Test BMW X2 xDrive25e
Už první pohled na X2 zaujme. Působí sportovně, mladistvě a ve své podstatě to vůbec není SUV, ale výborně jezdící větší hatchback s přidanou dávkou praktičnosti. Platformu si propůjčuje od modelu X1, respektive 2 Active Tourer (úplný původ hledejme u vozů MINI). Oproti zmíněné X1 je X2 o 49 mm kratší a o 69 mm nižší než X1 v závislost na zvoleném podvozku.
Design vozidla pak patří rozhodně k tomu nejlepšímu ve své třídě. Linie auta jsou velmi čisté, proporční a zejména masivní zadní sloupek dodává šmrnc. Na něm se také nachází logo výrobce s jasným odkazem na legendární kupátka 60. let – 2000 CS a E9 3,0 CSL. Samotná stavba karoserie s nízkým pontonem bočních skel a postupně rozšiřující se zádí nepřipomíná kategorii crossoverů už vůbec. Je to něco jiného a ve výsledku se jedná o velmi atraktivní a svěží automobil.
Interiér je kompletně přebrán z větší X1 a ve své podstatě mu není, co vytknout. Ergonomie i zpracování je tradičně prvotřídní, ale výbavu nabízí některá konkurence lepší. X2 třeba nelze doplnit o digitální přístrojový štít nebo zajímavější dekory. Sportovní sedadla v rámci M Sport paketu jsou výborná a nabízí i klasický dofuk bočnic, který na vozech BMW zbožňuji. Posed za volantem je tak naprosto ideální a kupodivu i dost nízký (sedí se o 20 mm níže než v X1).
Za volantem si nepřipadáte jako v crossoveru už vůbec a o tom vás přesvědčí i první zatáčka. X2 je totiž až překvapivě agilní, okamžitě reaguje na povely od volantu a do zatáček se vrhá s chutí. Karoserie se v oblouku vůbec nenaklání a grip je solidní. Obával jsem se ztráty nadšení a chuti zatáčet (v důsledku přidané hmotnosti na přední nápravě a hybridního systému), ale zcela zbytečně. I tato varianta tomuto autu sedí a jízdní vlastnosti vás mile překvapí. Z chování podvozku s nízkým těžištěm jasně cítíte geny vozů MINI, které na klikaté okresce vždy excelují. X2 jezdí sportovněji než větší X1 a je jasně určena pro mladistvější klientelu, případně pro lidi, které stále baví řídit.
Testovaný model je navíc vstupem elektrického pohonu mnichovské značky do segmentu kompaktních SUV. X2 xDrive25e je totiž plugin hybrid. Používá kombinaci benzínového tříválce a elektromotoru. Zní vám to povědomě? Ano, takové spojení měla také i8.
Účinný elektrický pohon a lithium-iontová baterie nejnovější generace umožňují dojezd čistě na elektřinu až 57 kilometrů, kombinovanou spotřebou paliva od 2,0 litru na 100 kilometrů a emise CO2 43 gramů na kilometr. Kombinovaná spotřeba elektrické energie se pohybuje od 13,5 kWh na 100 kilometrů. Plug-in hybridní systém pohonu tvoří zážehový motor s objemem 1,5 litru a technologií BMW TwinPower Turbo a elektrický pohon, který vychází z technologického modulárního systému eDrive BMW Group. Zážehový motor produkuje maximální výkon 92 kW/125 k a nejvyšší točivý moment 220 Nm. Jeho výkon přenáší šestistupňová převodovka Steptronic na přední kola. Elektrický motor generuje výkon 70 kW/95 k a točivý moment 165 Nm, který je na zadní kola posílán prostřednictvím jednorychlostní převodovky. Spalovací motor a elektromotor společně produkují celkový výkon 162 kW/220 k a maximální točivý moment 385 Nm. X2 xDrive25e zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,0 sekundy. Maximální rychlost plug-in hybridního modelu je 192 km/h.
Lithium-iontová baterie má kapacitu 9,7 kWh, což umožňuje elektrický dojezd až na vzdálenost 57 km. Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet z běžných domácích zásuvek pomocí standardně dodávaného nabíjecího kabelu. Tímto způsobem je možné baterii plně nabít přibližně za pět hodin, při použití nabíjecí stanice BMW i Wallbox zabere odpovídající nabíjení méně než 3,6 hodiny. Nabíjecí zásuvka je umístěna pod samostatným víčkem v levém předním blatníku.
Okamžitý nástup točivého momentu elektromotoru, jehož maximum je k dispozici již při rozjezdu, řidiči umožňuje extrémně rychle reagovat na měnící se jízdní podmínky. Kromě toho umístění elektromotoru nad zadní nápravou přispívá k vyváženému rozložení hmotnost. Ve spojení s inteligentně řízenou spoluprací mezi oběma pohonnými jednotkami nabízí příjemnou jízdní stabilitu, komfort a dynamické reakce.
Řidič může navíc použít tlačítko eDrive na středové konzole, a ovlivnit tak spolupráci mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Ve standardním nastavení AUTO eDRIVE systém zajišťuje ve všech jízdních situacích optimální interakci mezi oběma pohonnými jednotkami. Ve snaze zvýšit účinnost a také radost z jízdy jsou k řízení plug-in hybridního systému využívány také navigační údaje. Je-li aktivována navigace, může předvídavý systém řízení toků energií zohlednit rovněž profil trasy.
Režim MAX eDrive lze aktivovat pro maximální využití elektrického pohonu. V tomto nastavení dosahuje vůz maximální rychlosti 135 km/h. Kromě toho je vybaven režimem SAVE BATTERY, který řidiči v průběhu jízdy umožňuje udržovat nebo rekuperací zvyšovat úroveň nabití vysokonapěťové baterie, aby byla její kapacita k dispozici pro pozdější jízdu čistě na elektrický proud, například při pohybu po městě. Volič jízdních režimů lze použít nezávisle na režimu jízdy.
Umístění vysokonapěťové baterie pod zadní sedadla vede nejen k velmi nízkému těžišti, ale také k mírně omezenému objemu zavazadlového prostoru. Pro náklad je k dispozici 450 litrů. Sklopná opěradla zadních sedadel, standardně dělená v poměru 40:20:40, umožňují zvětšit objem zavazadlového prostoru na 1470 litrů. V nabídce je tažné zařízení s elektricky výklopnou hlavicí. Maximální hmotnost přívěsu činí 750 kilogramů.
V praxi systém funguje přesvědčivě. Po městě se budete pohybovat výhradně na elektrickou energii a reálně ujedete kolem 50 kilometrů. Mimo město, zejména na dálnici, se spalovací motor občas přidá, zejména při prudké akceleraci. I po dálnici však jde jet pouze na elektrický pohon a rozhodně nikoho nebudete brzdit, elektromotor má síly dostatek. Připojování spalovacího motoru je neznatelné a velmi rychlé. Pokud se baterie vybije, počítejte s tím, že spalovací motor má omezený dojezd díky malé palivové nádrži. Ta má objem totiž pouze 36 litrů. Při jízdě pouze na spalovací motor počítejte se spotřebou okolo 7 litrů. V hybridním provozu jsem se po týdnu testování dostal na hodnoty odběru 8,1 kWh a 4,1 litrů benzinu.
BMW X2 je opravdu příjemné auto a ve své třídě rozhodně nabízí nejagilnější jízdní vlastnosti. Za jeho volantem si připadáte jako ve větším hatchbacku, jen k tomu přidává větší praktičnost a univerzálnost, než nabízí klasická řada 1. Tohle se jednoduše povedlo.
Plusy
– Vzhled
– Kvalita zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Prostorný interiér
– Hybridní ústrojí
– Převodovka
Minusy
– Občas zhoršený komfort podvozku
– Viditelnost z vozidla směrem dozadu
– V nabídce chybí některé prvky výbavy
– Malá palivová nádrž
« Toyota představila novou GR 86: Bude i v Evropě Test Volkswagen ID.3 1st Edition (58 kWh): Posel budoucnosti »