BMW X1 2017 exterior (6)

TEST BMW X1 xDrive25d – Naftový vrchol

17. 1. 2017 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 90%

Ve výsledku je nová X1 skvělé SUV, které bych v současnosti upřednostnil před zastaralým modelem X3. Vnitřní prostor je podobný a interiér mnohem hezčí. Jedinou nevýhodou je absence jakéhokoli šestiválce, ale nejsilnější motorizace je i tak dynamicky nadprůměrná.

Verdikt:

Původní BMW X1 bylo vcelku zajímavé auto a svým způsobem dost originální. Mělo daleko do třidy SUV a přitom nabídlo solidní schopnosti a dostatek prostoru. Do města to byla super volba a vždy se mi líbilo, jak umí vymetat okresky. Zejména s pohonem pouze na zadní nápravu a některým z benzínových motorů se jednalo o velmi zábavné auto. Bohužel však trpělo na klasické předsudky ze strany skalních fanoušků značky a moc se neprodávalo, tedy zejména v naších končinách.

BMW v reakci na tato fakta novou generaci postavila úplně jinak. A když říkám jinak, tak opravdu zcela. Stavbou karoserie se jasně řadí do kategorie kompaktních SUV a jsem si jistý, že bude mít prodejní úspěch – přesně takový tvar se lidem líbí a zalíbila se i mě. Sice ztratila dávku své rebelské originality, ale rozhodně se nejedná jen o další tuctové “esůvéčko”. Obrovská změna je v rámci platformy, na které vůz stojí. Jedná se o modulární platform UKL2, kterou využívají vozy MINI Clubman a BMW řady 2 Active Tourer a Grand Tourer. To znamená primárně pohon předních kol a motory umístěné napříč. Verze sDrive tedy nabídne pohon jen jedné nápravy, ale již ne té zadní. Nicméně za příplatek si můžete pořídit pohon všech kol xDrive, který uspokojí řidiče toužící po zábavě a jistotě.

x1_4

Se změnou platformy souvisí také výrazná proměna rozměrů. Nová X1 je dlouhá 4.439 mm a vysoká 1.612 mm, což znamená, že je jednak o 38 mm kratší a jednak o citelných 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se zastavil na hodnotě 2.670 mm, u novinky je tak o výrazných 90 mm kratší než v případě minulé generace. Opravdu dnes není zvykem, aby se rozvor nového auta tak citelně zkrátil. Vnitřní prostor to však nezmenšilo, právě naopak! Prostoru je pro obě řady sedadel dostatek a X1 se může řadit mezi plnohodnotné rodinné vozy.

Interiér vybočuje z rodiny BMW ještě více, než exteriér. Je z něj cítit zaměření na mladší zákazníky a akcent na lifestylové provedení. Architektonicky je to klasické BMW s dokonalou ergonomií, ale ovládací prvky a jejich vyobrazení je prostě jiné a hodně inspirované u MINI. To je samozřejmě dobře, kabina vypadá opravdu fantasticky, zejména ve srovnání s předchůdcem. Líbí se mi nový tvar malého sportovního volantu, výsuvný head-up display a samostatně stojící obrazovka infoteinment systému.

x1_3

Palubní deska je natočena k řidiči a nechybí tady ani ambientní podsvícení diodovými lištami ve dveřích a po celém středu palubní desky. Sedadla jsou ta samá, co naleznete ve sportovních Cooperech a nabízejí skvělé boční vedení s dofukem dle libosti, a tak i štíhlejší postavy najdou ideální oporu. Je to SUV, takže se hraje i o praktičnost a ve voze najdeme velké množství odkládacích prostor. Jo, tohle se povedlo! A povedl se i M Sport paket, který vnějšímu designu dodává obrovskou dávku sportovní agresivity. X1 s tímto paketem vypadá opravdu fantasticky a budí docela pozornost.

V případě testovaného modelu však nešlo jen o vizáž a agresivnímu stylingu odpovídal i potentní motor pod kapotou. Konkrétně nejsilnější naftová jednotka, kterou si do X1 můžete pořídit – 25d! Dvakrát přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec disponuje výkonem 170 kW a kroutícím momentem 450 Nm. Díky těmto hodnotám dokáže na stovku vystřelit za velmi slušných 6,6 sekundy. Takto kdysi zrychlovala sportovní 330 ci E46, dnes to umí naftové SUV!

x1_2

Dynamika vozu rozhdoně nechybí a zátah tohoto motoru je naprosto neskutečný a dovolím si tvrdit, že mezi dvoulitrovými diesely nemá konkurenci. Jednotka má chuť po otáčkách, její výkon graduje a nabízí i nadprůměrný zvukový projev a kultivovanost svého chodu. Kroutící moment je velmi plochý a k dispozici v celém rozsahu otáčkového spektra . stačí kdykoli zamáčknout plyn a X1 se rozletí vpřed! A to vše za spotřebu málokdy přesahující 7 litrů!

S vozem jsem vyrazil do hor prověřit pohon všech kol xDrive a Špindlerův Mlýn pro tento účel nabídl ideální sněhové podmínky. Nutno podotknout, že se nejedné o stálý pohon, ale pomocí spojky připojitelnou zadní nápravu. Charakteristika vozidla je tak zprvu nedotáčivá, teprve pak přijde klasický “čtyřkolkový” powerslide. Připojení je však okamžité a velmi hladké a v běžném provozním režimu o něm vůbec nevíte a dochází k němu ještě dříve, než přední náprava ztratí trakci. Do zasněženého kopce se tak X1 s xDrive rozjíždí bez nejmenších problémů. Připomínám, že stejný systém pohonu používá i konkurenční Range Rover Evoque. Ve srovnání s ním je ale X1 mnohem větší, prostornější a pohodlnější.

x1_5

A to i přes sportovní přitvrzený podvozek. X1 umí krásně žehlit nerovnosti a zároveň udržovat kontakt kol s vozovkou. Je to jedno z mála praktických BMW, kde bych se za “mkový” podvozek bez adaptivního odpružení (možné za příplatek) nezlobil. Jediné, kde za předchůdcem nová X1 ztrácí je obratnost v zatáčkách. Vyšší těžiště, váha a jiná stavba karoserie už nedovoluje jízdní vlastnosti “zvednutého” kombi. Potěšilo mě však odhlučnění od kol a motoru. Pobyt v kabině tohoto BMW je opravdu příjemný a luxusní.

Osmistupňová převodovka pracuje výborně, ale pozor, nejedná se o ZF, ale Aisin. Tu BMW používá u všech vozidel na této platformě a poznat jde i podle voliče v interiéru – klasickou mechanickou páku namísto tradičního joysticku. Převodovka však snese plné srovnání se skříní od ZF, i když řadí o “chlup” hůře.

x1_1

Ve výsledku je nová X1 skvělé SUV, které bych v současnosti upřednostnil před zastaralým modelem X3. Vnitřní prostor je podobný a interiér mnohem hezčí. Jedinou nevýhodou je absence jakéhokoli šestiválce, ale nejsilnější motorizace je i tak dynamicky nadprůměrná.

Plusy

Silný a pružný motor
Skvělé sladěnímotoru a převodovky
Slušná spotřeba paliva
Prostorná kabina
Jisté jízdní vlastnosti
Velký zavazadelník
Image a vzhled

Minusy

Množství prvků za příplatek
Úzká přední sedadla
Vyšší cena

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz