bmw-8-gran-coupe-29

Test BMW M850i xDrive Gran Coupe

20. 3. 2020 • BMW, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Nová osmička je tedy skvělým GT. Nabízí perfektní vyváženost mezi pohodlím a odzbrojující rychlostí. Pokud chcete rychlé, atraktivní a všestranné GT, The 8 je na špičce.

Verdikt:

BMW vrací do hry legendární jméno – řadu 8. Ta je ve své podstatě nástupcem minulé generace řady 6, která zůstává už jen ve verzi GT. Je tedy logické, že na trhu se objevuje další karosářská varianta – po coupé a kabrioletu přijíždí i čtyřdveřová verze Gran Coupe. Ano, stejně jako tomu bylo u minulé generace řady 6.

Pojďme nejprve do minulosti. Původní osmička byla ve své době něco neuvěřitelného. Klínovitý design a nejmodernější technika ji řadila po bok s rivaly od Ferrari nebo Aston Martinu. Na první pohled se zcela vymykala dobovému portfoliu značky a všude budila ohromnou pozornost.

4 8

Měl jsem ji tu čest řídit, dokonce v dvanáctiválcovém provedení 850i a byl to jeden z nejsilnějších řidičských zážitků mé kariéry. Nebyl to sporťák a už vůbec ne supersport, jak od ní každý očekával. Předběhla dobu a přesně vystihla pojem, který je dnes označován jako gran turismo. Možná i proto, a také pro horentní cenovku, nikdy nepatřila mezi masově prodávaný model. Jako image maker však fungovala dodnes.

Nová generace má na co navazovat a BMW ji právem staví na vrchol své nabídky. Minulá generace řady 6 se mi líbila nejvíce právě ve čtyřdveřové variantě a u osmičky se to opakuje. Gran Coupe vypadá mnohem vyváženěji než dvoudveřová varianta. Vůz si i v praktičtější variantě zachoval bezrámové dveře, nízkou siluetu a široký postoj. Je to navíc kus auta o rozměrech 5072 mm délky a 1932 mm šířky. V testu máme zatím vrcholnou variantu M850i s brutálním osmiválcem pod kapotou. Na trhu brzy dorazí i M8 Gran Coupe.

2

Zvenčí vypadá testovaná varianta M850i přímo brutálně. Nechybí pořádné otvory v předním nárazníku, ale příď je na dnešní poměr značky relativně střídmá co do rozměru ledvinek. Celek dokreslují krásné úzké světlomety. Široký zadek, do kterého plynule přechází zužující se střecha dodává šmrnc supersportovního vozu.

Interiér je sice, na pohled, poměrně strohý a fádní, ale je také velmi kvalitní a prošpikovaný technologiemi. Nebudu vás zatěžovat popisem, podívejte se do galerie. Zmíním jen, že sedadla jsou pohodlná a zároveň podrží tělo při ostré jízdě. Stejně tak tlustý věnec krásně padne do ruky. Překvapením je vnitřní prostor, protože kromě předních sedadel se pohodlně usadíte i na těch zadních. Mezi nimi je středový tunel, kde lze ovládat některé prvky auta (hlavně čtyřzónovou klimatizaci). Dost místa mají nad hlavami i nadprůměrně vzrostlí cestující, což je vzhledem k vnějšímu tvaru vcelku nečekané.

6

Osmička na to jde chytře. Není to supersport a nenabídne vám ryzí radost z řízení, na to je moc těžká a luxusní. Skrývá však dvě odlišné osobnosti, které mě velmi překvapily. Pokud necháte auto v komfortním nastavení, je to luxusní vůz, se kterým se můžete vydat na druhou stranu Evropy nebo denně dojíždět do práce. Má dostatek prostoru, kultivovaný chod a veškerou myslitelnou výbavu.

Stačí ale sepnout sportovní režim, poslat plyn do podlahy a začnou se dít věci. M850i se transformuje v drtivě rychlý stroj, výfuk se otevře a začne vydávat pořádný baryton. Aby také ne, vždyť pod kapotou se nachází důkladně přepracovaný vidlicový osmiválec, který produkuje výkon 530 koní a mamutí kroutící moment 750 Nm. To znamená, že M850i dosprintuje na stovku za 3,8 sekundy! To je číslo z říše supersportů a uvnitř to pocítíte. Stačí podržet brzdu, dát plný plyn a nechat se systémem launch control katapultovat. Dostanete brutální ránu do zad, auto zaklekne na zadní kola a bez prokluzu vystřelí vpřed jako dělová koule. Brutální.

5

Nejnovější generace osmiválce o objemu 4,4 litru byla radikálně přepracována a množství jeho komponent optimalizováno. Součástí technologií M Performance TwinPower Turbo jsou dvě dvoukomorová turbodmychadla s mezichladiči, umístěná mezi řadami válců, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Vše vylepšuje standardně dodávaný sportovní výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Uvnitř kabiny je zvuk poměrně utlumený, ale zvenku je to slušné divadlo plné práskání a bublání. Na přeplňovaný motor slušný zvuk.

Dobrá je i odezva na plyn a motor vás dostane především svým neutichajícím zátahem v jakýchkoli otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlepší osmiválce na trhu, je výbušný a rychle jde do otáček. Atmosférická V8 v Lexusu LC je sice sametovější s lepší odezvou, ale nenabídne tak monumentální zátah. To platí i o jednotce V8 v mercedesu, která působí tupějším dojmem.

1

Jistě víte, že vůz má pohon všech kol xDrive, ale pozor, pro tento model příkladně upravený. Pohon již tradičně upřednostňující zadní kola a je vybaven sportovním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. To znamená, že osmičku můžete vodit v dlouhých driftech a užívat si přetáčivosti. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Kombinace těchto vychytávek spolu s ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy znamená absurdní rychlost také v zatáčkách.

Moc se mi tomu nechtělo věřit a bude to znít jako klišé, ale toto dvoutunové auto se ovládá jako mnohem menší sportovní vůz. Jde krásně za volantem a agilně se skládá do oblouku. Jde krásně cítit, jak zadní náprava tlačí auto do vnitřku zatáčky. Pokud půjdete v oblouku pořádně na plyn, auto se opře do zadních kol a utáhne stopu ještě více.

3

K osmistupňové převodovce ZF nemám, co dodat. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně. V manuálním režimu je jeho reakce ukázková. Spotřeba? Kombinovaně mezi 10 a 11 litrů a takto se bude dát jezdit dlouhodobě. Pokud to někde proženete, počítejte s odběrem nad 20 litrů.

Nová osmička je tedy skvělým GT. Nabízí perfektní vyváženost mezi pohodlím a odzbrojující rychlostí. Pokud chcete rychlé, atraktivní a všestranné GT, The 8 je na špičce.

Plusy

– Monumentální motor
– Jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba
– Rychlost

Minusy

– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment

Foto: Ondřej Daňa, Autojournal

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz