Test BMW X6 xDrive30d
Loni se světlu světa představila nová, v pořadí již třetí, generace modelu X6. Toto auto stálo na samém začátku zrodu nové, revoluční a obchodně velmi úspěšné kategorie SUV s karoserií ve tvaru coupé (SAC – Sports Activity Coupé). Konkurence dlouhá léta neuměla zareagovat a z BMW X6 se rázem stalo měřítko, jakkoli tento model dělil veřejnost na dva názorové tábory. Vozu však nelze upřít, že pro milovníky extrovertního stylu a velkých automobilů byl trefou do černého.
Vraťme se ale k třetí generaci BMW X6. Ta nabízí tu nejmodernější technologii a platformu z Mnichova. Základ sdílí s modelem X5 včetně nádherného a moderního interiéru. Subjektivně si dovolím tvrdit, že právě třetí generace je designově tou vůbec nejpovedenější. Proporce na sebe elegantně navazují a X6 vypadá mohutně a velmi výrazně. Největšího zlepšení doznala zadní část, která už není tak baculatá. Designový jazyk je plný ostrých linií a sportovní vzhled dotváří úzká a široká světla.
Testovaný model sice stojí na začátku nabídky dieselových motorizací, ale jeho vzhled podporuje paket M Sport a krásná sytá modrá barva, která dovolí liniím vystoupit v plné kráse. Nárazník má několik agresivních otvorů a změnila se i barva ledvinek a lemování na černo. Nechybí zadní křídlo s karbonovým lookem a třeba brzdové třměny v modré barvě a s logem M. Vůz má tolik diskutované obří ledvinky, které v případě X6 můžou být také podsvíceny (tím ale testovaný model tentokráte nedisponoval, musíte si připlatit 13.546 korun). Díky protáhnutí a zaseknutí stran masky do světlometů to v případě X6 nevypadá vůbec zle a mnohem vyváženějším dojmem než u větší X7.
Nové BMW X6 na délku narostlo o 26 mm (na 4935 mm) a o 15 milimetrů na šířku (na 2004 mm). Výška je nyní o 6 milimetrů nižší (1696 mm) a kombinuje dynamicky protažené tvary s extrémně výrazným vzhledem, který umocňuje o 44 milimetrů širší rozchod předních kol (nyní 1684 mm). Rozvor vozu se prodloužil o 42 mm na 2975 milimetrů a X6 má současně níže položené těžiště. Vůz je standardně vybaven 19palcovými koly z lehké slitiny.
Značka BMW si dlouho držela svou tradiční architekturu interiérů a nechtěla ji měnit. Konkurence je však nemilosrdná a v Mnichově se museli přizpůsobit nově zavedeným standardům a hozenou rukavici zvedli ve velkém stylu. Staré pořádky jsou pryč a nic není jako dříve. Vše je nové a lepší. Klasické budíky jsou nahrazený digitálním štítem. po jehož okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, kde otáčky stoupají opačně. Grafika je jemná a ostrá. Na kapličku přímo navazuje zapuštěný displej informačního systému. Ten je zcela nový, systém je bezchybně rychlý, intuitivní a grafika perfektní. Ovládání klimatizace se přestěhovalo hned pod výdechy ventilace.
Velkou změnou je přesunutí startovacího tlačítka vedle voliče převodovky na středový tunel. Nechtějte vědět kolikrát jsem auto startoval vlevo za volantem a nic tam nenašel. Zvyk je železná košile. Pochvalu si zaslouží i samotný posed a kvalita sedadel. Jsou ohromně pohodlná a umí podržet tělo v zatáčkách. Vůz dostal také velké množství jízdních asistentů. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, digitální klíč nebo třeba Driving Assistant Professional, který umí auto udržet na silnici a pomocí adaptivního tempomatu popojíždět v kolonách. Zajímavý je i couvací asistent, který si pamatuje cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze.
Pokud bych měl v rámci uživatelské přívětivosti něco negovat, je to nastupování. Boční práh je široký a poměrně daleko. Výsledkem jsou věčně umazané kalhoty, pokud venku nepanuje sucho a vůz nemáte důkladně vyčištěný. Nepotěší ani velikost zavazadlového prostoru, který disponuje objemem 580 litrů a nakládání komplikuje vysokou nákladovou hranou. To je však z negativních vlastností vše.
Již jsem zmínil, že testovaná verze stojí na dieselovém začátku. V této třídě to ale znamená šestiválcový třílitr o výkonu 265 koní a 620 Nm. Tady pozor, testovaný kus sjel z linky těsně před technickým faceliftem motoru B57. Nově objednané verze 30d nyní disponují zvýšeným výkonem na 286 koní a mildhybridní technologií. Díky tomu už nelze deaktivovat systém start/stop. Výkon testované verze je plně dostačují, i když králem levého pruhu nebudete. Motor se ve vyšších rychlostech s hmotností auta a odporem začíná mírně prát. Do nějakých 160 km/h se ale jedná o svižného společníka. Motor potěší kultivovaným chodem, dobrou odezvou a skvělou spotřebou. Týdenní testování jsem završil s kombinovaným odběrem 9 litrů a auto jsem úplně nešetřil. Sladění s automatickou převodovkou ZF je tradičně výborné a opět opakuji, že se jedná o nejlepší skříň na trhu.
Paket M Sport upravuje také podvozek. Ten je adaptivní a tužší. Navíc umí oproti standardnímu řešení více ztuhnout ve sportovním režimu a předává pak mnohem více informací o silnici. Trochu jsem se bál o ztrátu komfortu, ale zbytečně. Auto krásně filtruje nástrahy českých silnic a je bezpodmínečně pohodlné. Pohon xDrive již tradičně upřednostňuje zadní kola, což znamená, že BMW X6 může ze zatáčky vyrazit s výjimečným elánem. Naopak v situacích, které nevyžadují pohon všech kol, může být hnací síla v zájmu hospodárnosti poslána výhradně na kola zadní nápravy. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Tím vůz dokonale maskuje své rozměry a hmotnost.
Díky tomu působí X6 velmi agilně a krouží oblouk za obloukem s opravdovou radostí. Ne, není to sportovní auto, ale jízdní vlastnosti jsou opravdu přesvědčivé a mnohem vyzrálejší než u předchozích generací.
Třetí generace dospěla, nedělá zbytečné kompromisy na úkor pohodlí a umí pobavit. Podvozek a vůbec celé auto umí být neskonale komfortní a tiché. Takový ideální společník na dlouhé cesty. Skvělá práce. Cena? Nejlevněji vychází BMW X6 40i, jenž startuje na 1 982 500 Kč s DPH. BMW X6 xDrive30d aktuálně startuje na částce 2.013.700 Kč.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika a projev motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
– Horší nastupování
– Přístupnost a objem zavazadelníku
« Test Hyundai i30 N-Line 1,5 T-GDi: Ještě dravější oblíbenec Test Volkswagen Grand California 600: Volnost pohybu »