TEST BMW X5 xDrive25d
Nová generace BMW X5 se mi do rukou dostává již podruhé a tentokráte je to taková malá premiéra i po stránce technické, respektive čistě motorové. Na sklonku roku jsem si pochvaloval, jak moc tento model dospěl a konečně umí jezdit tak, aby vás nenaklepal. Ano, X5 konečně funguje jako pohodlné silniční auto a to je zcela zásadní změna, protože si nikdy nehrála na terénní vůz a prioritou byla silnice a bezpečnost. Jenže to jsem jezdil s fantastickým naftovým šestiválcovým třílitrem a teď tady mám něco, co dosud bylo tabu – X5 se čtyřválcem! Ten lze dokonce pořídit pouze s pohonem zadní nápravy, ale to není případ testovaného auta. Naštěstí! Já vím, předsudky jsou nemístné, ale prostě dieselový čtyřválec ve dvoutunovém SUV nezní jako dobrý nápad.
Dvoulitrový diesel je dopován dvojitým přeplňováním TwinPower a dává výkon 160 kW a 450 Nm. Maximum točivého momentu je přitom dostupné už od volnoběžných otáček a velká X5 se na stovku rozpohybuje za 8.2 sekundy a zastaví se až na 220 km/h. Hmmm, začínám být klidnější, čísla nejsou úplně zlá. Motor je spjat s automatickou osmistupňovou převodovkou ZF, která je stálice a odvádí výbornou práci. Řadí sametově a opravdu rychle, přičemž si ponechává klidnou povahu převodovek s hydrodynamickým měničem. Manuál si do X5 nepořídíte, ale je tu možnost řadit v manuálním režimu a i tam je odezva ZF skvělá.
Je čas zjistit, jak se věci mají v praxi. X5 se po sešlápnutí plynu rozjíždí velmi svižně, což je dáno krouťákem v nízkých otáčkách. Auto díky tomu působí velmi svižným dojmem a zejména ve městě to je příjemné. Nemusíte motor moc točit a vždy svižně opustíte křižovatku. Ve středním spektru otáček je zátah ještě dobrý a ve vyšším už motoru dochází dech a neví si rady s velkou hmotností. Navíc se zde projeví typický čtyřválcový zvuk, který je naštěstí dobře odizolovaný, BMW si s odhlučněním interiéru dalo záležet. Výsledná dynamika auta je tak tedy dobrá a motor je pořád jeden z nejlepších dvoulitrů na trhu, ne-li vůbec nejlepší. Ve vyšších rychlostech, řekněme od 160 km/h už výraznou akceleraci nečekejte, ale brzdit na dálnici v Německu ostatní určitě nebudete. A spotřeba? Týdenní kombinovaný provoz se zastavil na 7.9 litrech, což vůbec není špatný údaj. Mimo město se dá jezdit i pod 6 litrů.
Vedle standardního podvozku lze novou X5 vybavit čtyřmi druhy příplatkového adaptivního podvozku. Tím prvním je varianta Comfort a nabízí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadních kol. Verze Dynamic nabízí aktivní stabilizátory a aktivní zadní diferenciál. Professional podvozek pak kombinuje všechny zmíněné prvky dohromady. Dále existuje možnost M podvozku, který je sportovnější variantou verze Comfort a je vyhrazen pro vozy vybavené M paketem. Tolik možností optimalizace podvozku u modelu X5 je věc dříve nevídaná a jasně dokazuje, jak se BMW snažilo novou generaci jízdně zlepšit. Testovaný model je vybaven příplatkovým M paketovým podvozkem a pohonem všech kol…To znamená, že tu mám adaptivní tlumiče, jen je to vše nastaveno více dotuha.
Oroti prkenné a uskákané minulé generaci to je nebe a dudy. Zlepšení komfortu a celkového pojetí jízdy je rapidní. X5 překonává veškerou konkurenci na vzduchovém podvozku s výjimkou Range Roveru Sport. Řešení, se kterým BMW přišlo je totiž velmi chytré. Kombinace aktivních tlumičů a měchů vzadu umožňuje ponechat plné výhody každého režimu. Chcete sportovat? Auto ztvrdne a zároveň si ponechá trakci klasického odpružení. Chcete komfort? Zvolte jej na ovladači a auto změkne a plavně Vás přenese přes veškeré nerovnosti. Aby dovnitř něco proniklo, musíte trefit opravdu obří jámu.
Nejlepší na tom vše je, že X5 neztratila nic na své hravosti a ochotě zatáčet. Je až k nevíře, jak agilní může tak velké auto pocitově být a lehký čtyřválec na přední nápravě tomu ještě více napomáhá. Prostě zatočíte, auto poslechne na slovo a proletí zatáčkou bet zaváhání. Grip a trakce je díky inteligentnímu pohonu všech kol a skvěle odladěnému podvozku prostě brilantní. A nedělám si legraci, když teď řeknu, že umí i pobavit! Pokud totiž X5 tlačíte na limit, umí vykouzlit efektní odjezdy z apexu a lehce při tom hodit zadečkem. Minimální jsou i náklony karoserie a potěší precizně naladěné řízení. BMW se konečně naučilo nastavit elektrický posilovač tak, aby rychle reagoval na sebemenší pokyn. Zpětnou vazbu však stále zcela postrádá. A M paket to tentokrát prostě nezabíjí. Záleží na zvoleném jízdním režimu a i v tom nejsportovnějším není auto prkenně tuhé, dokonce nevadí ani velká kola s nízkým profilem. Bravo!
S M paketem pochopitelně přichází také změna designu nárazníků, lišt a také třeba koncovek výfuků, jo a vypadá to opravdu dobře. V kombinaci se šedou barvou a černými doplňky se za X5 otočil skoro každý. Přední část vozu se snaží tvářit agresivně a dávat najevo svoji nadřazenost. Můžou za to obří ledvinky, velké světlomety s Full LED technologii a mohutné tvarování nárazníku. A funguje to! Levý pruh dálnice X5 vyklízela, jako vesnický bouchač městskou diskotéku. Uvnitř jsou pak sportovní sedadla s Alcantarou a úchvatný tříramenný retro volant.
Na revoluci však došlo také i v interiéru. Nová generace se změnila do posledního detailu a osobně hodnotím prostředí kabiny nové X5, jako nejlepší luxusně pojatý interiér, který v Mnichově nyní produkují. Architektura zůstala totožná s předchůdcem, ale některé prvky jsou premiérovou novinkou v rámci celé značky! Patří sem například zcela nové páčky pod volantem, nádherné a výrazné ambientní osvětlení palubní desky ( včetně vyplní dveří a prostoru pro nohy ), přesunutí ovladače zamykání k vnitřní klice a také třeba nový klíč. Celý interiér je pak pochopitelně proveden v nejmodernějších materiálech, nabídne perfektní zpracování, dokonalou ergonomii a vytříbenou funkčnost. I tady však BMW zapracovalo a nabízí u X5 dosud nevídanou možnost individualizace.
Výsledkem je interiér, který posádku obklopí luxusem a ve spojení s moderní technologií ji bude rozmazlovat ve všech směrech. X5 samozřejmě zlepšila i prostor pro posádku a díky jiné stavbě karoserie nabízí více vzdušnosti a prostoru po stranách. Vepředu se posádka bude cítit přímo královsky a pocit bezpečnosti a nadřazenosti dále dokresluje zvýšený posaz za volantem a velká plocha oken zlepšující výhled do všech stran. Tohle jsou důvody, proč jsou velká SUV tolik oblíbená. Vzadu je to o poznání horší a místo schází primárně v oblasti nohou. Pro děti je to však zcela dostačující. Dlouhé cestě ve čtyřech dospělých byste se raději měli vyhnout.
X5 jako auto kategorie SAV prostě plní veškerá očekávání – je pohodlné, luxusní, dobře vypadá, bezpečné a skvěle jezdí. Pokud nutně nepotřebuje šestiválec a být nejrychlejší na silnici, zvolte tento motor. Výkon vám při běžné jízdě scházet nebude a ušetříte až 150.000 oproti xDrive30d. A to můžete utratit za lepší výbavu, třeba M paket, který dodává ten správný šmrnc.
Plusy
– Vzhled a image
– Komfort
– Kvalita zpracování
– Spotřeba – Převodovka
– Jízdní vlastnost
– Odhlučnění
Mínusy
– Projev čtyřválcového motoru ve vyšších otáčkách
– Horší manévrovatelnost a slabý poloměr otáčení
Typ vozu: | Nový |
---|---|
Značka: | BMW |
Typ: | X5 |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1 995 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | 4×4 |
Výkon: | 160 kW/218 koní v 4 400 ot./min |
Točivý moment: | 450 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8.2 s |
Maximální rychlost: | 220 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (l/100 km): | 6.8 / 5.4 / 5.9 |
Délka: | 4 886 mm |
Šířka: | 1 938 mm |
Výška: | 1 762 mm |
Rozvor: | 2 933 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2 115 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 650 / 1870 litrů |
Ceník: | k nahlédnutí tady |
« První obrázky faceliftovaného Fiatu Punto unikly na web TEST Škoda Superb 1.4 TSI »