OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Test BMW R18 First Edition: Zrození nové třídy

23. 8. 2021 • Motocykly, Novinky

Když firma BMW oznámila vstup na pole velkých cruiserů se svým modelem BMW R18, hned s prvními obrázky bylo jasné, že to tak jednoduché nebude. Což o to, velké to je, chromu se na tom blýská hodně, nízké sedlo by také odpovídalo, ale motor typu boxer, posez a dalších pár detailů už úplně ne. Tato motorka nemá ráda škatulkování. Ona si totiž vytváří vlastní třídu. Třídu R18.

Na tento test jsem se opravdu hodně těšil. Mám rád cruisery a probublávání si krajinou. A když je to navíc velkoobjemový stroj, srdce mi vždycky poskočí. Hned při přebírání tohoto testovacího stroje – BMW R18 first edition je mi ale jasné, že tohle není klasický cruiser, jak by se na první pohled mohlo zdát. Než se pustím do popisu, zmíním, že tento konkrétní kousek byl vybaven sedlem jen pro jednoho jezdce a z cestovních doplňků byl vybaven dvěma textilními brašnami a malou textilní kapsičkou na nádrži. Toto zde uvádím proto, že tento krásný stroj si můžete dovybavit a doladit ke své naprosté spokojenosti. A tak asi žádná R18ka nebude vypadat stejně, jako jiná. Katalog příslušenství je opravdu obsáhlý a nad správnou konfigurací strávíte nejeden večer. Ale pojďme se už na testovací kousek podívat zblízka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hned je jasné, s jakým „drobečkem“ máme tu čest. BMW R18 First Edition je opravdu velká mašina. A už při zvedání z bočního stojánku zjistíme, že tohle není pro žádné bábovky. Ona sama motorka váží 345 kg. Rovnou ale prozradím, že hned po rozjezdu pocit velké váhy zmizí, jako mávnutím kouzelného proutku. Pozor si musí dát jezdec jen při parkování. Ono takové zastavení z kopce dolů, kdy pak musíte kousek couvnout, přidělá pár velkých vrásek na Vašem čele. Tohle je ale vlastní všem velkým cruiserům, takže to zmiňuji jen pro nováčky v této třídě.

Linie motorky jsou ladné a podtrhují protáhlý tvar celého stroje. Otázka je, zda celý tvar budete vůbec vnímat. Ať se člověk snaží sebevíc, stejně vždy zůstane s pohledem upřeným na TEN obrovský motor, který je i základem celé konstrukce. A koukat je na co. Dva obrovské válce boxerového motoru o objemu přes 1.800 cm3 s odhaleným žebrováním chlazení, které jsou z boku mohutně pokryty chromem trčící doširoka z šedého bloku motoru. Je až směšné, jak malým dojmem působí nad ním umístěná nádrž ve tvaru kapky, která přitom pojme 16 litrů paliva. Na ní pak opticky plynule navazuje široké, výrazně prohnuté sedlo. Opticky je pak celá sestava oboustranně podtržena dlouhou, chromovanou koncovkou výfuku. Klasicky cruiserovsky působí i veliké, kulaté světlo a jednoduchý sdružený přístroj. Celkové vzezření je opravdu povedené a pokud se pro tento stroj v budoucnu rozhodnete, o obdivné pohledy nebudete mít nouzi.

Usedám do širokého, mírně tvrdšího sedla. V mírném předklonu chytám doširoka roztažená řídítka. Jejich šíře přispívá k výborné ovladatelnosti stroje a nemalá výhoda je to i pro umístění zrcátek (taktéž tradičně kulatých) v kterých je výborný výhled. I zde je vidět, že se materiálem rozhodně nešetřilo. Rukojeti spojky a přední brzdy jsou toho dobrým důkazem. Jsou fakt velké. K vyznění celého stroje naprosto perfektní. Pod řídítky jsou pak zavěšeny LED blinkry, které nejen svou svítivostí, ale zejména vyšším umístěním přispívají k perfektní viditelnosti. A jak zjišťuji vzápětí, LED světla rozhodně nejsou jedinou technologickou vychytávkou této motorky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na další narážím hned, jakmile chci nastartovat. Spínací skříňku zde nehledejte. R18 používá keyless systém. A tak s klíčkem v bundě stačí jen stisknout tlačítko na pravém řídítku a tím se celý stroj probudí. Pak už jen startér a velkoobjemový orchestr startuje svoji symfonii. Nohy pevně na zemi!!! Obrovský moment roztáčejícího se motoru se strojem výrazně cukne. Je to sakra návykové. Stejný efekt si pak mnohokrát v průběhu testu užívám vytočením motoru na křižovatce. Pokaždé se řehtám do helmy.

Na levém řídítku máme ovládání palubního počítače. Pomocí voliče si zde přepínáme nejen mezi zobrazovanými údaji na jediném přístroji, ale taktéž jízdní režim. Volit můžeme mezi Rain, Roll a Rock. Většinou umělé omezení výkonu v režimu Rain u motorek nevyužívám, ale zde – při obrovském kroutícím momentu 158 Nm má určitě své opodstatnění. Roll je univerzální režím a Rock je pak obrovská dávka adrenalinu pro Vás a síly pro motocykl. Je zde ještě jedna zajímavost. Inženýři z BMW určitě vědí, jak je nebezpečné podklouznutí zadního kola při neopatrném podřazení. Navíc, když vzali v potaz váhu této motorky. A tak v režimu Rain a Roll připravili automatickou funkci plynu, kdy při podřazení dochází k automatickému zvýšení otáček motoru na úroveň, jakou budete mít po úplném uvolnění spojky. Výborné řešení, které přispívá k bezpečnosti i komfortu. Jen pozor, v režimu Rock je tato funkce vypnuta.

Když už jsem se zmínil o jediném sdruženém přístroji, doplním, že množství volitelně zobrazovaných informací je opravdu hodně. Najdete zde nejen celkové či denní kilometry, ale i voltáž baterie, spotřeby, zařazený stupeň a další informace. Čitelnost digitálního displeje je výborná. Řazení je typu „pata-špička“. To mám moc rád a myslím, že to ke kategorii cruiser patří. S klasickým klapnutím řadím jedničku a vyrážím. Převodovka je přesná a řazení jde lehce.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Přichází první poznání, že BMW R18 není úplně klasický cruiser. Jde o posez. Jak jsem již zmínil, jezdec je zde lehce nakloněný vpřed. To samo o sobě není až zas tak neobvyklé. Zajímavé je umístění ploten pro nohy. Díky objemným válcům motoru nebylo možné dosáhnout klasického cruiserovského posedu, kdy jsou nohy vpředu. Zde jsou nohy divně zlomené s chodidly pod stehny. Při kratších projížďkách v pohodě, ale při delší cestě se nejedná o nejpohodlnější pozici. Na druhou stranu ale nejsou ani dostatečně vzadu, aby došlo k celkovému předklonění jezdce, takže klasicky schytáte všechny rázy na nerovnostech přímo do páteře. A bohužel těch kopanců je docela dost. Zdvihy jsou krátké a tlumení je relativně tvrdé.

To je asi nejvýraznější negativum, které jsem zaznamenal. Co musím na podvozku pochválit je jeho ovladatelnost a při průjezdech zatáčkami jste limitováni jen hlásiči na plotnách. Dokážu si představit čirou radost při projíždění serpentin v italských Dolomitech. K tomu též – a hlavně – přispívá již několikrát opěvovaný motor. To je opravdu droga. Obrovský zátah kdykoliv a za jakékoliv situace. A přitom papírově bych tomu ani nechtěl věřit. Vždyť výkon je jen 67 kW. Doplním ještě jedno milé překvapení, kterým je spotřeba. I při výrazně neekonomické jízdě, kdy jsem si opravdu dávkoval adrenalin při rozjezdech plnými doušky, jsem se nedostal ve spotřebě přes 6 litrů. Celkový průměr byl dokonce o pár desetinek nižší. Což u takovéhoto stroje považuji za výborný výsledek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Když už si tak hezky jedeme, je potřeba také zastavit. Ani zde se BMW nenechá zahanbit. Brzdy jsou skvěle dávkovatelné, příjemně silné, ABS zasahuje přesně ve chvíli, kdy to očekáváme. A když je potřeba, trošku hrubší zabrání za přední brzdu a máte pocit, že se za Vámi otevřel brzdící padák. Dávám jedničku. Jediné co doporučím, seznamte se s pozicí zadní brzdy, než vyjedete. Na poprvé ji budete trošku hledat pod válcem motoru.

Rád bych ještě vyzdvihl hlavní světlomet. Ten je také vybaven technologií LED a dokonce s funkcí automatického přepínání mezi denním a potkávacím světlem. Svítí znamenitě. Měl jsem možnost jet několik desítek kilometrů v noci a viditelnost byla výborná. Co se mi moc líbilo – a právě na světlometu je to asi nejvíce vidět – jak u BMW R18 First Edition dbali na každý detail. Všude vidíme umě zapracované logo BMW, odkaz na výrobu v Berlíně či upozornění na technologické vychytávky BMW LED. Tento motocykl je opravdu designový skvost.

Na závěr se vrátím k úvodní úvaze. BMW si tímto strojem R18 opravdu vytváří vlastní třídu. Opravdu se nejedná o klasický cruiser. Ale to rozhodně nevadí. V každém případě se jedná o povedenou motorku, která má mnoho co nabídnout. A o motoru? O tom se Vám bude zdát i v noci.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz