DSC_0515

TEST BMW M550d – Třikrát tři

12. 7. 2012 • BMW, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Nabídka na vyzkoušení prvního pokusu divize M o dieselovou M5 a zároveň prvního produkčního motoru se třemi turby se prostě neodmítá a tak mířím do brněnského Renocaru si převzít zbrusu nové  BMW M550d xDrive – to je spolu s X5 M50d a X6 M50d prvním počinem divize M gmbH na poli turbodieselů. Pod kapotou všech tří se ukrývá vznětový řadový šestiválec se třemi turbodmychadly a vstřikováním common-rail. Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000–4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000–3000 min-1. To jsou na segmentu naftových motorů naprosto snové a neuvěřitelné údaje a jsem opravdu zvědavý, jak M550d pojede.

Osobní setkání s vozem Vám dech rozhodně nevyrazí – vůz je identický s jakoukoli jinou pětkou v M paketu a jeho sílu napovídají pouze velké koncovky výfuků a název modelu na kufru. Je to účel a agresivnější tvary si BMW nechává pro benzínový model M5. Aby navíc neutrpěla pověst divize M, založil mnichovský výrobce odnož pod názvem M Performance – pod touto hlavičkou se M550d nabízí. To, že tento model nemá agresivnější rysy je mi sympatické, jelikož se z něj vlastně stává klasický případ “sleepera” a navíc Řada 5 je v M paketu neodolatelná a považuji ji za nejhezčí auto na segmentu. A sluší ji také 19″ M kola a paket Shadowline, který nahrazuje chromy kolem oken za černě lakované. A malém bych zapomenul na zadní spoiler víka kufru.

Po usednutí dovnitř může překvapit relativní stisněnost interiéru, který řidiče dokonale obepíná. Kombinace černého stropu a hliníkového dekoru s texturou karbonu podtrhuje sportovnost i uvnitř stejně jako M prahy, M volant a také M joystick převodovky. Konkrétně volant by si zasloužil minimálně jednu další kapitolu – jeho tvarování je totiž dokonalé, perfektně padne do rukou a vypadá prostě sakra dobře. Líbí se mi i velká tloušťka věnce a na limuzínu relativně malý průměr. Sedadla jsou vyvedena v kombinaci látky a broušené kůže Alcantara doplněné o stylové výšivky trikolory loga  M na bederní části. Lepší “křesla” jsem v této třídě neviděl a navíc poskytují i adekvátní boční vedení. Palubní deska si bere za vzor řadu 7 a tak se připravte na opravdu kvalitní zpracování, slícování a vytříbené použité materiály. Potěší i decentní náklon středové konzole směrem k tomu, kdo je v autě nejdůležitější – k řidiči!

Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu na tomto modelu – motoru! Ten je osazený trojicí turbodmychadel – dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První turbo s variabilní geometrií lopatek se hlásí do práce hned nad volnoběhem a větší brácha ho doplní v 1.500 otáčkách. Třetí menší turbo je v kanálu výfukových svodů a je ovládáno podtlakovou klapkou. Do činnosti se uvádí až po výrazném zmáčknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2.700. Systém funguje paralelně a hned, co první turbo dosáhne maximálního přetlaku, podpoří ho třetí. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí. Motor se umí vytáčet a omezovač otáček je umístěn na hodnotě 5.400 min-1. Jedná se tedy o opravdu skvostný výjev moderní techniky. Motor M50d je nabízen od léta ve čtyřech modelech: řada 5 sedan, řada 5 kombi, X5 a X6. Standardem bude vždy osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol xDrive.

M550d váží 1895 kg, což ji neřadí mezi zrovna lehké automobily. Nemá cenu se nad tím pozastavovat, protože benzínová M5 je ještě těžší. Tak i tak, motor dostane tohoto mastodonta na stovku za dechberoucí 4,7 sekundy. Tím se M550d, víceméně rodinný diesel, dostává do teritoria standardní Porsche Carrera 991. Spotřeba je přitom v kombinovaném cyklu udávána na hranici 6,3 litru a pomáhají ji snižovat systémy Start-Stop, rekuperace brzdné energie a mód Eco PRO. Maximální rychlost je obligátně omezena na 250 Km/h. O adekvátní deceleraci se starají jednopístkové brzdy o průměru 374 mm vpředu a 345 mm vzadu – chod pedálu je navíc hezky progresivní a brzdná síla jde dobře dávkovat, což uvítáte zejména při sportovní jízdě.

M550d je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s aktivním podvozkem, kde si řidič může zvolit úrovně jeho nastavéní, se z Pětky stává velmi svižný vymetač okresek. Nastavení režimů jako Comfort, Normal, Sport a Sport+ (nově i Eco PRO) zasahuje i do tuhosti řízení a přizpůsobuje odezvu na plyn. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilované a i v komfortním nastavení příjemně tuhé. Podvozek řady 5 je jeden z nejlepších a v této třídě budete dlouho hledat konkurenta, co by stejně působivě kombinoval pohodlí a sportovnost.  Při dlouhých cestách po dálnici a okreskách při režimu Comfort se po chvíli začnete cítit jakoby jste krajinou jen tak nenuceně a zcela přirozeně pluli. Podvozek totiž dokáže tlumit nerovnosti tak dobře, že ani na českých silnicích necítíte téměř nic. Rázy od náprav přijdou až opravdu na velmi špatném povrchu při velké rychlosti. V tomhle autě bych klidně projel celou Evropu a ještě si udělal zastávku na GrossGloknerské alpské silnici, kde by mě auto potěšilo stejně jako na dálnici.

Pomalu opouštím dealerství Renocar Brno a už první významnější přidání plynu v komfortním režimu slušně zatlačuje těla posádky do sedadel. Přepínám vůz do režimu Sport+ a plně akceleruji. Motor s neuvěřitelnou sílou katapultuje auto vpřed a ručička rychloměru stoupá jako splašená. Převodovka nechá jednotku točit až k omezovači nad 5.ooo otáček, cvak a vše začíná znova. V pružném zrychlení bude mít s tímto BMW problém téměř vše – je totiž úplně jedno v jaké rychlosti plyn pošlete do podlahy – M550d vždy vystřelí jako neřízená střela. Při akceleraci navíc motor vydává podezřele příjemný benzínový zvuk, překvapení opadává hned, co zjišťuji, že se jedná o honosně nazvaný systém Driving Experience Control, který pouští umělý zvuk motoru do reproduktorů… Je škoda, že kdysi sportovní značka klesla k tomu, aby šidila své uživatele, ale nutno uznat, že u dieselu toto řešení úplně zlé není. Horší je to u benzínové M5, která je tím vybavena také.

Sjíždím na okresní silnice kolem Masarykova okruhu za účelem vyzkoušet naladění sportovního podvozku a chování vozu při sportovní jízdě. Táhnou se tady krásné serpentiny hlubokým lesem, které simulují ideální podmínky pro to, když dostanete chuť si zablbnout. M550d je extrémně rychlá a také chirurgicky přesná.  Nejprve jsem se bál, že čtyřkolka utlumí veselou povahu zadní nápravy a Pětka bude primárně nedotáčivá, jenže xDrive je oblíbený také proto, že upřednostňuje zadní kola a to v poměru 40:60, což v praxi znamená, že ze začátku sice příjde mírná nedotáčivost, ale ta se obratem mění v přetáčivost. Díky záběru obou náprav tak mírné drifty probíhají zcela bezpečně při dost vysokých rychlostech. Při opravdu sportovní jízdě bych ale uvítal komunikativnější řízení s lepší zpětnou vazbou, ale i tak pořád řízení patří ke špičce na segmentu, zejména ve srovnání s AUDI nebo Mercedes-Benz. V praxi to vypadá tak, že přiletíte ohromnou rychlostí před zatáčku, silné brzdy prudce auto zpomalí, zatočíte a ihned před apexem můžete akcelerovat dál. Pětka se zakousne a ani nenaznačí, že by se silnice chtěla pustit. Výjezd ze zatáčky se dá spíš popsat jako odstřelení k další sérii zatáček. Rovné úseky totiž M550d přeletí jako nadzvukové letadlo. Jednotka nemá nikdy dost a pořád je nepopsatelně silná. Pokud si budete řadit manuálně pádly pod volantem, tak zjistíte, že je úplně jedno na jaký převodový stupeň zatáčku projedete – obrovský krouticí moment si hravě poradí se vším. Možná by přitvrzení podvozku v nejvyšším sportovním režimu mohlo být ještě tužší, protože ve vysokých rychlostech se vůz citelně naklání a houpe. M550d však i přes svůj název není sporťák a pravý produkt divize M – ani jím být nechce.

Líbí se mi ale fakt, že BMW posunulo vrchol točivého momentu do středního pásma otáček a tím se odlišilo od projevu ostatních dieselů. Při rozjezdu z místa tak nedostanete okamžitý kopanec, ale motor graduje. Má ho tedy smysl točit a tím umocnit pocit ze sportovní jízdy. Ohromnou pochvalu si opět zaslouží osmistupňová automatická převodovka ZF, která odvádí naprosto špičkovou práci. Spárování s motorem se tady povedlo na jedničku a rychlost řazení je perfektní. V nejvyšším režimu navíc automat hezky simuluje decentní škubnutí. Naopak při pohodlné jízdě o změně převodů ani nevíte. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem.

Diesely od BMW jsou vyhlášené díky svému projevu, absenci turbo efektu a rychlým reakcím na plyn. M550d má ve specifickém spektru otáček, někde kolem 2.000, mírnou prodlevu v reakci na plyn. Přičemž tyto otáčky jsou již nad hranicí, kde se připojuje největší ze tří turb. V plně manuálním režimu při Sport+ jsem také zaznamenal citelné zpomalení převodovky při řazení z prvního stupně na druhý. Doba reakce byla v řádech sekundy až dvou. Tyto fakty zažívám u BMW zcela poprvé. A to samé se týká spotřeby, kterou naftové BMW prostě umí dobře. Spotřeba M550d je logicky příliš závislá na stylu jízdy, ale aby to žralo při dynamické jízdě stále nad 20 litrů a při opravdu ostré jízdě až 30 litrů je prostě na diesel moc. Svižná jízda znamená spotřebu kolem 16 litrů a uklidnění s občasným využitím dynamiky při předjíždění ustálí spotřebu na 12 litrech. Městský provoz ji opět posune někde k 15. Nic moc i přes výkon motoru. Nepochybuji však, že nedynamická jízda v rámci předpisů dokáže dostat spotřebu na nějakých 7 litrů, ale pak se nabízí otázka proč si raději nekoupit slabší třílitr s dvěma turby, který jezdí za třetinu a dynamicky na tom není vůbec zle.

Na M550d se  nesmíme dívat jako na sportovní vůz. Účelem tohoto vozu je totiž nabídnout komfortní jízdu s obrovskou zálohou výkonu v případě jeho potřeby. Je to drtivě rychlá limuzína, která umí za cenu několika kompromisů nabídnout i sportovní svezení. Svůj pravý účel však plní výborně a zcela bez kompromisů. Navíc je to diesel, který umí vykouzlit úsměv i na tváři zapřísáhlých benzinových nadšenců.

Plusy

  • Vzhled a image
  • Komfort
  • Absurdní dynamika a pružnost motoru
  • Kvalita zpracování
  • Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Řízení
  • Cena příplatkové výbavy
  • Vysoká spotřeba
  • Náklony karoserie
Za zapůjčení vozidla děkujeme společnosti Renocar. Společnost Renocar patří k předním autorizovaným prodejcům značek a poskytovatelům servisu BMW, Mini, Opel a Chevrolet. Renocar vznikl již 22. září 1990 jako jedna z prvních soukromých firem v tehdejším Československu. Kořeny firmy se však dají vystopovat až do šedesátých let. Renocar stal v roce 1991 prvním oficiálním dealerem a značkovým servisem BMW u nás.
BMW M Performance – technické údaje nabízených modelů
Model X6 M50d X5 M50d M550d xDrive Touring M550d xDrive
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 280/4000-4400 280/4000-4400 280/4000-4400 280/4000-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 740/2000-3000 740/2000-3000 740/2000-3000 740/2000-3000
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,3 5,4 4,9 4,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 7,5 6,4 6,3
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz