Test BMW M850i xDrive. Rychlé jako supersport, pohodlné jako limuzína
BMW vrací do hry legendární jméno – řadu 8. Ta je ve své podstatě nástupcem minulé generace řady 6, která zůstává už jen ve verzi GT. Pojďme nejprve do minulosti. Původní osmička byla ve své době něco neuvěřitelného. Klínovitý design a nejmodernější technika ji řadila po bok s rivaly od Ferrari nebo Aston Martinu. Na první pohled se zcela vymykala dobovému portfoliu značky a všude budila ohromnou pozornost.
Měl jsem ji tu čest řídit, dokonce v dvanáctiválcovém provedení 850i a byl to jeden z nejsilnějších řidičských zážitků mé kariéry. Nebyl to sporťák a už vůbec ne supersport jak od ní každý očekával. Předběhla dobu a přesně vystihla pojem, který je dnes označován jako gran turismo. Možná i proto, a také pro horentní cenovku, nikdy nepatřila mezi masově prodávaný model. Jako image maker však fungovala dodnes.
Nová generace má na co navazovat a BMW ji právem staví na vrchol své nabídky jako vlajkovou loď. Nečekejte ale, že je to jen sedmička ve variantě coupé. The 8 nabízí mnohem více, ale pochopení tohoto modelu není tak jednoduché. Vůz totiž klame tělem. Zvenčí vypadá testovaná varianta M850i přímo brutálně. Široký postoj, nízký ponton karoserie a mohutně rozšířené blatníky dávají tušit ohromující dynamiku.
Nechybí ani pořádné otvory ve předním nárazníku a karbonové doplňky. Příď je na dnešní poměr značky relativně střídmá co do rozměru ledvinek a vše dokreslují krásné úzké světlomety. Široký zadek, do kterého plynule přechází zužující střecha dodává šmrnc supersportovního vozu, ale je to právě záď, která je z přímého pohledu mírně překombinována. Spousta karbonu, obří difuzor, otvory a zbytečné rámečky přes čtyři koncovky výfuků. Je to efektní, ale ne příliš elegantní. Jako celek však vypadá vůz fantasticky a nebál bych se ho označit za jedno z nejkrásnějších coupé dnešní doby.
BMW to ale nemá vůbec jednoduché. Takový Mercedes-Benz S coupé je sice střídmější, ale nabízí neskonalý jízdní komfort a luxus, chybí mu však dravost a je na pohled trochu nudný. Lexus LC? To je skvost! Designem osmičku předčí, interiér je mistrovské dílo, rozhodně je hravější a líp se poslouchá. Jeho motor však postrádá přeplňování a není tak rychlý. Porsche 911 je jízdní nirvána, ale nefunguje stejně dobře v roli GT. Tato třída je víc než jinde o preferencích jednotlivce.
Osmička na to jde chytře. Není to supersport a nenabídne vám ryzí radost z řízení, na to je moc těžká a luxusní. Skrývá však dvě odlišné osobnosti, které mě velmi překvapily. Pokud necháte auto v komfortním nastavení, je to luxusní vůz, se kterým se můžete vydat na druhou stranu Evropy nebo denně dojíždět do práce. Má dostatek prostoru, kultivovaný chod a veškerou myslitelnou výbavu. Interiér je sice, na pohled, poměrně strohý a fádní, ale je také velmi kvalitní a prošpikovaný technologiemi. Nebudu vás zatěžovat popisem, podívejte se do galerie. Tento test je o jízdních dojmech a ty z žádné tabulky nebo fotky nepoznáte. Zmíním jen, že sedadla jsou pohodlná a zároveň podrží tělo při ostré jízdě. Stejně tak tlustý věnec krásně padne do ruky.
Věřte, že to oceníte, protože stačí sepnout sportovní režim, poslat plyn do podlahy a začnou se dít věci. M850i se transformuje v drtivě rychlý stroj, výfuk se otevře a začne vydávat pořádný baryton. Aby také ne, vždyť pod kapotou se nachází důkladně přepracovaný vidlicový osmiválec, který produkuje výkon 530 koní a mamutí kroutící moment 750 Nm. To znamená, že M850i dosprintuje na stovku za 3,7 sekundy! To je číslo z říše supersportů a uvnitř to pocítíte. Stačí podržet brzdu, dát plný plyn a nechat se systémem launch control katapultovat. Dostanete brutální ránu do zad, auto zaklekne na zadní kola a bez prokluzu vystřelí vpřed jako dělová koule. Brutální.
Nejnovější generace osmiválce o objemu 4,4 litru byla radikálně přepracována a množství jeho komponent optimalizováno. Součástí technologií M Performance TwinPower Turbo jsou dvě dvoukomorová turbodmychadla s mezichladiči, umístěná mezi řadami válců, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Vše vylepšuje standardně dodávaný sportovní výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Uvnitř kabiny je zvuk poměrně utlumený, ale zvenku je to slušné divadlo plné práskání a bublání. Na přeplňovaný motor slušný zvuk.
Dobrá je i odezva na plyn a motor vás dostane především svým neutichajícím zátahem v jakýchkoli otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlepší osmiválce na trhu, je výbušný a rychle jde do otáček. Atmosférická V8 v Lexusu LC je sice sametovější s lepší odezvou, ale nenabídne tak monumentální zátah. To platí i o jednotce 560 v mercedesu, která působí tupějším dojmem.
Jistě víte, že vůz má pohon všech kol xDrive, ale pozor, pro tento model příkladně upravený. Pohon již tradičně upřednostňující zadní kola a je vybaven sportovním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. To znamená, že osmičku můžete vodit v dlouhých driftech a užívat si přetáčivosti. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Kombinace těchto vychytávek spolu s ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy znamená absurdní rychlost také v zatáčkách.
Moc se mi tomu nechtělo věřit a bude to znít jako klišé, ale toto dvoutunové auto se ovládá jako mnohem menší sportovní vůz. Jde krásně za volantem a agilně se skládá do oblouku. Jde krásně cíti, jak zadní náprava tlačí auto do vnitřku zatáčky. Pokud půdete v oblouku pořádně na plyn, auto se opře do zadních kol a utáhne stopu ještě více. Nádhera. Je to velmi efektivní a rychlý vymetač okresek. Nikdy s ním nedosáhnete hravosti a lehkosti jako v Lexusu nebo Porsche, ale budete zatraceně rychlejší.
K osmistupňové převodovce ZF nemám, co dodat. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně. V manuálním režimu je jeho reakce ukázková. Spotřeba? Kombinovaně mezi 10 a 11 litrů a takto se bude dát jezdit dlouhodobě. Pokud to někde proženete, počítejte s odběrem nad 20 litrů.
Nová osmička je tedy skvělým GT. Designově už se tolik neliší od dalších modelů značky, jako tomu bylo u E31, ale nabízí perfektní vyváženost mezi pohodlím a odzbrojující rychlostí. Upřímně? Není tak pohodlná jako S Coupé a rozhodně není tak zábavná a sportovní jako Lexus LC (který zůstává jedním z nejúžasnějších aut, se kterým jsem se setkal). Oproti Porsche je zase daleko použitelnější pro každodenní život nebo cestování a stojí výrazně méně. Přitom je ze všech nejrychlejší a s přehledem nejsilnější. No a také vychází nejlépe cenově a tím jsme rovnici uzavřeli. Pokud chcete rychlé, atraktivní a všestranné GT, The 8 je na špičce.
Plusy
– Monumentální motor
– Jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba
– Rychlost
Minusy
– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment
« Jaké jsou nejlepší pneumatiky pro SUV? Na každý povrch se hodí jiné Test Audi A1 Sportback 30 TFSI. Kdyby peníze rostly na stromech… »