Test BMW M850i xDrive Cabrio
BMW řady 8 nedávno prodělalo decentní modernizaci a do redakce se nám dostává ve verzi M850i Cabrio s pohonem všech kol xDrive. Rovnou můžu říct, že se jedná o fenomenální auto.
Co je nově? Možná si toho ani nevšimněte, protože BMW nemělo důvod řadu 8 příliš měnit. Je to jedno z nejhezčích aut v portfoliu značky i ve své třídě. Ve výsledku tak vůz dostal sportovněji tvarované nárazníky, zrcátka z modelu M8, mírně pozměněnou grafiku světel, svítící masku, větší displej infosystému, volitelná výroční loga BMW M, silnější brzdy a nové barvy.
Příď je na dnešní poměr značky relativně střídmá co do rozměru ledvinek a vše dokreslují krásné úzké světlomety. Široký zadek dodává šmrnc supersportovního vozu. Jako celek vypadá vůz fantasticky a nebál bych se ho označit za jedno z nejkrásnějších vozidel bez střechy dnešní doby. Líbí se mi i střídmá mahagonová barva z programu BMW Individual, která vozu dodává na eleganci a krásně podtrhuje linky.
Tomu odpovídá i interiér. I ten je z nabídky BMW Individual a je čalouněn bílou kůží Merino s odstínem Ivory White. Bílá jsou nejen sedadla, ale i koberečky. Posádku hýčká i příplatkový paket „CraftedClarity“, do kterého spadá hlavice řadící páky z broušeného skla. Má dostatek prostoru a veškerou myslitelnou výbavu. Interiér je sice, na pohled, poměrně strohý, ale je také velmi kvalitní a prošpikovaný technologiemi.
Sedadla jsou pohodlná a zároveň podrží tělo při ostré jízdě. Stejně tak tlustý věnec krásně padne do ruky. Ideální pozici za volantem nacházím hned, co se usadím do nízkých sportovních sedadel. Všechny ovládací prvky jsou ideálně rozmístěny a okamžitě dosažitelné. Středova konzole mě těsně obklopuje a je natočena směrem k řidiči. V tomto BMW nemá konkurenci.
Osmička není supersport a nenabídne vám ryzí radost z řízení, na to je moc těžká a luxusní. Skrývá však dvě odlišné osobnosti, které mě velmi překvapily. Pokud necháte auto v komfortním nastavení, je to luxusní vůz, se kterým se můžete vydat na druhou stranu Evropy nebo denně dojíždět do práce. Má dostatek prostoru, kultivovaný chod a veškerou myslitelnou výbavu.
Stačí ale sepnout sportovní režim, poslat plyn do podlahy a začnou se dít věci. M850i se transformuje v drtivě rychlý stroj, výfuk se otevře a začne vydávat pořádný baryton. Aby také ne, vždyť pod kapotou se nachází důkladně přepracovaný vidlicový osmiválec, který produkuje výkon 530 koní a mamutí kroutící moment 750 Nm. To znamená, že M850i dosprintuje na stovku za 3,7 sekundy! To je číslo z říše supersportů a uvnitř to pocítíte. Stačí podržet brzdu, dát plný plyn a nechat se systémem Launch Control katapultovat. Dostanete brutální ránu do zad, auto zaklekne na zadní kola a bez prokluzu vystřelí vpřed jako dělová koule. Brutální.
Nejnovější generace osmiválce o objemu 4,4 litru byla radikálně přepracována a množství jeho komponent optimalizováno. Součástí technologií M Performance TwinPower Turbo jsou dvě dvoukomorová turbodmychadla s mezichladiči, umístěná mezi řadami válců, vysokotlaké přímé vstřikování, plně variabilní časování ventilů VALVETRONIC a variabilní časování vačkových hřídelů Double-VANOS. Vše vylepšuje standardně dodávaný sportovní výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami. Uvnitř kabiny je zvuk poměrně utlumený, ale zvenku je to slušné divadlo plné práskání a bublání. Na přeplňovaný motor slušný zvuk.
Dobrá je i odezva na plyn a motor vás dostane především svým neutichajícím zátahem v jakýchkoli otáčkách. Rozhodně patří mezi nejlepší osmiválce na trhu, je výbušný a rychle jde do otáček.
Jistě víte, že vůz má pohon všech kol xDrive, ale pozor, pro tento model příkladně upravený. Pohon již tradičně upřednostňující zadní kola a je vybaven sportovním diferenciálem s elektronicky řízenou svorností na zadní nápravě. To znamená, že osmičku můžete vodit v dlouhých driftech a užívat si přetáčivosti. Pak je tady ještě jedna specialitka v podobě natáčecí zadní nápravy, jako to má třeba GT od Mercedesu nebo Porsche u vrcholných modelů 911. Kombinace těchto vychytávek spolu s ideálním rozložením hmotnosti mezi obě nápravy znamená absurdní rychlost také v zatáčkách.
Moc se mi tomu nechtělo věřit a bude to znít jako klišé, ale toto dvoutunové auto se ovládá jako mnohem menší sportovní vůz. Jde krásně za volantem a agilně se skládá do oblouku. Jde krásně cítit, jak zadní náprava tlačí auto do vnitřku zatáčky. Pokud půjdete v oblouku pořádně na plyn, auto se opře do zadních kol a utáhne stopu ještě více. Nádhera. Je to velmi efektivní a rychlý vymetač okresek.
K osmistupňové převodovce ZF nemám, co dodat. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně. V manuálním režimu je jeho reakce ukázková. Spotřeba? Kombinovaně mezi 10 a 11 litrů a takto se bude dát jezdit dlouhodobě. Pokud to někde proženete, počítejte s odběrem nad 20 litrů.
A co jízda bez střechy? Pohoda. Do vozu skoro nefouká díky dlouhému a ideálně skloněnému čelnímu oknu a pokud vám bude zima, můžete si pustit ofuk krku horkým vzduchem z ventilátoru pod hlavovou opěrkou, rozprostřít Wind-Shot nad zadní sedadla a turbulence zcela utichnou. S nataženou střechou se v dálničních rychlostech projeví horší odhlučnění plátna, ale není to nic dramatického. Stručně řečeno, M850i Cabrio může fungovat i na denní bázi téměř bez kompromisů.
Takže ano, M850i dokáže být zuřivě rychlá a její zvuk je přímo návykový. Osmiválec hřmí, brumlá, střílí a ječí jako psychopat, který si zapomenul svou denní dávku léků. Jenže, umí být i komfortním GT. Stačí, když ponecháte vůz v komfortním nastavením a i s touto bestii lze běžně plout krajinou na druhou stranu Evropy, nebo se probojovávat městem. Jistou tuhost stále cítíte, ale podvozek umí odfiltrovat většinu nástrah.
Plusy
– Monumentální motor
– Jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba
– Rychlost
Minusy
– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment
« Test Hyundai Kona Electric 64 kWh: Lepší auto do města neexistuje Test BMW X5 30d: Agresivní sportovec s velkou porcí elegance i prostoru »