TEST BMW X6 40d PERFORMANCE
BMW X6 snad ani není potřeba nějak blíže uvádět. Jeho příchod rozdělil okruh zájemců na dvě skupiny. Jedni mu nemohou stále přijít na chuť a druzí jej bezmezně milují od předních světel až po víko zavazadelníku nebo chcete-li od země až po střechu. Před začátkem testu mě tedy zajímalo, jaký pocit budu mít při vrácení vozu.
https://www.youtube.com/watch?v=FxTiFcU6LeY
Můj další novinářský kontakt s X6 přišel vlastně úplně náhodou. Byli jsme zrovna s kolegou Ondrou na cestě do Prahy, přičemž jsme se oba v duchu těšili, až budeme v rukou svírat sexy volant ikonického BMW 1M. Jenže změna! Hvězda zatáček totiž na poslední chvíli nebyla k dispozici a my dostali velmi adekvátní náhradu právě v podobě BMW X6. A to ne jen tak ledajaké! Testovaná verze má totiž opět ve jménu onen mystický přídomek Performance, který z něj dělá rázem jeden z nejexkluzivnějších kousků, se kterými se můžeme na českých silnicích setkat.
Po příjemné rozmluvě v sídle zastoupení BMW a předání všeho potřebného jsme se plni očekávání vydali do podzemních garáží, kde se nám naskytl snad nejúžasnější pohled, který jsme vůbec mohli očekávat! Testovaná X6 má sněhově bílý lak a rychlé pruhy! Bez okolků tedy usedám za volant, startuji a velmi obezřetným tempem vyjíždím z garáží BMW, abych mohl ten zázrak co nejdříve vidět na denním světle.
Jsem venku! Vysedám z vozu a nevěřícně chodím s otevřenými ústy stále dokola. No jen se na něj podívejte! Již tak dost agresivní příď nyní doplňuje Performance nárazník, obrovské ledvinky jsou zahaleny do černého laku a plynule přecházejí do černých pruhů, táhnoucích se přes celý vůz až k zadnímu Performance nárazníku. U tohoto kousku samozřejmě nemohou chybět ona nádherná 21“ litá kola, nad kterými jsem se rozplýval již při testu X5 Performance a která si stále drží své mamutí rozměry 285/35 pro přední nápravu a 325/30 pro nápravu zadní. Vnější design dále výborně doplňují stříbrné nástavce prahů a decentní křidélko, umístěné na víku zavazadlového prostoru. Sečteno, podtrženo, BMW X6 Performance vypadá zkrátka úžasně ze všech úhlů pohledu, což dokonale podtrhuje bílý lak karoserie, díky němuž jsou viditelné i sebemenší linie mnichovského mastodonta.
Nyní nastal čas usednout zpátky do interiéru. Na první pohled se zde kvalitními materiály rozhodně nešetřilo. Alcantaru najdeme na krásném tříramenném volantu nebo na výborných sedačkách, ve kterých se můžete uvelebit jako v bavlnce. Vizuálně dost povedené je i černošedé obložení palubní desky a výplni dveří, které má a sobě vyraženu plastickou texturu. Myslím, že se nemusíme bavit o výborném zpracování, slícování a že všude, kde je to potřeba, jsou jen měkčené a na dotek příjemné plasty. To je totiž jedna z hlavních priorit BMW, které výrobce vždy dostojí na nejvyšší úrovni.
Interiér nemá problém ani po stránce ergonomie. Není zde ani trochu přetlačítkováno díky intuitivnímu systému iDrive, do kterého se veškeré důležité funkce a systémy jednoduše schovaly a kde jsou vždy snadno k nalezení. Středová konzola se tedy omezuje pouze na ovládání rádia, klimatizace, výhřevu oken a pár dalších tlačítek, které budou po ruce vždy, když je budete nejvíce potřebovat.
Přestože si někteří kolegové neustále stěžují na docela stísněný prostor v kabině, já budu nyní tvrdit pravý opak. Dokonce bych řekl, že bylo BMW X6 ušito mě přímo na míru! Místo nechybělo v oblasti kolen, loktů ani ramen, na hlavě bych mohl v případě mého nastavení předního sedáku mít i cylindr. Podobné je to i vzadu, kde nechybělo místo pro kolena a překvapivě ani pro hlavu, jak by se mohlo díky svažující se linii střechy zdát. Zájemci o vůz však budou muset překousnout pouze čtyřmístné uspořádání, které má ale i výhody díky širokému středovému tunelu s velkým množstvím odkládacích prostor a samozřejmě i loketní opěrkou.
Do kokpitu BMW X6 se tedy pohodlně usadí čtyři cestující, kteří mohou být klidně i 190 centimetrů vzrostlí a stále budou mít k dispozici dostatek prostoru pro zavazadla. Konkrétně je to úctyhodných 570 litrů v základním uspořádání, sklopením zadních sedaček se dá docílit objemu až 1450 litrů. Přirozeně, poté bude vůz již jen pro dva.
Nyní nastal čas se podívat, co se ukrývá pod kapotou. Ano, je to starý známý řadový šestiválec 40d, kterému je životadárnou kapalinou nafta. Toto zjištění mě však nikterak neodradilo od původního nadšení, jelikož mám již z dřívějška s jednotkou velmi dobré zkušenosti. Aby také ne. Díky stupňovitému přeplňování dvěma nestejně velkými turbodmychadly se totiž podařilo dostat z pouhého třílitru výkon 225 kW a maximální točivý moment 600 Nm, jenž je dostupný od 1500 do 2500 otáček. Můžete tedy očekávat až lineární zátah s maximální eliminací turboefektu, čemuž napomáhá i výborná osmistupňová automatická převodovka ZF a pádly pod volantem a systém pohonu všech kol xDrive. Tato kombinace Vás tedy nezatlačí při každém sešlápnutí plynu do sedačky a při přeřazení nemusíte očekávat kopanec do zátylku, budete-li však pozorně sledovat rychlost, zjistíte, že jste hranici 100 km/h proťali za 6,5 vteřiny! A co si budeme namlouvat, to je na vůz o základní hmotnosti 2 185 kilogramů více než slušná hodnota! Velmi pádným argumentem je i to, že BMW X6 s motorem 40d nevysaje Vaši peněženku až do úplného prázdna. Ano, X6 umí jezdit v kombinovaném cyklu hravě za 9 litrů nafty a pokud se ocitnete ve městě, vzroste spotřeba asi jen o dva litry. Kultivovanost motoru je přitom na neskutečně vysoké úrovni. Jasně, z venku i zevnitř hned poznáte, co to vlastně máte pod kapotou, ve srovnání s konkurencí je však v X6 učiněná oáza klidu. A samozřejmě pohodlí.
Popisu již bylo dost, nyní je čas se vydat na cesty. Přestože je BMW X6 ve své původní podstatě SUV, které je s pohonem čtyř kol xDrive schopno překonat i lehký terén, s Performance paketem na cestování mimo silnice hodně rychle zapomeňte. Nejlépe je mu totiž na pokud možno kvalitních vozovkách, kde podvozek skvěle žehlí nerovnosti a přestože byl vůz obut do 21“ pneumatik s minimálním výškovým profilem, dokáže statečně tlumit následky děr, výmolů a spár, kterými jsou české silnice pokryty více než dost. V reálném provozu si také rozhodně nemusíte dělat starosti s nedostatkem výkonu motoru a to se ani nebavíme o efektu, který vůz vzbuzuje ve zpětných zrcátkách okolních vozidel, které ve většině případů svorně najednou více ke kraji vozovky.
Ač se to ani nechce zdát, s BMW X6 si lze užít i trochu zábavy. Ne však ve smyslu pálení pneumatik, což konec konců ani nejde. Na palubě stylového SUV budete nejvíce potěšení lehkostí, s jakou proplouvá zatáčkami, jistotou, s jakou drží zvolenou stopu a i když budete chtít jet hodně ostře, vždy se k Vám se značným předstihem dostane informace o nedotáčivosti a budete mít dostatek času s tím cokoliv udělat. Více, než mimo město budete potkávat X6 ve městech. Pro vůz to však není absolutně žádný problém. Pomineme-li trochu zhoršený výhled vzad, i v přeplněné metropoli se dá pohybovat stejně jednoduše, jako s kompaktním hatchbackem.
S BMW X6 jsem se v testu znova setkal velmi rád a zrovna v jednom z nejexkluzivnějších kusů, se kterým se můžete na českých silnicích potkat. Přestože instalací paketu Performance přišel o většinu svých terénních vlastností, na oplátku byl doplněn o punc výjimečností, jenž je v jeho nejčastějším teritoriu k nezaplacení. BMW mě samo o sobě také opět přesvědčilo, že umí dělat jedny z nejkrásnějších a nejluxusnějších vozů, které jsou oproti konkurenci vždy o kousek napřed. A to je přesně ten pocit, který jsem cítil, když jsem viděl BMW X6 Performance naposledy odjíždět.
Plusy
- Tichý chod motoru
- Vnější optický paket
- Kvalitní materiály v interiéru
- Spotřeba paliva
- Jízdní komfort
- Skvělé dílenské zpracování
- Exkluzivita
- Automatická převodovka
Minusy
- Vysoká cena příplatkové výbavy
- Horší výhled vzad
- Vyhledávaný objekt zloďejů
- Nemožnost vyjet do terénu díky 21″ diskům
Cena v základní výbavě: 1 663 750,-Kč
Základní výbava:
Airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, přední a zadní hlavové airbagy, systém kontroly stability DSC, dynamická kontrola trakce DTC, ABS včetně kontroly brzd při zatáčení CBC, indikátor poklesu tlaku v Runflat pneumatikách, 19palcová kola z lehké slitiny s pneumatikami 255/50 R19, parkovací brzda s funkcí Automatic hold, posilovač řízení s proměnným převodem řízení, Dynamic Performance Control – aktivní diferenciál zadní nápravy, šestistupňová automatická převodovka, Hill Descent Control – asistent pro jízdu z kopce, stálý pohon všech kol xDrive, chromované koncovky výfuku, zadní parkovací asistent PDC včetně vizuální signalizace vzdálenosti, dešťový senzor + automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, bi-xenonové světlomety, mlhové světlomety, částečně elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, dvě zadní sportovní sedadla, sportovní tříramenný kožený volant s pákami řazení, výškově a podélně mechanicky nastavitelný volant, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky vyhřívaná a ovládaná vnější zpětná zrcátka, rádio BMW Proffesional s podporou MP3, palubní počítač, 6,5palcový barevný kontrolní displej
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2993 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 225 / 4400 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 600 /1500 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 236 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 6.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.8 / 6.8 / 7.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 570 / 1450 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2185 / 600 |
Rozměr pneu: | 285/35 R21325/35 R21 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4877 |
b) šířka (mm): | 1983 |
c) výška (mm): | 1706 |
d) rozvor (mm): | 2933 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1644 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1706 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 1020 / 1210 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 620 / 1110 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1000 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 870 |
k) šířka vpředu (mm): | 1580 |
l) šířka vzadu (mm): | 1535 |
délka sedáku vpředu (mm): | 500 |
délka sedáku vzadu (mm): | 510 |
výška opěradla vpředu (mm): | 690 |
výška opěradla vzadu (mm): | 710 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |