Test BMW X3 xDrive30d: Diesel je stále na vrcholu
Výrobci se horem dolem snaží plnit přání pánů byrokratů z Bruselu a do všeho, co má kola a dveře, dávají baterky. Jenže se ukazuje, že to, co chce úředník, se ne vždy musí potkat s tím, co chce zákazník. Automobilky tak zatím marně hledají cestu, jak ve větší míře přesvědčit kupující, že elektrifikace je správná cesta. Spousta potenciálních kupců stále radši pokoukává po klasickém spalovacím autě – ať už je to kvůli tomu, že se bojí větší náchylnosti k poruše u bateriových vozů, nebo jim vadí vyšší cena. Zkrátka cesta k částečně elektrickým vozům je značně trnitější, než si zákonodárci zprvu mysleli. A já se nedivím, po svezení v naftové X3 jsem stále přesvědčen, že velký diesel je pro auto tohoto typu tou vůbec nejlepší volbou.
Nová X3 adoptovala designové smýšlení ostatních členů rodiny „X“ a dost jí to prospělo. Velké ledvinky (ale ne tak moc) společně s úzkými světlomety dávají autu dynamické vzezření, které je ještě podpořené nádherným odstínem modré metalízy a příplatkovým M-paketem. Auto v sobě má tu správnou dávku svalů a elegance a ani nebylo potřeba na karoserii vytvářet nějaké zbytečné hrany a lomy. Designově to bere X3 za správný konec a musím uznat, že i na mě to funguje – a to nejsem žádný fanda SUV. Dokonce se mi i líbí, že BMW neobehnalo auto hradbou z plastů, jak je u „sportovně aktivních vozů“ v módě a postavilo decentní, ale přesto výrazné auto. Trochu mi to tak připomíná návrat do historie značky, kdy se jejich design nesl ve znamení rčení „méně je někdy více“.
Také interiér udělal výborný dojem. Zvolené materiály i zpracování jsou na špičkové úrovni a všechno působí opravdu draze a prémiově. Současná generace BMW v tomto ohledu pravděpodobně nemá konkurenci. Na cokoliv sáhnete, to působí hodnotně, robustně a je na první pohled vidět, kam vaše peníze putovaly. Ergonomie je také dotažená téměř k dokonalosti. BMW se ještě nenechalo strhnout dotykovou mánií a každá důležitá funkce má svoje tlačítko. Ovládání vozu je tak zcela přirozené a nijak neodvádí pozornost. Navíc si BMW drží svou filozofii rozvržení ovládacích prvků snad už tři dekády. Pokud jste tedy řídili nějaké BMW v uplynulých letech, ihned se zde zorientujete a budete se cítit jako doma. Nejvíc mě ale potěšilo, že to nevypadá, že došlo k nějakým kompromisům v kvalitě oproti vyšším modelům řady X. Auto je jen kompaktnější, ale nepůsobí laciněji. Někteří výrobci mají tendence slevovat na kvalitě a luxusu s tím, jak jdete dolů napříč řadami. Ne v případě X3. Samozřejmě tady nemám řadičku z křišťálu jako u X5 a X7, ale celkově auto nepůsobí hůř, jen je menší.
Infotainment se skládá ze dvou obrazovek. Ta první – internetovými lidmi méně oblíbená – se nachází v kapličce přístrojů. O novém digitálním cockpitu BMW jste nejspíš slyšeli dost. Já patřím do té skupiny, která s ním nemá problém. Když si dáte chvilku času a nastavíte si zobrazení dat, která potřebujete, je mi svým minimalistickým zobrazením velice sympatický. Jedinou chybu spatřuji v neintuitivním nastavování. Komu nestačí, stále je tu po baworácku skvěle zmáknutý head-up displej. Druhý displej je na vrchu palubní desky a běží na něm klasický BMW iDrive. Systém, který je zdokonalován již téměř dvacet let a v současné generaci má opravdu blízko k ideálu. Funguje naprosto bez trhání, ovládat lze gesty, hlasem, dotykem, nebo skrze konzoli na středovém tunelu – která podle mě stále patří k tomu nejlepšímu způsobu interakce s infotainmentem napříč všemi výrobci. Pokud jste u BMW noví, nejspíš na něj chvíli budete zmateně koukat, ale jakmile si projdete jednotlivá menu a naučíte se používat zkratky, dojde vám, jak chytře je systém navržený, a že pro jakýkoliv úkon není potřeba vykonat víc, než dvě kliknutí.
Příplatková anatomická sedadla jsou nastavitelná ve všech směrech a perfektně drží tělo na místě. Jde o ideální kompromis mezi komfortním sezením a sportovní oporou. BMW sedačky zkrátka vždycky umělo na výbornou. K absolutnímu blahu mi chybí už jen funkce odvětrávání. Řidičská pozice je překvapivě ne-SUVéčková. Spíš připomíná zvýšený hatchback. Sedíte sice výš a máte tak dobrý přehled o dění kolem auta, ale rozhodně nemáte pocit, že z něj trčíte. Pochválit musím také volant. BMW se vyvarovalo hloupého zplošťování a dalo sem normální kulatý věnec se silným obvodem, který skvěle padne do ruky. Výhled z vozu je do všech směrů skvělý. Malé zaškobrtnutí představují jen reproduktory umístěné v A sloupku, které společně se zrcátkem vytváří poměrně výrazný slepý bod.
BMW X3 je stále poměrně kompaktní SUV, ale na zadních sedačkách vás to rozhodně nijak neomezuje. I díky rozvoru 284 centimetrů je zde místa dostatek i pro dospělého, je příjemně vidět ven a sedadla poskytují velice dobrou oporu celému tělu. Rozhodně nejde o nějaké nouzovky, nebo místa určená jen dětem. Líbilo by se mi ale, kdyby zde byly USB zdířky. Je zde pouze 12V zásuvka a to je v této kategorii poměrně málo. Kufr nabízí skvělých 550 litrů. Celkově mě potěšilo, jak je BMW X3, i přes svoje kompaktní rozměry, prostorné. Vlastně mi to přijde taková ideální velikost pro menší aktivní rodinu. Vejde se do něj spousta věcí, ale svými rozměry nepůsobí nějak neohrabaně v těsných prostorech. Čím víc nad ním přemýšlím, tím sympatičtější mi je.
Pod kapotou této X3 je noční můra bruselských ekologů – naftový třílitrový šestiválec! A je skvělý. Motor má pro ně však jeden argument, jedná se totiž o mildhybrid. Jednotka je tedy doplněna o 48V elektrické ústrojí a elektrický startér-generátor pomáhající při akceleraci a umožňující zcela vypnout spalovací motor během zpomalování. Za oběť padla možnost vypnout systém start/stop, ale to nepovažuji za žádnou výraznou chybu. Samotný agregát dostal ještě optimalizovaný systém vícestupňového přeplňování s nízkotlakým turbem s proměnnou geometrií sání a novou generaci systému přímého vstřikování piezo vstřikovači, která pracuje až s maximálním tlakem 2700 bar. Emise pak pomáhá snižovat i dvojité vstřikování kapaliny AdBlue.
Tato X3 tedy dosahuje výkonu 210 kW a kroutícího momentu 650 Nm. To jsou opravdu slušné hodnoty a toto SUV dokáže dosprintovat na stokilometrovou rychlost za 5.7 sekundy. Zátah motoru je v reálném světě monumentální a auto působí velmi rychle. Potěší i skvělá odezva na plyn a kultivovanost řadového motoru. Pohonné ústrojí je jednoduše perfektně sladěné. O vypnutí motoru nebo vyřazení na neutrál tak prakticky nevíte. To samé platí také o spolupráci s převodovkou, osmistupňový automat mění převod nadále hladce i rychle. A spotřeba? Žádné drama. Dynamicky se dá jezdit kolem 9 litrů a pokud zvolníte, není problém jezdit lehce pod 7 litrů.
Při pohledu na kola o rozměru 19 palců jsem měl trochu strach z překonávání nástrah města – ještě když vezmu v potaz, že je auto vybaveno tužším M paketovým podvozkem. Automaticky jsem tedy navolil režim Comfort a vyrazil na cestu. Vida, ono to vůbec není špatné. Auto je tužší, velice poctivě kopíruje cestu, ale za nekomfortní bych ho v žádném případě neoznačil. V každé situaci bylo auto jisté, nemlátilo do kabiny a nerovnosti filtrovalo s naprostou jistotou. Díky menším rozměrům než u větších bráchů a dobrému výhledu ven, jsem si ani v nejtěsnějších uličkách nepřipadal nepatřičně. Pohyb po městě není o nic složitější, než v nějakém hatchbacku. Dokonce i rejd auta je velice slušný.
V prvních dnech jsem město prakticky neopustil, ale stále častěji jsem přemýšlel nad tím, jestli tohle nebude nové „jediné auto, které potřebujete“. Abych to zjistil, musel jsem taky z toho města vyjet a podrobit auto náročnějšímu testování. Proběhly dálnice, proběhly okresky, proběhly vesnice – jen terén neproběhl, strach z poškození disků mi to nedovolil. A vůbec se mi nepodařilo objevit nějakou větší slabinu auta. Na dálnici je ukázkově klidné, asistenty vás k řízení skoro nepotřebují a vy si tak užíváte pohodu. Na okreskách jsem zase žasl ze schopností podvozku. Auto miluje zatáčky. Na rozdíl od větších sourozenců nepůsobí tak těžkopádným dojmem a zanechává si něco z baworácké hravosti. Podvozek je navíc naladěn tak dobře, že auto skvěle pracuje se svojí hmotností a většinu času zapomenete na to, co vlastně váží. Překvapilo mě, kolik chuti k řízení ve mně takové auto vyvolalo a výlety po okreskách jsem si vážně užíval. Musíte se sice obejít bez větší zpětné vazby od řízení, ale kdo by ji u moderních aut hledal ještě hledal…
BMW X3 xDrive30d pro mě bylo jedno velké překvapení a také adept na jedno z nejlepších daily, co jsem tenhle rok řídil. Není zbytečně přerostlé, ale poskytuje dostatek prostoru. Naftový šestiválec poskytuje skvělou dynamiku i ekonomiku provozu a za každé situace je s autem radost jezdit – podvozek je zkrátka skvělý.
V základní výbavě tuto motorizaci pořídíte za 1.507.900 Kč. Testovaný model včetně všech příplatků vyjde na 2.294.998 Kč.
Plusy
– Motor a dynamika
– Odhlučnění
– Převodovka
– Komfort jízdy a podvozek
– Kvalita zpracování a vnitřní prostor
– Infotainment
– Sedadla
– Spotřeba
Mínusy
– Ceny příplatků
« Ojetých Passatů je víc, jejich cena přitom roste Nákup auta budoucnosti: Třetina lidí by chtěla, aby stačil jeden podpis »