bmw m550d exterior (38)

TEST BMW M550d – Vrchol

15. 4. 2015 • BMW, Novinky, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 75%

Drtivě rychlá limuzína, která umí nabídnout i překvapivě sportovní svezení. Svůj pravý účel tak plní výborně a zcela bez kompromisů. Navíc je to diesel, který umí vykouzlit úsměv i na tváři zapřísáhlých benzinových nadšenců. Jasná volba pro někoho, kdo ocení nejmodernější techniku a vrchol dieselové nabídky na trhu.

Verdikt:

Ještě nedávno by bylo spojení slavné M divize a naftového motoru něco naprosto nepředstavitelného, ale doba jde dopředu a na trhu se už chvíli úspěšně prodává několik modelů s absurdně potentním motorem spalujícím diesel. Tím nejsportovnějším zástupcem pak zůstává tetovaná řada 5 s označením M550d. Pod kapotou se tedy ukrývá vznětový řadový šestiválec se třemi turbodmychadly a vstřikováním common-rail. Agregát o objemu 2993 cm3 je naladěn na 280 kW (381 k) při 4000–4400 min-1, vrchol točivého momentu 740 Nm je dostupný při 2000–3000 min-1. To jsou na segmentu naftových motorů naprosto snové a neuvěřitelné údaje a jsem opravdu zvědavý, jak M550d pojede.

Osobní setkání s vozem Vám dech rozhodně nevyrazí – vůz je identický s jakoukoli jinou pětkou v M paketu a jeho sílu napovídají pouze velké tmavé koncovky výfuků a název modelu na kufru. Je to účel a agresivnější tvary si BMW nechává pro benzínový model M5. Aby navíc neutrpěla pověst divize M, založil mnichovský výrobce odnož pod názvem M Performance – pod touto hlavičkou se M550d nabízí. To, že tento model nemá agresivnější rysy je mi sympatické, jelikož se z něj vlastně stává klasický případ “sleepera” a navíc Řada 5 je v M paketu neodolatelná a považuji ji za nejhezčí auto na segmentu. A sluší ji také 19″ M kola a paket Shadowline, který nahrazuje chromy kolem oken za černě lakované. A malém bych zapomenul na zadní spoiler víka kufru.

m550d_7

Řada 5 je před rokem prodělala facelift, který zvenčí poznáte podle jiné grafiky světlometů a nových výplní nárazníků. Směrové ukazatele jsou nyní na všech nových modelech integrovány do zpětných zrcátek. Sedan i kombi mají nově strukturované zadní svítilny s tenkým, nápadně tvarovaným pruhem z LED diod. Tento pruh a další křivky v zadní části vozu zdůrazňují široký rozchod kol obou modelů a to je vlastně vše zásadní. Uvnitř se rozšířila nabídka systému BMW Connected, zavítal zde nový iDrive ovladač s touchpadem a také digitální kaplička budíků s TFT displayem.

Tento 10,25 palcový displej mění grafiku podle zvoleného jízdního režimu systému Driving Experience Control. Proměnlivá grafika a barevná schémata zajišťují jasné odlišení. V režimu COMFORT je přístrojový panel vyobrazen jako klasická kombinace čtyř kruhových ukazatelů. Funkce lupy zvýrazňuje momentální rychlost vozu a otáčky. V režimu ECO PRO se otáčkoměr promění v ukazatel EfficientDynamics, který zobrazuje, jak úsporně jedete. V režimu SPORT rychloměr ukazuje rychlost digitálně v podobě velkých čísel, zatímco rychlostní stupeň je znázorněn uprostřed otáčkoměru.

Po usednutí dovnitř může překvapit relativní stisněnost interiéru, který řidiče dokonale obepíná. Kombinace černého stropu a hliníkového dekoru s texturou karbonu podtrhuje sportovnost i uvnitř stejně jako M prahy, M volant a také M joystick převodovky. Konkrétně retro volant, odkazující na staré Mkové BMW, by si zasloužil minimálně jednu další kapitolu – jeho tvarování je totiž dokonalé, perfektně padne do rukou a vypadá prostě fantasticky. Líbí se mi i velká tloušťka věnce a na limuzínu relativně malý průměr. Sedadla jsou vyvedena v kombinaci látky a broušené kůže Alcantara doplněné o stylové výšivky trikolory loga  M na bederní části. Lepší “křesla” jsem v této třídě neviděl a navíc poskytují i adekvátní boční vedení. Palubní deska si bere za vzor řadu 7 a tak se připravte na opravdu kvalitní zpracování, slícování a vytříbené použité materiály. Potěší i decentní náklon středové konzole směrem k tomu, kdo je v autě nejdůležitější – k řidiči!

m550d_5

Vraťme se ale k tomu nejdůležitějšímu na tomto modelu – motoru! Ten je osazený trojicí turbodmychadel – dvě menší vysokotlaká a jedno větší nízkotlaké. První turbo s variabilní geometrií lopatek se hlásí do práce hned nad volnoběhem a větší brácha ho doplní v 1.500 otáčkách. Třetí menší turbo je v kanálu výfukových svodů a je ovládáno podtlakovou klapkou. Do činnosti se uvádí až po výrazném zmáčknutí plynového pedálu v otáčkách nad 2.700. Systém funguje paralelně a hned, co první turbo dosáhne maximálního přetlaku, podpoří ho třetí. Spolu s s obvyklým obtokovým ventilem pak zamezuje zpětným tlakům ve výfukovém potrubí. Motor se umí vytáčet a omezovač otáček je umístěn na hodnotě 5.400 min-1. Jedná se tedy o opravdu skvostný výjev moderní techniky. Standardem je vždy osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol xDrive.

M550d váží 1895 kg, což ji neřadí mezi zrovna lehké automobily. Nemá cenu se nad tím pozastavovat, protože benzínová M5 je ještě těžší. Tak i tak, motor dostane tohoto mastodonta na stovku za dechberoucí 4,7 sekundy. Tím se M550d, víceméně rodinný diesel, dostává do teritoria standardní Porsche 911 Carrera. Spotřeba je přitom v kombinovaném cyklu udávána na hranici 6,3 litru a pomáhají ji snižovat systémy Start-Stop, rekuperace brzdné energie a mód Eco PRO. Maximální rychlost je obligátně omezena na 250 Km/h. O adekvátní deceleraci se starají jednopístkové brzdy o průměru 374 mm vpředu a 345 mm vzadu – chod pedálu je navíc hezky progresivní a brzdná síla jde dobře dávkovat, což uvítáte zejména při sportovní jízdě.

m550d_6

M550d je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s aktivním podvozkem, kde si řidič může zvolit úrovně jeho nastavení, se z pětky stává velmi svižný vymetač okresek. Nastavení režimů jako Comfort, Normal, Sport a Sport+ (nově i Eco PRO) zasahuje i do tuhosti řízení a přizpůsobuje odezvu na plyn. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilované a i v komfortním nastavení příjemně tuhé. Podvozek řady 5 je jeden z nejlepších a v této třídě budete dlouho hledat konkurenta, co by stejně působivě kombinoval pohodlí a sportovnost.  Při dlouhých cestách po dálnici a okreskách se po chvíli začnete cítit, že krajinou jen tak nenuceně a zcela přirozeně plujete. Podvozek totiž dokáže tlumit nerovnosti tak dobře, že ani na českých silnicích necítíte téměř nic. Rázy od náprav přijdou až na opravdu velmi špatném povrchu při velké rychlosti. V tomhle autě bych klidně projel celou Evropu a ještě si udělal zastávku na GrossGloknerské alpské silnici, kde by mě auto vykouzlilo úsměv na tváři.

Pomalu opouštím dealerství Renocar Brno a už první významnější přidání plynu slušně zatlačuje tělo do sedadel. Po zahřátí vozu volím režím Sport+ a plně akceleruji. Motor s neuvěřitelnou sílou katapultuje auto vpřed a ručička rychloměru upaluje jako splašená. Převodovka nechá jednotku točit až k omezovači nad 5.ooo otáček, cvak a vše začíná znova. V pružném zrychlení bude mít s tímto BMW problém téměř vše – je totiž úplně jedno v jaké rychlosti plyn pošlete k podlaze – M550d vždy vystřelí jako neřízená střela. Při akceleraci navíc motor vydává podezřele příjemný benzínový zvuk, překvapení opadává hned, co zjišťuji, že se jedná o systém Driving Experience Control, který pouští umělý zvuk motoru do reproduktorů… Nutno uznat, že u dieselu toto řešení  zlé není.

m550d_4

Sjíždím na okresní silnice za účelem vyzkoušet naladění sportovního podvozku a chování vozu při ostré sportovní jízdě. Táhnou se tady krásné serpentiny hlubokým lesem, které simulují ideální podmínky pro to, když dostanete chuť využít potenciál auta naplno. M550d je extrémně rychlé a také chirurgicky přesné.  Nejprve jsem se bál, že čtyřkolka utlumí veselou povahu zadní nápravy a pětka bude primárně nedotáčivá, jenže xDrive je oblíbený také proto, že upřednostňuje zadní kola a to v poměru 40:60, což v praxi znamená, že ze začátku sice přijde mírná nedotáčivost, ale zadní kola vrátí auto do stopy a utáhnou zatáčku. Při opravdu sportovní jízdě bych vítal komunikativnější řízení s lepší zpětnou vazbou, ale i tak pořád řízení patří ke špičce na segmentu, zejména ve srovnání s AUDI nebo Mercedes-Benz.

Sportování s M550d vypadá tak, že přiletíte ohromnou rychlostí před zatáčku, silné brzdy auto prudce zpomalí, zatočíte a ihned před apexem můžete akcelerovat dál. Pětka se zakousne a ani nenaznačí, že by se silnice chtěla pustit. Výjezd ze zatáčky se dá spíš popsat jako odstřelení k další sérii zatáček. Rovné úseky totiž M550d přeletí jako nadzvukové letadlo. Jednotka nemá nikdy dost a pořád je absurdně silná. Pokud si budete řadit manuálně pádly pod volantem, tak zjistíte, že je úplně jedno na jaký převodový stupeň zatáčku projedete – obrovský krouticí moment si hravě poradí se vším. Možná by jen přitvrzení podvozku v nejvyšším sportovním režimu mohlo být ještě tužší, protože ve vysokých rychlostech se vůz citelně naklání a houpe. M550d však i přes svůj název není sporťák a pravý produkt divize M – ani jím být nechce. Nicméně je překvapující, jak umí maskovat svou váhu a kolik agility dopřeje. Upřímně říkám, že je při sportovní jízdě mnohem citelnější a stabilnější, než benzínová M5 a díky tomu na okresce i využitelnější a rychlejší v průjezdech. Samozřejmě je to díky čtyřkolce a kompromisnějšímu naladění podvozku.

m550d_2

Líbí se mi, že BMW posunulo vrchol točivého momentu do středního pásma otáček a tím se odlišilo od projevu ostatních dieselů. Při rozjezdu z místa tak nedostanete okamžitý kopanec, ale motor graduje. Má ho tedy smysl točit a tím umocnit pocit ze sportovní jízdy. Ohromnou pochvalu si opět zaslouží osmistupňová automatická převodovka ZF, která odvádí naprosto špičkovou práci. Spárování s motorem se tady povedlo na jedničku a rychlost řazení je perfektní. V nejvyšším režimu navíc automat hezky simuluje decentní škubnutí. Naopak při pohodlné jízdě o změně převodů ani nevíte. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti odezvy na pádla stává opravdovým požitkem. Diesely od BMW jsou vyhlášené díky svému projevu, absenci turbo efektu a rychlým reakcím na plyn – no a M550d tyto vlastnosti dotahuje k naprosté dokonalosti.

Spotřeba je logicky příliš závislá na stylu jízdy. Svižně znamená spotřebu kolem 13 litrů a uklidnění s občasným využitím dynamiky při předjíždění ustálí spotřebu na 8 litrech. Městský provoz ji opět posune někde k 15. V rámci předpisů a předvídavou jízdou není problém dlouhodobě jezdit pod 7 litrů.

m550d_3

Na M550d se nesmíme dívat jako na sportovní vůz. Účelem tohoto vozu je totiž nabídnout komfortní jízdu s obrovskou zálohou výkonu v případě jeho potřeby. Je to drtivě rychlá limuzína, která umí nabídnout i překvapivě sportovní svezení. Svůj pravý účel tak plní výborně a zcela bez kompromisů. Navíc je to diesel, který umí vykouzlit úsměv i na tváři zapřísáhlých benzinových nadšenců. Jasná volba pro někoho, kdo ocení nejmodernější techniku a vrchol dieselové nabídky na trhu.

Plusy

  • Vzhled a image
  • Komfort
  • Dynamika a pružnost motoru
  • Jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování
  • Pohon všech kol s preferencí zadní nápravy
  • Automatická převodovka

Minusy

  • Cena příplatkové výbavy
  • Náklony karoserie

Za zapůjčení vozu BMW M550d děkujeme společnosti Renocar, která má své showroomy v Brně- Slatině a Praze Čestlicích. Kromě vozů BMW můžete v obou Renocarech vyzkoušet i stylové vozy značky MINI, které vás přivítají ve svých designových salonech.

V brněnském areálu se navíc setkáte s prezentací motocyklů BMW Motorrad a jetými vozy se zárukou z kategorie BMW Premium Selection.

Více na www.renocar.cz

BMW M Performance – technické údaje nabízených modelů
Model X6 M50d X5 M50d M550d xDrive Touring M550d xDrive
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 280/4000-4400 280/4000-4400 280/4000-4400 280/4000-4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 740/2000-3000 740/2000-3000 740/2000-3000 740/2000-3000
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,3 5,4 4,9 4,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 7,5 6,4 6,3
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz