Test BMW X3 M40d: Silový sportovec s nízkou spotřebou
BMW X3, jako jedno z těch „menších“ Mnichovských SUV ve variantě „M“ překvapivě dává smysl, ač jsem ze začátku měl zcela opačný názor. Vedle svých větších bratrů X5 a X7 rozhodně nestojí v koutě a na konci testovacího týdne jsem jej nakonec vracel s pocitem, že pokud SUV od BMW, tak právě X3!
Osobně nejsem moc zastánce SUV. Zejména v ČR si pak ale často připadám jako exot, který si dovoluje mít raději klasickou karoserii sedan nebo kupé. Nepopírám nesporné výhody SUV, o kterých všichni víme, ale každý je prostě na něco jiného. Tak, jak bych normálně kolem SUV v autosalonu jen prošel, nejsem si jistý, že by se mi v BMW stalo něco podobného a nezabrousil bych tam, kam jsem si nikdy nemyslel, že by mě to táhlo.
Zbrusu nové X3 už není úplně tak nové a bude mu skoro rok. Jeho poslední modernizace se totiž odehrála již v polovině loňského roku a přinesla několik změn, které X3 sice nějak zásadně nezměnily, ale přece jen je zase o kousek hezčí. Jak to jen chlapci děláte? Nemůžete rovnou přijít s tím nejhezčím? No budiž, spokojím se s postupným dávkováním a začnu se rozplývat nad tím, co je na „nové“ X3 nového.
X3 vypadá v první řadě zase o kus mohutněji a moderněji. Svojí velikostí mi připomíná tak trochu X5 před pár lety. Verze M navíc přináší, jako vždy, ještě o pár výraznějších změn navíc. V přední části jsou největšími lákadly zejména přepracovaný nárazník s výraznějšími otvory na přívod vzduchu k důležitým částem, jiné ledvinky a černě lakovaná maska chladiče a s tím i štíhlejší světla, standardně vybavená full LED a zde navíc i s laserovou technologií.
Zadní části nejvíce dominují nová a velmi výrazná světla, která dodávají X3 právě na zmíněné mohutnosti. Svým sportovním vzhledem nezaostává ani zadní spojler nebo koncovky výfuků lakované tmavým chromem. Tmavé jsou nestandardně i lišty kolem oken a nechybí ani nádherná “eMková” zrcátka s horní wingletkou pro optimalizaci odporu vzduchu. To, že je X3 posázeno plaketkami „M“ kolem dokola, je pak naprostou samozřejmostí. Na mohutnosti a velikosti přidávají, namísto standartních 20“ kol, příplatková kola Double-Spoke 718 o velikosti 21“ za příplatek přes 26 tisíc korun.
Tak, jak v kombinaci s příplatkovým lakem Grigio Telesto za 135.000 Kč působí X3 nenápadným a temným dojmem, stačí otevřít dveře do interiéru a “baworák” už vykřikuje do všech stran, aby se na něj šli všichni podívat. Kombinace černo-červené kůže Merino s karbonovými doplňky, kterými jsou obloženy jak dveře, tak palubní deska jsou pastvou pro oko každého sportovně založeného řidiče. Po usednutí za volant se nejde vyhnout pocitu excelentně zpracované ergonomie, kde je vše na svém místě. Volant padne skvěle do ruky, sedačky příjemně a pevně obepínají tělo a k dokonalému komfortu mi chyběla jen bederní opěrka, kterou mám v autech rád výraznější. Ze všech použitých materiálů čiší hodnotnost. BMW tady prostě nedává prostor rejpalům, kteří v interiéru rádi hledají nějaký levnější plast, nebo snad vrzající věc.
Působivý je celý interiér i v noci. Ambientní osvětlení spolu se skvělou grafikou palubní desky a displeje infotainmentu, společně s perfektně jasným a přehledným head-up displejem, navozují až pocit vesmírné lodi. Infotainment reaguje na povely bleskově. Jakékoliv sekání se zde nekoná, a ač je menu poměrně obsáhlé, orientovat se v něm je otázka pár chvil. Dnes již legendární otočný ovladač, který považuji za nejlepší řešení pro ovládání menu vůbec, je umístěn v ideální pozici pro ruku na přepracované středové konzoli, převzaté z modelu BMW řady 3.
Ani prostornost není pro X3 sprostým slovem. Interiér působí vzdušně, výhled do všech stran je nadstandardní, nechybí praktické odkládací prostory a místa kolem je všude dost jak na předních sedačkách, tak i vzadu. Ani na zadních sedadlech cestující nepřijdou o své pohodlí. Místa je dost jak na kolena, tak nad hlavou a sedák je dostatečné délky. V kombinaci s objemným kufrem je X3 ideálním řešením i pro rodinu, která si díky odvázanějšímu řidiči a nadopovanému třílitru pod kapotou může užít cestou na výlet adrenalinu do sytosti.
Tím se pomalu dostávám k tomu, jaký má vlastně dieselové X3 ve verzi M charakter. Už na začátek můžu říct, že je skutečnou osobností dvou tváří, která dokáže skutečně překvapit. To, co může za jeho charakter samozřejmě nejvíc, je jeho kovové srdce pod kapotou. Jedná se o dieselový řadový šestiválec o objemu tří litrů s výkonem 250 kW a točivým momentem 700 Nm. Tenhle silák tak dokáže i více než 2000 kilogramů vážící vůz rozpohybovat z 0-100 km/h za méně než 5 sekund.
Po nastartování nečekejte žádný husí kůži nahánějící zvuk, ale jen temně vzdálené hučení polospící bestie. Začínám poklidnou jízdou v ekonomickém režimu a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo mít X3 nějakého sportovního ducha. Spolu s mild-hybridní 48V technologií agregát přenáší na všechna kola svůj výkon prostřednictvím osmistupňového automatu ZF. Ten pracuje s absolutní hladkostí a velmi svižně. Nenechává motor zbytečně vytáčet a udržuje jej v optimálních otáčkách.
Největším šokem pro mě byl závěr dne, který jsem projezdil s lehkou nohou na plynu a zrovna jsem nemusel nikam pospíchat. Užíval jsem si absolutního komfortu v kabině a po půldenním výletu jsem do cíle dojel se spotřebou pod 7 litrů! Zmíněná hodnota mi doslova vyrazila dech, protože se na ní dostat je v dnešní době dost často těžké i s přeplňovanými motory s třetinovým objemem a o polovinu lehčím autem.
S vědomím, kolik koní mám pod kapotou, mi ale lehká noha dlouho nevydržela. Tady se právě ukazuje ona druhá tvář X3 M40d. Ve sportovním režimu se dvakrát přeplňovaný šestiválec začne projevovat zcela odlišně. Ten tam je umírněný spořivý bručoun, který se líně převaluje a nechává posádku spokojeně relaxovat v tichém německém kokpitu. Se sešlápnutím plynu na podlahu začne svým mohutným kroutícím momentem tlačit záda do sedačky a rvát pneumatiky pevně zakousnuté do asfaltu. V tu chvíli mám pocit, jako by se karoserii snažil roztrhnout vejpůl a při rozjezdu z místa nechybí ani správný sportovní kopanec, který leckoho může zaskočit.
Převodovka ihned zjistí, že se její úloha změnila a jejím cílem už není vyhovět motoru v nejekonomičtějších otáčkách, ale právě teď se chce posádka pobavit, nebo velmi pospíchá. Zrychlení, jako by nebralo konce a projev celého pohonného ústrojí je takový, že zrychluje téměř lineárně. Po chvíli zvolnění zkouším i elasticitu při předjíždění. A předjíždět se dá opravdu všude a za každých okolností. Myslím, že než jsem se dostal před další auto, napočítal jsem vždy tak maximálně do dvou a už jsem se soustředil na to, abych se šílenou rychlostí řítící 2 tuny dobrzdil do zatáčky.
Brzdy vás ale ve štychu nenechají. Dávkují se naprosto skvěle, jsou čitelné a odezva pedálu stoprocentně vyladěná. V prvním nájezdu do zatáčky ale cítím větší hmotnost i vyšší stavbu karoserie. Co X3 nelze upřít, je její sebejistota v oblouku. Necítíte od ní onen poslední okamžik před hranou, a tak může navozovat absolutní pocit nedotknutelnosti před fyzikálními zákonitostmi. Její limit je ale naštěstí dost daleko na to, že bude pro mnohé první stopkou onen strach z brutálního nájezdu do oblouku.
Říkáte si, že s takovým zacházením mě X3 M40d ale sežere i s ponožkami? Opět to tak není. Ani s velmi dynamickou jízdou, kdy se necháváte pravidelně unést opojným zátahem hučícího šestiválce, se s přehledem vejdete se spotřebou kolem 9 litrů. Spotřeba kolem 11 litrů mi pak vydržela jen na chvilku, protože bych si ještě nějakou chvíli rád zajezdil a řidičák se mi Policii zatím úplně odevzdávat nechce. Na motoru je nejúžasnější právě jeho poměr výkonu ku spotřebě. Za to kolik paliva si řekne, produkuje výkonu až tolik, že bych ho klidně použil pro výrobu elektřiny na celý dětský tábor plus přilehlou vesnici k tomu.
Od adaptivního sportovního podvozku jsem žádný extra komfort nečekal. Přece jen každý, kdo chce vozit „M“ na blatníku dává přednost sportovnímu ražení před pohodlím. X3 ale není tak zcela ortodoxní. Počítá s tím, že bude vozit i rodinu, kde ne každý je vyznavač sportovní jízdy. A to se v tomto případě povedlo. Na 21“ kolech s nízkoprofilovými pneumatikami totiž dokáže být až překvapivě pohodlná. Je sice cítit její tvrdší naladění, ale nejedná se o nic, co můžete zažít od čistě sportovních modelů. Někomu může naopak vyhovovat to, že nemá přehnaně houpavý projev jako jiná auta orientující se čistě na pohodlí. Neměl jsem ani na chvíli pocit, že už bych chtěl mít jízdu za sebou, protože mám naklepaný zadek. Naopak jsem spíše pozoroval, že v komfortním nastavení dokáže být příjemnější než kdejaké SUV s obyčejným neadaptivním podvozkem.
Cenově BMW X3 nepřekvapí toho, kdo se již nějakou dobu v cenících BMW pohybuje. V základní verzi X3 M40d pořídíte za cenu lehce přes 1.870.000. Příplatkové výbavy si pak tradičně nechají mnichovští dobře zaplatit, a protože byl můj kousek doslova nabitý od koberečků až po panaromatické okno výbavou, jeho cena dosáhla na 2.578.387 Kč včetně DPH.
BMW X3 M40d je rozhodně povedený univerzál. Asi přesně takový projev bych od svého SUV čekal. Musí mít silný motor, chci se v něm ale cítit bezpečně a pohodlně, ale pokud si můžu nastavit podvozek pro sportovní jízdu a jednoduchým posláním plynu na podlahu si i během nudného přesunu stříknout trochu adrenalinu do žil, nenapadá mě vlastně nic, co by mi k ideálnímu SUV chybělo. To, že odveze mě i celou rodinu na dovolenou s půlkou skříně v kufru, beru jako samozřejmost. To, že na konci cesty nezbyde v mojí peněžence jen průvan po tankování, je pro mě ale doslova super bonus. To, že siláci, kteří utáhnou i zabrzděnou lokomotivu také drží dietu, je pro mě však absolutní novinkou!
Plusy
– perfektní zpracování
– design
– jízdní vlastnosti a podvozek
– pohone všech kol s preferencí zadku
– dynamika motoru
– spotřeba
Mínusy
– Ceny doplňků
« Nejprodávanější elektromobily v Česku: ENYAQ, EV6 a KONA Klínový řemen v autě »