bmw-m340i-xdrive-first-edition-5

Test BMW M340i xDrive First Edition

8. 12. 2020 • BMW, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 100%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 100%

radost z jízdy : 95%

BMW M340i xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají stále použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Nebude trpět ani na okruhu ani na opravdu náročné okresce. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Benzínový šestiválec je návykovou záležitostí s fantastickou odezvou, gradací a příjemným zvukem. Klenotem je i podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku. Radost z jízdy je zpět v plné síle!

Verdikt:

Aktuální generaci řady 3 jsme v redakci měli mnohokrát a vždy se nám potvrdilo, že se jedná o nejlépe jezdící kompaktní sedan současnosti. Stručně řečeno, BMW vyslyšelo nářky a vrátilo se u nové trojky ke kořenům. Sportovní sedan je zpět!

Už u základní varianty BMW změnilo odklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů, karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je vždy přesně 50:50. Novinka je oproti předchozí generaci o 85 mm delší, na šířku má více o 16 mm, rozvor náprav byl prodloužen o podstatných 41 mm. Zároveň narostl rozchod kol o 43 mm vpředu a o 21 mm vzadu, hmotnost je v závislosti na motorizaci až o 55 kilogramů nižší. Působivý recept.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-9 bmw-m340i-xdrive-first-edition-29

Z profilu má trojka stále tradiční tvar se zalomeným bočním oknem, ale výrazně se zkrátil zadní převis karoserie. Ta je zaměřena na ostře řezané linie. I tady najdeme velké ledvinky vepředu, ale nejsou tolik výrazné jako u větších modelů. BMW je navíc konečně nabízí i v černé barvě. Vidíte ty vlnky pod předními světly? Jasně odkazují na E46, která je měla jako první trojka. Design je sice subjektivní vjem, ale nová řada 3 vypadá opravdu parádně.

Dnes tady ale máme variantu M340i navíc v exkluzivním provedení First Edition. Toho vznikne jen 340 kusů. Kromě nenápadného nápisu před spolujezdcem limitku poznáte podle odvážné kombinace modro-bílého interiéru s prošíváním oranžovou nití. Nemusí to sednout každému, ale rozhodně je to příjemní osvěžení vůči klasickým černo-šedým interiérům. Dekor palubní desky podtrhuje a dále zvýrazňuje karbon. Vnější vzhled odlišuje barva Frozen Gray z programu BMW Individual, speciální výplně ledvinek nebo krásná dvoubarevná kola o velikosti 19 palců. Jo, tohle auto vypadá opravdu dobře.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-11

Povedl se i interiér. Ten vás bavorácky obepne, je jako oblek šitý na míru. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje. Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-15

Pravdou je, že pokud v dnešní době chcete benzínový šestiválec, máte na výběr jen dvě možnosti. Testovanou M340i nebo rovnou vrcholný model M3. Dřívější slabší šestiválce už delší dobu zvládnou zastoupit přeplňované čtyřválce. Vždyť varianta 330i s dvoulitrem produkuje solidních 258 koní. Uprostřed stojí M340i s výkonem 374 koní a na špičce pak 510 koní v M3 Competition.

Reálně tak současný střed nabídky nebude výrazně pomalejší než minulá generace M3. Sametový řadový šestiválec nabídne krouťák 500 Nm. a zrychlení na stovku zabere pouze 4,4 sekundy. Jsou tu jen dvě ale: M340i můžete mít pouze s automatem a jedině s pohonem všech kol xDrive.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-25

Motor o objemu tři litrů disponuje hliníkovým blokem, stejně jako hlavou. Zcela nově navržen byl systém přeplňování, využívající dvoukomorové turbodmychadlo TwinScroll. Řešení velmi krátkého sběrného výfukového potrubí s turbodmychadlem umístěným blízko u motoru je základem pro rychlé zvýšení plnicího tlaku, a tím i intenzivního zátahu motoru. Setrvačnost turbodmychadla je o přibližně 25 procent menší, což společně s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem s velkým průměrem přináší kombinaci rychlejších reakcí turbodmychadla a současně i lepší hospodárnosti. Dodávku paliva zajišťuje systém vysokotlakého přímého vstřikování, pracující s tlakem až 350 bar. Součástí nejnovějších technologií M TwinPower Turbo je též plně variabilní rozvod, který kombinuje plynule proměnný zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a variabilní časování Double VANOS. Týdenní testování ukázalo, že s autem lze kombinovaně jezdit za spotřebu do 8 litrů. Při radovánkách počítejte s odběrem kolem 13 litrů.

Řadový šestiválec mě dostal do kolen svým okamžitým nástupem výkonu, reakcí na plynový pedál, touhou po otáčkách, kultivovaností a strhujícím zvukovým doprovodem. Ten dostává novou úroveň zásluhou M sportovního výfuku. V režimech SPORT a SPORT+, které lze zvolit voličem jízdních režimů, vytvoří výfuková soustava vybavená aktivní klapkou ještě výraznější zvukový projev. Součástí M sportovního výfuku s dvojicí koncovek je též filtr pevných částic, takže BMW M340i xDrive Sedan plní emisní normu Euro 6d-TEMP.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-3

Na jízdních vlastnostech v oblastech obratnosti, přesnosti a dynamiky se podílela také divize BMW M GmbH. To znamená, že osmistupňová převodovka Steptronic Sport, inteligentní pohon všech kol a unikátní řešení podvozku (včetně M sportovního diferenciálu) pracují v perfektní synergii.

Osmistupňová převodovka Steptronic Sport přináší ostřejší dynamiku řazení a je dodávána společně s řadicími páčkami na volantu. Má také novou funkci Sprint, která upravuje charakteristiku motoru a řazení tak, aby maximalizovala dynamiku akcelerace ze středních otáček a při předjíždění. Inteligentní pohon všech kol BMW xDrive je dalším prvkem pomáhajícím zlepšovat dynamické vlastnosti. Hnací síla je na kola přenášena podle potřeby prostřednictvím elektronicky řízené vícelamelové spojky. Nejnovější verze systému zajišťuje rychlé, přesné a plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola. V jízdních situacích, kdy pohon všech kol není nutný, je veškerý výkon směřován na zadní kola. Upřednostňování zadní nápravy v kombinaci s M sportovním diferenciálem je také patrné při dynamické jízdě na plný plyn, což zaručuje druh jízdních zážitků, kterými jsou silná BMW pověstná.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-20

Konstrukce přední nápravy s dvojitými spodními rameny a svislou pružící a tlumicí vzpěrou a pětiprvková zadní náprava jsou vynikajícím základem pro kombinaci precizní ovladatelnosti i na samotné hranici dostupných limitů komfortu na dlouhých cestách. Na sportovní vlastnosti a jízdní komfort mají příznivý vliv také standardně dodávané tlumiče s progresivní charakteristikou v závislosti na zdvihu. Výrazně omezují pohyby karoserie jak při tlumení nerovností způsobených kvalitou vozovky, tak při průjezdech zatáčkami. BMW M340i xDrive se dále vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.

Podvozek je opravdu fantastický a BMW našlo přesný balanc mezi sportovností a denní použitelností. V režimu SPORT už byla tuhost opravdu citelná, ale vůz stále dokázal držet kontakt s vozovkou i na opravdu rozbitých cestách. Trojka se s chutí vrhá do zatáček a stáčí do oblouku, reakce na volant jsou okamžité a přesné. Posun podvozku ke sportovnosti je opravdu výrazný. U předchozí generace jsem často zmiňoval jistou “vyměklost” a BMW to konečně napravilo. Z novinky mám pocit, že řídím opravdové sportovní auto. Pod zadkem cítím práci mechaniky a dokážu přečíst, co se s podvozkem bude dít. Stačí přidat a auto se ihned vrhne do přetáčivého smyku. V režimu COMFORT auto citelně poleví, ale nedá se říci, že by změklo. Práci podvozku stále cítíte a úplně komfortní vůz není, spíše je příjemně tuhý, jak se od “sporťáku” očekává. Pořád cítíte to spojení s vozidlem.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-8

Testovaný model mě potěšil i variabilním sportovním řízením. Poprvé u této značky fungovalo podle mých představ. Účinek měnilo zcela logicky a nechyběla požadovaná strmost a příjemný odpor. Auto na volant navíc velmi ochotně reaguje. Sportovní sedan a radost z jízdy je zpět!

Ve standardní výbavě nechybějí ani M sportovní brzdy, jež se vyznačují sportovním naladěním s krátkou dráhou brzdového pedálu a okamžitým nástupem účinnosti. M sportovní brzdy jsou vybavené odlišnou konfigurací hydraulického systému s přímější charakteristikou. Samozřejmostí jsou čtyřpístkové pevné třmeny s kotouči o průměru 348 mm vpředu a jednopístkové plovoucí třmeny s kotouči 345 mm vzadu. Na modře lakovaných brzdových třmenech jsou umístěna loga M.

bmw-m340i-xdrive-first-edition-1

Sečteno a podtrženo. M340i xDrive je fantastické auto, které je zároveň ideálním kompromisem pro ty, kteří hledají stále použitelné auto pro každý den, které ale potěší sportovní jízdou. Nebude trpět ani na okruhu ani na opravdu náročné okresce. Trojce se vrátilo řidičské nadšení, hravost a přesnost. Benzínový šestiválec je návykovou záležitostí s fantastickou odezvou, gradací a příjemným zvukem. Klenotem je i podvozek, ze kterého cítíte poctivou mechaniku. Radost z jízdy je zpět v plné síle!

BMW si za M340i xDrive naúčtuje minimálně 1,6 milionu. Testovaný model se díky řadě příplatků a limitované edici vyšplhal až na sumu 2,5 milionu Kč.

Plusy

– Vzhled
– Jízdní vlastnosti
– Motor
– Automatická převodovka
– Odhlučnění
– Spotřeba
– Kvalita zpracování
– Zvuk
– Hravý pohon všech kol
– Řízení

Minusy

– Ceny příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz