Test BMW M440i xDrive: Perfektní kontroverze
BMW řady 4 Coupé dorazilo a je ještě osobitější a sportovnější než kdy jindy. Přitažlivá sportovní kupé hrála v historii BMW definující roli a od prvního dne se stala synonymem radosti z jízdy a estetické přitažlivosti napříč celým automobilovým spektrem. Toto dědictví sahá až do samotných začátků společnosti. Výrazný designový styl a dravější jízdní vlastnosti vetkly téměř před 90 lety kupé variantě prvního automobilu značky vlastní jedinečný charakter. Dvoumístné BMW 3/15 PS DA 4 se zkrácenou uzavřenou karoserií se zařadilo do nepříliš početné kategorie tohoto typu automobilů a během roku 1931 jich v Eisenachu vzniklo pouze 210 kusů.
Přitažlivost konceptu sportovně zaměřeného automobilu s uzavřenou karoserií, dvěma dveřmi a elegantně se svažující linií střechy se zanedlouho objevila u BMW 327 z roku 1938. Automobily s karoserií kupé se po celém světě staly vozy pro náročnou klientelu. Uzavřené provedení BMW 327 proto představovalo ve své době vhodnou nabídku pro všechny, kdo kupovali dražší automobily. Mezi jeho nejvýznamnější charakteristické rysy patřily oddělené a jemně tvarované přední blatníky s integrovanými světlomety, částečně zakrytá zadní kola a svisle orientovaná maska chladiče se zaoblenými rámečky. Tyto otvory pro přívod vzduchu, později známé jako maska ve tvaru ledvinek, jsou charakteristickým designovým prvkem šestiválcových modelů značky od představení BMW 303 v roce 1933. Je jasné, kam tím mířím, dnes šokující maska chladiče nové čtyřky má kořeny v dávné minulosti a BMW tak navazuje na svou dávnou tradici.
BMW po skončení druhé světové války rychle oživilo úspěšnou tradici dvoudveřových automobilů s kovovou střechou, a to hned v několika segmentech. V roce 1955 debutovalo BMW 502 Coupé postavené na základě nového luxusního sedanu značky. Tehdejší vedení BMW pověřilo řadu renomovaných designérů, aby představili své vize pro modely následujících let. Jejich výtvory měly formovat vzhled výrazně sportovních modelů až do 70. let minulého století.
Newyorský designér Albrecht Graf Goertz je známý jako osoba, která stojí za tvary legendárního BMW 507 Roadster. Zároveň však pracoval na tvarech karoserie BMW 503, které bylo představeno na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem jako čtyřmístné kupé a kabriolet. Jeho italský současník Nuccio Bertone navrhl tvary BMW 3200 CS Coupé. Elegantní luxusní kupé, jehož zadní kola poháněl stejně jako v případě předchůdce BMW 503 osmiválcový motor, zaujalo jednoduchou elegancí jemně tvarované karoserie s tenkými střešními sloupky. Obrácený záhyb ve spodní části C-Sloupku modelu 3200 CS Coupé dodnes zůstává charakteristickým designovým prvkem značky BMW. Vzpřímená maska chladiče ve tvaru ledvinek, tedy další typický designérský prvek značky, zůstala u modelů BMW 502 Coupé, BMW 503 a BMW 3200 CS Coupé také, přičemž u každého z těchto vozů se vyznačovala svou vlastní výraznou interpretací.
Sedmdesátá léta znamenala restrukturalizaci modelové řady BMW. Po uvedení nového BMW řady 5 a BMW řady 3 následoval příchod BMW řady 6, které bylo nástupcem předchozích velkých kupé. Nový dvoudveřový vůz byl navržen velmi moderně jako automobil pro cestování na dlouhé vzdálenosti s luxusní výbavou. Tato tradice dynamických, ovšem současně luxusních kupé pokračovala modelem BMW 850i představeným v roce 1989. Technologicky mimořádně vyspělý stroj poháněl motor V12 o výkonu 300 k, který se osvědčil svojí nezaměnitelnou kombinací výkonnosti a pohodlí na dlouhých cestách. BMW řady 8 Coupé se od roku 1993 vyrábělo také s osmiválcovým motorem. Až s příchodem trojkového coupé E36 ztratila coupé od BMW svislé ledvinky.
Toť k historii, protože nová čtyřka si vysloužila negativní komentáře hned po odhalení. Jak vidíte, je to buď neznalost tradice nebo prostě moderní odmítavá póza. Jasně, design je subjektivní, auto se nemůže líbit všem, ale je nesmysl tvrdit, že BMW muselo jet na dobrém “matroši”. Jen se prostě vrátilo k tradici, která byla pro jeho kupátka vlastní.
Nové BMW řady 4 Coupé vzniklo s cílem redefinovat podstatu radosti z jízdy v segmentu prémiových automobilů střední třídy. Při uvedení na trh je vrcholem řady BMW M440i xDrive Coupé se zážehovým šestiválcem o výkonu 275 kW/374 k. Zpočátku se k němu připojí dvojice zážehových čtyřválců a čtyřválcový vznětový motor. Následně je v březnu 2021 doplní dva vznětové řadové šestiválce a výkonnější z těchto dvou pohonných jednotek se představí v dalším modelu BMW M.
Vzhled nového BMW řady 4 Coupé upřednostňuje jak známý styl sportovních dvoudveřových modelů BMW, tak i nový designový jazyk značky. Malý počet jednoznačně vedených linií a použití čistých, velkoryse tvarovaných ploch vytvářejí celek, který z každého úhlu vyzařuje ryzí radost z jízdy. Dynamicky protažené proporce jsou výsledkem větších vnějších rozměrů než u jeho předchůdce. Délka narostla o 128 milimetrů na 4768 mm, šířka o 27 mm na 1852 mm a rozvor náprav o 41 mm na 2851 milimetrů. Výška se zvětšila o pouhých 6 mm na 1383 mm, což znamená, že vůz je o celých 57 milimetrů nižší než nové BMW řady 3 Sedan. Rozchod kol se oproti předchozí generaci zvětšil vpředu o 28 milimetrů a vzadu o 18 milimetrů. Ve srovnání s BMW řady 3 Sedan mají zadní kola rozchod větší o 23 mm.
Velká, vertikálně navržená BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je nakloněna směrem vpřed a sahá téměř až ke spodní hraně předního nárazníku. Nasávací otvory mají v sériovém provedení stejnou strukturu mřížky, jako měly v minulosti jen M modely. Maska chladiče sebevědomě dominuje přední části a je jejím jednoznačně definujícím prvkem. Uprostřed spojené ledvinky, jež tvoří samotnou masku chladiče, jsou reminiscencí stejného designového prvku, jaký byl k vidění již na legendárních klasických modelech BMW 328 a BMW 3.0 CSi, ovšem v osobitém a moderním pojetí. Nízké světlomety BMW řady 4 Coupé zasahují až do předních blatníků. Standardně využívají techniku LED pro všechny své funkce, přičemž volitelně jsou k dispozici Adaptivní LED světlomety s laserovými moduly BMW Laserlight. Tato výbava je dodávána také s funkcí adaptivního přisvěcování do zatáček s variabilním osvětlením vozovky pro jízdu ve městech a na dálnicích.
Elegantní vzhled zdůrazňují krátké převisy, úzké sloupky, dlouhé dveře s bezrámovými okny, nízké čelní sklo a plynule se svažující linie střechy. Suverénní a rozkročený postoj vozu vytváří směrem vzad se zužující prosklená část karoserie, která přirozeně nechává vyniknout širokým bokům. Tenká a zatmavená zadní světla se světelnými trubicemi podtrhují dojem síly. Nemůžu si pomoci, mně se auto moc líbí. Jak předek, tak zejména profil a výrazně tvarovaná záď. Víte, minulé generace trojkových coupé byly vlastně tudory, tedy dvoudveřové sedany. Šlo to nejlépe vidět na plochém víku kufru. Nová čtyřka má z profilu konečně splívavou záď a siluetu coupé, dost mi připomíná proporce větší řady 8.
Interiér je pak z podstaty věci identický s řadou 3, ale drobné změny se tady najdou. Třeba nově navržený sportovní kožený volant a sportovní sedadla. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.
Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.
K prvnímu seznámení jsem dostal rovnou nejsilnější variantu M440i xDrive. Nový řadový šestiválec je vybaven lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Ze zdvihového objemu tři litry generuje maximální výkon 275 kW/374 k, což k oproti nejvýkonnější modelové variantě předchozí generace představuje nárůst o 35 kW/48 k.
Celkový výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Přísun dynamiky doprovází výrazný zvukový projev standardně dodávaného M sportovního výfukového systému. Zejména v jízdních režimech SPORT nebo SPORT+ upravuje pozici výfukových klapek, které výkonu řadového šestiválce dodávají obzvláště autentický zvuk.
M440i xDrive je, stejně jako vznětové modely, vybaveno mild hybridní technologií. Použitím výkonného 48V startér-generátoru a druhé baterie umožňuje generovat a ukládat mnohem více původně kinetické energie. Tato energie se používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor přidává pro dynamičtější předjíždění nebo rozjezd elektrický výkon navíc, konkrétně 8 kW/11 k. Také zvyšuje účinnost i tím, že pomáhá motoru při jízdě konstantní rychlostí a současně zvyšuje komfort pomocí aktivní funkce Auto Start Stop či jízdou setrvačností. Z toho plyne, že v nové čtyřce už tlačítko na vypnutí systému Start Stop nenajdete, není to totiž možné.
Řadový šestiválec mě dostal do kolen svým okamžitým nástupem výkonu, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým doprovodem. Na jízdních vlastnostech vrcholné verze v oblastech obratnosti, přesnosti a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) pracují v perfektní synergii.
Osmistupňová převodovka Steptronic Sport přináší ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění.
Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy v kombinaci s M sportovním diferenciálem je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými je BMW pověstné.
Ve srovnání s BMW řady 3 došlo k omezení vztlaku na zadní nápravě a rozchod zadních kol narostl o 23 milimetrů. Nechybí větší negativní odklon předních kol. To vše zvyšuje schopnost automobilu přenášet boční síly při dynamických průjezdech zatáčkami. Agilitu Coupé dále zvyšuje optimální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 a o 21 milimetrů níže umístěné těžiště než v případě sedanu.
Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů komfortu na dlouhých cestách. Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při průjezdech zatáčkami. Tlumiče plynule variabilně mění svoji tlumící sílu v závislosti na zdvihu. Přední tlumiče jsou doplněné hydraulickými dorazy a zadní systémem omezujícím kompresi. Vpředu zajišťuje prvotní tlumení vibrací dodatečný prvek pohybující se uvnitř tlumiče. Celý tlumič začne naplno fungovat pouze tehdy, pokud dojde k jeho většímu zatížení. Také zadní tlumiče se nepřetržitě plynule přizpůsobují jízdní situaci. Ideální stupeň hydraulického tlumení poskytují v každé situaci, a to i při velkém zatížení vozu. Proměnná tloušťka stěny předních tlumičů, duté zkrutné stabilizátory a odlehčené tyčky stabilizátorů snižují hmotnost neodpružených částí, což zlepšuje reakce celého zavěšení.
Volitelný M sportovní podvozek (standardní výbava M440i xDrive Coupé a BMW M440d xDrive Coupé) se vyznačuje ještě tužším nastavením tlumičů s proměnnou charakteristikou v závislosti na stlačení, upravenou kinematikou i elastokinematikou, dodatečnými výztuhami, pevnějším uložením, tužšími stabilizátory a zvětšenými negativními odklony kol. To vše pro další zlepšení dynamiky a ovladatelnosti. Volitelně nabízený Adaptivní M podvozek nabízí nejširší možnou škálu jízdních zážitků, od sportovních až po komfortní. Kombinuje všechny vlastnosti M sportovního podvozku s elektronicky ovládanými tlumiči, které zlepšují agilitu a stabilitu karoserie a zároveň vlastnosti vozu při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Plynule nastavitelné ventily v tlumičích umožňují měnit tlumicí síly u každého kola odděleně a v závislosti na zatížení vozu.
Právě posledním jmenovaným bylo vybaveno i “moje” auto. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Čtyřka se s chutí vrahá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. U předchozí generace jsem často zmiňoval jistou “vyměklost” a BMW to konečně napravilo. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. Jo, je to radost. A ten motor! BMW ty řadové šestky prostě umí a nevybavuji si moc lepších motorů všeobecně a už vůbec ne v této výkonové kategorii. Je lačný po otáčkách, má lineární nástup a vůbec nepůsobí přeplňovaně. I přes přísné normy a filtr pevných částic si navíc ponechává výrazný a atraktivní zvuk. Tohle se povedlo!
V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by změklo. Práci podvozku stále cítíte a úplně komfortní vůz není, spíše je příjemně tuhý, jak se od “sporťáku” očekává. Není to ale taková ta nepříjemná tuhost, spíše naopak. Pořád cítíte to spojení s vozidlem.
Elektrický posilovač řízení Servotronic, upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy. Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní manévrování při parkování.
První seznámení odhalilo, že BMW vyslyšelo kritiku. Čtyřka je teď mnohem sportovnější a zábavnější auto, ze kterého jde cítit preciznost a mechanika. No a ten vzhled? Konečně vypadá jako pravé coupé a vrací se ke kořenům, tak nebuďte suchaři.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Výborně fungující pohon xDrive
– Potentní motor
– Kvalitní interiér
– Ergonomie ovládání
– Převodovka
Minusy
– Nevypínatelný stop-start
– Vyšší hmotnost
« Názory, jak často vyměňovat olej v motoru, se výrazně liší Po tuhé zimě dopřejte autu péči: Při prodeji za něj dostanete víc »