úchvatná hodnota, která ještě nedávno patřila do říše opravdu sportovních vozů…
V praxi motor funguje zcela perfektně a nevidím žádný racionální důvod, proč si připlácet za silnější alternativu 50d. Pokud tedy nutně nepotřebujete absurdní dynamiku. xDive40d totiž nabídne zcela nadprůměrné chování motoru, jeho zátahu a dynamiky ve všech jízdních režimech. Ve měste oceníte naprostou kultivovanost a lineární chod. Navíc si tu řekne jen o nějakých 8 litrů v průměru. Pokud vyjedete mimo aglomerace, počítejte se spotřebou 7 litrů. Ne, nekecám! Tohle obří SAC umí jezdit za tyto hodnoty a ani se nemusíte omezovat, stačí dodržovat rychlostní předpisy. V dynamickém režimu a v módu SPORT+ nabídne motor agresivní zátah, na diesel bezkonkurenční zvukový projev a vytříbené reakce na plyn. Svezení je pak velmi příjemné a potěší i náročnější řidiče. Pokud budete X6 šlapat na krk a honit ji do omezovače po oblíbených okreskách, počítejte s odběrem deseti litrů.
Vše navíc umocňuje brilantní převodovka ZF s osmi stupni a nově také systémem plachtění (vyřazování v jakékoli rychlosti při povolení akcelerátoru). Za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Ono vlastně na trhu neexistuje lepší alternativa mezi hydrodynamickými převodovkami, než-li ZF. Kultivovanost, síla a klid na palubě – hlavní zbraně tohoto agregátu v boji s konkurencí.
Podvozek? Testovaný model je vybaven variantou Comfort za 46.225 Kč, která nabízí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadní nápravy a výsledek je fenomenální. Oproti prkenné a uskákané minulé generaci to je nebe a dudy. Zlepšení komfortu a celkového pojetí jízdy je rapidní. X6 překonává veškerou konkurenci na vzduchovém podvozku. Řešení, se kterým BMW přišlo je totiž velmi chytré. Kombinace aktivních tlumičů a měchů vzadu umožňuje ponechat plné výhody každého režimu. Chcete sportovat? Auto ztvrdne a zároveň si ponechá trakci klasického odpružení. Chcete komfort? Zvolte jej na ovladači a auto změkne a plavně vás přenese přes veškeré nerovnosti. Aby dovnitř něco proniklo, musíte trefit opravdu obří jámu.
Nejlepší na tom vše je, že X6 neztratila nic na své hravosti a ochotě zatáčet. Je až k nevíře, jak agilní může tak velké auto pocitově být. Prostě zatočíte, auto poslechne na slovo a proletí zatáčkou bet zaváhání. Grip a trakce je díky inteligentnímu pohonu všech kol a skvěle odladěnému podvozku prostě brilantní. A nedělám si legraci, když teď řeknu, že umí i pobavit! Pokud totiž X6 tlačíte na limit, umí vykouzlit efektní odjezdy z apexu a lehce při tom hodit zadečkem. Minimální jsou i náklony karoserie a potěší precizně naladěné řízení. BMW se konečně naučilo nastavit elektrický posilovač tak, aby rychle reagoval na sebemenší pokyn.
Nová generace X6 mě naprosto dostala a to i přesto, že nejsem fanouškem tohoto segmentu. X6 se nevzdala toho nejdůležitějšího s čim byla vždy spojována – skvělých jízdních vlastností. K tomu naopak přidala výrazně lepší komfort tlumení, luxus na palubě a velkou možnost individualizace. Jezdí a funguje naprosto špičkově.
Plusy
- Mamutí zátah z jakýchkoliv otáček
- Bezchybná automatická převodovka
- Luxusní a skvěle zpracovaný interiér
- Velký vnitřní prostor
- Překvapivá spotřeba paliva
Minusy
- Horší výhled vzad
- Nekomunikativní řízení
- Méně pohodlná zadní sedadla
Za zapůjčení vozu BMW X6 xDrive40s děkujeme společnosti Renocar, která má své showroomy v Brně- Slatině a Praze Čestlicích. Kromě vozů BMW můžete v obou Renocarech vyzkoušet i stylové vozy značky MINI, které vás přivítají ve svých designových salonech.
V brněnském areálu se navíc setkáte s prezentací motocyklů BMW Motorrad a jetými vozy se zárukou z kategorie BMW Premium Selection.
Více na www.renocar.cz
Technické údaje | |
---|---|
Motor | BMW X6 xDrive40d |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 8 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 230 / 4400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 630 / 1500 – 2500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.8 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.1 / 6.8 / 8.7 |
Emise CO2: | 227 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 580 / 1525 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2245 / 715 |
« BMW plánuje M2 CSL DS ve Frankfurtu odhalí svou vlajkovou loď! »