DSC_0778

TEST BMW X1 xDrive25d – Nejmenší svalovec

10. 12. 2012 • BMW, Novinky, Testy

Hned v úvodu se musím přiznat, že jsem dříve nebyl zrovna příznivcem modelu X1. Jeho předfaceliftový vzhled rozhodně nebyl můj šálek čaje a samotné zaměření mou osobu tak nějak nemělo čím oslovit. I když nebylo X1 objektem mých zájmů, na jeho vzhled jsem si postupem času zvykl. Potom přišel facelift, podzim 2012 a najednou jsem měl přidělený test BMW X1 s nejsilnějším dieselovým motorem. Tak jsem si řekl, nesuď knihu podle obalu, a ještě k tomu starého…

A dobře jsem udělal, jelikož facelift exteriéru pomohl a v mém případě i M paket ještě víc. Z profilu vypadá zvětšená “jednička” pořád lehce rozporuplně, protože se zvětšilo vše kromě přídě. Kapota je zkrátka oproti zbytku vozu moc nízko, ostatní tvary a proporce jsou však v pořádku. Nárazníky a prahy M paketu mají ostře řezané tvary. Klasickým designovým prvkem je u BMW ostrá hrana přes celý bok, která také pomáhá dynamickému vzhledu. Kromě nárazníků a prahů přišli s faceliftem i omlazené zadní lampy a zpětná zrcátka. 17-ti palcová kola moc parády nenadělají a v blatnících nevypadají zrovna objemně, zato ale v zimních měsících určitě přidají na pohodlí posádky a díky menší šířce pneumatik pomohou ovladatelnosti na sněhu. Celkový design vozu není ničím výjimečný, ale nedostatků, byť sebemenších, se také mnoho nenajde a opět dělí lidi na dva tábory. Jedni ho prostě nemají rádi a nepřijmou, druzí ho přijmou naprosto bez problémů. Já jsem se postupem času dostal z prvního tábora do toho druhého a po osobním seznámení ještě dál.

Interiér je “bavorácká” klasika. Účelný, nepřeplácaný a funkční, vše je na svém místě. Není ničím výrazný, přesto dokáže nabídnout dostatečně příjemný a luxusní pocit, abyste věděli, že sedíte v BMW a ne v základním koncernovém autě. Navíc sedáky z příplatkového M paketu jsou naprosto skvělé. Jsou pohodlné a zároveň nabízejí dobré držení těla v zatáčkách. Třešničkou na dortu je pak čalounění alcantarou. Další logo ///M najdeme na volantu, který má příjemnou velikost i tloušťku věnce. Drží se výborně, ideální pozice není žádný problém a najdete za ním i pádla pro ovládání automatické převodovky. Kvalita materiálů i zpracování je na výbornou, vše přesně lícuje a při jízdě nic nevrže. Přístrojová deska má klasické uspořádání vlevo rychlost, vpravo otáčkoměr a displej palubního počítače uprostřed. Ukazatel aktuální spotřeby by nejeden majitel BMW nejradši přelepil páskou, ale na druhou stranu lidem s těžkou nohou může částečně pomoct získat lepší návyky. Displej od navigace a audia má dostatečnou velikost i přehlednost a možnost výběru tří různých zobrazení trasy. Páku automatické převodovky známe už nějakou dobu z vyšších modelů, ale oproti předfaceliftové působí skoro futuristicky. Ovládání navigace, audia a dalších nastavení pomocí joysticku v podobě otočného kolečka je bez připomínek. Ještě jsem se zapomněl zmínit k prostornosti. Vyšší a především objemnější postavy by mohli mít problém vepředu v oblasti kolen, jelikož vzhledem k třídě X1 bohužel neobsazuje ty nejlepší pozice, ale spíše naopak. Běžný člověk s postavou okolo 180 cm však nebude strádat vepředu, ani vzadu a osobně mi přišel interiér dostatečně pohodlný a útulný. Zavazadlový prostor nabízí objem 420 litrů, což je hodnota, která by měla 4 cestují bez znatelného uskromňování uspokojit. Po sklopení zadních sedáků se pak dosáhne prostoru až 1350 litrů.

Teď se tedy dostávám k pohonné jednotce. Tu tvoří naftový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 litry, který prostřednictvím automatické převodovky a pohonu xDrive posílá svůj výkon 218 koní a točivý moment 450 Nm na všechna čtyři kola. Hmotnost vozu 1670 kg není zrovna málo, ale asi nikoho moc nepřekvapí. I přesto dokáže X1 nabídnout díky vysokému točivému momentu opravdu dobrou dynamiku. Motor je dost lineární, takže znatelný zátah člověk moc nevnímá, ale stačí se podívat na tempo letící ručičky tachometru a zjistíte, že tahle “rodinná krabice” líná rozhodně není. X1 zkrátka klame tělem, ale tento fakt více rozeberu až v následujícím odstavci. Vzhledem k tomu, že BMW dělá jedny z nejlepších motorů vůbec, ke kterým se hrdě může řadit i tento, je dost překvapivý zvukový projev. Vždy, když jsem šel okolo nastartovaného auta a slyšel jeho volnoběh, nutila se mi vzpomínka na hlasité klepání starších Transitů. Tuto jedinou slabší vlastnost motoru dávám za vinu tomu, že měl najeto zhruba 2500 km, takže je možné, že se jeho projev po zajetí o něco zlepší. Nicméně vevnitř je vůz kvalitně odhlučněný a hlasitější projev tohoto dieselu nijak neobtěžuje. S faceliftem přišla i obměna automatické převodovky. Konkrétně starší 6-ti stupňovou, která svými schopnostmi úplně neexcelovala, nahradila skvělá 8-mi stupňová převodovka. Její řazení je inteligentní, bez škubání a v rámci třídy i dostatečně rychlé. V případě potřeby je zde samozřejmě i manuální režim ovládaný zmíněnými pádly pod volantem. Spotřeba je dalším velkým pozitivem motoru. Při běžné klidnější jízdě není problém dostat se na 6.5 l/100 km, dálniční cestování v mezích zákona znamená 7.5 l/100km. Při využívání ve městě, celkově svižnějším tempu a častějším předjíždění mimo město jsem se držel na 8.5 l/100 km, takže tady určitě také palec nahoru, vzhledem k výkonovým možnostem motoru.

Zmínil jsem se o tom, že tahle nejsilnější naftová X1 klame tělem, tak se to teď pokusím vysvětlit. Jedná se o problém, který má v dnešní době i spousta jiných výkonných crossoverů a SUV, a to o odhad rychlosti. Zkrátka když jedete opravdu rychle na vaší oblíbené okresce, máte pocit rezervy a nutkání jet ještě rychleji, pak se ale podíváte na tachometr a zjistíte, že už jste podle platných zákonů dávno přišli o řidičák. Jenže tohle není ta zásadní věc, o které se zde bavím. Jde o to, že kvůli horšímu odhadu můžete být rychlejší než schopnosti brzd, podvozku a hlavně vaše řidičské. Teď to trochu dramatizuji, ale je dobré si v tomto ohledu dát pozor. A pokud si myslíte, že tohle je naprosto jasné, jelikož X1 se svým určením rodinného crossoveru nebude zvládat rychlou jízdu, tak jste na omylu. X1 se totiž zatáček rozhodně nebojí. Těžiště je pochopitelně výš, ale díky rozumné světlosti se auto nijak zvlášť nenaklání a podvozkově je skutečně schopné. M paket na tom má určitě také svou zásluhu, ale ochotu zatáčet a grip může závidět nejeden kompaktní hatchback. Při správném zacházení je hranice nedotáčivosti posunuta opravdu daleko. Nastavení podvozku je tedy dostatečně tuhé, aby zvládalo rychlou jízdu v zatáčkách, ale pořád dokáže nabídnou dobrý komfort požadovaný od této třídy vozů a nějakého poskakování na nerovnostech se rozhodně bát nemusíte. Tlumení některých příčných nerovností není úplně ukázkové, ale celkově je chování podvozku opravdu dobře nastaveno pro široké možnosti využití vozu. Řízení je sice občas trochu gumové, ale za to velmi příjemně tuhé a dostatečně komunikativní. Nastavení posilovače je další věc, ze které by si některé jiné automobilky měli vzít příklad. Zmíněné schopnosti brzd na tom také nejsou vůbec špatně. Hmotnost splašené X1 krotí naprosto bez váhání a jejich účinek i dávkovatelnost je na výbornou. Malým zklamáním byla nemožnost úplného vypnutí DSC, s čímž jsem se u BMW setkal poprvé, a tak bude elektronika občas kazit zábavu například v zimních měsících. Někomu to vadit může, někomu naopak vůbec, ale zmínit se to musí.

I přes počáteční výhrady k designu, na který se dá zvyknout, jsem díky testu zjistil, že je X1 celkově velmi povedený vůz. S motorem 25d zprostředkuje velmi dobrou dynamiku při zachování rozumné spotřeby, podvozek svými schopnostmi za rychlostí vozu rozhodně nezaostává a xDrive přidá na jistotě. Škoda vysoké ceny, ale za kvality německé prémiové značky se prostě platí i u těch nejmenších z nabídky, takže se moc není čemu divit. Nakonec bych tedy doporučil všem, kdo prozatím patří do zmíněného “prvního tábora” a v X1 nikdy nejeli, aby si svou kritiku nechali až po prvním seznámení.

 

Plusy

  • Design M paketu
  • Jízdní vlastnosti
  • Převodovka
  • Pohodlí posádky
  • Tlumení nerovností
  • Brzdy

 

Mínusy

  • Cena
  • Prostor v interiéru vzhledem k třídě

Základní cena vozu:                                  675.000 Kč (sDrive16d)

Základní cena testovaného vozu:          910.000 Kč (xDrive25d)

Cena testovaného vozu:                           1.230.400 Kč (xDrive25d M paket)

Technické údaje

Motor:

Typ motoru:

vznětový přeplňovaný

Válce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (ccm):

1995

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

160 / 4400

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

450 / 2000 – 2250

Provozní vlastnosti:

Maximální rychlost (km/h):

205

Zrychlení 0 – 100 km/h (s):

6.8

Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km):

7.8 / 5.5 / 6.3

Rozměry a hmotnosti:

Zavazadlový prostor se střechou / bez(l):

420 / 1350

Objem nádrže (l):

63

Pohotovostní hm. / nosnost (kg):

1670 / 490

Rozměr pneu:

225/50 R17

Délka (mm):

4454

Šířka (mm):

1798

Výška (mm):

1545

Rozvor (mm):

2760

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz