Test BMW X5 xDrive40d: Benchmark třídy SUV
Ačkoli současná generace X5 může působit pouze jako mírná evoluce předchozího modelu, realita je zcela opačná. Posun současného modelu ukazuje, jak ohromný kus ušla auta této kategorie. X5 je přitom ideálním příkladem, bylo to právě toto BMW, které před dvaceti lety definovalo tento segment. Spolu s ML od Mercedesu stálo na úplném začátku nové éry automobilového průmyslu a nikdo nečekal, že vozy SUV se stanou vůbec těmi nejvyhledávanějšími.
Vzhled terénního vozu a vlastnosti určené především pro jízdu na silnici jsou holt velkým lákadlem, jenže upřímně, první generace byla krám. Rozumějte pouze z dnešního pohledu, kdy vím, jak skvěle toto auto může jezdit. Podvozek byl tvrdý, aby se karoserie nenakláněla, v terénu nezvládlo nic, ve městě vás naklepalo jako řízek a v zatáčkách se chovalo jako tank. Druhá generace byla o kus lepší, nicméně pověstnou tuhost a neohrabanost si stále ponechala. Až třetí generace se přiblížila vysněné představě o luxusním automobilu s velkou stavbou karoserie.
Současná X5 však posouvá vše o pořádný kus dále. Začněme designem. Velké ledviny vepředu, úzká světla a zadní lampy, které už nemají ikonický tvar písmene L. Nová X5 se nepodobá žádnému předchůdci, i tak ale vypadá skvěle. Je svěží, dělá hodnotný dojem a lidé se za autem otáčejí. Co víc si přát?
Interiér je pak absolutní revoluce. Značka BMW si dlouho držela svou tradiční architekturu a nechtěla ji měnit. Konkurence je však nemilosrdná a v Mnichově se museli přizpůsobit nově zavedeným standardům a hozenou rukavici zvedli ve velkém stylu!
Staré pořádky jsou pryč a nic není jako dříve. Vše je nové a lepší. Klasické budíky jsou nahrazený digitálním štítem s možností změny zobrazení. Po jeho okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, jehož otáčky stoupají opačně. Grafika je jemná a ostrá. Na kapličku přímo navazuje zapuštěný displej informačního systému. Ten je zcela nový, systém je bezchybně rychlý, intuitivní a grafika perfektní. Ovládání klimatizace se přestěhovalo hned pod výdechy ventilace.
Velkou změnou je přesunutí startovacího tlačítka vedle voliče převodovky na středový tunel. Nechtějte vědět kolikrát jsem auto startoval vlevo za volantem a nic tam nenašel. Zvyk je holt železná košile. BMW myslelo na zákazníky, kteří rádi individuální styl a chtějí dát najevo svůj smysl pro detail. Prémiové auto je totiž, mimo jiné, ztělesnění životního stylu majitele. Proto nová generace X5 nabízí příplatkové skleněné prvky CraftedClarity. Jedná se o ručně opracované křišťálové sklo, z něhož lze mít volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, volič iDrive, ale také startovací tlačítko. Testovaný model tímto příplatkem disponoval a mohl jsem na těchto věcech oči nechat. Zejména křišťálový volič převodovky se svítícím písmenem X (které navíc umí měnit barvu) je strhující detail.
Interiér je prostě a jednoduše špičkový a nemám žádné výtky. Jasně demonstruje, jaký kus nová auta ušla a o kolik technologie povrchových úprav a možnosti slícování pokročily. Pokud vám někdo bude tvrdit, že starší BMW byla kvalitněji vyrobena, nevěřte. Je to jen tím, že novinku nemohl vyzkoušet. Pochvalu si zaslouží i samotný posed a kvalita sedadel. Jsou ohromně pohodlná a umí podržet tělo v zatáčkách. Vůz dostal také velké množství jízdních asistentů. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, digitální klíč nebo třeba Driving Assistant Professional, který umí auto udržet na silnici a pomocí adaptivního tempomatu popojíždět v kolonách. Zajímavý je i couvací asistent, který si pamatuje cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze.
Pojďme jezdit. Když jsem X5 přebíral, všiml jsem si, že je karoserie oděna do M paketu a začal mít strach o svá záda. V minulosti tento příplatek auto proměnil v trakař, ale BMW už před delší dobou pochopilo, že lidem jde především o vzhled. M paket je tedy optický a lze kombinovat s podvozkem dle vašeho výběru. Ideální.
Podvozek je pak nejzásadnější veličinou pokroku tohoto modelu. BMW vůbec poprvé nabízí paket pro jízdu v terénu nazvaný jako xOffroad. Ten skýtá čtyři jízdní režimy pro jízdu mimo silnici (xSand, xRocks, xGravel a xSnow), které se upravují naladění plynového pedálu a řazení převodovky. Paket ale obsahuje především zvýšenou ochranu podvozku v přední části a mechanickou uzávěrku diferenciálu.
Poprvé v historii se tak s X5 můžete vydat do terénu. Další zásadní novinkou je vzduchové odpružení, které vám nabídne možnost zvýšení světlé výšky. Primárně však výrazně ovlivňuje komfort na palubě. V kombinaci s dalším prvkem v podobě aktivních stabilizátorů se jedná o neskonale pohodlné auto. Ve většině případů funguje jako vznášelo a o silnici pod sebou nemáte ponětí. Přesně to od SUV chcete. Podvozek si samozřejmě můžete nastavit dle sebe, nebo nechat adaptivní funkci. Ta snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co vás čeká na trase. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo fantasticky. X5 tedy nezná náklony a o nerovnostech vám nedá vědět.
Tím ještě nekončíme. Podvozek, respektive X5, má ještě jednu vychytávku a tou je natáčecí zadní náprava. Ta proměnila velké SUV v agilní stoj. Těžko lze věřit, jak jde auto za volantem a stáčí se do oblouku. Na velké SUV je to neuvěřitelné. Lepší je také manévrovatelnost ve městě a parkování je hračka. Pak je tady ještě systém xDrive, který preferuje zadní nápravu a umí rozdělovat točivý moment. Auto tak umí být hravé a nechá vás sklouznout do boku.
Dosud sem nezmínil motor. Pod kapotou testované X5 se tentokráte objevil nejsilnější dieselový motor s označením 40d s dvojicí turb. Dřívější 50d z nabídky kvůli emisním normám zmizel. Nemusíte zoufat, síly má i tato verze dostatek. Jednotka navíc prošla výraznou inovací a dostala mild-hybridní pohon s elektrickým 48V start-generátorem. Ten žehlí prodlevu turb v nízkých otáčkách. Konečný výkon je celých 340 koní a kroutící moment rovných 700 Nm. Obrovský vůz tak zrychlí na stovku už za 5,5 vteřiny a zastaví se až na rychlosti 250 km/h.
Motor potěší sametově kultivovaným chodem, dobrou odezvou na plynový pedál a skvělou spotřebou. Týdenní testování jsem završil s kombinovaným odběrem 9 litrů a auto jsem úplně nešetřil. Sladění s automatickou převodovkou ZF je tradičně výborné a opět opakuji, že se jedná o nejlepší skříň na trhu.
Současná generace X5 krásně demonstruje, jaký kus cesty toto auto ušlo a jak jde vývoj v automobilovém průmyslu dopředu. Je to rozhodně jedno z nejlepších SUV, které si můžete koupit. Vůz nedělá zbytečné kompromisy na úkor pohodlí a umí pobavit. Podvozek a vůbec celé auto umí být neskonale komfortní a tiché. Takový ideální společník na dlouhé cesty. Skvělá práce. Cena? Testovaný vůz v základní výbavě vyjde na 1.930.500 Kč, včetně příplatků pak na 2.978.648 Kč.
Plusy
– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika a pružnost motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
« Nový elektromobil Toyota bZ4X s dojezdem 450 km se oficiálně představuje Ojetin na trhu v říjnu přibylo: Nabídku rozšiřují rostoucí dovozy »