IMAG5913

TEST BMW X5 xDrive30d – Nově a lépe!

6. 3. 2014 • BMW, Novinky, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 90%

zpracování: 100%

praktičnost: 85%

Výrazně lepší ve všech ohledech, než minulá generace. Jezdí perfektně, zaostává jen na nezpevněné silnici

Verdikt:

BMW X5 – to je pojem, který svět naučil, že auto stačí aby terénně pouze vypadalo. Ne, není to urážka ani negativum. Je to totiž ohromné pozitivum. BMW dalo světu zcela novou kategorii, které sami říkají SAV (Sport Activity Vehicle) a recept byl a je jednoduchý. Vůz zachovává vzrostlou terénní architekturu, ale vzdává se jakýchkoli ambicí na špičkovou průjezdnost nezpevněných povrchů. Nikdy tu nebyla redukční převodovka, uzávěry diferenciálů, stavitelná světlá výška… X5 navíc nikdy nebylo ani klasické SUV – jezdilo totiž mnohem lépe na silnici. Klasické klišé vždy hlásalo: “tohle auto jezdí, jako sportovní sedan”! To pochopitelně není zcela pravda, protože fyziku přemoci neumí ani v Mnichově. Co ale platilo je fakt, že v rámci segmentu po silnici jezdilo naprosto nejlépe. Jedinou konkurenci mu v tomto ohledu bylo Porsche Cayenne.

Jenže ono to mělo i svou daň. Minulá generace X5 byla na standardním podvozku uskákaná, absurdně tvrdá a vyžadovala spoustu korekci k udržení přímého směru nebo zvolené stopy. Aktivní podvozek situaci mírně lepšil, ale ve spojení třeba s M paketem to stále byla mizérie, co se komfortu týče. A BMW to vědělo a v nové generaci to byla oblast, kterou ladili nejvíce. Zbytek totiž zůstal spíše evoluční. Motory a převodovky zůstavají stejné, pohon všech kol prošel jen decentní modernizaci. Vektorování točivého momentu nabízel už dříve. Nyní však X5 lze vybavit aktivním diferenciálem, který výrazně lepší jízdní schopnosti a trakci.

Tím se dostáváme k podvozku. Vedle standardního lze novou X5 vybavit čtyřmi druhy příplatkového adaptivního podvozku. Tím prvním je varianta Comfort a nabízí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadních kol. Verze Dynamic nabízí aktivní stabilizátory a aktivní zadní diferenciál. Professional podvozek pak kombinuje všechny zmíněné prvky dohromady. Dále existuje možnost M podvozku, který je sportovnější variantou verze Comfort a je vyhrazen pro vozy vybavené M paketem. Tolik možností optimalizace podvozku u modelu X5 je věc dříve nevídaná a jasně dokazuje, jak se BMW snažilo novou generaci jízdně zlepšit. O tom, jestli se podařilo si budeme povídat později.

x55

Vraťme se k designu. Ten nyní koresponduje s korporátní identitou současného designového směru celé značky a žádnou revoluci tak čekat nelze. Nový model vypadá podstatně robustnější a elegantnější. Rozvor zůstal zcela identický, jen karoserie se protáhla o 29 mm, snížila o 14 mm a rozšířila jen o 5 mm. Přední část vozu se snaží tvářit agresivně a dávat najevo svoji nadřazenost. Můžou za to obří ledvinky, velké světlomety s Full LED technologii a mohutné tvarování nárazníku. A funguje to! Levý pruh dálnice X5 vyklízela, jako vesnický bouchač městskou diskotéku.

Na revoluci však došlo také i mimo podvozkové ústrojí a to konkrétně v interiéru. Ten u minulé generace nesl největší známku svého věku a je také největším problémem u současné X6. Nová generace se však změnila do posledního detailu a osobně hodnotím prostředí kabiny nové X5, jako nejlepší luxusně pojatý interiér, který v Mnichově nyní produkují. Architektura zůstala totožná s předchůdcem, ale některé prvky jsou premiérovou novinkou v rámci celé značky! Patří sem například zcela nové páčky pod volantem, nádherné a výrazné ambientní osvětlení palubní desky ( včetně vyplní dveří a prostoru pro nohy ), přesunutí ovladače zamykání k vnitřní klice a také třeba nový klíč. Celý interiér je pak pochopitelně proveden v nejmodernějších materiálech, nabídne perfektní zpracování, dokonalou ergonomii a vytříbenou funkčnost. I tady však BMW zapracovalo a nabízí u X5 dosud nevídanou možnost individualizace.

x51

Základní provedení začíná s látkovým čalounění a standardními sedadly. Pokročit lze o potažení běžnou kůží, nebo rovnou kůží Dakota přes BMW Individual Merino až po dva speciální pakety – Design Pure Excellence a Design Pure Experience. Prvním paketem za 125.800 Kč je vybaven i testovaný model a skládá se z čalounění sedadel jemnou světlou kůží Nappa Ivory, palubní desky potažené šedou kůží, koženého čalounění výplní dveří a celek doplňuje tmavé dubové dřevo. Atmosféru doplňuje černé čalounění stropu od BMW Individual za 9.750 Kč. Individualizace pokračuje také volbou správných sedadel. Základním se doporučuji vyhnout a zvolit komfortní verzi a nebo M sportovní. Zde mám k dispozici komfortní variantu s lámací ramenní částí nebo prodloužením spodní sedací části. Přijdou na 58.025 Kč. Jsme v prémiové třídě tak nelze čekat výrazně menší ceny. Nezmínil jsem spoustu dalších softwarových příplatků, které X5 nabízí a je za ně reálné vysypat další statisíce – třeba BMW ConnectedDrive Advanced Plus za 66.500 Kč nebo navigační systém Professional za 66.500 Kč. HiFi systém střední třídy za 12.575 Kč a třeba také couvací kamera za 10.775 Kč. Všemi těmito doplňky byl vybaven i testovací vůz a výsledek byl prostě ohromující. A to není zdaleka vše, za co je možné si připlatit.

x56

Výsledkem je interiér, který posádku obklopí luxusem a ve spojení s moderní technologií ji bude rozmazlovat ve všech směrech. X5 samozřejmě zlepšila i prostor pro posádku a díky jiné stavbě karoserie nabízí více vzdušnosti a prostoru po stranách. Vepředu se posádka bude cítit přímo královsky a pocit bezpečnosti a nadřazenosti dále dokresluje zvýšený posaz za volantem a velká plocha oken zlepšující výhled do všech stran. Tohle jsou důvody, proč jsou velká SUV tolik oblíbená. Vzadu je to o poznání horší a místo schází primárně v oblasti nohou. Pro děti je to však zcela dostačující. Dlouhé cestě ve čtyřech dospělých byste se raději měli vyhnout.

Jízda

Motorizace a převodovka je stálice a pomalu už i legenda. Třílitrový naftový šestiválec s výkonem 190 kW a 560 Nm točivého momentu. Velké SUV se s touto motorizaci rozpohybuje na stokilometrovou rychlost za 6.9 sekundy a zastaví se až na 230 Km/h. V praxi motor funguje zcela perfektně a nevidím žádný racionální důvod, proč si připlácet za silnější alternativy 40d nebo 50d. Pokud tedy nutně nepotřebujete absurdní dynamiku. xDive30d totiž nabídne zcela nadprůměrné chování motoru, jeho zátahu a dynamiky ve všech jízdních režimech. Ve měste oceníte naprostou kultivovanost a lineární chod. Navíc si tu řekne jen o nějakých 7 litrů v průměru. Pokud vyjedete mimo aglomerace, počítejte se spotřebou 5 litrů. Ne, nekecám! Tohle obří SAV umí jezdit za tyto hodnoty a ani se nemusíte omezovat, stačí dodržovat rychlostní předpisy. V dynamickém režimu a v módu SPORT nabídne motor výrazný zátah, na diesel bezkonkurenční zvukový projev a vytříbené reakce na plyn. Svezení je pak velmi příjemné a potěší i náročnější řidiče. Pokud budete X5 šlapat na krk a honit ji do omezovače po oblíbených okreskách, počítejte s odběrem deseti litrů. Jo, je to neuvěřitelné, ale tak to prostě je. Podíl na tom má zhubnutí o 100 kg proti předchozí generaci a součinitel odporu vzduchu cx = 0,31. To X5 staví do role nejaerodynamičtějšího vozidla na segmentu.

x53

Vše navíc umocňuje brilantní převodovka ZF s osmistupni a nově také systémem plachtění ( vyřazování v jakékoli rychlosti při povolení akcelerátoru ). Za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňů nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem. Ono vlastně na trhu neexistuje lepší alternativa mezi hydrodynamickými převodovkami, než-li ZF.  Kultivovanost, síla a klid na palubě  – hlavní zbraně tohoto agregátu v boji s konkurencí.

Podvozek? Testovaný model je vybaven variantou Comfort za 46.225 Kč, která nabízí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadní nápravy a výsledek je fenomenální. Oproti prkenné a uskákané minulé generaci to je nebe a dudy. Zlepšení komfortu a celkového pojetí jízdy je rapidní. X5 překonává veškerou konkurenci na vzduchovém podvozku s výjimkou Range Roveru Sport. Řešení, se kterým BMW přišlo je totiž velmi chytré. Kombinace aktivních tlumičů a měchů vzadu umožňuje ponechat plné výhody každého režimu. Chcete sportovat? Auto ztvrdne a zároveň si ponechá trakci klasického odpružení. Chcete komfort? Zvolte jej na ovladači a auto změkne a plavně vás přenese přes veškeré nerovnosti. Aby dovnitř něco proniklo, musíte trefit opravdu obří jámu.

x54

Nejlepší na tom vše je, že X5 neztratila nic na své hravosti a ochotě zatáčet. Je až k nevíře, jak agilní může tak velké auto pocitově být. Prostě zatočíte, auto poslechne na slovo a proletí zatáčkou bet zaváhání. Grip a trakce je díky inteligentnímu pohonu všech kol a skvěle odladěnému podvozku prostě brilantní. A nedělám si legraci, když teď řeknu, že umí i pobavit! Pokud totiž X5 tlačíte na limit, umí vykouzlit efektní odjezdy z apexu a lehce při tom hodit zadečkem. Minimální jsou i náklony karoserie a potěší precizně naladěné řízení. BMW se konečně naučilo nastavit elektrický posilovač tak, aby rychle reagoval na sebemenší pokyn. Zpětnou vazbu však stále zcela postrádá.

Nová generace X5 mě naprosto dostala a to i přesto, že nejsem fanouškem tohoto segmentu. Lepší už je jenom Range Rover Sport, který je ale mnohem dražší. X5 se nevzdala toho nejdůležitějšího s čim byla vždy spojována – skvělých jízdních vlastností. K tomu naopak přidala výrazně lepší komfort tlumení, luxus na palubě a velkou možnost individualizace. Jezdí a funguje naprosto špičkově a s Dynamic podvozkem by měla být ještě lepší. Už teď se těším na test.

Plusy

  • Dynamický a úsporný základní šestiválec
  • Komfort tlumení s výjimkou velmi nízkých rychlostí
  • Oslnivý výkon diodových světlometů
  • Praktický dojezd až 1000 km

Minusy

  • Tvar a uložení sedáků v druhé řadě
  • Náplň AdBlue nepokryje standardní servisní interval
  • Obtížnější manévrování ve stísněných prostorech

Technické údaje

Motor BMW X5 xDrive30d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 560 / 1500 – 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.7 / 6.2
Emise CO2: 164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 650 / 1870
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2070 / 710
Rozměr pneu: 255/50 R 19

Cena v základní výbavě: 1 530 000 Kč

Cena v testované výbavě: 2 100 700 Kč

Základní výbava:Litá 18” kola, čalounění látkou Anthracite, obložení interiéru matná stříbrná, Servotronic, automatická převodovka, asistent pro jízdu z kopce, světelný a dešťový senzor, bixenonové světlomety, mlhová světla, kožený multifunkční volant, dvouzónová klimatizace, autorádio, bluetooth, USB, stereo systém s šesti reproduktory (100 W) a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+25.150,-), litá 19” kola (+33.375,-)
design exteriéru Pure Excellence (+35.950,-): specifický vnější design, chromované prvky, vysoce lesklé lišty oken
design interiéru Pure Excellence (+125.800,-): exkluzivní kůže Nappa Ivory White, palubní deska potažená kůží Walknappa Atlas Grey, dřevěné obložení American Oak
Advantage paket (+56.225,-): vnější a vnitřní zrcátka s automatickým zacloněním, vyhřívání předních sedadel, vak na lyže, odkládací paket, světelný paket, přední a zadní parkovací asistent
sportovní kožený volant (+3.600,-), adaptivní podvozek Comfort (+46.225,-), hliníkové boční nástupní prahy (+12.575,-), zadní kamera (+10.775,-), hliníkové ližiny (+8.975,-), adaptivní diodové světlomety (+37.475,-), HiFi systém (+12.575,-), internet (+2.575,-), BMW Individual čalounění stropu (+9.750,-), komfortní sedadla vpředu, elektricky nastavitelná (+58.025,-), BMW ConnectedDrive Advanced Plus (+66.500,-), navigační systém Professional (+66.500,-), příprava pro telefon Bluetooth, USB, hlasové ovládání, konektivita (+12.825,-).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz