Test BMW M440i xDrive Gran Coupé
BMW řady 4 Gran Coupé přijíždí do redakce ve své nejsilnější spalovací verzi z dílny M Performance. M440i nabídne plnotučný benzínový šestiválec a pohon všech kol s preferencí zadní nápravy. Je toto stylové a praktické čtyřdveřové coupé i zábavné? To jsem zjišťoval během týdenního testu.
Design řady 4 Gran Coupé jsem rozebíral už v minulých testech a tentokráte se k němu nechci vracet. Mé subjektivní hodnocení je takové, že se mi vůz velmi líbí. Ano, včetně těch velkých ledvinek, které zejména v příplatkovém paketu v černém lakování vypadají opravdu dobře a auto na silnici odliší. M440i je standardně vybavena M sportovním paketem a ten v kombinaci s lakem M Portimao Blue (+26.286 Kč) a s příplatkovými 19“ „emkovými“ koly z lehkých slitin za 55.562 Kč, pod nimiž se schovávají červené třmeny sportovních brzd vypadá přímo parádně. Specifický je pro verzi M440i xDrive také decentní zadní spoiler.
BMW u této varianty zvolilo také netradiční kliky otevírání dveří. Gran Coupé dostalo zapuštěné kliky, jež se otevírají podhmatem. Vypadá to efektně, zřejmě to zlepšuje i aerdodynamiku, ale není to příliš praktické řešení. Když je vůz mokrý, tak kliky docela kloužou a snadno se umažete. Navíc i samotné dveře jsou poměrně těžké.
Interiér je pak z podstaty věci identický s řadou 3, ale drobné změny se tady najdou. Třeba nově navržený sportovní kožený volant a sportovní sedadla. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.
Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí. Prostornost vepředu je bez výhrad. Vzadu narazí vysocí jedinci kvůli svažující se střeše. Nástupní prostor zadních dveří je také poměrně úzký a zadní lavice je ukotvena nízko, takže nastupování není žádný med. To jsou snad jediná negativa oproti řadě 3.
Pokud hledaté sportovní a stylové auto, měli byste vědět, že oproti adekvátní řadě 3 (M340i) byl pozměněn i podvozek, který dostal sportovnější naladění, rozumějte tužší a také jiné odklony kol. Gran Coupé jasně cílí na sportovněji naladěné řidiče. Nejvýraznějšími doplňky jízdních vlastností testovaného kousku jsou M sportovní diferenciál, adaptivní podvozek, sportovní brzdy a variabilní sportovní řízení.
Nový řadový šestiválec je vybaven lehčími písty a ojnicemi, dvoukomorovým turbodmychadlem s nepřímým chlazením stlačeného vzduchu a vodou chlazenými výfukovými svody integrovanými do hlavy válců. Ze zdvihového objemu tři litry generuje maximální výkon 275 kW/374 k. Celkový výkon umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Přísun dynamiky doprovází výrazný zvukový projev standardně dodávaného M sportovního výfukového systému. Zejména v jízdních režimech SPORT nebo SPORT+ upravuje pozici výfukových klapek, které výkonu řadového šestiválce dodávají obzvláště autentický zvuk.
M440i xDrive je, stejně jako vznětové modely, vybaveno mild hybridní technologií. Použitím výkonného 48V startér-generátoru a druhé baterie umožňuje generovat a ukládat mnohem více původně kinetické energie. Tato energie se používá nejen k napájení elektrických systémů vozu, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího motoru a zvýšení jeho výkonu. Startér-generátor přidává pro dynamičtější předjíždění nebo rozjezd elektrický výkon navíc, konkrétně 8 kW/11 k. Také zvyšuje účinnost i tím, že pomáhá motoru při jízdě konstantní rychlostí a současně zvyšuje komfort pomocí aktivní funkce Auto Start Stop či jízdou setrvačností. Z toho plyne, že v nové čtyřce už tlačítko na vypnutí systému Start Stop nenajdete, není to totiž možné.
Řadový šestiválec mě dostal do kolen svým okamžitým nástupem výkonu, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým doprovodem. Na jízdních vlastnostech vrcholné verze v oblastech obratnosti, přesnosti a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) pracují v perfektní synergii.
Osmistupňová převodovka Steptronic Sport přináší ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění.
Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Čtyřka se s chutí vrhá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. U předchozí generace jsem často zmiňoval jistou “vyměklost” a BMW to konečně napravilo. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. Jo, je to radost.
A ten motor! BMW ty řadové šestky prostě umí a nevybavuji si moc lepších motorů všeobecně a už vůbec ne v této výkonové kategorii. Je lačný po otáčkách, má lineární nástup a vůbec nepůsobí přeplňovaně. I přes přísné normy a filtr pevných částic si navíc ponechává výrazný a atraktivní zvuk. Tohle se povedlo! Spotřeba? Počítejte s odběrem kolem 10 litrů kombinovaně. Na delší trasy mimo město se dá přiblížit i k 8 litrům. Sportování vás přijde na nějakých 14 litrů na 100 kilometrů.
V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by změklo. Práci podvozku stále cítíte a úplně komfortní vůz není, spíše je příjemně tuhý, jak se od “sporťáku” očekává. Není to ale taková ta nepříjemná tuhost, spíše naopak. Pořád cítíte to spojení s vozidlem.
Elektrický posilovač řízení Servotronic, upravující svoji činnost v závislosti na rychlosti jízdy, patří do standardní výbavy. Variabilní sportovní řízení je součástí M sportovního podvozku a Adaptivního M podvozku. Díky poměru měnícímu se podle velikosti rejdu se přizpůsobuje změnám úhlu natočení volantu. Menším převodem kolem středové polohy volantu zajišťuje suverénní stabilitu v přímém směru a současně větším převodem při natočení volantu zajistí obratnost v zatáčkách i komfortní manévrování při parkování.
Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive posouvá trakci, směrovou stabilitu a agilitu na ještě vyšší úroveň. Hnací moment se podle potřeby rozděluje mezi přední a zadní kola pomocí elektronicky řízené vícelamelové spojky umístěné ve skříni převodovky. Systém je propojený se systémy hnacího ústrojí a podvozku.
BMW 4 Gran Coupé je skvělý vůz, který přesně zapadá mezi klasickou řadu 3 sedan a kombi díky praktickému přístupu do kufru karoserie typu liftback. Potěší i větší podélný prostor v celém interiéru. Přidává zajímavý design a k dokonalosti dotažené jízdní vlastnosti. Volba je tak na vás a vašich preferencích a osobních sympatií. Tak či onak, tento model je rozhodně skvělým autem a typickým BMW, co se jízdních dovedností týká.
Cena testovaná motorizace startuje na 1 820 000 Kč s DPH. Cena konkrétního testovacího auta se s příplatkovou výbavou vyšplhala na 2 264 916 Kč s DPH.
Plusy
– Skvělý motor
– Kvalita materiálů a zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Vnitřní prostor
Mínusy
– Zapuštěné kliky
– Ceny příplatků
– Prostor nad hlavou v zadní části
« Od začátku roku zůstává trh s ojetinami relativně stabilní Test Škoda Fabia 1.0 MPI: Důstojný základ »