Test BMW X5 30d: Agresivní sportovec s velkou porcí elegance i prostoru
Jak se jezdí s třílitrovým prostorným SUV od BMW? Tohle je skvělý vůz, který ale rozhodně není pro každého. Někoho může hodně těšit a jiného zase řádně potrápí.
BMW X5, které jsem si zapůjčil z nabídky skladových vozů společnosti AutoPalace, je rozhodně vůz, který na silnici budí dojem i respekt. A to svým nemalým formátem většího SUV, ale také agresivním předkem a elegantními až sportovními tvary zbytku karosérie. Tento model s označením F15 se vyráběl v letech 2013 – 2019 a zaznamenal velmi dobré prodeje. Ale to není žádným velkým překvapením, když si uvědomíte, kolik jich na silnicích potkáváte.
Nepřehlédnutelný agresor
Ale vraťme se k exteriéru tohoto krásného vozu. Ledvinky předposlední generace X5ky spolu s navazujícími nízkými LED světlomety se mi na celém autě líbí patrně nejvíce. K tomu ten osvalený nárazník, který je vysloveně nepřehlédnutelný a dodává vozu velmi dynamický charakter. Předek X5 je prostě excelentní.
V bocích vůz upoutá velmi aerodynamickým tvarem, čistou linií sahající od předního blatníku až po zadní světlomety a také prolisem ve spodní části dveří, který dává vyniknout šířce prahů. Černé prahy „okované“ ochranným kovovým krytem zase kompaktně přecházejí až do lemů blatníků, což nepůsobí vůbec lacině. Tento prvek naopak geniálně podtrhuje spodní část karoserie a dává jí vyniknout. Všimněte si také průduchu v zadní části předního blatníku, který dodávám bočnímu pohledu na vůz ještě sportovnější dojem. Krásný je efekt bočních oken vozu, která se směrem dozadu snižují, ale to rozhodně není fenomén pouze tohoto vozu.
Zadní partie je typicky „bavoráková“ a designérům vozu se povedla náramně. Rozměr světlometů je sympaticky monstrózní a tvarová čistota celé zádi mě vizuálně velmi baví. Zadní nárazník není tak dramatický jako přední a spodní část zádě spíše zjemňuje. Nárazníku sluší dvojice jednoduchých koncovek výfuků i spodní kovový kryt, který udělá v terénu hodně práce pro ochranu nárazníku. Nepřehlédnutelné je rozdělení pátých dveří, kdy jejich spodní část tvoří „sajtna“, na které je možné posedět pod krytem otevřené horní části dveří. Je to praktická vychytávka, kterou fandové outdooru určitě ocení stejně jako já.
Jediná věc, která vozu moc nesluší, je relativně malý formát kol. Konkrétně tyto devatenáctky vypadají výborně až luxusně, ale když si všimnete, kolik místa nad nimi zbývá, možná byste se i vy přiklonili spíše ke dvacítkám. Ale je třeba volit dobře, protože volba je v tomto případě buď směrem pro design, nebo komfort, ale k tomu se ještě dostaneme.
Příjemně obalený interiérem
A teď už šup do vozu, abychom si ho pořádně prohlédli v interiéru. Uvítání v podobě nadzvednutého volantu, abychom mohli komfortně usednout za volant, pozitivně kvituji. Po nasednutí okamžitě vnímám, jak mě palubní deska se středovou konzolí příjemně obepíná a jednotlivé ovládací prvky mi de facto strká vůz až pod nos. Ale přitom nemám pocit, že bych kolem sebe neměl dost prostoru, nebo že bych byl pohybově nějak omezený. To ani náhodou. Prostoru je jak v přední, tak i zadní části dost a dost i pro opravdu velké pasažéry a ultra dlouhé cesty.
A stejně tak jsou bohatě objemné schránky a další úložné prostory v X5tce. To mám rád, když nemusím přemýšlet, kam se mi vejde láhev na pití, svačina a další záležitosti, bez kterých na delší trasy prostě nevyjedu.
Palubní deska je klasicky luxusní BMW sendvič postavený z pěkné dobře prošívané kůže a kvalitních měkčených plastů. K tomu hliníková extra výrazná liště a piano lak, který je sice velmi pohledný, ale na kterém je také vidět každý dotek. Praktičnost této palubní desky spatřuji mimo jiné ve variabilitě respektive počtu větracích průduchů. V málokterém voze jsem se dosud setkal s tak dobrým řešením.
Ale co tu máme dále. Výborný segment ovladačů dvouzónové klimatizace s otočnými regulátory teplot, pro mne naprosto zbytečný CD přehrávač a dále směrem na středovou konzoli výborný řadič manuální převodovky. Za mě jeden z nejlepších na trhu aut vůbec. Je krásný a pro BMW velmi typický. Těší mě, že to není žádný obrovský kyklop, do ruky padne báječně. Vedle řadiče sedí tlačítka pro volbu jízdních režimů a před řadičem klasický ovládací joystick, který mám na vozech BMW hodně rád. Když si na něj zvyknete, zjistíte, že se s ním infotainment vozu ovládá úžasně rychle a precizně.
Sportovní analogy i kvalitní displej
Infotaiment je v tomto voze tradičně rozdělený na kapličku pod volantem a centrální displej, který je doslova usazený v palubní desce. V kapliče, která je z vrchu krásně obalená kůží, vítám kromě středového přehledného displeje především analogové budíky se zobrazením otáček a rychlosti (jak krásně sportovně budíky vypadají), ale také stavem paliva v nádrži a teplotou motorového oleje. Co více si ve sportovně laděném SUV přát. Škoda, že za pár let už bude po budících veta. Displej mezi budíky ovládám multifunkčními tlačítky na volantu, která jsou sestavená z kvalitních materiálů a mají rychlou a čistou odezvu.
Centrální displej jako by vyrůstající z palubní desky má kvalitní a maximálně přehlednou grafiku, a jak už jsem nastínil, s otočným joystickem se ovládá „centrální mozek vozu“ doslova precizně. Úprava jízdních vlastností, parkovací kamera s asistentem, navigace, volba rádio stanic, s tím vším se na tomhle širokém leč nevelkém displeji operuje na jedničku.
Volant za jedna
Na volant mám v BMW X5 pouze slova chvály. Jeho masivní věnec středně velkého formátu se tak dobře drží, navíc má vynikající ergonomii a je velmi solidně citlivý. Kůže na něm je do rukou příjemná a vizualita volantu prostě nemá chybu. Je takový macatý a seriózně elegantní a velmi mu sedí stříbrný spodní dekor. Také pádla pod volantem si zaslouží pochvalu. Nejsou to žádné laciné plasťáčky, ale pěkné kousky poctivého hliníku. Působí luxusně a řadí se s nimi výborně.
Když se podívám na vnitřní stranu dveří, nemohu ní najít žádné negativum. Vidím pěkný kus kůže na područkách, porci měkčeného plastu, hliníkové kličky, které jako jsou zapasované v hliníkové velmi esteticky řešené liště.
Pohodlné sedačky s absencí bočního vedení
Sedačky jsou v našem testovaném voze černé, celokožené a vypadají robustně a odolně. Jsou bez diskuze velmi pohodlné a také se snadno elektronicky polohují. Řidičova sedačka má k dispozici dvě paměti pro dva různé řidiče, což bych přivítal v každém moderní autě. Co mi na sedačkách chybí, to je kvalitní boční vedení. Tohle SUV je rozhodně sportovně koncipované, tak proč mě v ostrých zatáčkách nemohou sedačky pořádně podržet, abych po kůži svou zadní partií necestoval ze strany na stranu? Škoda.
Zadní sedadla jsou neméně komfortní, prostorná a v případě potřeby je možné uprostřed vyklopit praktickou područku. Zadní pasažéři mají možnost si na konci středové konzole měnit teplotu klimatizace, ale také si dobíjet mobil pomocí USB výstupu.
Méně světla, více hluku
Kdybych si mohl barvu interiéru v X5 zvolit, byla by to béžová, nebo hnědá. Interiér by byl podstatně vzdušnější, světlejší a tím pádem příjemnější. Zde situaci zachraňuje světle šedá stropnice se sloupky a především panoramatické okno.
Překvapilo mě také ne příliš dokonalé odhlučnění interiéru. Zvuková kulisa třílitrového šestiválce se mi poslouchá s velkou radostí, ale aerodynamický hluk ve spojení se zvukem pneumatik už na dálnici ve vysokých rychlostech tak příjemný není.
Velkoformátový zavazadelník
Tento vůz je prostorný na všech frontách. Zavazadelník nabízí 650 litrů a při sklopených zadních sedačkách dokonce až 1 870 litrů pro převoz i opravdu objemných předmětů. S BMW X5 bych se nebál vyjet třeba i na týdenní rybářskou výpravu (ano, jsem rybář). Nemám strach, že bych něco ze své gigantické výbavy do vozu nenaložil. Zavazadelník je dobře přístupný, otevírá se klíčkem od vozu, tlačítkem v kokpitu i manuálním tlačítkem situovaným přímo na pátých dveřích. Roletka zde funguje bezchybně, nepřekáží a posouvá se snadno.
Dynamická jízda s pěknou spotřebou
Když už jsme si vůz dobře prohlédli z vnějšího i vnitřní pohledu, můžeme s ním konečně vyrazit na silnici. V motorovém prostoru se skrývá přeplňovaný vznětový řadový šestiválec s objemem 3 litry, který má nejen skvělý zvukový projev (výrazný dieslový brumlák), ale také hodně dobrý tah se sportovní dynamikou. Motorově je v tomto autě ideální kompromis mezi více než uspokojivým výkonem a dobrou spotřebou (v průběhu testování jsme naměřili průměrnou spotřebou na hodnotě 9,5 litru a dlouhodobá spotřeba vozu ukazuje dokonce jen 8,9 litru).
Vůz je velmi dobře ovladatelný, má poměrně přesné řízení, nicméně za jízdy je cítit jeho větší váha (výrazně přes 2 tuny), a to zvláště v ostřejších zatáčkách. Naklánění karosérie je ale překvapivě malé. Co je za jízdy neskutečně výrazné, to je tvrdost podvozku, která je v našem případě odlehčená 19zi palcovými koly. S dvacítkami by to bylo ještě mnohem větší drama. A právě to je ten bod, kvůli kterému by se před koupí BMW X5 měli zájemci o něj zamyslet. Mně třeba tvrdý sportovní podvozek vyhovuje beze zbytku, mám rád kontakt s vozovkou, její čitelnost, ale pokud je pro vás priorita jízdní komfort a pohodlí, pak se raději zaměřte na jiná prémiová SUV.
Už v průběhu prvních dnů testování X5 mě překvapilo, jak měkký je brzdový pedál a jak brzdná soustava úžasně efektivně funguje. Ani turbodíra se po sešlápnutí plynu nekoná – tedy v režimu Sport. V režimu Eco a Comfort tam malé nadechnutí se motoru před akcelerací vozu nacházím.
Sportovní SUV, které se povedlo
Celkově mě jízda s BMW X5 hodně bavila. Je to pořádný kus kvalitního auta, se kterým není nuda. Se zrychlením 6,8 sekundy z 0 na 100 km/h se předjíždí s velkým přehledem, zvuk motoru je parádní a z estetického pohledu odvedli designéři BMW skvělou práci v exteriéru i interiéru. BMW X5 30d je více než prémiový kousek, který dává svému majiteli punc bonity a sebevědomí. Vůz dokáže být dobrým společníkem pro náročného manažera, stejně jako pro rodinu s dětmi, kterým nabízí svoje velkoobjemové služby.
Děkuji společnosti AutoPalace za zapůjčení tohohle krásného německého divočáka ze své nabídky skladových vozů. Testování BMW X5 jsem si opravdu užil.
Testované BMW X5 30d přehledně:
Motor: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec
Objem: 2 993 ccm
Výkon: 190 kW/258 koní
Točivý moment: 560 Nm (1 500 – 3 000 ot.)
Převodovka: automatická osmistupňová
Jízdní režimy: Eco Pro (rekuperace, upozornění na uspořených km), Comfort, Sport, Sport+ (s vypnutou trakcí)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,8 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Objem nádrže: 85 l
Pohon: 4 x 4
Rozměry: 4 886 mm (délka) x 1 938 mm (šířka) x 1 762 mm (výška)
Rozvor: 2 933 mm
Hmotnost (pohotovostní): 2 170 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 l (1 870 l při sklopených sedačkách)
V provozu od: 12/2016
Nájezd: 150.000 km
Cena testovaného vozu: 829.000 Kč
.« Test BMW M850i xDrive Cabrio Jak připravit auto na zimu: Jen přezutí gum nestačí »