TEST BMW X1 xDrive18d
BMW X1 je výsledkem snahy mnichovské automobilky nabídnout SUV verze svých aut prakticky ve všech kategoriích, v nichž německý výrobce působí. V případě jedničkové řady by současně měl být tím nepraktičtějším autem z rodiny, protože v tomto segmentu v případě bavoráku neexistuje verze kombi. Existují v autoprůmyslu sice výjimky v podobě aut, která se líbí buď naprosto všem, nebo alespoň převažující většině, pak jsou ale vozy, které vyvolávají značnou kontroverzi v podobě velmi vyhroceně protichůdných názorů. A to je i případ modelu X1.
Osobně se přiznávám, že patřím k těm, diplomaticky řečeno, kteří dávají přednost jinému stylistickému pojetí. Nicméně, pokud patříte do kategorie druhé, budiž vám přáno. Trochu méně jednoznačný názor ale mám na to, kam iksjedničku zařadit. Pod pojem crossover se dnes schová skoro všechno, nejvýstižnějším popisem je ale asi zvýšené kombi s vizáží SUV.
S tímto popisem úzce souvisí poměry v interiéru. Auto, ačkoli má jinak (a lépe) stylizovanou palubní desku, vnitřními rozměry nezapře, že výchozím modelem byla jedničková řada. Středový tunel utiskuje pravou nohu řidiče a i dveře vlevo jsou hodně blízko – třícentimetrovou (respektive jedenapůlcentimetrovou) výhodu v prostoru loktů nemáte šanci rozpoznat.
Z vyššího posazu ale benefitují pasažéři vzadu, kteří už budou mít před koleny pár příjemných centimetrů navíc k dobru. Dvojice cestujících vzadu si ale polepšila i jinak – tři centimetry do šířky na každé straně už zcela jistě poznáte, díky vyššímu posazu zde navíc sedáky podpírají větší část stehen. Sportovní sedadla umí na přání dobře sevřít tělo a příjemnou samozřejmostí u BMW je možnost prodloužit sedák.
A co ocení český chalupář – samozřejmě kufr. Objem 420 l už představuje dostatek místa pro zavazadla čtyřčlenné posádky bez nutnosti drakonických zásahů v patnerčině báglu s kosmetikou a oblečením. Pokud cestujete v menším počtu, sklopená sedadla zvětšují prostor až na 1350 l, opěradla ale jsou poměrně dost „do kopce“. Pod podlážkou najdete ještě mělkou vaničku na drobnosti.
Nicméně k designu se ještě musím vrátit, protože tento model, který patří k jedním z nejstarších v modelovém portfoliu značky, nedávno prodělal facelift. Ten kosmeticky vylepšil některé detaily a doplnil X1 o nejaktuálnější techniku. Zvenčí se tak jedná o nové nárazníky, tvar předních světlometů s nejnovějším aktivním svícením a bílými kruhy Angel Eyes. Vzadu pak nalezneme obligátní trubicové diody. Po vzoru současných trendů značky i X1 dostala designové pakety, poprvé představené u modelu BMW 1. Testovaný model je konkrétně vybaven paketem Sport Line, který přidává černě lesklé lakované části nárazníků, prahů, zrcátek a třeba také lišt kolem oken. To výraznější je pak uvnitř, kde se objevují sportovní sedáky a mkový volant. S modernizací také souvisí pohonné ústrojí a X1 nyní spojuje motor s koly přes samočinnou osmistupňovou převodovku ZF. Nově nabízí také úsporný režim Eco Pro, který zajišťuje optimální spotřebu paliva v poměru s výkonem auta.
Testovaný vůz byl vybaven základním dieselovým motorem 18d – tedy přeplňovaný dvoulitr o výkonu 105 KW (143 k) a 320 Nm točivého momentu. Na stovku se tak X1 rozjede za slušných 10 sekund a zastaví se na rychlosti 195 km/h. V praxi to znamená, že X1 s touto motorizací nabídne plně dostačující dynamiku . V 1900 otáčkách je připravena k zátahu a je možné ji hnát až k pětitisícové hranici. Je ale třeba brát v úvahu, že auto váží 1650 kg, což už není zrovna málo. Motoru perfektně sekunduje automatická převodovka, která zcela eliminuje turbodíru a nechá motor pracovat v ideálních otáčkách. Díky tomu je jízda velmi příjemná a X1 je vždy připravena k akci, Automat navíc řadí zcela sametově a logicky, o změnách převodů tak prakticky vůbec nevíte. Spotřeba motoru se většinou pohybuje kolem 6 litrů na sto kilometrů a pokud pojedete opravdu předpisově, není problém dosáhnout i spotřeby 4 litrů
X1 vás možná nenadchne designem a uměli byste si představit takové auto i prostornější a dynamičtější. Co ale naprosto předčí všechna očekávání, je chování na silnici. Zcela jistě na tom má zásluhu i nijak přehnaná světlost auta, ale na kategorii SUV má X1 naprosto fenomenální jízdní vlastnosti. Tedy popravdě řečeno, i v klasickém C segmentu by patřilo na naprostou špičku. Řízení se Servotronicem je sice klasicky bavorácky tuhé o chloupek víc, než by bylo nutné, kapku gumovější, než by mělo být a lehce apatické kolem přímého směru, ale jakmile se dostanete na klikatou okresku, na všechno zapomenete a budete žasnout. Žasnout, jak ochotně zatáčí, žasnout, jakou přilnavost má přední náprava a žasnout, jak daleko je posunuta hranice, kdy se X1 stává nedotáčivou.
Tenhle bavorák se protahuje zatáčkami jako špičkový kompaktní hatchback, a to až nepochopitelně neutrálně. Nemá vzdor své váze ani problémy s nerovnostmi v zatáčce, na nichž nedochází k jinak výraznému odskakování a slovo náklon a od něj odvozená ve slovníku vůbec nemá. Je ale třeba se mít před řidiče provokující jízdní agilitou na pozoru – pokud se dostanete za hranici, kdy začne být auto nedotáčivé, ta brilantně zamaskovaná hmotnost auta se náhle objeví a místo nafty byste v tu chvíli měli mít v nádrži spíš svěcenou vodu.
Pokud je vám z pochopitelných důvodů klasická jednička malá, ale máte pochybnosti, zda X1 dokáže uspokojit vaše „závodnické“ choutky, pak buďte v klidu, tohle auto vám i vzdor svému pojetí dokáže nabídnout skutečně působivé svezení. Navíc v něm panují rozměrově příjemnější podmínky. Nedostatků je opravdu málo a X1 tak dává větší smysl, než by jste čekali.
Plusy
- Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
- Přímé řízení s výbornou zpětnou vazbou
- Výkonné brzdy se snadno dávkovatelným účinkem
- Tuhá karoserie
- Dobré tlumení nerovností, navzdory sportovnímu odpružení
- Nízká spotřeba i při rychlé jízdě
Minusy
- Jeden z nejmenších interiérů v nižší střední třídě
- Vysoká cena
Technické parametry
Cena vozu | 820 875 Kč |
Hmotnost | 1 650 kg |
Motor | řadový |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Uložení motoru | vpředu podélně |
Počet válců | 4 |
Počet ventilů | 16 |
Palivo | nafta |
Objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 105 kW (143 koní) při 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost | 86 koní/t |
Točivý moment | 320 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min. |
Zrychlení 0−100 | 10,0 s |
Max. rychlost | 195 km/h |
Počet rychlostí | 8 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná | 5,4 l/100 km |
Spotřeba ve městě | 6,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 61 l |
Zavěšení přední nápravy | dvojice oddělených spodních příčných ramen |
Zavěšení zadní nápravy | pětiprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik | 225/50 R17 |
Délka | 4 454 mm |
Šířka | 1 798 mm |
Výška | 1 545 mm |
Rozvor náprav | 2 760 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 420 l |
« Video – Majitel BMW M6 na prostest rozmlátil své auto Peugeot 308 GTi – Nový hothatch přijde na scénu v roce 2014! »