bmw-4-cabrio-2025-42

Test BMW M440d xDrive Cabrio

8. 1. 2025 • BMW, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Verdikt:

Také BMW řady 4 prodělalo decentní facelift, a tak nastal čas se na modernizovaný vůz podívat při klasickém testu, do kterého jsem na přelomu zimy dostal verzi bez střechy a navíc s nejsilnějším dieselem pod kapotou. A také pohonem všech kol. Netradiční kombinace, řeknete si. Jenže tento vůz je jedno velké překvapení.

Začneme však tím, co se změnilo a není toho přespříliš. Jedná se o výplň ledvinek a nové pojetí světlometů na obou koncích auta. Změnila se grafika svítilen a vylepšila technologie. Přední příplatkové LED Matrix světlomety svítí ve tmě opravdu skvěle. Dostaly novou grafiku denního svícení s dvěma bíle svítícími šipkami v každém světlometu, které se po aktivaci blinkrů mění na oranžové a blikají.

bmw-4-cabrio-2025-30 bmw-4-cabrio-2025-5

Daleko větších změn dozrál interiér, tady se dá mluvit o revoluci. Interiér kombinuje prvky současných BMW a nastupující nové generace. To znamená, že po vzoru novějších modelů je tady dvojice obřích prohnutých obrazovek. Zaprvé musím smeknout před zobrazovacími schopnostmi panelů. Informace na něm vypadají jak natištěné. Samotný infotainment mi ale takovou radost neudělal. Je zde poslední verze iDrivu (8. generace), která se na první pohled tváří stejně jako ta předešlá.

bmw-4-cabrio-2025-20 bmw-4-cabrio-2025-17

Zkrátka tradiční domovská stránka s velkými dlaždicemi nejčastěji používaných funkcí. Jakmile ale vlezete do menu, vyskočí na vás desítky miniaturních ikon. Všechny jsou si navíc hodně podobné a systém je tak velice nepřehledný. Oproti předchozí verzi (která byla podle mě jedním z nejlepších systémů na trhu), je tohle krok zpět. Systém si samozřejmě můžete do jisté míry individualizovat a časem si zvyknete, kde co je. Ale stále mi přijde, že až moc odvádí pozornost od řízení. Snad se časem dočkáme aktualizace (ty jsou zde OTA) a odlehčení.

Čtyřka si stále ponechává tradiční otočný ovladač iDrivu – naštěstí. Ovládání infotainmentu tak nevyžaduje sahání na dotykový displej. Z nejnovější generace mnichovských modelů ale přebírá větší míru digitalizace – bohužel. Zmizela tak konzole na ovládání klimatizace a kvůli změně teploty teď musíte do menu. Bohužel zde nikde není ani tlačítko vyhřívání sedadel. Víte, nemyslím si, že každá funkce musí mít svůj čudlík. Třeba takové potvrzení tlaku v pneumatikách potřebujete jednou ročně, tak ať je klidně zahrabané hluboko v systému. Ale funkce, které využíváte denně, by skutečně neměly vyžadovat víc pozornosti než jedno stisknutí tlačítka – ale taková je doba.

bmw-4-cabrio-2025-13 bmw-4-cabrio-2025-12

Naprosto fantastická je kvalita zpracování a úroveň zvolených materiálů. Prakticky všechny povrchy jsou potaženy kůží, dokonce i kapsy ve dveřích jsou z měkčeného materiálu. Interiér působí draze a prémiově. Zároveň ale ne zbytečně opulentně – auto se nijak nepředvádí. Daří se mu navodit útulnou domácí atmosféru a je skutečně příjemné zde trávit čas. Vynikající jsou i sportovní sedačky. Ty jsou pohodlné a zároveň poskytují potřebnou podporu.

Současná čtyřka cabrio už nemá kovovou střechu, ale plátěnou. Můžete argumentovat celoroční použitelností, ale BMW má jeden zásadní protiargument – nižší váha. Řešení s plátěnou střechou je o 40 % lehčí než to s pevnou u předchůdce. Konstrukce pro stahování je také menší, takže lze z tabulek vyčíst zvětšení kufru při natažené střeše o 15 litrů na celkových 385. Také se s tenčí střechou podařilo získat pro cestující vpředu 5 mm více místa nad hlavou. Střecha je řešena papírovou voštinovou konstrukcí s látkovou horní vrstvou, která je vybavena několika vrstvami izolace a skleněným zadním oknem. Stažení střechy trvá 18 sekund a lze ho provést i při jízdě rychlosti do 50 km/h.

bmw-4-cabrio-2025-36

Důležité také je, že auto vypadá dobře bez střechy, ale i s ní. Mnichovští designeři si dali práci, aby se boční silueta podobala verzi coupé co nejvíce. Obdobného výsledku logicky nedosáhli, ale čtyřka rozhodně patří k těm elegantnějším kabrioletům, kde natažená střecha nepůsobí nepatřičně. Naopak po otevření je čistá sportovní linie velmi podařená a vůz na sebe strhává pozornost. Tomu přispěl i vínový lak testované verze a sportovní M paket, který ještě přiostřil už tak agresivní linie této modelové řady.

Kabriolet však není jen o uříznuté střeše. Podíváme-li se hlouběji, najdeme mnoho rozdílů oproti kupátku. Cabrio má nosníky motoru z extrudovaného hliníku. Z litého hliníku je i horní uložení předních pružin a tlumičů. To samé platí pro kapotu, dveře a přední blatníky. Víko zavazadlového prostoru je pro změnu z termoplastu. BMW použilo dodatečné výztuhy pro přední i zadní část vozu a kabriolet se liší ještě dvojicí vzpěr vzadu, tužšími bočními prahy, zesílenou podlahou či zdvojeným plechem pod zadními sedadly. To vše znamená, že vůz je o 4 procenta tužší než předchůdce s pevnou střechou. Jízda bez střechy je bez přídavného windshotu příjemná zhruba do rychlosti kolem 120 km/h, poté se začnou v interiéru projevovat turbulence. Při nižších teplotách potěší “větrná šála” tedy ohřev krku teplým vzduchem.

bmw-4-cabrio-2025-4

Pojďme za volant. U prémiových aut je velmi jednoduché, že na základě zvolené příplatkové výbavě, jezdí auto výrazně jinak, než to samé sousedovo. Největší rozdíl dělá paket M Sport, adaptivní tlumiče nebo třeba sportovní variabilní řízení. Testované auto obalené do M sportovního paketu znamená mimo jiné i sportovní podvozek, který lze ještě povýšit na adaptivní. Tím získáte možnost si volit tuhost odpružení a mnohem větší univerzálnost použití.

Sportovní podvozek je stále mírně tuhý, ale v komfortním režimu zvládá filtrovat nerovnosti s grácií a je příjemně plavný. Pokud použijete režim sportovní, auto výrazně ztuhne, zcela eliminuje náklony a jde krásně za volantem. Ani v nejostřejším režimu však není tuhost tlumičů přehnaná. Velmi mě překvapila torzní tuhost a chuť vrhat se do zatáček. Technologie výroby jdou znatelně dopředu a u tohoto, poměrně velkého kabrioletu, jsem nezaznamenal ani náznak kroucení. S touto specifikací nebude problém v pohodlí odjet na riviéru a cestou si to střihnout přes alpské průsmyky.

bmw-4-cabrio-2025-24

Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy v kombinaci s M sportovním diferenciálem je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými jsou silná BMW pověstná.

Testovaný model mě potěšil i variabilním sportovním řízením. Poprvé u této značky fungovalo podle mých představ. Účinek měnilo zcela logicky a nechyběla mu požadovaná strmost a příjemný odpor. Auto na něj navíc velmi ochotně reaguje.

K osmistupňové převodovce ZF nelze mít výhrady. Je to nejlepší skříň na trhu a řadí naprosto ukázkově. I ta byla modernizována – oproti předchůdci dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a optimalizované propojení s ostatními systémy vozu.

bmw-4-cabrio-2025-34

Zbývá nám motor. Skalní fanoušci přestanou omdlívat, že se jedná o cabrio v dieselu a čtyřkolce. M440d je produkt z programu M Performance. Ano, v aktuální generaci si stále můžete koupit i tento sportovně laděný nafťák, a jakkoli to může znít divně, tohle spojení nakonec funguje v perfektní synergii. Vznětový řadový šestiválec o objemu 3 litrů a s technologií M TwinPower Turbo generuje maximální výkon 250 kW/340 koní a nejvyšší točivý moment 700 Nm. BMW M440d xDrive zvládne sprint na stovku za 5 sekund. K docílení takového výkonu dopomáhá i použití mild-hybridní technologie. 48V startér-generátor přináší okamžitě dostupných 8 kW/11 koní. Potřebná elektrická energie se ukládá ve 48V baterii a vzniká rekuperací při jízdě, případně zvýšením zatížení motoru. Dodatečný výkon startér-generátoru pomáhá motoru nejen při akceleraci, ale i při jízdě konstantní rychlostí.

Pro zajištění ostrých reakcí turbodmychadel je vysokotlaká i nízkotlaká turbína vybavena variabilní geometrií rozváděcích lopatek. K rychlému roztočení turbodmychadel přispívají také jejich zdokonalená ložiska s minimalizovaným třením. Přepracovaný systém přímého vstřikování pracuje s tlakem až 2500 bar, zajišťuje přesné dávkování paliva a extrémně čisté spalování. Maximální točivý moment je k dispozici již od 1750 otáček, zatímco maximální výkon přichází při 4400 otáček.

bmw-4-cabrio-2025-8

Z toho je už na virtuálním papíře jasné, že M440d nabídne pořádnou akceleraci a v reálném světě je to opravdový kalup! Auto se žene na přívalu točivého momentu jako splašená lokomotiva a je úplně jedno, jakou máte zařazenou rychlost, nebo kolik zrovna uháníte. Akcelerace je doslova monumentální. Oproti benzínové variantě sice nemá výkonnostní špičku ani gradaci, ale zase nabídne snadněji dostupný výkon kdykoli. Spotřeba? Týdenní testování jsem završil odběrem 7 litrů a to se můj řidičák 7 dnů třásl strachy. Klidně jsem byl schopný jezdit za 5,7 litrů. Pořád platí, že silný diesel je nepřekonatelný, co se kombinace nízké spotřeby a vysoké dynamiky týká.

Zajímavý je také zvukový projev tohoto naftového peklostroje. Libozvučný sportovní tón generovaný M sportovním výfukem vytváří akustický efekt také v interiéru. Součástí výfukového systému je vyspělý systém čistění výfukových plynů tvořený filtrem pevných částic, oxidačním katalyzátorem, zádržným katalyzátorem NOx a systémem katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.

bmw-4-cabrio-2025-37

BMW M440d xDrive se dále vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.

BMW 4 Cabrio je skvělé auto a výborný kabriolet. Neodsuzujte jej na základě vzhledu, byla by to škoda. Při výběru svého auta si dobře promyslete specifikaci a ideálně se s každou verzí projeďte. Rozdíl mezi M Sport paketem a standardním autem je totiž veliký.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Potentní a úsporný motor
– Kvalitní interiér
– Převodovka

Minusy

– Vyšší hmotnost
– Ergonomie ovládání

.

«

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz