bmw-x5-30

Test BMW X5 40i Individual. Král segmentu

25. 10. 2019 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

Současná generace BMW X5 krásně demonstruje, jaký kus cesty toto auto ušlo a jak jde vývoj v automobilovém průmyslu dopředu. Je to rozhodně jedno z nejlepších SUV, které si můžete koupit.

Verdikt:

Pod kapotou testované X5 byl základní benzínový motor. Jako základní se však rozhodně nechová. Benzínová nabídka je totiž aktuálně velmi jednoduchá a tvoří ji pouze dvojice motorů – 40i a M50i. Ano, X5 můžete získat i s osmiválcem, nebo se můžete “spokojit” se šestiválcem. X5 je ale v úplném základě čtyřválcová. Samozřejmě jde o naftový motor.

Do své X5 si můžete vybrat čtyřturbový naftový šestiválec s označením M50d, no a také M50i. Pokud je osmiválec do V rodinným drahokamem, zlatem je právě řadový benzinový šestiválec. Z mého pohledu je to jeden z nejlepších motorů současnosti a miluji ho v každé jeho verzi. Také po tomto testu bych jen velmi těžko vysvětloval, proč raději X5 30d, než 40i. Ve skutečnosti to ani vysvětlit neumím.

1

Spotřeba? Se 40i není těžké jezdit za 9 litrů. Reálně budete kombinovaně jezdit za 9 až 11 v závislosti na tom, jak moc fandíte dynamice a jak hluboko do kapsy chcete sahat po pokuty. Můj průměr byl 9,8 litrů a šlo o jízdy v poměru 50 % dálnice, 40% okresní silnice a 10 % jízd po městě. Vzhledem k výkonu motoru přiznávám zvýšenou dynamiku. Klidnější tempo by ještě pár deci dokázalo seříznout. Chcete-li skutečně šetřit palivo, berte právě 30d, tam půjde spotřeba níže snadněji.

Motor má bez příplatkového M výfukového systému velmi dobře utlumený zvuk. Když ho vytočíte, radost vám udělá nejen příjemný šestiválcový doprovod, ale zejména jeho pružnost, dynamický potenciál a vynikající řazení převodovky Steptronic. Jejich spolupráce je vynikající, těžko najít lepe sladěnou vojici. Automat motor nepodtáčí a dává mu přesně to, co potřebuje. Motor zas nežádá udržování ve vysokých otáčkách, má dost sil již od 1500 ot/min. Jeho maximální výkon 250 kW, tedy 340 koní, a maximální točivý moment 450 Nm jsou vskutku dostačující hodnoty pro základní motorizaci. Víc než slova o tom svědčí naměřené výkony pružnosti. Ze 60 na 100 km/h zrychlí za 4,53 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrychlí za 5,37 sekundy. V obou případech jsou to vysloveně suverénní hodnoty naznačující, že tento motor nemá s cirka 2,2 tuny vážícím vozem problém ani při skutečně vysokých rychlostech (základní pohotovostní hmotnost bez volitelné výbavy je 2135 kg).

2 7

Ačkoli nová generace X5 může působit pouze jako mírná evoluce předchozího modelu, realita je zcela opačná. Posun současného modelu ukazuje, jak ohromný kus ušla auta této kategorie. X5 je přitom ideálním příkladem, bylo to právě toto BMW, které před dvaceti lety definovalo tento segment. Spolu s ML od Mercedesu stáli na úplném začátku nové éry automobilového průmyslu a nikdo nečekal, že vozy SUV se stanou vůbec těmi nejvyhledávanějšími.

Vzhled terénního auta a vlastnosti určené především pro jízdu na silnici jsou holt velkým lákadlem, jenže upřímně, první generace byla krám. Rozumějte z dnešního pohledu, kdy vím, jak skvěle toto auto může jezdit. Podvozek byl tvrdý, aby se karoserie nenakláněla, v terénu nezvládlo nic, ve městě vás naklepalo jako řízek a v zatáčkách se chovalo jako tank. Druhá generace byla o kus lepší, nicméně pověstnou tuhost a neohrabanost si stále ponechala. Až třetí generace se přiblížila vysněné představě o luxusním automobilu s velkou stavbou karoserie.

5

Novinka vše posouvá o pořádný kus dále. Začněme designem. Ten je pro značku revoluční a je to jeden z prvních modelů, který používá nový směr. Velké ledviny vepředu, úzká světla a zadní lampy, které už nemají ikonický tvar písmene L. Nová X5 se nepodobá žádnému předchůdci, i tak ale vypadá skvěle. Je svěží, dělá hodnotný dojem a lidé se za autem otáčejí. Co víc si přát? Možná ještě detaily z programu BMW Individual, kterým bylo vyšperkované testované auto. Fialový lak Ametrine autu nebývale slušel. To platí o 22″ kolech Individual V-Spoke 746 v ocelově šedé barvě.

Interiér je pak absolutní revoluce. Značka BMW si dlouho držela svou tradiční architekturu a nechtěla ji měnit. Konkurence je však nemilosrdná a v Mnichově se museli přizpůsobit nově zavedeným standardům a hozenou rukavici zvedli ve velkém stylu!

6

Staré pořádky jsou pryč a nic není jako dříve. Vše je nové a lepší. Klasické budíky jsou nahrazený digitálním štítem s možností změny zobrazení. Po jeho okrajích jsou graficky znázorněny rychloměr a otáčkoměr, jehož otáčky stoupají opačně. Grafika je jemná a ostrá. Na kapličku přímo navazuje zapuštěný displej informačního systému. Ten je zcela nový, systém je bezchybně rychlý, intuitivní a grafika perfektní. Ovládání klimatizace se přestěhovalo hned pod výdechy ventilace.

Velkou změnou je přesunutí startovacího tlačítka vedle voliče převodovky na středový tunel. Nechtějte vědět kolikrát jsem auto startoval vlevo za volantem a nic tam nenašel. Zvyk je holt železná košile. BMW myslelo na zákazníky, kteří rádi individuální styl a chtějí dát najevo svůj smysl pro detail. Prémiové auto je totiž, mimo jiné, ztělesnění životního stylu majitele. Proto nová generace X5 nabízí příplatkové skleněné prvky CraftedClarity. Jedná se o ručně opracované křišťálové sklo, z něhož lze mít volič převodovky, ovladač hlasitosti multimédií, volič iDrive, ale také startovací tlačítko. Testovaný model tímto příplatkem disponoval a mohl jsem na těchto věcech oči nechat. Zejména křišťálový volič převodovky se svítícím písmenem X (které navíc umí měnit barvu) je strhující detail.

x5_4
x5_3

I tady nechyběly příplatky z programu Individual v podobě nádherné kůže Merino v kávové barvě. Interiér je prostě a jednoduše špičkový a nemám žádné výtky. Jasně demonstruje, jaký kus nová auta ušla a o kolik technologie povrchových úprav a možnosti slícování pokročily. Pokud vám někdo bude tvrdit, že starší BMW byla kvalitněji vyrobena, nevěřte. Je to jen tím, že novinku nemohl vyzkoušet. Pochvalu si zaslouží i samotný posed a kvalita sedadel. Jsou ohromně pohodlná a umí podržet tělo v zatáčkách. Vůz dostal také velké množství jízdních asistentů. Můžete si objednat adaptivní laserové světlomety, digitální klíč nebo třeba Driving Assistant Professional, který umí auto udržet na silnici a pomocí adaptivního tempomatu popojíždět v kolonách. Zajímavý je i couvací asistent, který si pamatuje cestu, kudy auto jelo popředu a následně dokáže tyto informace využít pro couvání ve stejné dráze.

3

Podvozek je nejzásadnější veličinou pokroku tohoto modelu. BMW vůbec poprvé nabízí paket pro jízdu v terénu nazvaný jako xOffroad. Ten skýtá čtyři jízdní režimy pro jízdu mimo silnici (xSand, xRocks, xGravel a xSnow), které se upravují naladění plynového pedálu a řazení převodovky. Paket ale obsahuje především zvýšenou ochranu podvozku v přední části a mechanickou uzávěrku diferenciálu. Poprvé v historii se tak s X5 můžete vydat do terénu.

Další zásadní novinkou je vzduchové odpružení, které vám nabídne možnost zvýšení světlé výšky. Primárně však výrazně ovlivňuje komfort na palubě. V kombinaci s dalším prvkem v podobě aktivních stabilizátorů se jedná o neskonale pohodlné auto. Ve většině případů funguje jako vznášelo a o silnici pod sebou nemáte ponětí. Přesně to od SUV chcete. Podvozek si samozřejmě můžete nastavit dle sebe, nebo nechat adaptivní funkci. Ta snímá povrch vozovky, sleduje váš jízdní styl a podle GPS umí načíst, co vás čeká na trase. Auto okamžitě reagovalo na jakoukoli změnu a jezdilo fantasticky. X5 tedy nezná náklony a o nerovnostech vám nedá vědět.

9 8

Tím ještě nekončíme. Podvozek, respektive nová X5, má ještě jednu vychytávku a tou je natáčecí zadní náprava. Ta proměnila velké SUV v agilní stoj. Těžko lze věřit, jak jde auto za volantem a stáčí se do oblouku. Na velké SUV je to neuvěřitelné. Lepší je také manévrovatelnost ve městě a parkování je hračka. Pak je tady ještě systém xDrive, který preferuje zadní nápravu a umí rozdělovat točivý moment. Auto tak umí být hravé a nechá vás sklouznout do boku.

Současná generace BMW X5 krásně demonstruje, jaký kus cesty toto auto ušlo a jak jde vývoj v automobilovém průmyslu dopředu. Je to rozhodně jedno z nejlepších SUV, které si můžete koupit.

Plusy

– Zpracování interiéru
– Komfort
– Dynamika, pružnost a zvuk motoru
– Jízdní vlastnosti
– Pokrokové technologie
– Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
– Automatická převodovka

Minusy

– Cena příplatkové výbavy

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz