Test BMW X2 sDrive20i. Velmi horký crossover
BMW po dlouhých letech reaguje na konkurenční nabídku malých crossoverů, kde panuje Mercedes-Benz GLA a Audi Q2. Nově se připojuje i Jaguar s modelem E-Pace, Volvo s XC40 a právě BMW X2. To už na první pohled působí nejsportovnějším dojmem. Ve své podstatě to vůbec není SUV, ale výborně jezdící větší hatchback s velkou dávkou praktičnosti.
Je to jen dobře, takto povedený mix se totiž příliš nevidí. Platformu si propůjčuje od modelu X1, respektive 2 Active Tourer (úplný původ hledejme u vozů MINI). Oproti zmíněné X1 je X2 o 49 mm kratší a o 69 mm nižší než X1 v závislost na zvoleném podvozku. Design vozidla pak patří rozhodně k tomu nejlepšímu ve své třídě. Linie auta jsou velmi čisté, proporční a zejména masivní zadní sloupek dodává šmrnc. Na něm se také nachází logo výrobce s jasným odkazem na legendární kupátka 60. let – 2000 CS a E9 3,0 CSL.
Za povšimnutí stojí i tvar ledvinek v masce chladiče, které nejsou typicky oválné, ale jejich lichoběžníkový tvar se obrátil naruby a rozšiřuje se shora dolů. Také zadní světla už nenesou tvar písmene L. Samotná stavba karoserie s nízkým pontonem bočních skel a postupně rozšiřující se zádí nepřipomíná kategorii crossoverů už vůbec. Je to něco jiného a ve výsledku se jedná o velmi atraktivní a mladistvý automobil.
Pod kapotou BMW X2 si lze aktuálně vybírat z trojice motorizací, které tvoří výhradně dvoulitrové čtyřválce s přeplňováním. V nabídce je benzinová verze 20i sDrive (141 kW/192 koní a 280 Nm), která má pohon pouze předních kol sDrive, a nebo dvě vznětové motorizace 20d a 25d, obě s pohonem všech kol xDrive. Postupně se ale nabídka rozšíří o další motorizace. Základ utvoří zážehový tříválec se 103 kW, který doplní čtyřválec o výkonu 141 kW a pohonem všech kol. Obohacena bude i naftová paleta, konkrétně o čtyřválec se 110 kilowatty v kombinaci s pohonem předních, případně všech kol. Nejslabší varianty půjde kromě automatu párovat i s manuální převodovkou.
Zajímavostí jsou automatické převodovky, kdy pro benzínové verze dostanete v základu novou sedmistupňovou dvouspojkovou skříň, u dieselu to je osmistupňová s měničem. V obou případech se dá připlatit v řádu jednotek tisíc korun za jejich sportovní verze. Volič převodovky dostal oproti BMW X1 nový tvar, stejný jako dostanou nová MINI.
Interiér je kompletně přebrán z větší X1 a ve své podstatě mu není, co vytknout. Ergonomie i zpracování je tradičně prvotřídní, ale výbavu nabízí některá konkurence lepší. X2 třeba nelze doplnit o digitální přístrojový štít nebo zajímavější dekory. Sportovní sedadla v rámci M Sport paketu jsou výborná a nabízí i klasický dofuk bočnic, který na vozech BMW zbožňuji. Posed za volantem je tak naprosto ideální a kupodivu i dost nízký (sedí se o 20 mm níže než v X1).
Za volantem si nepřipadáte jako v crossoveru už vůbec a o tom vás přesvědčí i první zatáčka. X2 je totiž až překvapivě agilní, okamžitě reaguje na povely od volantu a do zatáček se vrhá s chutí. Karoserie se v oblouku vůbec nenaklání a grip přední nápravy je solidní. Obligátní nedotáčivost přichází až velmi pozdě. Potěšující je i hravost podvozku – pokud v zatáčce odstavíte plyn, záď má tendenci utahovat stopu. Nutno podotknout, že testovaný model, zapůjčený od Stratos Auto, byl vybaven sportovním podvozkem v rámci M Sport paketu.
To neslo i jednu tradiční nevýhodu a tou je snížený komfort ve městě nebo na nekvalitní silnici. Vůz je prostě tužší a na nerovnostech má tendenci poskakovat. Není to však nic dramatického. Pochvalu si zaslouží i samotný motor. Benzínový čtyřválec 2.0 původem z MINI je jednoduše skvělý. Má rád otáčky, nabízí gradující charakter a pěkný zvuk. Ten umocňují i velké koncovky výfuku. Ve sportovním režimu lze slyšet i práskání při řazení. Dvouspojková převodovka DCT řadí rychle a razantně, ale zejména v městském provozu umí občas cuknout. To je však typické pro všechny automobily vybavené obdobnou skříni.
X2 je opravdu příjemné auto a ve své třídě rozhodně nabízí nejagilnější jízdní vlastnosti. Za jeho volantem si připadáte jako ve větším hatchbacku, jen k tomu přidává větší praktičnost a univerzálnost, než nabízí klasická řada 1. Tohle se jednoduše povedlo.
Za propůjčení vozidla děkujeme společnosti Stratos Auto.
Plusy
– Vzhled
– Kvalita zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Prostorný interiér
– Motor a jeho charakter
Minusy
– Občas zhoršený komfort sportovního podvozku
– Viditelnost z vozidla směrem dozadu
– Dvouspojková převodovka občas cuká
– V nabídce chybí některé prvky výbavy
« Německý zákaz dieselů. Toto jste o něm nevěděli Toto jsou 3 nová auta, která nás překvapila absurdně nízkou spotřebou »